2 DHCP servers in één netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 11:22
De situatie hier:

Modem met daarachter een losse router.
Deze router deelt in de range 192.168.0.X ip adressen uit aan de clients.
Het ip adres van de router zelf is 192.168.0.1, de telling begint dus bij 2

Nu heb ik een fonera geflashed met DD-WRT, en heb deze als AP draaiende.
Verder werkt deze in 'bridge' mode, en heeft deze een statisch ip toegewezen (192.168.0.3)
Op deze fon draait ook een DHCP, maar een range hoger.
Namelijk beginnende 192.168.0.100.
Deze staat niet ingesteld als DHCP-forwarder, maar echt als losse server.

Dit vind ik prettig om zo alle draadloze apparatuur te kunnen onderscheiden van de niet draadloze.
Ik heb alles voorbereid, en vanavond eens aangesloten.
Zodra ik de utp kabel tussen de router en de fon niet aansluit werkt de DHCP van de fon netjes, en krijgt mijn laptop het ip 192.168.0.101
Dit is precies zoals ik het graag wil!

Zonder utp natuurlijk geen internet, dus ik sluit de utp aan.
Nu krijgen de draadloze pc's een ip uitgedeeld van de router, en is mijn laptop opeens 192.168.0.9

Ik heb al wat lopen pielen met de instellingen, maar ik krijg het niet goed werkend.
Is er iemand die mij kan vertellen of mijn eis uberhaupt te verwezelijken is?
En zoja, hoe ik het DD-WRT moet instellen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Een scheiding tussen DHCP netwerken (Broadcast scope) bereik je door een tweede router in te richten en deze tussen de beide netwerken te plaatsen.

Simpel gezegd: gebruik je fonera niet als AP maar als router en het werkt. Nadeel: door NAT zie je niet meer in het bedrade netwerk welke draadloze client het verkeer genereert.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou ook gebruik kunnen maken van Split-Scopes in DHCP.

How to Configure Dynamic Host Configuration Protocol Servers with Split Scopes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ken de router niet maar kan je daar geen reservations in maken op MAC-adres? Ben je van het hele gedoe af met de Fon.

Reservation-list:
192.168.0.15: werkstation 1 op MAC 05:ff:d3:e8:14:a0
192.168.0.16: Playstation 3 op MAC 1a:ff:b5:e2:7a:e1
192.168.100.4: WLAN laptop 1 op MAC 07:h1:27:b3:d6:a1

enzovoort...

Beter leren lezen... :X

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 15-04-2010 20:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad 2 DHCP servers in hetzelfde subnet gaat niet.

Enige oplossing is voor het draadloze deel een ander subnet te gebruiken. Echter zit je dan wel met dingen als portforwards die je twee keer moet doen. En zijn draadloze clients niet zomaar te bereiken vanuit de vaste clients.
Maar daar kan hij nog niet hetgeen mee bereiken wat hij wil...

[ Voor 39% gewijzigd door ik222 op 15-04-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb alles eens doorgelezen, en vrees dat wat ik wil niet direct te realiseren is.
Voorheen had ik een 'echte' fon draaien, en deze werkte inderdaad als een router.
Hierbij kon ik vanaf mijn laptop wel het bedrade netwerk bereiken, maar de draadloze laptop vanaf een bedraad station was niet mogelijk.

Nu is het een rommeltje met de uitgedeelde ip adressen.
Hoe kan ik het beste zorgen dat alle DHCP leases als het ware gereset worden?
Is de beste manier om alle pc's handmatig te releasen en de router een power cycle te geven?
Doe ik nu een handmatige release en weer een renew krijg ik constant hetzelfde IP adres toegewezen.
Na de reset kan ik dan alle pc's stuk voor stuk aan het netwerk koppelen en zorgen dat de ip adressen dan netjes oplopen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je hebt (als het linux gebaseerd is) ergens een dhcp.leases en dhcp.leases~ staan. Die moet je even touchen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pieter155 schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:01:
Na de reset kan ik dan alle pc's stuk voor stuk aan het netwerk koppelen en zorgen dat de ip adressen dan netjes oplopen.
Als je dat wilt moet je geen dhcp gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Pieter155 schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:01:
Hierbij kon ik vanaf mijn laptop wel het bedrade netwerk bereiken, maar de draadloze laptop vanaf een bedraad station was niet mogelijk.
Dat is nog wel op te lossen in de meeste routers (je moet ff een route maken naar je andere netwerk). Als je zoiets nog zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
Het probleem is zo goed als opgelost!

In de setup kwam ik de term DNSMasq tegen.
Aangezien dit niet in de help beschreven stond ben ik even gaan zoeken en zo kwam ik op deze website terrecht: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/DNSMasq_as_DHCP_server.

Ik had dit al eerder uitgeprobeerd maar dit werkte niet, waarom niet?
Omdat ik de vinkjes "Use DNSMasq for DHCP" = Checked en " Use DNSMasq for DNS" niet had aangevinkt.

Na alle mac-adressen te hebben ingevoerd met de bijbehorende ip's bleek het zowaar te werken!

De fon deelt nu de ip adressen aan de wireless apparatuur uit, in een range vanaf 192.168.0.100.
Dit terwijl de bedrade apparatuur begint bij 192.168.0.1 (=router, dus eigenlijk 192.168.0.2).
Ik kan de pc's in alle richtingen benaderen, dus van wireless naar bedraad en andersom.

Na dit een week werkend te hebben wilde ik ook proberen of ik de tweede fon samen met de eerste kon laten werken.
Na dezelfde settings ingevoerd te hebben bleek ook dit zonder problemen te functioneren!

De eerste fon (192.168.0.3) staat boven en werkt op kanaal 10.
De fonera in de huiskamer (192.168.0.2) werkt op kanaal 1.

Mijn laptop stond allereerst op kanaal 10 te werken maar sprong zonder problemen over naar kanaal 1.
Een stukje roaming in eigen huis dus :)

Het gekke is nu wel dat de standaard-gateway nu ten alle tijden 192.168.0.3 is, ook als ik op het AP in de huiskamer inlog. Ik zou dan verwachten dat de gateway 192.168.0.2 wordt.

Ook duurt het relatief lang alvorens de draadloze apparatuur een ip adres uitgereikt krijgt.

Is er iemand die dit kan verklaren?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1