Lanparty opzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heren en dames medetweakers.

Ik heb al een aantal keren een kleine lanparty verzorgt (tot ongeveer 30 man) en dit met meerdere kleine switches aan elkaar geknoopt gehad.

er wordt mij nu alleen gevraagd dit te vergroten naar ongeveer 100 man inclusief 3 man crew en 2 servers.

De vorige keer kwam ik al wat gezooi tegen door gebruik van bittorrent door 1 gebruiker. ik ben toen een tijd bezig geweest om uit te zoeken waar dit vandaan kwam en ik denk dat dit makkelijker moet kunnen.
Ik had al iets gelezen over snmp waarmee dit makkelijk mee is uit te zoeken en te monitoren.

Ik heb momenteel een 24 port unmanaged switch 10/100 en een paar 8 port gigabit switches ter beschikking.
Wat is de slimste setup en kan ik ook de snmp gebruiken als ik een dhcpserver neerzet?

Note. er staat wel een werkende dhcp server met domein achter te draaien waar ik mijn internet vandaan haal. misschien een idee om dit ook af te schermen maar ben er nog niet achter hoe precies. misschien lost een aparte dhcp server (op een fysieke bak natuurlijk) dit op.

alle feedback is welkom natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 18:03
Je kan ook bijvoorbeeld NetLimiter gebruiken of bepaalde poorten in je firewall blokeren die Bittorrent en dergelijke tegenwerken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NL-RaVeR schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:38:
Je kan ook bijvoorbeeld NetLimiter gebruiken of bepaalde poorten in je firewall blokeren die Bittorrent en dergelijke tegenwerken ;).
dan zou ik die wel op een server zetten die die het internet dan verschaft als een router zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Voor je internet verbinding wil je gewoon niet dat je meer open hebt staan als een poort 80 voor wat webbrowsing en de nodige poorten die mensen nodig hebben voor applicaties zoals Steam.

Een firewall is de makkelijkste oplossing hier denk ik, en best te beheren.

Voor een goedkope oplossing (PC nodig met minimaal 2 lan kaarten) http://sourceforge.net/apps/trac/ipcop/wiki

voor een betere oplossing een hardware firewall, zoals een Cisco Pix/ASA.

Wat betreft switches, zou ik altijd voor managed 10/100/1000 switches gaan in het beste geval, dan kan je per poort monitoren en eventueel afsluiten bij misbruik. Echter deze zijn nogal prijzig en over het algemeen niet altijd nodig. 1 enkele gigabyte switch als core met daaraan verbonden 10/100 switches met gigabyte uplink is al meer als voldoende voor de meeste spellen.

Als je de switches niet hebt/niet wil kopen zijn er bedrijven die dit spul gewoon verhuren is misschien ook een optie.

Om jouw eigen internet af te schermen zou ik gaan voor een firewall er tussen, die jouw normale netwerk als 'internet' beschouwd en nat/dhcp/dns doet voor het game netwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door DrFlash op 15-04-2010 12:42 ]

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SNMP is monitoring, hiermee kan je bijna niet controleren wie er torrents gebruikt.
Dit kan je wel met andere monitoring pakketten doen, echter is het makkelijkste gebruik te maken van een proxy. Hierdoor kan je zelf ook bandbreedte limiteren of kiezen om bepaalde sites of protocollen te blokkeren. tevens kan je die switches best Daisychaninen je moet alleen oppassen dat je geen loop creëert. Echter denk ik dat jij je beter moet inlezen in het netwerken voordat je zoiets doet, want waarom zou een SNMP niet kunnen samenwerken met DHCP?

Zolang jij je servers goed beschermd zou er geen probleem hoeven zijn dat je het moet scheiden, en kan je gewoon de DHCP server gebruiken die je wilt, lijkt me ook makkelijker als de servers de games hosten.

Je kan altijd kijken naar http://rent-a-lan.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door LuckY op 15-04-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@DrFlash, dat is inderdaad de meest zinnige manier. Op de meeste lanparties worden de meeste poorten dichtgegooid. Meestal staat poort 80 open en eventueel een poortje voor FTP, MSN en nog een paar applicaties, maar torrents niet.
Steam ook vaak genoeg niet, omdat je zeker met 100 man die ineens een steamupdate gaan binnentrekken je de internetverbinding aardig voltrekt.

