Onduidelijkheid; moederbord of CPU kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 13:06
Ten eerste hallo allemaal, mijn eerste post op GoT, en zeker niet de laatste :)

Mijn probleem is als volgt. Simpel gezegd ging mijn PC sinds een paar dagen terug bij het indrukken van de Powerknop 2 seconden aan en haakte dan af, op een gegeven moment werd dit verschijnsel zelfs sporadisch.

Aangezien er een frituurgeur uit de voeding kwam heb ik met goede hoop dat het alleen aan de voeding lag, een nieuwe gekocht. 1 van 400w, Coolermaster (mijn vorige was van 500, maar dit kan mijn PC prima aan;

Specs:

AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, OEM
Asrock AM2NF3-VSTA
1024 MB RAM
64 MB graka - gebruik de PC niet heel zwaar in die zin)

dus wederom opnieuw geprobeerd, zonder resultaat. Vervolgens het skelet op een stuk hout gelegd, en alles, zoals het hoort, 1 voor 1 uitgetest, alles zonder resultaat. Mijn moederbord laat gewoon van teken van leven meer vertonen. (Ik heb dus alles gedaan, ook een biosreset etc.)

Ik vermoed dus dat mijn moederbord gewoon naar de maan is, en ik had al een nieuwe op het oog. Zou er dan een manier zijn om te confimeren dat, de processor in mijn huidige, kapotte, mobo het nog wel doet? Zo ja houd ik het voor gezien en koop ik mooi een nieuw moederbord :D

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je toch al een nieuw mobo op het oog had, waarom dat niet aanschaffen, CPU erin prikken en testen? Op dit moment heb je toch de onzekerheid dat mobo en/of cpu defect is dus vervang dan minstens 1 onderdeel en dan kan eventueel alsnog blijken dat onderdeel 2 ook defect is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Koop gewoon een mooi nieuw moederbord. Een processor gaat zelden kapot.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
100 % mobo, processors gaan zelden kapot. Tip: besteed 10euro meer en koop een merk moederbord ipv Asrock/ECS/Jetway en andere el-cheapo merken.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

InfinityG35 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:44:
100 % mobo, processors gaan zelden kapot. Tip: besteed 10euro meer en koop een merk moederbord ipv Asrock/ECS/Jetway en andere el-cheapo merken.
Tip: luister niet naar InfinityG35... :O

No offense, maar Asrock bijvoorbeeld is gewoon het goedkopere OEM-merk van Asus. Voor zover ik weet zijn sommige borden met exact dezelfde layout en PCB's gemaakt maar soms met minder USB-poortjes of net iets kwalitatief minder goede condensatoren of geen 2e SATA-controller bijvoorbeeld.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor ECS videokaarten die gewoon 100% een kopie zijn van een Nvidia reference-PCB maar dan alleen met een ESC-logo erop. Is een 100% kopie van iets wat Nvidia aanraadt ineens slechter?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Perseverance
Bedankt voor de snelle replies iedereen :)

Grappig, op andere fora wordt aangeraden door te gaan en door te gaan met testen van het mobo, waar hier gelijk geadviseerd wordt een nieuwe te kopen. Eigenlijk goed nieuws, het enige schrikpuntje voor mij is dat ik wel eens verhalen heb gehoord van ''stop geen kapotte dingen in nieuwe dingen, want voor je 1 2 3 kunt zeggen is je nieuwe apparatuur ook naar de knoppen''. Dus stel dat de CPU (die naar mijn weten afgezien van doorbranden vrijwel onschendbaar zijn) naar de maan is en ik doe hem in een nieuwe mobo, dan zou die ook stuk gaan. Maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het aan de CPU ligt en dit niet het geval zal zijn :D

Wat betreft ''kopie''moederborden, met bovengenoemd moederbord heb ik ca. 4 jaar gedaan. Nou zeg ik niet dat dat bijzonder lang is maar voor een moederbord waar ik ooit een keer 40 euro voor heb betaald vind ik dat nog netjes. Videokaarten en dergelijke dito, ik heb me nooit echt geergerd aan copycats in die zin.

In ieder geval, ik had dit moederbord op het oog, ook omdat er integrated graphics inzitten:

http://azerty.nl/8-851-19...-k10n78-moederbord-a.html

Iemand ervaring mee per toeval? Opmerkingen? Afgezien daarvan is dit een AM2+ mobo, ik neem maar aan dat een AM2 daar ook gewoon in kan? Daarbij zie ik dat die 8 ATX-pin connectoren vereist, ik heb er 2 van 4 connectoren aan mijn voeding hangen..ik neem aan dat deze alle 2 daar in gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Perseverance op 16-04-2010 00:48 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Je CPU past prima in dit AM2/AM2+ bord, dit kun je altijd terugvinden op de "CPU supported list" bij de fabrikant ( zie deze link)

Van die twee 4 pins connectors kun je 1 8pins connector maken.

edit: Even ter volledigheid. Normaal gesproken moet je ook even letten op welke BIOS versie vereist is voor je CPU. Aangezien het een wat oudere CPU is en er in de "CPU supported list" staat dat de CPU met alle versies werkt is het voor jou geen issue. En nog vollediger: je moet ook controleren of je RAM compatible is met het bord. Nu heeft dit bord geen qualified RAM vendors list, dus zal het bord wel werken met DDR2 1066/800/667/533.

[ Voor 48% gewijzigd door 0scar op 16-04-2010 15:44 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Perseverance
Super! Wat betreft geheugen, ik heb 2 stickjes van Kingston; KVR400D2N3/512, 512 MB, DDR2, PC3200, 400 MHz. Werken deze ook, aangezien de cijfers niet overeenkomen als in je post? Lijkt me wel toch?

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Ik denk niet dat die memory modules een overclock van 400 -> 533 MHz aankunnen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
MAX3400 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:13:
[...]
Tip: luister niet naar InfinityG35... :O

No offense, maar Asrock bijvoorbeeld is gewoon het goedkopere OEM-merk van Asus. Voor zover ik weet zijn sommige borden met exact dezelfde layout en PCB's gemaakt maar soms met minder USB-poortjes of net iets kwalitatief minder goede condensatoren of geen 2e SATA-controller bijvoorbeeld.
Tip: luister niet naar MAX3400 :z

Goedkope merken willen een zo goedkoop mogelijk moederbord leveren, en dat gebeurt vaak door te bezuinigen op componenten zoals condensatoren, minder mosfets, kleinere heatsinks, minder lagen in het mobo etc. Ik heb al zoveel kapotte Asrock/Jetway en andere meuk gezien; dat is zeker geen toeval (zeker in vergelijking met de A-merken).

De laatste jaren wordt de kwaliteit en duurzaamheid wel beter, maar het is absoluut nog geen Asus hoor.
MAX3400 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:13:
[...]
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor ECS videokaarten die gewoon 100% een kopie zijn van een Nvidia reference-PCB maar dan alleen met een ESC-logo erop. Is een 100% kopie van iets wat Nvidia aanraadt ineens slechter?
Ik heb het hier over moederborden, niet over videokaarten. Tegenwoordig zijn alle videokaarten inderdaad bijna allemaal gebaseerd op het 'reference' design, en maakt het merk dus niets voor de kwaliteit van de videokaart.

Kan me wel herinneren dat ECS een eigen PCB heeft gemaakt voor de 8800GT, en juist daar zitten dus minder componenten op (en volgens mij zelfs nog ouderwetse condensatoren). Die gaat echt niet zo lang mee als een goed reference design.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1