[Case] NEC DVD-/+/RAM AD-7200S stoort door PWM fan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:49
De Situatie
Een HTPC is voorzien van de NEC DVD-/+/RAM AD-7200S voor het lezen van CD/DVD media. Verder is een Scythe Slip Stream 120mm | SY1225SL12L aangebracht. Dit is een 120MM case fan.

Om deze te voorzien van stroom zijn er twee mogelijkheden: via het moederbord of via een adapter waarbij het gele draadje (PWM) naar het mobo gaat en de stroom van een molex afkomt.

De Case
Als de fan via de molex connector aangesloten wordt, werkt de CD speler half. Tijdens het opstarten van Ubuntu krijg je meerder I/O errors, een windows installatie systeem geeft een BSOD waarin ook melding wordt gemaakt van problemen met usb/sticks of andere hardware.

Sluit ik de fan aan via het moeder, dus ook stroom hiervan, dan werkt de NEC probleemloos in ubuntu en kan ik lekker windows setup draaien.

Ter info, dit probleem doet zich voor als de molex op dezelfde lijn is aangesloten als de molex, maar ook als een andere lijn vanuit de voeding wordt aangesloten. (Een lijn is een kabel voor mij die er meerdere uit een voeding komen).

Waarom ?
Dat is een van de redenen om dit topic te openen. Zelf heb ik het sterke vermoeden dat er toch ruis uit de fan komt die een negatief effect heeft op de prestaties van de NEC.
Als dit zo is zou dit impliceren dat de NEC constructief niet goed is, omdat deze twee niet van elkaar zijn gescheiden.

Een andere mogelijkheid is dat de "lijn" te zwaar belast wordt. Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar buiten de NEC hangt er nog een 500G samsung platter aan. De NEC zou te weinig power kunnen trekken om goed op te spinnen.

Wat is naar jullie mening de oorzaak, zelf neig ik meer naar het laatste maar vind het gek dat het dan ook gebeurd als ik het op andere lijntjes aansluit. De voeding is ruim bemeten voor het systeem (LE1600 AMD chip, 2x1TB samsung platters, 1x0.5TB samsung platter, NEC en een ASUS M3A76-CM mobo met een reepje 2GB geheugen) met zijn 380Watt.

Het probleem heb ik nu opgelost door de fan gewoon op het mobo aan te sluiten, maar vind het wel interessant om dit hier voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een heel merkwaardig probleem. Een fan die zoveel invloed heeft, dat kan bijna niet.
Dat de fan ruis zou geven, dat kan ik me niet voorstellen.
De NEC samen met de 500GB harde schijf op dezelfde stroomkabel, dat zou niet mogen geven.

Misschien is je voeding door warmte/ouderdom te hoogohmig geworden, maar dan nog blijft dit een heel raar verschijnsel. Of de voeding heeft wat moeite bij het aanzetten van de computer om de harde schijven op te starten, waarbij de NEC niet goed geinitialiseerd wordt.
Misschien heeft je moederbord last van storing, waarbij de ene situatie net goed, en de andere situatie net niet goed gaat. Maar dan zou het probleem niet zo consequent zijn.

Dus uiteindelijk kan ik geen logische oorzaak bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Gele draad is de toerental meter van een fan, en heeft niks met pwm te maken.

Brander uitwisslen.
Fan uitwisselen.
Voeding uitwisselen.
Door uit te wisselen kun je de oorzaak achterhalen. (Voeding zou ik zeggen).