Toon posts:

GBit niet werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-04 21:08
Hallo,

Ik heb een Compal HL90 laptop. Daarin zit een Realtek 8168C Gigabit ethernet kaart. Op de laptop staat Windows 7 x64 Ultimate (met Dutch add-on) met onder andere VMWare (dus er zit een VMWare Bridge op alle netwerkadapters).
Ethernet Driver-versie: 7.017 (4/03/2010)

Echter, ik kan geen gigabit verbinding maken met andere computers via P2P (dus van PC<>PC, zonder hub/switch ertussen. Met hub/switch heb ik niet getest omdat ik niet beschik over een Gigabit hub/switch)
Als ik de kabel insteek zie ik op de laptop heel de tijd de foutmelding "Geen netwerkkabel aangesloten".
Op het andere systeem zie ik deze cyclus: "Netwerkkabel niet aangesloten", "Ingeschakeld", "Identifying...", "Netwerkkabel niet aangesloten", enz.
Als ik de verbinding op 100MBit forceer (dus geen auto-negotiation meer) dan werkt alles wel. Als het andere systeem geen Gigabit ondersteunt dan werkt Auto-negotiation wel, het probleem ligt dus echt bij de Gigabit ondersteuning.

Geteste kabels:
- Straight (1.5m lang)
- GBit Cross (zie FAQ, 2m lang)
=> De kabels werken goed, bij andere systemen dan de laptop kan er vlot een GBit connectie gedraaid worden met deze kabels.

Hoe kan ik zorgen dat mijn laptop wél Gigabit verbindingen kan maken?

Alvast bedankt!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En dat probleem heb je ook met ándere gigabit-systemen waar je de laptop mee verbindt? Welke netwerkkaarten en driverversies hebben die?

Om OS- of driverproblemen uit te sluiten zou je kunnen booten met een Live-CD'tje van Ubuntu of iets vergelijkbaars.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• DePhille
Ja, alle andere systemen kunnen onderling wel Gigabit verbindingen draaien. als ik de laptop dan verbind met één van die systemen dan kan ik geen verbinding maken, tenzij ik één van beide systemen forceer op 100MBit of lager.

Die boot-cd ga ik nu even proberen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20
Als 100 mbit wel werkt, maar gigabit niet, dan is de kabel waarschijnlijk niet goed.

If it ain't broken, tweak it!

• DePhille
De netwerkkabels werken wel goed. Als ik deze kabels gebruik tussen twee andere systemen wordt er zonder problemen een Gigabit connectie gemaakt en kan ik bestanden overzetten tegen 80MByte/sec (HDD cap).

Ik heb ook al met een multimeter elke apart draadje gecontroleerd en alles werkt zoals het moet, dus beide kabels werken sowieso 100%.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:14
Weet je zeker dat beide netwerkadapters Gbit ondersteunen. Ik had namelijk zelf ook zo iets, ik nam aan dat mijn laptop uit dec 2007 wel Gbit zou hebben, maar dat was niet zo (Dell XPS M1330, dus niet de minste).

LinkedIn
BlackIntel

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:58
Hmm, ik heb eenzelfde situatie. Maar dan met Cat5 kabels van ieder 20 meter, waarbij ik er vanuit ga dat ik nette shielded kabels had moeten leggen. Als ik dan gigabit apparatuur aansluit op m'n gigabit switch werkt het niet (blijven ze maar overleggen), stop ik het in m'n 100mbit switch werkt het direct zonder verlies e.d.
Maar goed, dan ga ik er vanuit dat het de lange afstand is en gebrek aan goeie shielding etc, geen cat 6. Ik ziet niet met een crossover kabeltje te werken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DePhille
Heb de Ubuntu live CD geprobeerd. Ik krijg exact hetzelfde als in Windows 7:
- Zelfde cyclus op ander systeem
- Laptop geeft heel de tijd aan dat er geen netwerkkabel is aangesloten
- Als ik de verbinding forceer op 10/100 Mbit dan is er meteen een verbinding tussen beide systemen.
- Maakt niet uit welke kabel ik gebruik (straight of GBit Cross)

Ik ben er zeker van dat er ondersteuning is voor Gigabit. Overal staat de Compal HL90 aangeduid als hebbende Gigabit ethernet (heb gecheckt op 6 sites ondertussen) en ook Realtek 8168C staat gekend als zijnde een Gigabit ethernet adapter. Echt 100% zeker kan ik natuurlijk niet zijn zolang ik zelf geen Gigabit kan leggen, maar het zou dan toch wel om een zeer grote scam gaan moest deze laptop geen Gigabit ondersteunen.

• !null
Je hebt ook wel gigabit, anders werkte het direct op 100mbit.
Bij mij is er wel een duidelijk verschil, ze blijven duidelijk overleggen, eindeloos overleggen.

