Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC draait op dit moment (en al sinds ik hem heb gekocht in 2007) op een pentium 4 processor.

Het is een Acer Aspire T660(-KB7Z) en op de volgende pagina kun je de meeste specificaties wel terugvinden (Ik heb er wel 4GB RAM inzitten en een Nvidia 9800GT videokaart ipv de standaard): http://support.acer.com/a...eT660/AspireT660sp2.shtml

Het probleem is. Hij is veel te sloom voor de dingen die ik er mee wil doen (videobewerking, games als Flight Simulator X (veel CPU power nodig daarvoor)).

Ik ben van plan om een nieuwe PC te gaan bouwen als ik genoeg geld heb. Dat zal echter nog wel even duren dus ben ik van plan tot die tijd de beste mogelijke Processor voor mijn moederboard te kopen. (heb toch even wat meer kracht nodig dan die Pentium 4)

Ik kan er alleen niet achter komen welke CPU ik moet hebben...

Help me... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
ligt natuurlijk ook aan of je op je huidige moederbord wil blijven, neem aan dat het een LGA s775 is?.
dan is de beste keuze een CPU uit de C2D of C2Q serie.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon zo'n fabrieks Acer Aspire ding met alles ingebouwd. Vervangen van moederbord is een optie, maar ik ben van plan een nieuwe PC te gaan bouwen (als ik dus genoeg geld heb daarvoor) en tot dit tijd wil ik het gewoon bij deze houden (alleen met nieuwe CPU dus).

Het is inderdaad een LGA s775 maar weet je zeker dat mijn moederbord met huidige chipset etc. deze C2D of C2Q wel aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
bios update kan het verhelpen als het niet zou werken.
maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

en dit vond ik :
Informatie van Acer:
De Aspire T660 levert een nieuwe reeks qua prestatief vermogen, variërend van Intel® Celeron waarde tot agressieve Intel® Core™2 Duo-technologie.

zou moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus een Core 2 Duo zou moeten werken? Geen Quad?

Ik had ook nog even zitten kijken naar info over de chipset. (Hier vind je de chipsets: http://support.acer.com/a...eT660/AspireT660sp2.shtml)

Over de eerste chipset (de ATI RC415) kon ik niets vinden maar de ATI SB600 heeft volgens gegevens geen support voor hoger dan een Intel Celeron Allendale (Maar misschien is die info out-dated...)

Is dat ook nog een bijkomend probleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Naast de chipset (RC415) moet ook de bios en de spanningsregelaar de cpu ondersteunen. Aangezien op de Acer site geen lijst met ondersteunde cpu's staat kun je het beste uitgaan van de cpu's waar dit model mee geleverd is, dus t/m Core 2 Duo. Dit wil niet zeggen dat élk type Core 2 Duo zal gaan werken, deze zjin er in verschillende revisies geweest waarvan bv de nieuwere niet compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
Ik geloof niet dat een recentere processor gaat lukken. Jouw P4 heeft een FSB van 800mhz, en bijvoorbeeld de C2D E6300 van de Acer T660 serie heeft een fsb van 1066mhz. Andere chipset dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Dnomaid schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:05:
Ik geloof niet dat een recentere processor gaat lukken. Jouw P4 heeft een FSB van 800mhz, en bijvoorbeeld de C2D E6300 van de Acer T660 serie heeft een fsb van 1066mhz. Andere chipset dus.
Dit model is geleverd geweest met een C2D:
Processor Intel® Core™ 2 Duo processor up to 2.13GHz with 1066MHz system bus
or Intel® Pentium® D processor up to 3.4 GHz with 800MHz system bus
or Intel® Pentium® 4 processor up to 2.8GHz with 800MHz system bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
En per model kan het mobo niet verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
dit is het wel zon beetje:
Processor Intel® Core™ 2 Duo processor up to 2.13GHz with 1066MHz system bus
or Intel® Pentium® D processor up to 3.4 GHz with 800MHz system bus
or Intel® Pentium® 4 processor up to 2.8GHz with 800MHz system bus

