DC power jack aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Beste tweakers,

Ik heb bij conrad deze DC power jack (linkje nieuwe link). Hierop zie ik 3 aansluit pinnen zitten. Nou vermoed ik dat er 2 naar de ground moeten en een naaar de "+".

Gemaakte afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/5837/dcpowerjack.jpg

Nou vraag ik mij dus af of iemand weet welke pin ik waarop moet aansluiten?
Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door snelkookpan op 16-04-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet even de direct product link van conrad sturen nu kunnen wij hem niet zien.
Ook zou je kunnen kijken of er een datasheet beschikbaar is op de site van conrad, daar staat het meestal in en anders zou je kunnen meten met de plug erin welke pin de - is en welke de +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Tip: pak een multimeter en meet gewoon even welke pins er contact maken met elkaar?
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
de directlink naar conrad: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=733247
Ik heb met de multimeter gekeken welke pinnen contact maken. Klopt het dat deze 2 dan de GND pinnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

snelkookpan schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:31:
Ik heb met de multimeter gekeken welke pinnen contact maken. Klopt het dat deze 2 dan de GND pinnen zijn?
Dat hangt er natuurlijk van af waarmee ze contact maken en wat de GND is :)

Ik zou zeggen plug de bijbehorende stekker er in. Als je een losse stekker hebt meet je simpelweg welke punten met elkaar verbonden zijn. Als je alleen een stekker aan een voeding hebt, dan meet je tussen welke punten de spanning staat.

Uit de datasheet werd mij niet helemaal duidelijk waarom dit ding 3 aansluitingen heeft, wellicht worden er 2 pinnen doorverbonden wanneer er wel / niet een plug ingestoken zit. Vandaar mijn advies om te meten met een plug er in.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, waarschijnlijk is dat een verbreek contact, een van de 2 is de gnd pin, de ander word losgekoppeld wanneer je de stekker dr in steekt (zodat het apparaat "weet" dat de stekker dr in zit. (meestal word het ook gebruikt in "domme" apparaten om van interne batterijen naar adapter te schakelen zonder verdere electronica (en zonder eventuele niet oplaadbare batterijen dan te slopen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van wat ik op de datasheet kan zien is dat het achterste pootje(op de geposte foto de meest rechtse) de plus is.
De meest linker pin is denk ik het verbreekcontact waar AlexanderB van spreekt en de pin er tussen in is de min.
Nogmaals als je de adapter in deze jack connector steekt kun je het meten met een multimeter en weet je het 100% zeker. 1 minuutje werk=p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Is het niet gewoon zo dat de massa met twee pennetjes uitgevoerd is om meer mechanische houvast op de printplaat te geven? Twee pennetjes lijkt mij dan ook niet zo stevig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
Oke, ik heb nu de pinnen gemeten. Tussen de twee pinnen die in het midden zijn geplaatst meet ik een spanning. De pin die aan de buitenkant geplaatst wordt lijkt niet verbonden te zijn zodra er een connector in zit. Deze is wel verbonden als er geen connector in zit.

Waarschijnlijk is deze buitenste pin dus zoals AlexanderB hierboven zegt het 'verbreek contact'. Deze kan ik dus op mijn print gewoon niet aansluiten of naar de GND koppelen?
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:52:
Van wat ik op de datasheet kan zien is dat het achterste pootje(op de geposte foto de meest rechtse) de plus is.
De meest linker pin is denk ik het verbreekcontact waar AlexanderB van spreekt en de pin er tussen in is de min.
Nogmaals als je de adapter in deze jack connector steekt kun je het meten met een multimeter en weet je het 100% zeker. 1 minuutje werk=p
Voorzover ik net gemeten heb ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de achterste de plus is, maar volgensmij maakt het uit hoe ik de adapter aansluit, dus dit ga ik direct nog even bekijken.

zoals te verwachten was loopt de stroom (als ik de adapter andersom aansluit) in de omgekeerde richting.
Allemaal bedankt voor de reacties :*)

[ Voor 49% gewijzigd door snelkookpan op 16-04-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De achterste is dus plus en de meest linker is min als ik je goed begrijp dus dat kan je gewoon aansluiten. Het andere pinnetje kan je laten zweven of aan de GND koppelen dat maakt eigenlijk geen reet uit omdat je het toch niet gaat gebruiken=p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
Ik ga nu de jack in mijn ontwerp schema opnemen.
Iedereen bedankt voor het reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
De montage prijs van een DC aansluiting is al snel rond de 100 euro, klopt het dat
het vrij eenvoudig is om een DC aansluiting zelf te vervangen? (zo ziet het er namelijk uit)

