Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Bij een reparatie aan een acer aspire 5102 bleven er problemen.
De laptop viel af en toe gewoon uit. Kon daarna wel weer opgestart worden maar na een uur of 5 minuten (heel willekeurig) viel hij weer weg.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Windows Vista en alle (nieuwste) drivers opnieuw geinstalleerd.
De laptop uit elkaar genomen en geheel schoongemaakt.
De uitval bleef.
Uiteindelijk de bios geflashed in windows (er waren inmiddels 10 updates van) en je raad het al, de stroom valt weg tijdens het flashen. (is me nog nooit overkomen) Als ik nu start draaite de fan, de harddisk en bij Fn-esc zoekt hij op de USB. Verder is er geen beeld.
Heb ook een bootrecovery geprobeerd maar die pakt hij niet, ook niet als ik de drives loskoppel of de HP methode gebruik. Op het moederbord zitten ook geen jumpers :(
Een usb floppy heb ik niet, en ik weet niet of dat lukt.
Met Phoenix bios-chips gaat eea lastig. Alle mogelijke recovery-tools heb ik al geprobeerd zonder succes.

Mijn vraag nu is het zinvol om een bioschip te bestellen en daarop het bios progje te laten plaatsen. Heb hier geen ervaring mee. Het is een investering van ca 30 euro. Het zou zonde zijn om de goede weinig gebruikte laptop in de vergeethoek te leggen.
Als de ingreep eenvoudig is lijkt het me de enige oplossing.
Bij voorbaat dank
Gr Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
Ik heb niet vaak laptops open gehad, maar voor zover ik weet zijn bioschips in laptops niet eenvoudig vervangbaar (zonder solderen).

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 16-04-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is gekocht in 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aangezien die nu toch al waardeloos is zou ik hem even openschroeven en kijken of je de bioschip makkelijk kan lokaliseren en verwijderen. Als dit zonder problemen lukt is het die € 30 wel waard denk ik... aan de andere kant werkte het ding sowieso al niet lekker natuurlijk, denk je nog kans te hebben dat je ook dat andere probleem op kan lossen? De afweging of je dat geld/die moeite er nog voor over hebt moet je zelf maken...

Kan je trouwens niet op ebay voor minder zo'n chip scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens op ebay zoeken. (alles van aspire 5100 maar geen bios :()
Als het zou lukken om weer op te starten (hij liep als een zonnetje) kan ik in het Windows hardware-logboek zien welke fatale fout optrad. Soms is het ook gewoon de koeling van de processor die te wensen overlaat.
En dat is ook wel te verhelpen. Of misschien even bellen met de deskundigen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je zal zeer waarschijnlijk de bios chip los moeten solderen om te vervangen. Als dat je niet afschrikt (en je denkt dat ie het daarna weer goed gaat doen) dan zou ik het zeker niet laten. Zo moeilijk is het vervangen van een bios chipje in een laptop niet, alleen wat gedoe.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hier is trouwens een ebay verkoper die je chip wel heeft/kan regelen: http://cgi.ebay.com/Bios-...oards?hash=item2a0437614f

Eventjes een berichtje sturen en je hebt voor 14,63 euro een chip thuisbezorgd.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 01:03:
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Bij een reparatie aan een acer aspire 5102 bleven er problemen.
De laptop viel af en toe gewoon uit. Kon daarna wel weer opgestart worden maar na een uur of 5 minuten (heel willekeurig) viel hij weer weg.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Windows Vista en alle (nieuwste) drivers opnieuw geinstalleerd.
RMA ? :)
De laptop uit elkaar genomen en geheel schoongemaakt.
\o/
De uitval bleef.
/o\
Uiteindelijk de bios geflashed in windows (er waren inmiddels 10 updates van) en je raad het al, de stroom valt weg tijdens het flashen. (is me nog nooit overkomen) Als ik nu start draaite de fan, de harddisk en
Naar welke biosversie wilde je updaten, v3.13 ? http://global-download.ac...=V10&FS=O01&Category=BIOS
bij Fn-esc zoekt hij op de USB.
Okay, zo te lezen is de inhoud van het bootblock nog aanwezig, dit is waarschijnlijk je redding.
Verder is er geen beeld.
Heb ook een bootrecovery geprobeerd maar die pakt hij niet, ook niet als ik de drives loskoppel of de HP methode gebruik. Op het moederbord zitten ook geen jumpers :(
Een usb floppy heb ik niet, en ik weet niet of dat lukt.
Met Phoenix bios-chips gaat eea lastig. Alle mogelijke recovery-tools heb ik al geprobeerd zonder succes.
Heb je deze methode al geprobeerd: in case you kill your phoenix bios: bios recovery methods ?
Mijn vraag nu is het zinvol om een bioschip te bestellen en daarop het bios progje te laten plaatsen. Heb hier geen ervaring mee. Het is een investering van ca 30 euro. Het zou zonde zijn om de goede weinig gebruikte laptop in de vergeethoek te leggen.
Als de ingreep eenvoudig is lijkt het me de enige oplossing.
Bij voorbaat dank
Gr Rob
Oh deze vond ik ook nog:
Phoenix Bios Crisis Recovery NO FLOPPY(YES)
For Notebook Users who have Phoenix Bios:

For some time now Phoenix has included the BB.bin( Boot Block ), a recovery mode for bad bios flash.