Anoniem: 169677

!null schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:29:
Hmm, ik heb eenzelfde situatie. Maar dan met Cat5 kabels van ieder 20 meter, waarbij ik er vanuit ga dat ik nette shielded kabels had moeten leggen. Als ik dan gigabit apparatuur aansluit op m'n gigabit switch werkt het niet (blijven ze maar overleggen), stop ik het in m'n 100mbit switch werkt het direct zonder verlies e.d.
Maar goed, dan ga ik er vanuit dat het de lange afstand is en gebrek aan goeie shielding etc, geen cat 6. Ik ziet niet met een crossover kabeltje te werken.
misschien domme opmerking maar cat 5 doet geen 1000mbps.. moet cat5e of cat6 zijn.

anders denk ik inderdaad dat je netwerkkaart het niet ondersteunt of de driver niet goed is.
Als je je laptop nou fixed op 1000 en een fixed ip geeft werkt het dan wel?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Anoniem: 169677 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:00:
misschien domme opmerking maar cat 5 doet geen 1000mbps.. moet cat5e of cat6 zijn.
Mijn Cat-5 kabeltjes (ongeveer 25m in totaal) doen anders mooi hun werk op 1000Mbps en zijn gewoon UTP niks shielded of wat dan ook. Quote van wiki: "It is most commonly used for 100 Mbit/s networks, such as 100BASE-TX Ethernet, although IEEE 802.3ab defines standards for 1000BASE-T – Gigabit Ethernet over category 5 cable."

Maar inderdaad zou ik ook eens kijken of er niet nieuwe drivers zijn en/of ook een andere kabel om te testen.

Nivk schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:21:
[...]

Mijn Cat-5 kabeltjes (ongeveer 25m in totaal) doen anders mooi hun werk op 1000Mbps en zijn gewoon UTP niks shielded of wat dan ook. Quote van wiki: "It is most commonly used for 100 Mbit/s networks, such as 100BASE-TX Ethernet, although IEEE 802.3ab defines standards for 1000BASE-T – Gigabit Ethernet over category 5 cable."

Maar inderdaad zou ik ook eens kijken of er niet nieuwe drivers zijn en/of ook een andere kabel om te testen.
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

* Cat 1: Geen TIA/EIA standaard. Werd voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en ISDN.
* Cat 2: Geen TIA/EIA standaard. Werd gebruikt bij 4 Mbit/s token ring-netwerken.
* Cat 3: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B, gebruikt in datanetwerken met frequenties tot 16 MHz zoals voor 10BASE-T.
* Cat 4: Geen TIA/EIA standaard. Met een bandbreedte van 20 MHz werd dit vooral gebruikt voor 16 Mbit/s token ring-netwerken.
* Cat 5: Geen TIA/EIA standaard. Met een bandbreedte van 100 MHz wordt dit nog veel gebruikt voor 100 Mbit/s Ethernet netwerken. Deze is echter niet geschikt voor gigabit-netwerken.
* Cat 5e: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Geschikt voor zowel 100 Mbit/s (100BASE-T) als 1000 Mbit/s (1000BASE-T) netwerken.
* Cat 6: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).
* Cat 6a: Voorlopige specificatie voor 10 Gbit/s netwerken.
* Cat 7: Formeel gekend als ISO/IEC 11801 Class F kabel. Bij deze standaard worden de 4 paren individueel afgeschermd binnen de buitenste afscherming. Dit laat frequenties toe tot 600 MHz.

Nou wil ik niet gelijk roepen dat het niet kan. cat5 kan bijvoorbeeld op 10 meter vast nog wel 1gbps realiseren.. maar zuiver is het niet O-)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 169677 op 15-04-2010 18:29. Reden: moest nog comment bij]

• FatalError
Each 1000BASE-T network segment can be a maximum length of 100 meters (328 feet), and must use Category 5 cable at a minimum. Category 5e cable or Category 6 cable may also be used.
Van de engelse wikipedia.
Cat5 is echt wel prima voor gigabit. De IEEE specificaties geven ook aan dat cat5 geschikt is voor gigabit tot 100 meter.

FatalError schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:15:
[...]

Van de engelse wikipedia.
Cat5 is echt wel prima voor gigabit. De IEEE specificaties geven ook aan dat cat5 geschikt is voor gigabit tot 100 meter.
ik las het net idd na. wel 1 voorwaarden dat de cat5 kabel alle 8 de aderen heeft. je hebt ook cat5 met 4 adertjes en dan doet hij het niet 8)

• !null
Ik verwacht dat het bij mij aan de kabels ligt, vind ik niet gek, ik heb cat 5 zonder al te veel shielding bij power kabels langs gelegd. Ja ik weet dat het niet slim is, maar anders werd het wel heel lelijk en ik had nog een hoop cat5 liggen. Dus ik nam het voor lief en het is voldoende voor mij. (eerst had ik alleen wireless :X )

[Voor 11% gewijzigd door !null op 15-04-2010 21:23]

• FatalError
Electriciteitskabel heeft amper invloed op UTP. Wat wel heel belangrijk is is dat de stekkers goed gemonteerd zijn: de aderen moeten er volgens de juiste volgorde inzitten en de alles moet netjes zitten en goed contact maken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee