Het nut van meedere schijfcontrollers

Pagina: 1
Acties:

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41
Beste,

Laatst weer een computer in elkaar geschroefd dit maal met een Asus Maximus III Formula (specs) moederbord, prachtige plank.

Maar ik vroeg mij af wat het nut was van 3 schijfcontrollers? en hoe benut je deze het beste..
1x Intel Matrix Storage Technology (6poorten)
1x JMicron® 322 controller
2x JMicron® 363 controllers

laten we stellen:
2 schijven in raid-0 hebt
2 schijven standaard opslag
front e-sata poort
en 2x DVDbrander sata

Hoe sluit je dit het beste aan, gebruik je combinatie van controllers of prop je alles op 1 controller en schakel je de rest uit?

Bedankt voor de tips en informatie alvast
groet,
Henk

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt er maar net aan wat je wil doen met die dingen. Vaak wordt er een controller gebruikt voor de eSATApoorten en is er 1 controller aanwezig die bijvoorbeeld standaard schijven in RAIDset (waar je dus weinig kunt kiezen, behalve RAID 0 en RAID 1 ofzo. Verder is het zo dat als er een Intelchip op het bord zit er gebruikt gemaakt moet worden van een 3rd party controller wil je een PATApoort op het bord prikken.

Dus afhankelijk van je eisen kun je alles over controllers verdelen, of gewoon alles op 1 controller zetten.

Verwijderd

Het is net zoals Terw_Dan al aangaf. Wat wil je gaan doen. Mijn eigen mobo (Asus M2N32 WS Pro) heeft 2 onboard controllers. Op 1 controller staan 4 schijven van 500 Gb (dataopslag), de 2e wordt niet gebruikt. Daarnaast heb ik nog 3 losse schijfcontrollers op het mobo zitten, deze zijn puur voor dataopslag. Binnenkort komen er nog 2 controllers bij, aangezien de pataschijf waar ik nu mee opstart vervangen gaat worden door 2 sataschijven in raid0. Je kan dus vele kanten op. Ik zou de 6 poorten van de Intel Matrix gebruiken voor dataopslag, 3 x raid 0 bv of 1 x raid 5 en 1 Jmicron controller voor de opstartschijf (ven).