BUT.............

The tools for writing the recovery Image have required a USB Floppy, as most Notebooks lack Floppy. This is a PITA, I just could not believe that Flash Drives could not be Used.

I searched High and Low, and found much speculation, and until now the consensus seemed to be that the BB.bin just did not support Flash Drives.

Not True........

We just did not have the correct tool for writing the CRISBOOT.BIN to the Boot sector of a Flash Drive.

Phoenix has released WINCRIS.EXE Version 1.0.0.4, Sept 24 2008.

I can confirm, this tool Can and Will Correctly write to USB Flash Drives and recover the BIOS.
Attachment 40863

Extract that and add the BIOS.WPH file you wish to use into the WINCRISIS Dir. Run the Wincris.exe and chose your flash drive.

I have tested with a 512MB CF card in a Lexar Media USB 2.0 Multi-Card reader.

I will test with a 4GB USB Stick and see if I need to drop it to FAT vs Fat32 as Flash under 4GB may not be handy for some users.

I'll try to update this thread with a How-to for each flash drive I have, if you can confirm this works for you, please post your results.

P.S.

Shame on NoteBook OEM's and Phoenix for not Including this Tool with EVERY Bios UPDATE.

I've seen user after user who needed this tool and had to rush off and find a USB Floppy to recover a Bad OEM Bios Flash.
How to Recover Phoenix BIOS
Phoenix Bios Recovery, How to recover a Phoenix BIOS (laptop) after a bad flash
/edit: Phoenix BIOS Crisis Recovery Disk

Zo lang de inhoud van het bootblock (te bereiken met Fn-esc) nog aanwezig is raad ik je aan de bovengenoemde handelingen voor een disaster recovery uit te voeren. Solderen kan altijd nog.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en controleer daarna eens of er lekke condensatoren op het moederbord zitten, want dat kan wel eens het uitvallen veroorzaken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier zal ik dit weekeinde mee aan de slag gaan.
Moet helaas even werken. Alvast bedankt voor het vele werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers
Het is me gelukt!
Deze acer aspire 5102 wmli was te goed om weg te gooien en te slecht om hem te laten repareren.
Uiteindelijk is het me gelukt met een recovery-floppie.
De USB Recovery Boot lukte maar niet.
Via een kennis een usb-floppy geleend in de oude doos een floppy gevonden en procedure 2 van deze pagina gevolgd.
Na zoveel uren werk en zoeken op internet is het zaaaaalig dat de laptop ineens begint te lezen en na een minuut of 10 herstarte in het vertrouwde Acer logo.
Nog steeds herkent hij de accu niet maar hij doet het weer. Het niet herkennen van de accu kan ook met Vista te maken hebben.
Bedankt voor alle hulp!!
gr rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
mooi dat het weer werkt 8) ,
is het ineens uitvallen van de laptop nu ook verhopen d.m.v. een bios update?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 20:31
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 00:48:
... Nog steeds herkent hij de accu niet maar hij doet het weer. Het niet herkennen van de accu kan ook met Vista te maken hebben.
Bedankt voor alle hulp!!
gr rob
Doet je accu het helemaal niet, alsin, wanneer je de stekker eruit trekt dan valt de laptop uit? Dit kan namlijk niet door software (driver) veroorzaakt worden, tenzij hij niet uitvalt in DOS oid, maar dan zou je flash gewoon goed gegaan zijn. Als hij het wel doet in DOS, maar niet in Windows, dan is het een driverprobleem. Ik heb wel meer nare ervaring Acer notebooks, die bv vastlopen na een verse install, omdat de windows driver voor de accu een conflict heeft met het notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het ineens uitvallen van de laptop nu ook verhopen d.m.v. een bios update?
De laptop is nu 1 keer uitgevallen na 2 dagen aanstaan op hoog energieniveau.
Ik zal in het logboek kijken van systeembeheer of er mogelijk een conflict ligt.
Doet je accu het helemaal niet, alsin, wanneer je de stekker eruit trekt dan valt de laptop uit? Dit kan namlijk niet door software (driver) veroorzaakt worden, tenzij hij niet uitvalt in DOS oid, maar dan zou je flash gewoon goed gegaan zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.hypnotherapie-devine.nl/images/Naamloos.jpg
De laptop heeft al een aantal nieuwe accu 's gehad
Kan zijn dat de gebruiker de accus helemaal heeft uitgeput.
Ben er nog niet uit wat hiervan de oorzaak is.
gr rob

nb na een half uur viel de laptop opnieuw uit, in de logboeken kan ik niets terugvinden terwijl ik de tijd precies weet. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2010 09:49 . Reden: en ja hoor ]

Pagina: 1