Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:09
Ik ben voor mijn ouders een HTPC aan het samen zoeken (/googelen). Ik heb zowel een idee wat er allemaal in moet maar een behuizing er voor vinden is moeilijker (Heb ik zo'n gekke eisen?)
- mini ITX (Voor Zotac IONITX-F-E mobo)
- 1x 3,5" HDD (Moet 1,5TB HDD in)
- 1x PCI slot (zonder riser kaart) mag half-height zijn (Voor Hauppauge WinTV HVR-2200)
- 1x Slimlime DVD brander/lezer (Zou ook gewone 5,25" mogen zijn, slimline heeft de voorkeur)
- DC-DC voeding (intern) + externe powerbrick 60/65W gevalletje
- Absolute max 27cm breed (27cm = max: dan is er links en rechts geen koeling meer mogelijk)
- Absolute max 16cm hoog (zelfde verhaal, als het 16 hoog is, geen koeling meer mogelijk)
- Diepte is geen probleem (55~60cm, moet natuurlijk ook nog ruimte voor kabels blijven/eventueel koeling, maar de kast is vanachter, links, rechts, boven, onder overal dicht, dus veel warmte kan er in geen mogelijk efficiënt worden afgevoerd)
- Totale HTPC mag zo'n 500€ kosten, een 60€ (desnoods 70) schiet nog over voor de behuizing

De Antec ISK 300-65 komt het dichste bij: wel 2x 2,5" maar geen 3,5" mogelijkheid. Vooral het PCI slot voor de TV kaart vormt een groot opstakel.

Ik heb nog wel een 'noodscenario': een gewone lelijke ATX kast kopen waar alles met gemak in kan en dit lelijk tuig achter de TV verstoppen. (En natuurlijk IR oogje ergens verstoppen waar het goede ontvangst heeft) En dan misschien werken met een USB DVD brander zodat deze goed bereikbaar is.

Weten jullie misschien nog een kast?

Voor de geintreesseerden:
foto
Daar onderin dat houten kaske moet de HTPC komen.
Op (een tiende [ofzo] van) de plaats van nu dat krel van een 'tv' staat komt maandag een deftiger exemplaar.

Hetvolgende wou ik allemaal gaan gebruiken:
Prijs bij Max ICT
Zotac IONITX-F-E148,31
Hauppauge WinTV HVR-2200120,31
Western digital Caviar Green 1.5TB, 32 MB Cache93,20
Kingston 2GB, 800MHz, DDR2, DIMM 240-pin, 1.8V49,79
Samsung DVD brander/lezer (Samsung SN-S083C)31,01
resterend van 500€:57,38

[ Voor 14% gewijzigd door smoerijf op 16-04-2010 17:51 . Reden: Toch maar een cijfer op de max diepte geplakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Check de Pricewatch eens.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Heb ik natuurlijk al gedaan, maar niets voldoet aan al men eisen, vooral het PCI slot is een probleem bij mITX behuizingen.
Daarom vraag voor 'creative' ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier is n creatief idee: externe tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Bestaan voor zover ik weet niet in dual-tuner versie. Plus ik heb wat schrik dat tuner via USB extra processor load met zich mee zal brengen (MPEG2 decoding encoding moet sowieso al in hardware van de TV kaart gedaan worden). Het gaat hier nog altijd maar om een atom ion waaraan ik dual tuner wil hangen en dan zou het nog mogelijk moeten zijn om opnames te bekijken. (Gewoon SD van kabel opgenomen, 1080p content gaat hier niet veel afgespeeld worden maar het moet wel mogelijk zijn.)

[ Voor 1% gewijzigd door smoerijf op 16-04-2010 15:45 . Reden: mpeg2 encoding, en niet decoding dûh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

m-itx kastje met riser, of m-itx kastje met kubus formfactor waar alles mooi in past.. alleen meestal kosten dat soort kastjes tegen de 100 euro.. dus..

pricewatch: Lian Li PC-Q07
pricewatch: Silverstone SG05 <--met voeding dr bij
en anders, pricewatch, gewoon alles waar je denkt dat een pci kaart in past, ff de naam door google halen, dan staat dr vanzelf wel of het kan, of foto's waar op staat dat het kan..

