Iemand stuurt spam vanaf mijn netwerk, bron ontdekken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 15:56
Werd net gebeld door mijn provider dat er spam wordt verstuurd vanaf mijn netwerk..
Ik woon met 3 mensen samen, en die zitten eigenlijk allemaal altijd achter hun pc.

Ik heb zelf een mac, dus die kunnen we redelijkerwijs uitsluiten.. maar hoe kom ik erachter wie dit doet?
Alle computers hier in huis zijn schoon (malware/virussen), in ieder geval voor zover ik het kan zien.

Ik kan in de router wel zien wie er verbonden zijn, maar ik heb de mac adressen al getraceerd naar onze eigen PC's/consoles en er zitten voor zover ik kan zien geen onbekenden op het netwerk.

Is er misschien een manier om aan het dataverbruik te zien wie dit doet, en hoe kan ik het dataverbruik op een fatsoenlijke manier bijhouden? (ons router geeft dit niet aan).

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Programma zoeken die al je netwerkprocessen in kaart brengt en dit op elke pc draaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
In je huidige opstelling; nee.

Wat je zou kunnen doen is de routing-functionaliteit van je router uitzetten en een oud PCtje met een software firewall tussen je router en het internet hangen. Dan kun je een en ander aan logging doen (en gelijk poort 25 dichtgooien natuurlijk). Zolang je nog wat hardware hebt liggen een zeer goedkope oplossing, aangezien de firewall software zelf gratis is (IPCop, Shorewall).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epochfail
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03-2022
Hm, met welk e-mail adres wordt de spam verstuurd? Is dit een van de e-mail adressen van je medebewoners?

Zo één-twee-drie zou ik niet kunnen zeggen hoe dit gemakkelijk te zien is. Een mogelijkheid zou zijn om met Wireshark of dergelijke op elke computer te kijken wat er verstuurd wordt naar port 25.

Zal vast een eenvoudigere oplossing zijn, kan er helaas alleen even niet opkomen :O