Is er een how to van overigens, ik kwam al wel deze tegen : http://www.laptoprepair10...-power-jack-repair-guide/

Dit vraag ik hier even, aangezien van de mini laptop van m'n vriendin de dc aansluiting stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
Het is vrij eenvoudig, maar alleen als je soldeer en desoldeer ervaring hebt. Heb je nog nooit gesoldeerd aan dergelijke dingen dan kun je het eigenlijk alleen maar verpesten. Die howto lijkt makkelijker dan het is. Daarnaast heb je de juiste vervangende stekker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
De juiste stekker moet ik even zien te vinden op internet, maar als ik die desoldeer en dan mee naar de winkel ga moet ik er ook wel uit komen neem ik aan, toch?
Nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij zo'n aansluiting?

Ja beetje netjes solderen moet wel lukken, het enige is toch het desolderen, netjes schoonmaken natuurlijk en solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:47

Rmg

Novadecasa schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:35:
De juiste stekker moet ik even zien te vinden op internet, maar als ik die desoldeer en dan mee naar de winkel ga moet ik er ook wel uit komen neem ik aan, toch?
Nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij zo'n aansluiting?

Ja beetje netjes solderen moet wel lukken, het enige is toch het desolderen, netjes schoonmaken natuurlijk en solderen.
Desoldereren doe ik zelf het liefst met litze ipv een pompje. Vaak hebben laptops een aparte aansluiting van hun dc jack. wat dan ook werkt vaak is deze gebruiken mits er ruimte in de behuizing is
Afbeeldingslocatie: http://www.asia.ru/images/img/alibaba/photo/50963284/DC_Power_Jack.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Raz- schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:06:
[...]

Desoldereren doe ik zelf het liefst met litze ipv een pompje. Vaak hebben laptops een aparte aansluiting van hun dc jack. wat dan ook werkt vaak is deze gebruiken mits er ruimte in de behuizing is
[afbeelding]
Oke en waarom zou je dan voor deze kiezen ipv van een (gelijkwaardige) originele? Heb geen ervaring met deze aansluitingen, vandaar ;)
Maar bij de laptop van m'n vriendin is het zo dat het 'pennetje' van de dc jack bijna afgebroken is, waarschijnlijk de stekker er niet goed uitgehaald of ingedrukt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:47

Rmg

Novadecasa schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:20:
[...]

Oke en waarom zou je dan voor deze kiezen ipv van een (gelijkwaardige) originele? Heb geen ervaring met deze aansluitingen, vandaar ;)
Maar bij de laptop van m'n vriendin is het zo dat het 'pennetje' van de dc jack bijna afgebroken is, waarschijnlijk de stekker er niet goed uitgehaald of ingedrukt vermoed ik.
Vaak zijn de originele niet te krijgen bij de elektroboer, zeker in het geval van sony en dell laptops. bijv. Als de originele te krijgen zijn gaan die er uiteraard op als het moederbord nog goed is ( pads niet rot etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
Novadecasa schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:14:
De montage prijs van een DC aansluiting is al snel rond de 100 euro, klopt het dat
het vrij eenvoudig is om een DC aansluiting zelf te vervangen? (zo ziet het er namelijk uit)

Is er een how to van overigens, ik kwam al wel deze tegen : http://www.laptoprepair10...-power-jack-repair-guide/

Dit vraag ik hier even, aangezien van de mini laptop van m'n vriendin de dc aansluiting stuk is.
Ja, is vrij eenvoudig zelf te doen. Alleen is goed (soldeer)gereedschap wel handig, en geduld / handigheid met het demonteren van notebooks of andere fijne electronica wel handig.

Replacedirect heeft veel losse plugjes. Op Ebay staan ze ook zat (en stuk goedkoper) alleen heb je dan een stuk later in huis.

Die 100 eur die het vaak kost is gewoon de tijd... 1.5 uur is een redelijk gemiddelde om een laptop tot op het moederbord uit elkaar te halen en weer terug in elkaar te schroeven... en 1,5 x 70 eur (uurloon van gemiddeld bedrijf) is dus 100 eur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor desolderen heb je weinig gereedschap nodig:

Goede litze. (chemtronix ftw)
Goede bout (geen ESD producerende meuk bij voorkeur)
Paar fijne tangetjes\pincetjes.
Gezond verstand.
Wat tin.

Meer niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Laatst online: 19-09 22:46
Waar kan ik in Nederland die Chemtronics Litze ergens bestellen? :P

Ik zoek al een tijdje, maar kom erg weinig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Farnell.

edit; of baco :D
http://www.baco-army-goods.nl/desoldeer-litze.html

[ Voor 82% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2010 14:02 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?