[ Voor 58% gewijzigd door AlexanderB op 16-04-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
2 losse USB tuners kan ook, maar tsja...da's een beetje het probleem met analoge tuners inderdaad, de encoding. En mITX en 3.5" schijven...dat is een combi die idd niet best samengaat. Ik had overigens met mijn voor-vorige HTPC een grote ATX kast in een andere kamer staan en alleen (15m lange) HDMI & USB kabels (voor de IR receiver) lopen, dus dat 'noodscenario' is helemaal niet zo gek.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Misschien moet ik in de niet strikt noodzakelijke eisen inbinden. Zoals DC-DC + brick deed ik voor hitte weg te houden en de hogere efficiëntie. Een 200/300W 'echte' voeding is zo hard overkill, die krengen hun rendement is laag als ze amper belast zijn. ~30W verbruik bij een 300W voeding, max load gaat misschien 50W zijn, bij 200W+ voeding is dat Not Done IMO. Die zooi eruit gooien en picoPSU zou gaan, maar de extra kosten.... (19V brick heb ik nog wel van ex-laptopje)

Beide vierkante boxen zijn te hoog (hoe je die dingen ook draait >:) ). (En verdoken eis (van de baasin des huises) is ook dat er geen rood aan de behuizing mag zijn)
Persoonlijk van ik die vierkante dingen ook zo lelijk als de pest, dat is nu niet echt een rationeel argument om een kast af te schieten. (De hoogte is dat wel *gered*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je met je harddiskgrootte eis iets inbindt, kan je met een Asus EB1501 (350 euri) ook wel uit. Zo'n ding komt waarschijnlijk ook wel langs de schoonheidscommissie. Alleen weer: die analoge tuners...al zeggen ze hier dat Atom/ION snel genoeg is.

(lang leve digitale tv)

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
We hebben nu een digibox van telenet met een HDD van 320Gb, en die zit altijd vol... Daarom ineens de zware middelen: 1,5Tb. (Ok... dat is gewoon het probleem uitstellen, als je niets wist krijg je alles wel ooit gevuld)

2x 640gb in 2,5" komt al in de buurt (bij die Antec) maar kost veel te veel. Kleine 2,5" (160gb oid, ~35€) systeem HDD + externe 3,5" 1,5TB HDD is nog een andere 'noodoplossing'. Maar ook weer niet echt elegant

Bij die asus zit je direct met 2 problemen: tuners & hdd.

Ik ben ook al naar barebones aan het zoeken geweest, met atom + ion, maar die zijn er al helemaal niet veel en ook geen 3,5" laat staan een PCI slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dan is er altijd nog de optie "geen kast": schroef de hele boel op een MDF plaat (zo heb ik mijn vorige HTPC in een oud radiomeubel gezet, was ook kast te vinden die daar in paste). Zet er een bloemetje voor (geen rode).

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Spaart in ieder geval centjes, maar dat ga ik niet door de keuring krijgen denk ik....

Ik snap eigenlijk niet dat er niet meer mensen naar het zelfde opzoek zijn. In België kun je in geen mogelijkheid digitaal zelf opnemen (zonder tussenkomst van die stomme digiboxen). Dingen die je opneemt via de digibox zelf kun je niets anders mee doen dan op diezelfde box opnieuw bekijken door een of andere ranzige encryptie. Een gewone ATX kast wil je toch in geen mogelijk in het zicht in de woonkamer hebben staan.
Hier word het zowat de bedoeling dat er programma's kunnen worden opgenomen, terug bekijken op de TV. Maar ook via het netwerk opnamen afhalen en op een andere PC bekijken. (dit is vooral voor m'n kleinste broer van 6, die anders de 'grote' TV in neemt.) Daarom juist dit zotac bordje: ION + onboard wifi + PCI-e slot voor TV kaart. (Netwerk kabeltje door de living hangen is ook niet elegant)

Ik ga eens rond gapen tussen de micro ATX kasten, misschien dat daar iets deftig tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb zelf de Nox Media 2. Super kast. Er past alles in en hij ziet stijlvol uit in mijn ogen.

Enige probleem is dat hij vrij lang is. Volgens mij 60 centimeter ofzo. Dus daar moet je even rekening mee houden als je hem in een tv kast of iets dergelijks wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
µATX zijn allemaal te breed.

Maar ik heb een kast gevonden, staat niet in de pricewatch, alles in orde behalve gewone ATX voeding van 250W.
Apex MI-008
http://www.silentpcreview.com/article905-page1.html
$40 bij newegg, nu nog iets in de geburen zoeken waar het te krijgen valt. Als er nog geld over is, kan ik overwegen de 250W voeding eruit te gooien en picoPSU erin te steken. Uit een financieel oogpunt betaalt een picoPSU (~33€) zichzelf terug na 3 jaar. Maar ik heb geen 12V brick enkel 19V, de geschikte picoPSU voor 19V (14-32V model: ~58€) betaalt zichzelf pas na 6 jaar terug. De moeite? Ik denk het niet.
Pagina: 1