Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na behoorlijk wat dagen op de "IJsvogelstek" te hebben gezeten in de hoop een paring vast te kunnen leggen begon ik de moed een klein beetje op te geven.
Bijna alle dagen dat ik er geweest ben hebben de vogels wel gepaard, maar elke keer zo'n 100 meter verderop.
Wel heb ik regelmatig een visoverdrachtje mogen aanschouwen en vastleggen.
Voor deze visoverdracht was wel een "paarpoging" vooraf gegaan, maar deze mislukt helaas omdat het mannetje te scheef aan kwam vliegen..... (knuppel |:( )
Ik heb er wel beelden van maar spectaculair is het niet, dus vandaar hier het visoverdrachtje.
Misschien ook niet al te spectaculair maar wel enorm leuk om mee te maken!

Foto's zijn alle gemaakt met

Canon EOS 1D Mark IV i.c.m. Canon EF 500mm f/4L IS USM
AV
f/5.0
1/500 (de laatste foto 1/640)
ISO 1600
AI Servo
Evaluative metering
vanaf statief al schuilend in een Ameristep Doghouse tentje.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4041/4525057799_181c4ee00a.jpg

2.Mijn eigen favoriet.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4072/4525057845_c957c623ec.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4063/4525687472_cbd99c9546.jpg

4. Zou die zich hier hebben bedacht?
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4043/4525687512_fa16b3bd0b.jpg

Hopelijk werken de foto's!

Bedankt voor t kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

op zich mooie foto's, technisch en qua kleur enzo wel goed. alleen ik vind het niet de naam showcase waard, daarvoor vind ik nummers 2, 3 en 4 toch echt teveel dezelfde foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Word er gevraagd een serie te plaatsen krijg je zoiets....
Een testcase vind ik het toch echt niet... Mag je mij vertellen wat het dan wel is?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Prachtige kwaliteit zeg :) Lekker rustige bokeh ook.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Ik vind dit wel een showcase waardig, zijn prachtige plaatjes! Bovendien is het ook nog eens een serie, dus niet zomaar wat snapshots.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Leuke serie hoor :)
Technisch perfect, mooie bokeh inderdaad maar dat mag ook wel met dat glas ;)
Enige wat ik kan opmerken is dat het takje steeds een klein stukje omhoog schuift.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiant op 16-04-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Jammer dat de paring niet gelukt is, maar dit is ook een erg leuke serie!
Zeker Showcase waardig. Om uberhaupt de ijsvogel zo goed te kunnen waarnemen gaat al veel voorbereiding in zitten. De kwaliteit van de foto´s is ook perfect en het is ook een mooi moment natuurlijk.
Ik ben ook nog steeds zoekende naar mn eerste ijsvogel, maar het valt niet mee om ze te vinden. Op internet word je ook niet veel wijzer want niemand gaat natuurlijk prijs geven waar ze precies een ijsvogel gezien hebben anders liggen er binnen de korste keren 20 fotografen aan de oever = verstorend = vogel weg.
Daarnaast hebben veel mensen er veel tijd in gestoken om een mooi stekje te vinden en willen niet meteen voor kauwen waar ze te zien zijn.

Anyhow, super platen alleen jammer dat je niet meer actie hebt kunnen vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mute,
Dankje! Zo'n boterzachte bokeh vind ik ook erg lekker kijken, hier let ik dus ook speciaal op met het aanzitten.
De achtergrond moet behoorlijk ver achter t onderwerp liggen en mag best uit een paar kleurtjes bestaan: in dit geval groen blad en wat riet. Natuurlijk helpt het objectief ook voor een groot deel!

@Beaves,
Bedankt! Zo dacht ik er zelf eerlijk gezegd ook over, er werdt mij de vorige keer gevraagd eens wat in series te plaatsen.

@Radiant
Ook jij bedankt!
Haha, ja je kan wel stellen dat ik voor die bokeh heb betaald ;)
Wat betreft de tak heb je helemaal gelijk! De foto's zijn ongecropt en was nog bezig met hercomposeren, vandaar die verschuiving.