je kunt dus waarschijnlijk beter gewoon nu door blijven sparen voor een nieuwere mobo + cpu, dan nu alleen een CPU upgrade te doen. want veel ga je er niet op vooruit denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het wel mogelijk om een nieuwe Mobo te plaatsen in zo'n fabrieks Acer? Want dan doe ik dat zeker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Tuurlijk kan dat, zolang deze hetzelfde formaat heeft (MicroATX ws). Houdt wel rekening met de vrij kleine voeding die er in zit, en of je je huidige geheugen weer wilt gebruiken, nieuwere moederborden gebruiken tegenwoordig meestal DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
Nielson schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:40:
Tuurlijk kan dat, zolang deze hetzelfde formaat heeft (MicroATX ws). Houdt wel rekening met de vrij kleine voeding die er in zit, en of je je huidige geheugen weer wilt gebruiken, nieuwere moederborden gebruiken tegenwoordig meestal DDR3.
Let ook op je windows licentie. Deze zit vaak aan je moederbord vast, dus als je de plank vervangt zal windows hoogst waarschijnlijk niet meer starten, en kun je deze ook niet vanaf een acer recovery CD installeren.

Het feit dat een processor fysiek past (s775) hoeft niet te betekenen dat deze werkt, voor details zie de posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat wordt dan toch een nieuwe moederbord en processor (en waarschijnlijk ook DDR3 RAM). Als het een beetje meezit heb ik dalijk 600 euro om nieuwe spullen te kopen.

Iemand een aanrader voor moederboard (microATX waarschijnlijk) in combi met processor (liefst 4 cores) en geheugen (4GB minimaal) rond deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
kijk eens in de Best Buy Guide topics..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:19:
Oke dat wordt dan toch een nieuwe moederbord en processor (en waarschijnlijk ook DDR3 RAM). Als het een beetje meezit heb ik dalijk 600 euro om nieuwe spullen te kopen.

Iemand een aanrader voor moederboard (microATX waarschijnlijk) in combi met processor (liefst 4 cores) en geheugen (4GB minimaal) rond deze prijs?
Pricewatch, best buy guide, reviews......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 15 april 2010 @ 17:40:
Tuurlijk kan dat, zolang deze hetzelfde formaat heeft (MicroATX ws). Houdt wel rekening met de vrij kleine voeding die er in zit.
Twee vragen daarover nog:
- Kan ik de voeding ook vervangen?
- Hoe kan ik checken of met ATX of MicroATX is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:02:
[...]

Twee vragen daarover nog:
- Kan ik de voeding ook vervangen?
Natuurlijk. :) Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 24.
- Hoe kan ik checken of met ATX of MicroATX is?
Dat staat bij de specificaties. ;)
En anders is het ook te zien. De meeste huidige MicroATX borden hebben 1 PCI-e x16 slot, 2 PCI slots, en 1 PCI-e x1 slot.
ATX borden hebben meer uitbreidingsslots, meestal tussen de 5 en 7, en zijn daardoor groter.

[ Voor 24% gewijzigd door Ghost Dog op 15-04-2010 23:16 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En als je de kast openmaakt kun je het ook aan het formaat zien natuurlijk ;) De afmetingen van ATX en MircroATX kun je makkelijk via google vinden.

Verder zou ik overigens het upgraden van die acer pc sowieso afraden. Als je 600 euro te besteden hebt kun je daarvan gewoon een compleet nieuw systeem bouwen. Mocht je echt een hele snelle game pc willen dan wacht je nog een paar maanden totdat je 800 a 900 euro bij elkaar hebt. Als je namelijk moederbord + geheugen + processor + voeding gaat vervangen ben je al flink wat geld kwijt. Beter spaar je dan nog even door zodat je ook een nieuwe videokaart hebt aangezien dat een van de belangrijkste onderdelen in spellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:19:
Oke dat wordt dan toch een nieuwe moederbord en processor (en waarschijnlijk ook DDR3 RAM).
Je zou eventueel bv een AM3 cpu op een recent AM2+ bordje kunnen draaien zodat je je DDR2 geheugen kunt houden (check wel de cpu support list), maar ben 't met ik222 eens. Als je ook een andere voeding haalt gebruik je feitelijk alleen de kast, dvd en hdd van de oude pc, niet de meest dure onderdelen en bv een recente hd scheelt ook al veel in snelheid. Als je deze onderdelen er gewoon bij haalt heb je een compleet nieuwe pc en de oude nog als backup of om te verpatsen. Eventueel zou je wel eerst de videokaart kunnen overzetten, aangezien de Acer toch onboard video heeft.
Pagina: 1