Ik heb zojuist een schone FreeNAS geinstalleerd en CIFS aangezet om es te kijken hoe de performance van FreeNAS nou tegenwoordig is. Tot mijn grote verbazing is de performance werkelijk om te janken, en ik denk dat ik weet waarom. Als ik 1 grote file erheen kopiëer (of er vandaan kopiëer) dan gaat de schijf enorm ratelen, net alsof de file uit duizenden fragmenten bestaat. Maar dat lijkt me sterk, gezien de schijf na de freenas-installatie schoon geformatteerd is, en dus leeg is. Fragmentatie is dus niet het geval. Maar wat wel? We hebben allemaal weleens een grote file naar een harddisk gekopiëerd, en we weten ook allemaal dat je daarbij niks geen geratel hoort.
De snelheid ligt zo rond de 15-25MBps in beide richtingen, CPU-verbruik tijdens pompen ergens rond de 20%. Aan CPU en netwerkkaart mag het dus niet liggen.
Wat geprobeerd: "large read/write" in CIFS aangezet, grotere send/receive buffers, "tuning" aangezet. Helpt uiteraard allemaal niets (anders had ik hier niet gepost
)
Ik denk niet dat het verstandig om een ander FS te gebruiken: FAT32 is flauwekul om te veel redenen, EXT2 is oud en EXT3/4 staan er niet eens bij, en ZFS zorgt voor een belachelijke gas factory aan configuratie. Dus UFS lijkt wel the way to go.
Overigens, m'n netwerk, en de client-PC die ik gebruik, zijn meer dan capabel genoeg voor hoge doorvoersnelheden: vanaf een andere server, waar win2008 op staat, trek ik 70-80MBps.
Specs:
De snelheid ligt zo rond de 15-25MBps in beide richtingen, CPU-verbruik tijdens pompen ergens rond de 20%. Aan CPU en netwerkkaart mag het dus niet liggen.
Wat geprobeerd: "large read/write" in CIFS aangezet, grotere send/receive buffers, "tuning" aangezet. Helpt uiteraard allemaal niets (anders had ik hier niet gepost
Ik denk niet dat het verstandig om een ander FS te gebruiken: FAT32 is flauwekul om te veel redenen, EXT2 is oud en EXT3/4 staan er niet eens bij, en ZFS zorgt voor een belachelijke gas factory aan configuratie. Dus UFS lijkt wel the way to go.
Overigens, m'n netwerk, en de client-PC die ik gebruik, zijn meer dan capabel genoeg voor hoge doorvoersnelheden: vanaf een andere server, waar win2008 op staat, trek ik 70-80MBps.
Specs:
- Athlon 64 3000+
- 1GB geheugen
- 1GB USB-stick voor FreeNAS
- 400GB 7200rpm SATA-schijf voor data
- Gigabit PCI netwerkkaartje
- FreeNAS 0.7.1-AMD64
- 400GB schijf als UFS geformatteerd
- CIFS met anonymous authentication
日本!🎌