@Scirocco
Klopt, er zitten heel wat zoek en speur uurtjes in.
De meeste kans om ze te vinden is het herkennen van het geluid, dit merk je namelijk vaak eerder op als dat je ze ziet.
Ook ik geef "mijn" stek niet weg, dit komt omdat de stek pal voor het nest is en waar je dus al helemaal geen verstoring kan gebruiken.
Altijd als ik daar aankom kan ik vanaf een veilige afstand zien of de vogels zich voor het nest bevinden, zoniet dan loop ik erheen en binnen 10 seconden ben ik weer uit het zicht verdwenen (dan zit ik in mn tentje).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 10:32
Schitterende foto's!
Ondanks dat de laatste 3 foto's vrij hetzelfde zijn, vertellen ze wel een verhaal, en dat maakt het imo een goede serie.
Wat betreft het takje wat omhoog schuift, als je de foto's gecropped hebt, zou je deze allemaal zoals foto 2 kunnen doen. Daar vind ik het takje het mooiste. Maar aan de andere kant, als de takjes steeds op precies dezelfde plaats staan dan wordt het misschien ook wel erg statisch.

Edit: en dan snel voordat ik mijn vraag stel het antwoord geven :|

[ Voor 9% gewijzigd door --Niels-- op 16-04-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Niels

:+
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:02:
Wat betreft de tak heb je helemaal gelijk! De foto's zijn ongecropt en was nog bezig met hercomposeren, vandaar die verschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:35
Hele mooie foto's hoor, lekkere kleuren en perfect het moment vastgelegd. Ik vind inderdaad ook 2 het mooiste, superleuke interactie tussen de twee :)

Heb je nog iets nabewerkt? De tint is lekker zacht en warm, ik vind het erg fijn om naar te kijken. Kan ook gewoon de karakteristiek van de lens zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door wacko op 16-04-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankje Wacko.

Eigenlijk voeg ik altijd dezelfde nabewerking toe.
Achtergrond is niets aan gebeurd, tak + vogels smart sharpen 100% op 0,1 radius.
Verder een klein beetje (maar dan ook echt een klein beetje) levels en contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Mooie serie! Fijne kleuren en bokeh ook. Nummer 2 is ook mijn favoriet, en als losstaande foto ook het sterkst denk ik. Hoever zit je nou van die beestjes af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Powerup:
Dankje!
Ik ben even in de exif gedoken voor je en die zegt dat ik er 7.6 meter vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Kan je dat ook in de EXIF zien, hoe ver je van een onderwerp af zit?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 08:33
@Mute.
Kan je toch gewoon zien hoe ver je hebt ingezoomd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mute

Ja bij de Mark IV wel, bij mijn oude 40D werdt dit niet vermeld.

@iMick,

Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
@Mute, tot je op infinity zit kan je de focus afstand uitlezen uit de exif, dat kan bij de 40D overigens ook. :)

Wat mij betreft ook zeker showcase materiaal, heerlijke kwaliteit en mooi moment. Top, nummer 4 is mijn favoriet, iets minder statisch als de andere. :)

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Topwerk weer! Mijn scheikundeleraar van vroeger heeft wel eens verteld hoeveel moeite het kost ijsvogels te vinden. Jij hebt er gewoon 2, super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijke foto's weer. Hulde.

Voor de mensen die geen ijsvogels om de hoek hebben: er schijnt in Duitsland een kerel te zijn die een aantal vijvers in zijn tuin heeft waar een paar paartjes zitten. Je kunt er een stek huren en het gaat zelfs zo ver dat iedere stek een optimaal brandpunt heeft, zodat iedereen aan zijn trekken komt :P Google weet vast wel een naam bij dit verhaal.

@Rademaker:
ik zie dat je foto's linkt vanaf flickr. Je kunt ook direct doorlinken naar de pagina waar ze staan (mits publiek). Je dient hiervoor de volgende code te gebruiken:
[url=urlnaarflickrpagina][img]urlvandethumbnail[/img][/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

uiteraard sluit ik me ook aan bij het positieve commentaar, want dit is zeker weten showcase waardig. Bokeh idd weer boterzacht en zoals al eerder gezegd, gaat dit verder dan een "gewone" serie. het beeld echt verhaal uit idd. Wederom mijn complimenten!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjock
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-08 14:31
Heel mooi!
Ik weet hoeveel moeite en met name tijd het kost iets dergelijks te doen.

Wat ik me wel af vraag: ben je voor zonsopkomst op locatie of ga je later op de dag op je plek zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
Als losse foto's zijn ze zeker mooi (en ook showcase waardig).

Maar als serie vind ik het niet zo sterk. Op zich verteld foto 3 al het hele verhaal. Daar heb je IMHO de andere 3 foto's niet echt bij nodig. In dit soort gevallen heb ik meer het idee dat overdaad schaadt. Een serie is naar mijn idee meer dan 4 op een volgende foto's (dan kun je bij wijze van spreke net zo goed gaan filmen ;)) Maar uiteraard is dit alles vanuit mijn definitie van een serie :P

[ Voor 16% gewijzigd door wisselwerking op 21-04-2010 00:07 ]

Pagina: 1