Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Topicstarter
Al een tijdje gaat het door mijn hoofd om eigen tshirts te gaan ontwerpen.
Denk hierbij aan gewoon bedrukte tshirts zoals bijvoorbeeld www.threadless.com

Ik heb al leren tekenen met tablet in Corel Painter X en ook Photoshop CS4 (die laatste gebruik ik ivm veel terugkerende software problemen met Painter).

Echter lijkt het mij beter bij het ontwerpen van tshirts om in vectoren te werken omdat dit een mooie strakke schaaalbare vector als resultaat geeft (Doh!).

Het probleem waar ik echter tegenaan loop is dat Illustrator CS4 en Inkscape (deze heb ik tot nu toe geprobeerd) niet echt lekker werken de opbouw is vaak net even anders dan in Phothoshop of Painter.
Echter de hoofdzaak die ik mis: Rotatie zoals in Photshop CS4 en Painter. (je kan in bijvoorbeeld Illustrator alleen alle vectoren draaien en niet het canvas in één keer op een eenvoudige manier.)

Momenteel ben ik bezig programma's die in deze topics staan:
Algemeen tekentopic (handgetekend / tekentablet only) part 8
\[2D] Post hier je 2d-stuff maar weer - part 13
door te zoeken.

De bedoeling van mijn shirts is dat het afbeeldingen worden die relatief 'simpel' zijn opgebouwd dus geen verlopen etc. een erg 'rechte' simpele qua kleuren cartooneske tekenstijl.
zoals bijvoorbeeld deze afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://media.threadless.com//product/298/zoom.gif/

Nu is mijn vraag om mijn zoektocht op gang te helpen:

Welk programma vinden jullie voor dit soort werk erg geschikt, werkt ook met lagen als Photoshop & Illustrator en kan het canvas (eenvoudig) roteren
Zoals in painter met Alt+spatie balk en in photoshop CS4 met de r(otate tool)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Ik zweer bij Illustrator, maar ik begrijp totaal niet wat je probleem is met het roteren.
CTRL (of CMD) +a, zwarte pijl en roteren maar? Je hebt zelfs nog een rotate tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Tja, in Photoshop zit het ook nog maar net (vanaf CS4). In Illustrator kan je werken met brushes, maar veel werk in Illustrator is toch vaak door het actief werken met Bezier curves. En dat is heel anders dan PHotoshop of Painter (al kan Photoshop ook met Beziers/vectoren omgaan).
Eerlijk verbaasd het me wel een beetje dat de rotating canvas niet ook in Illustrator CS5 is gekomen, maar zoals Willem169 al zegt kun je prima alles roteren (alleen het canvas niet, maar dat is in Illustrator meer een referentie en om aan te geven wat buiten het papier valt als je print/exporteert).
Ik teken zelf vaak in Illustrator en trek me niets aan van het canvas. Pas als ik klaar ben selecteer ik alles en schaal/draai zodat het op het beoogde canvas past. Dat is namelijk het voordeel van vectoren :)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)