Toon posts:

Exc[2000] Mail naar 2003 migreren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop nu enkele dagen stage bij dit bedrijf en heb weinig ervaring in de ICT branche. Ik studeer momenteel Medewerker Beheer (MBO niveau 3). Mijn ervaring met Windows Servers is zo minimaal, dat ik zelfs nog nooit had gehoord van Microsoft Exchange. Dit kan mede komen omdat mijn opleiding bar slecht is, wat vooral komt door de school, die zich erg weinig interesseert in de leerlingen. (Maar dat is een heel ander verhaal ).
Na mijn opdracht te horen hebben gekregen, ben ik het internet wat afgestruind, vooral de vele topics hier op tweakers. Helaas heb ik niet kunnen vinden wat ik zocht ( of ik moet ontzettend blind zijn )
Mijn opdracht is als volgt:
Ik moet van een Windows 2000 Domain microsoft exchange 2000 de mail van 3 van de 5 users overplaatsen naar een Windows 2003 domain microsoft exchange SBS 2003. De 2000 machine was eerst de mail server van het bedrijf, maar tegenwoordig gebruiken ze dus nieuwere materiaal. Ik vroeg me dus af of iemand tips had? Er werd mij iets verteld, om eerst alle mail van outlook naar de offline folders te zetten, zodat het op de harde schijf staat, zodat ik het daarna over kan kopiëren. Ik vraag me af hoe ik dat allemaal zou moeten gaan doen. Bij de HOWTO’s staat er, zover ik heb kunnen lezen, niets. Alleen over een volledige migratie van 2000 naar 2003. Ik ben dus een flinke leek hierin en mocht iemand een antwoord weten zou ik het graag zo simpel mogelijk binnenkrijgen ( zover dat kan natuurlijk :)).
Ik moet de hele procedure voorleggen aan mijn stagebegeleider, die dit dan zal gaan goedkeuren. Mocht iemand nog externe linkjes hebben naar sites met prachtige uitleg, graag! Ik probeer zo veel mogelijk informatie en manieren te verzamelen.
Alvast bedankt,
Shane.

Verwijderd

Lees dit artikel eens misschien dat je hier iets mee kan;)

http://www.msexchange.org..._Move_Mailbox_Wizard.html

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Andere mogelijkheid is via Outlook exporteren naar PST bestand en vervolgens die weer importeren.

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12-2025

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

Volgens mij moet hij een move doen van het ene domein naar een ander domein. Dan gaat deze move mailbox wizard niet op!

Ik denk dat ExMerge een betere optie is: http://msexchangeteam.com/archive/2004/07/01/171051.aspx

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Verwijderd

Topicstarter
ThePrutser schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:26:
[...]

Volgens mij moet hij een move doen van het ene domein naar een ander domein. Dan gaat deze move mailbox wizard niet op!

Ik denk dat ExMerge een betere optie is: http://msexchangeteam.com/archive/2004/07/01/171051.aspx
Dat klopt. Het oude windows 2000 domein is niet meer in gebruik en de oude PC zelve was kapot gegaan na een val tijdens een verhuizing ( volgens mijn baas ). Ik had de HDD overgezet naar eenzelfde P.C waardoor 'ie het nu weer doet. De oude mail moet nu naar de huidige 2003 SBS. Ik ben nu je linkje aan het doorlezen, volgens mij is dit wat ik zoek, bedankt!

Mochten er nog meer mogelijkheden zijn om dit te bewerkstelligen, graag laten weten, dank u!

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:31:
[...]

Dat klopt. Het oude windows 2000 domein is niet meer in gebruik en de oude PC zelve was kapot gegaan na een val tijdens een verhuizing ( volgens mijn baas ). Ik had de HDD overgezet naar eenzelfde P.C waardoor 'ie het nu weer doet. De oude mail moet nu naar de huidige 2003 SBS. Ik ben nu je linkje aan het doorlezen, volgens mij is dit wat ik zoek, bedankt!

Mochten er nog meer mogelijkheden zijn om dit te bewerkstelligen, graag laten weten, dank u!
Is het oude Windows 2000 domein niet meer in gebruik, of is de oude Windows 2000 server, of zijn beide niet meer in gebruik?

Als er nog wel hetzelfde domein wordt gebruikt, dan is de mailbox move natuurlijk wel wat eenvoudiger.

Ik zeg dit even aangezien je weinig tot geen ervaring hebt, en misschien ook het verschil niet helemaal weet tussen een domein en server ?

Verwijderd

Topicstarter
DaVaRiOuS schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:32:
[...]

Is het oude Windows 2000 domein niet meer in gebruik, of is de oude Windows 2000 server, of zijn beide niet meer in gebruik?

Als er nog wel hetzelfde domein wordt gebruikt, dan is de mailbox move natuurlijk wel wat eenvoudiger.

Ik zeg dit even aangezien je weinig tot geen ervaring hebt, en misschien ook het verschil niet helemaal weet tussen een domein en server ?
Zover ik weet zitten ze niet meer op het domein van de oude Windows 2000 server. Alhoewel ik geen specifieke details heb ontvangen over het domein, weet ik bijna zeker dat de server en het domein er uit liggen.

• DaVaRiOuS
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:43:
[...]

