[JavaScript] Toegang tot device?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:10
Beste Tweakers,

Zoals de topic titel al doet vermoeden ga ik een gewaagde vraag stellen.
Ik ben me namelijk aan het oriënteren op het bouwen van een applicatie op een mobiel apparaat/PDA. Een webapplicatie (of in ieder geval een applicatie gebouwd met webtechnieken) is wellicht een goeie oplossing, zeker omdat je dan platform onafhankelijk bent.

Het lastige gedeelte zit hem in de hardware van de PDA, ik noem GPS en een barcode scanner.

In hoeverre is het mogelijk om vanuit de browser met JavaScript deze delen aan te spreken en te gebruiken?

Ik snap dat het een behoorlijke security issue is. De applicatie wordt niet publiek (dus op het WWW) maar hoeft alleen lokaal te draaien. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een DLL of ander platform afhankelijk programma te schrijven en die aan te roepen vanuit een browser? Ik weet dat het mogelijk is met ActiveX maar dan ben ik weer afhankelijk van IE.

Graag zou ik jullie visie/kennis/ervaring horen!

edit: foutje in text :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28
Voor zover ik weet biedt alleen de iPhone een beperkte API aan die via JS bereikbaar is.

Misschien dat iemand hier je iets meer kan vertellen over Android.

[ Voor 28% gewijzigd door Bosmonster op 16-04-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als het al mogelijk is (en dat lijkt me stug) dan is het met ont-zet-tend ranzige hacks ofzo; wil je je echt in dat wespennest begeven? Waarom kies je niet voor (ik noem wat) VB.Net of iets dat op je doelplatform draait en toegang biedt tot het OS en onderliggende hardware.
Kies in ieder geval een techniek die hier voor geschikt is en begeef je niet op het pad dat je op 't punt staat te betreden. JS is in ieder geval het laatste waar ik aan zou denken. Voor zover mijn visie :)

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 16-04-2010 11:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Javascript draait dan wel op de client, maar elke fatsoenlijke browser staat nooit toe dat je hardware kan benaderen. Dat zou namelijk enorme veiligheidsproblemen kunnen geven.

Wat je wel kan doen is een java applet (of een activeX component geloof ik) kunnen schrijven die wel toegang tot je device heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 16-04-2010 11:31 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
Via Appcelerator Titanium kan je dmv JS applicaties maken voor diverse platformen. Met toegang tot GPS e.d. Geen idee of WinMo er ook tussen staat.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Geolocation wordt al door een aantal browsers ondersteund (al dan niet mbv Google Gears).

vwb toegang tot de camera voor barcode scanning zijn er denk ik nog geen mogelijkheden via javascript.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Heb je al eens bij http://phonegap.com/ gekeken?
Die ondersteunen een aantal leuke dingen op meerder platformen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:10
PhoneGap en Titanium zijn me bekend. PhoneGap biedt ondersteuning voor meer platformen dan Titanium, opzich mooie oplossingen!

Het probleem is dat je weer moet compileren als er een wijziging is in de app. Dat kan niet op de PDA zelf maar moet ergens anders...kortom dat is niet wat ik wil.

Maar ik ben bang dat het niet anders kan.

Laat ik het dan eens anders vragen. Waarom zou je uberhaupt een applicatie willen maken met webtechnieken? Weegt de platform onafhankelijkheid zo zwaar? En hoe zit het met de performance? Is een applicatie die is gecompileerd vanuit webtalen naar native code net zo snel als een native applicatie die is ontwikkeld in de native taal (Objective-C, C++)?
Pagina: 1