Overigens, 3 man crew op een lan van 100 man, is dat niet wat erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
SNMP gaat niet werken, alle clients zouden dan een stukje software moeten draaien wat netwerk statistieken verzameld. In theorie zou je iets op je switch kunnen doen, maar die is unmanaged dus dat wordt hem ook niet. Daarnaast is SNMP vooral bedoeld om statistiek te verzamelen, dus om er dan iets aan te doen moet je met de user adjustment tool aan de gang.
De beste oplossing is denk ik een extra servertje met bijvoorbeeld IPcop tussen de internetverbinding en het LAN, en dan traffic shaping gaan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ximon op 15-04-2010 12:48 . Reden: Nederlands is moeilijk ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Mocht je een hardwarematige firewall willen gebruiken om sommige poorten uitgaand te blokkeren dan heb ik nog wel een Watchguard Firebox II staan die je zo mag hebben voor een biertje en de verzendkosten (of komen halen). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_dan,

ja ik weet het verder ook niet. Ik heb al een overleg geregeld voor volgende week om een aantal dingen aan te kaarten oa dus maar 3 man crew. (vond het ook al weinig)

@ lucky,

ik snap niet wat je bedoeld met snmp en dhcp die niet samen werken.. ik heb dat nooit beweerd (denk ik).
het zijn 2 totaal verschillende dingen.

Maar ik denk dat ik er inderdaad een dhcp server tussen gooi met een proxy en ipcop erop zet.

Ik ga btw ALP gebruiken als lansoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:50:

@ lucky,

ik snap niet wat je bedoeld met snmp en dhcp die niet samen werken.. ik heb dat nooit beweerd (denk ik).
het zijn 2 totaal verschillende dingen.

Maar ik denk dat ik er inderdaad een dhcp server tussen gooi met een proxy en ipcop erop zet.
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:29:

De vorige keer kwam ik al wat gezooi tegen door gebruik van bittorrent door 1 gebruiker. ik ben toen een tijd bezig geweest om uit te zoeken waar dit vandaan kwam en ik denk dat dit makkelijker moet kunnen.
Ik had al iets gelezen over snmp waarmee dit makkelijk mee is uit te zoeken en te monitoren.

Ik heb momenteel een 24 port unmanaged switch 10/100 en een paar 8 port gigabit switches ter beschikking.
Wat is de slimste setup en kan ik ook de snmp gebruiken als ik een dhcpserver neerzet?

Note. er staat wel een werkende dhcp server met domein achter te draaien waar ik mijn internet vandaan haal. misschien een idee om dit ook af te schermen maar ben er nog niet achter hoe precies. misschien lost een aparte dhcp server (op een fysieke bak natuurlijk) dit op.

alle feedback is welkom natuurlijk
;) nofi offcourse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:50:
@Terw_dan,

ja ik weet het verder ook niet. Ik heb al een overleg geregeld voor volgende week om een aantal dingen aan te kaarten oa dus maar 3 man crew. (vond het ook al weinig)
Misschien een beetje offtopic, maar om je een idee te geven.
Wollan is een lan voor 54 man, heeft 6 crewleden
X-Life is een lan voor 175 man (dit jaar iig) en heeft 15 crewleden, en nog eens zo'n 15 vrijwilligers

Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je allemaal aan wil gaan bieden (wel of geen eigen catering, wel of geen competities etc). Maar het is als organisatie ook wel leuk als je niet iedere minuut bezig bent met dingen regelen, maar ook gewoon even achteraf kunt leunen, wat kunt gamen en een paar uurtjes slaap kunt pakken. Dan is het handig als je elkaar een beetje af kunt wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:29:
...
Ik ben wel eens de "netwerknerd" op de kleinere lanparty's ( < 50 pc's).
Door een router met NAT aan je internet link te hangen kun je gemakkelijk je eigen "afgeschermde" LAN creëren. Die router moet natuurlijk wel een beetje degelijk zijn als er 100 man gebruik van maakt, je zou hier ook een pc met twee netwerkkaarten voor kunnen gebruiken (zijn meerdere simpele linux oplossingen voor).

