Luidspreker kabels aan elkaar koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 08:58
Omdat ik een set luidsprekers in de komende zomer graag buiten wil zetten, ben ik op zoek naar een manier om een luidsprekerkabel te onderbreken en er een male/female constructie tussen te zetten, zodat ik de twee stukken kabel eenvoudig los kan koppelen.
Dus: het ene stuk kabel in de versterker met een female connectie aan het uiteinde, het andere aan de luidspreker met een male connectie.
Kan ik hiervoor per luidspreker een lange mono jack-kabel gebruiken en die op de helft doorknippen, kabeltjes strippen, ene helft in de versterker, andere helft in de luidspreker?

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1162.jpg

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ja, dat kan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is geen luidsprekerkabel.... ;).

Ligt aan het vermogen van die versterker en luidsprekers (dat je dan ook daadwerkelijk gebruikt). Bij meer dan minimaal vermogen lijkt het me niet handig.

Je kunt bij de electroboer (en zelfs de bouwmarkt) gewoon luidsprekerkabel kopen per x meter ;).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
Boudewijn schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:45:
Dat is geen luidsprekerkabel.... ;).

Ligt aan het vermogen van die versterker en luidsprekers (dat je dan ook daadwerkelijk gebruikt). Bij meer dan minimaal vermogen lijkt het me niet handig.

Je kunt bij de electroboer (en zelfs de bouwmarkt) gewoon luidsprekerkabel kopen per x meter ;).
maar hij wil graag iets wat makkelijk loskoppelbaar is zodat die tussen een lange kabel en een korte kabel kan switchen als ik het goed heb

anders moet je dus de hele kabel verlengen of wisselen

• Msniekers
Boudewijn schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:45:
Maar dan heb ik nog geen connectors, en ik wil het niet met een kroonsteentje doen maar op een eenvoudige 'plug-and-play' manier. Vandaar dat ik aan zo'n jack-kabel dacht.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Idd, geen microfoon/headphone kabel maar luidsprekerkabel gebruiken icm solide connectors. Afgebeeld lijkt een 3.5mm jackplug, beter is dan om 6.35mm te gebruiken of bv XLR connectors.

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 16-04-2010 13:52 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Er tulp connectors aan solderen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Msniekers
In zo'n kabel met (mono)jack-pluggen zit toch ook een 2-aderige kabel? Of is die van zo'n minimale dikte dat het niet bruikbaar is?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je hebt signaalkabels en luidsprekerkabels, en daar zit inderdaad verschil in dikte van de aders in. Vergelijk bv deze en deze deze, de één heeft 2x0.35mm2, de andere 2x1.5mm2.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:52:
Er tulp connectors aan solderen?
Doe dan meteen Speakon pluggen...

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 10:33
Er is helemaal niets mis met wat je wil. Behalve dat het kan wezen dat de kabel geisoleerd is, dan moet je er eerst even met een stuk schuurpapier overheen voor je m in je radio en je box steekt.

Het enige nadeel dat al besproken wordt is dat de connectie (minijack male --> minijack female) nog wel eens wat instabiel wil zijn en dat je dus beter ipv een minijack de dikkere 3.5mm jackplug kunt nemen omdat die zeker goed aan elkaar blijven zitten. Die kabels bestaan ook gewoon en zijn ongeveer net zo duur.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zou onderstaande connectoren met eventueel een krimpkousje gebruiken. Redelijk spatwaterdicht, goedkoper dan die enorm dure Speakons en uitstekend geschikt voor het doel. Eventueel ook los per stuk.

HXT Bullit 4mm bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://planeinsanerc.com/images/connector4mm-400.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Oyster op 16-04-2010 14:08 ]

• benoni
  • Niet online
Inderdaad, ik zocht net al eventjes die female versie van banaanpluggen, maar kon ze zo snel niet vinden. Voordeel is dat (de betere) speakers ook banaanpluggen lusten.

Verder zou het ook prima zijn om een gewoon 230V verlengsnoer doormidden te knippen, zodat je twee loskoppelbare stukken hebt. Alleen is dat zonder aanpassingen erg verwarrend (je kunt de polen omwisselen of per ongeluk in het stopcontact steken).

• Msniekers
Een heleboel mogelijkheden al gezien :)

Om het een beetje te verduidelijken; het gaat om een eenvoudig Technics stereo-setje in de garage met bijbehorende luidsprekers, geen high-end set dus. Het zal ook zeker niet dagelijks gebruikt worden, vandaar dat ik een redelijke goedkope oplossing zoek, liefst zonder soldeerwerk.

