RAID schijf kapot, disk boot failure?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pctje met twee SATA 1TB harddisks in RAID (0?) staan (spiegelen)
Nu is een van de schijven kapot, en eruit gehaald.

Er zit nu dus nog 1 schijf in, met precies dezelfde bestanden erop als de kapotte schijf.
Het systeem draaide ook en startte gewoon op met 1 schijf, alles kon ermee gedaan worden.

Maar.. nu krijg ik te zien: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISKAND PRESS ENTER

Hoe kan dit zomaar? Is dit een instelling die verkeerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoe werd deze RAID gemaakt? via Windows of in een (onboard) RAID controller?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een mirror is RAID1, bij een RAID0 wordt er gestriped en kun je nooit van 1 enkele schijf booten.
Als je nu disk boot failure krijgt dan betekent dat er geen bootschijf gevonden wordt. Staat de schijf goed ingesteld in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Wordt je harddisk nog gedetecteerd door de controller?
Kun je booten vanaf bijv. een Ubuntu LiveCD en de inhoud van de disk zien?
Heb je eventueel een andere client waar je deze disk even in kan hangen om te kijken of je 'm kan bereiken?

Hopelijk bedoel je RAID1, want RAID0 is striping: je krijgt dan een grote snelle disk, waarbij de data over 2 disks verdeelt wordt.

Edit: verroest, ik wordt oud en traag :P

[ Voor 5% gewijzigd door Noxious op 16-04-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Klinkt een beetje alsof je schijven niet compatible zijn met je RAID controller omdat je eerst problemen met 1 disk had en vervolgens geeft de tweede ook de geest.

Welke disken en welke RAID controller? Dan kunnen de experts hier je vast meer vertellen over die combinatie.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was inderdaad een RAID1, ingesteld vanaf voor zover ik weet windows 7.
Ind e bios zou deze goed moeten staan, er kon ook gewoon mee gewerkt worden tot vandaag dan.
Wat zou ik nog kunenn doen om de bestanden te behouden?

Of kan ik er een tweede schijf bijplaatsen als opstartschijf, en vervolgens alle bestanden weer gewoon openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga er nog even mee bezig om meer info te verkrijgen, het systeem is niet van mijzelf.
Alvast bedankt voor de antwoorden, ik weet nu waar ik het moet zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:04:
Of kan ik er een tweede schijf bijplaatsen als opstartschijf, en vervolgens alle bestanden weer gewoon openen?
Dat kan sowieso, zeker als het om een mirror in Windows gaat.

Die Ubuntu LiveCD methode is ook een goeie om je data veilig te stellen maar als je toch een extra harddisk gaat halen ter vervanging van de huidige defecte zou ik eerder die optie nemen. Koppel voor de zekerheid wel je extra harddisk los tijdens de installatie om te voorkomen dat je per ongeluk op de verkeerde disk gaat installeren (en je dus echt je data kwijt bent).

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1