Toon posts:

5.1 receiver (8ohm), 2 paar bookshelves (resp. 6ohm en 8ohm)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony STR-DH500 5.1 Multi Channel Receiver gekocht en heb al 2 8ohm boxen van mijn vorige philips set. Een van die 2 boxen doet het wat minder, en ik heb mijn zinnen gezet op een setje Wharfedale Diamond 10.1 boxen.
Mijn receiver staat onder specificaties op 8ohm compatibiliteit, wat prima is voor mijn huidige boxen. De Wharfedales echter op 6ohm.

Mijn plan is om de Wharfedales op de frontleft en frontright aan te sluiten en om mijn huidige boxen op de surround R en L. Ik heb er geen subwoofer bij, noch een central speaker.

Ik zit in een kleine kamer en zal, ondanks dat ik in een vrijstaand huis leef, de receiver waarschijnlijk niet al te hard zetten.

Ik denk, afgaande op het beetje googlen wat ik al gedaan heb, dat dit nog wel te doen moet zijn (vooral als ik in den beginne ook de temperatuur van mijn receiver in de gaten hou). Ik zou echter ook graag nog wat meningen ontvangen.

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Moet inderdaad prima kunnen. Wellicht moet je even bijsturen naar voren (fader), omdat de speakers achteraan meer vermogen vragen.

Een vraag die je jezelf eigenlijk zou moeten stellen, is of je wel 2 setjes aan wilt sluiten. Per definitie gaat de karakteristiek van de boxen tegen elkaar inwerken, verknal je je stereobeeld en zeker in een kleine kamer levert het gewoon echt geen beter geluid op.

Verder zit er nogal een gat tussen de 'mainstream'-markt, vol met PMPO aanduidingen en oudere apparatuur van inferieure componenten, en de markt van mensen die er wat meer verstand van hebben. Neus eens wat rond op audiogebied, dan zul je er vrij snel achterkomen dat je met minder budget en wat slimmere keuzes (2e hands goede boxen, top!) en een berg handigheid (lees: gewoon veel fora lezen) echt een veel beter geluid kunt halen.

Veel plezier!

[ Voor 4% gewijzigd door BvDorp op 16-04-2010 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)

Je hebt gelijk dat het totaal geen nut heeft in mijn kamertje. Het is meer dat ik gewoon mijn huidige boxen wil vervangen en vervolgens doordraai op de kennis dat ik "toch een 5.1 setje hebt en 2 extra boxen die het op zich nog doen". Je wilt denk ik ook eigenlijk niet weten wat ik nog meer heb staan en hoe het is aangesloten :X
Ik zou idd wel wat meer bekend moeten geraken met de audiomarkt, geef ik toe.

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Leuk om terug te lezen!

Probeer eens 'less is more' in je kamer. Versimpel je aansluitingen, zorg voor wat fatsoenlijke (kwaliteit) muziek, zet alle equalizer / loudness / whatever op 0, sluit de bende eens aan en ga lekker luisteren. Zet je boxen ergens anders neer, probeer eens wat aan je knoppen te draaien. Probeer eens een dikke stoeptegel onder je boxen, of zet er juist een nette standaard onder. Zet ze even een halve meter van de muur af (zeker bij 'bass reflex'-achtige dingen).

Voor je het weet ben je verslaafd en probeer je deze versterkers eens: http://samenkopen.net/action_products/699159. Hehe. Om mijn huisgenoot te citeren: 'het lijkt net of er echt iemand staat te zingen in je kamer'. Nice!