Zover ik weet zitten ze niet meer op het domein van de oude Windows 2000 server. Alhoewel ik geen specifieke details heb ontvangen over het domein, weet ik bijna zeker dat de server en het domein er uit liggen.
Hmm nu wordt het steeds vreemder :)

Er is dus helemaal geen domein meer?
Zijn de servers dan gewoon stand-alone en hebben verder geen functie? Of is de nieuwe server wel actief als mailserver waarvan de gebruikers gebruik van maken voor e-mail afhandeling?

Misschien eerst handig om even wat meer informatie hierover te geven:

- Oude server wel/niet in het netwerk/domein
- Nieuwe server wel/niet in het netwerk/domein
- Op welk domein staat de oude server ingesteld
- Op welk domein staat de nieuwe server ingesteld
- Zijn de servers actief in het bedrijfsnetwerk of is het een testopstelling en kunenn de servers uberhaupt met elkaar communiceren

Zonder deze info kunnen we je wel tips geven, alleen of je dan ook de juist krijgt is dan nog maar de vraag.
Wellicht ga je dan iets heel omslachtigs doen, terwijl het heel eenvoudig kan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik zo weet:

- Oude server wel/niet in het netwerk/domein
Deze oude exchange server is buiten gebruik en dus ook niet op het netwerk/domein. Het was een oude server uit een oud pand die eerst stuk was en nu alleen nodig is om verloren mail op te halen ( ze hadden geen back-ups van deze kleine aantal mails )

- Nieuwe server wel/niet in het netwerk/domein
Deze server is niet echt 'nieuw' maar staat hier al een hele tijd ( neem ik aan, dit is nu de vierde dag dat ik hier zit.) Dit is de server van het netwerk.

- Op welk domein staat de oude server ingesteld
Deze staat ingesteld op een oud domein van een oude server kast die er naast ligt. Om op het juiste domein te komen hoef ik alleen maar de oude domaincontroller (?) aan te gooien om zo de mail te retrieven.

- Op welk domein staat de nieuwe server ingesteld
Exacte informatie over het domein hierzo heb ik niet. Mijn opdracht nu is het uitzoeken van de verschillende opties die ik heb gekregen. Na gister en vanmorgen flink gezocht te hebben heb ik besloten een account en topic hier te openen.

- Zijn de servers actief in het bedrijfsnetwerk of is het een testopstelling en kunenn de servers uberhaupt met elkaar communiceren

De 2003 SBS server is actief en is de huidige server hier in het bedrijf. De 2000 exchange server ligt hier in mijn kamer, uitgeschakeld en heeft nergens connectie mee. Ik kan hem, zoals ik al eerder zei, hem aansluiten aan een andere domein server waardoor ik dan de mail kan recoveren.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijk was, ik heb hier niet zoveel ervaring mee en wil graag zoveel mogelijk hierover leren. Ik hoop alleen dat ik niet voor meer verwarring heb gezorgd. :P

• DaVaRiOuS
Dan lijkt het me vrij duidelijk.

Gebruik exmerge op de oude server en maak hiermee een pst file van de e-mails die je over wilt zetten.
zet deze pst op een externe harddisk of grote usb stick en knal deze over naar de nieuwe server.

Met Exmerge kun je deze pst weer omzetten naar exchange op de 2003 server.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dus dan toch! Dan gebruik ik dat. Ookal kan de server geen usb's lezen ( hij pakte de muis niet in ieder geval, heb een usb flashdrive nog niet geprobeerd) ik vind wel een manier.

Exmerg it is! Ik zal het laten weten. =)

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12-2025

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

DaVaRiOuS schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:38:
Dan lijkt het me vrij duidelijk.

Gebruik exmerge op de oude server en maak hiermee een pst file van de e-mails die je over wilt zetten.
zet deze pst op een externe harddisk of grote usb stick en knal deze over naar de nieuwe server.

Met Exmerge kun je deze pst weer omzetten naar exchange op de 2003 server.
Hmmm volgens mij had ik hem daar al op gewezen :P.

Ik kon uit zijn eerste post opmaken dat het om twee verschillende domeinen ging omdat hij het over SBS had.
Windows 2003 domain microsoft exchange SBS 2003
Exchange 2000 en Exchange 2003 inhetzelfde SBS domein, lijkt me bij een standaard installatie onmogelijk.

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:39:

Exmerge it is! Ik zal het laten weten. =)
Gaat niet lukken denk ik :)
Voor Exmerge heb je een draaiende exchange 2000 server nodig, en doordat Exchange 2000 integreert in je Active Directory heb je dus ook een draaiende AD nodig en volgens mij heb je die dus niet meer ;)

Optie die dan nog overblijft zijn recovery tools die een niet werkende Exchange 2000 database kunnen uitlezen en die zijn niet gratis - ligt er dan helemaal aan hoeveel die paar mails het bedrijf waard zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:34:
[...]

Gaat niet lukken denk ik :)
Voor Exmerge heb je een draaiende exchange 2000 server nodig, en doordat Exchange 2000 integreert in je Active Directory heb je dus ook een draaiende AD nodig en volgens mij heb je die dus niet meer ;)

Optie die dan nog overblijft zijn recovery tools die een niet werkende Exchange 2000 database kunnen uitlezen en die zijn niet gratis - ligt er dan helemaal aan hoeveel die paar mails het bedrijf waard zijn.
Volgens mij had ik dat al ergens eerder aangegeven, maar zo niet, ik heb dus ook de oude active directory er naast liggen. Ik heb ze getest door ze aan een switchje te gooien en ik kon de mail ophalen.

Maar toch bedankt voor de overige informatie!
Pagina: 1