Ik heb nu een XLR-luidsprekerkabel gevonden met een male en female plug, dit zou toch goed moeten zijn lijkt me:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/25408.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/25409.jpg

Deze doorknippen, ene helft in de versterker, andere helft in de luidspreker.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

XLR heeft 3 draden.

Gewoon bij de bouwmarkt halen, dat is ook niet duur (5E voor 10 meter ofzo). XLR is NIET voor vermogenstjap bedoeld, dus ook dit gaat fout. Die zijn er vast ook met banaanstekkers ;).
En anders de electroboer: daar gaat het welg goed........

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2010 14:27 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• benoni
  • Niet online
Als het maar dikke kabels zijn met een groot contactvlak in de stekkers.

Voor compromisloos high-end gaat er niets boven 2 x 2.5 mm² XMVK :P
Addit: Wel dus: YMVK bedoelde ik, met een mantel erom die je kunt aarden B)

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 16-04-2010 14:36 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Msniekers schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:23:
Een heleboel mogelijkheden al gezien :)

Om het een beetje te verduidelijken; het gaat om een eenvoudig Technics stereo-setje in de garage met bijbehorende luidsprekers, geen high-end set dus. Het zal ook zeker niet dagelijks gebruikt worden, vandaar dat ik een redelijke goedkope oplossing zoek, liefst zonder soldeerwerk.

Ik heb nu een XLR-luidsprekerkabel gevonden met een male en female plug, dit zou toch goed moeten zijn lijkt me:

Deze doorknippen, ene helft in de versterker, andere helft in de luidspreker.
dat kan inderdaad prima. Het is in verhouding wat duurdere oplossing maar je hoeft zelf niet te gaan kopen kloten met connectors. Let er inderdaad wel op dat xlr 3 kabels heeft. Zolang je aan beide kanten maar 2 dezelfde gebruikt kan het prima.

Even uit mijn hoofd zijn er bij xlr speaker kabel 2 dikkere signaal kabels en een losse mantel dus dan is het helemaal makkelijk

Let wel op dat je een XLR 'power' kabel hebt en niet gewone xlr signaal kabel voor aansluiting van actieve speakers

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Dus? Je hebt ook nog aarde, en ze zijn er zelfs met 4,5 of 6 draden :)
Gewoon bij de bouwmarkt halen, dat is ook niet duur (5E voor 10 meter ofzo). XLR is NIET voor vermogenstjap bedoeld, dus ook dit gaat fout,.
Dat is niet helemaal waar. In de PA wereld wordt/werd XLR gewoon gebruikt om speakers aan te sluiten, zowel actieve als passieve. Er kan zonder problemen voldoende vermogen doorheen.
The convention[citation needed] was that a two-conductor loudspeaker cable had XLR3 female connectors on both ends, to distinguish it from a three-conductor shielded signal level cable which has an XLR3 female at one end and an XLR3 male at the other. Either pin 2 or 3 was live, depending on the manufacturer, with pin 1 always the 'earthy' return. This usage is now both obsolete and dangerous to equipment but is still sometimes encountered, especially on older equipment. For example, some loudspeakers have a built-in XLR3M as an input connector. This use was superseded in professional audio applications by the Neutrik Speakon connector.
Zolang je weet waar je het voor gebruikt kan het niet mis.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:48
Ik loop zelf veel in theater als geluidstechnicus. en vroeger werd wel met(een veel dikkere kabel) speakers met XLR aangesloten(dit zijn dus niet de standaard XLR kabels van nu!)

wat ik je aan kan raden zijn speakon connectoren. het is simpel(niet solderen maar schroeven.) en werkt gewoon goedmet een goede sluiting!

• Msniekers
Een update:

Gisteren heb ik twee 3-polige XLR-kabels binnengekregen van elk 10 meter. Ik heb gekozen voor XLR omdat mij dat het handigste leek qua connectie en aansluiten, bovendien is het relatief goedkoop.
Ik heb de kabel doorgeknipt en er blijkt intern 2 x 1,5 mm2 kabel in te zitten, prima dus. Snel gestript en aangesloten op de luidsprekers en versterker, connectors in elkaar geklikt en het werkte :) Het is een vrij dikke kabel met stevige connectors, ideaal voor in de garage en tuin dus.
Pagina: 1