Bittorrent is lastig te blokkeren in een firewall als er verschillende online games worden gespeeld, ik kan je dan ook aanraden om de connecties en bijbehorende snelheden te monitoren met de router. Een bittorent gebruiker zal al snel vele connecties hebben lopen met verschillende IP adressen.

Wat bij onze LANparty's vaak mis ging was de stroomvoorziening, reken maar dat 100 pc's een boel stoom nodig hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
lees al veel dingen die overen komen met bovenstaande, maar idd een linux bak met 2 nic's en dan gewoon een simpele dhcp server drop en de linux doos als gateway laten dienen. dan als er shit is kan je tools zoals "iftop" of andere netwerk tools draaien. Als je ziet wie het is die loopt te rotzooien met bittorrent troep dan kan je het mac adres blocken of als je weet van wie die pc is zeggen kappen met die ongein....
en zoals pizza zegt, wordt leuk met stroom vooral als veel mensen energie slurpende GPU's etc.. hebben :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha ik bedoelde dus kan ik snmp uitlezen als ik een server neerzet waar ondermeer de dhcp op draait. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:05:
[...]

Door een router met NAT aan je internet link te hangen kun je gemakkelijk je eigen "afgeschermde" LAN creëren. Die router moet natuurlijk wel een beetje degelijk zijn als er 100 man gebruik van maakt, je zou hier ook een pc met twee netwerkkaarten voor kunnen gebruiken (zijn meerdere simpele linux oplossingen voor).

Bittorrent is lastig te blokkeren in een firewall als er verschillende online games worden gespeeld, ik kan je dan ook aanraden om de connecties en bijbehorende snelheden te monitoren met de router. Een bittorent gebruiker zal al snel vele connecties hebben lopen met verschillende IP adressen.

Wat bij onze LANparty's vaak mis ging was de stroomvoorziening, reken maar dat 100 pc's een boel stoom nodig hebben :P
idealistisch wil je gewoon een overzicht kunnen uitpoepen op je scherm waar instaat welk mac adres met welk ipadres wat staat te verstauwen op het netwerk en evt. internet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:55:
[...]

idealistisch wil je gewoon een overzicht kunnen uitpoepen op je scherm waar instaat welk mac adres met welk ipadres wat staat te verstauwen op het netwerk en evt. internet 8)
Beetje slim programmeren met cacti is dit makkelijk te doen, je hebt echter wel managed switches nodig. weet niet in hoever dit te doen is vanuit een enkele router.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
uit ervaring kan ik je vertellen dat 3 man crew wat weinig is, vooral als je bijv zelf de catering wil doen en wat compos wil organiseren :)

Wij hadden @ ttg 6 man crew, en zelfs dat was te weinig.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:05:
[...]

Kun je mij wat meer uitleggen over pc met 2 netwerkkaarten systeem geval? Heb hier wel interesse in. Mag eventueel ook via DM?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
Trucker Her schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:46:
[...]

Kun je mij wat meer uitleggen over pc met 2 netwerkkaarten systeem geval? Heb hier wel interesse in. Mag eventueel ook via DM?
Dit is dus een pc met 2 netwerkkaarten die als router dienst doet. IPCop is een linux distributie die je PC omvormt tot een enterprise router (qua diensten, niet performance) simpeler kan ook via elke linux distro of windows.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrFlash schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:07:
[...]

Dit is dus een pc met 2 netwerkkaarten die als router dienst doet. IPCop is een linux distributie die je PC omvormt tot een enterprise router (qua diensten, niet performance) simpeler kan ook via elke linux distro of windows.
Dit is ook de opstelling zoals ik het ga neerzetten O-)

heren alvast bedankt voor de input.. idee-en altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

En hoe doe je dit met windows?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als je het simpel wil hebben?

een sbs 2003 of 2008 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
sleutel: routing and remote access voor een kale windows 2003, 2008 weet ik niet aangezien ik dat nog niet draai

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robobeat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 10:59
toevallig dat ik het netwerk heb geregeld voor een lan 3 weken terug. ik maakte daar gebruik van een clearOS server voor DHCP, DNS en protocol filtering, wat erg makkelijk in te stellen is. op de webinterface is heel makkelijk per protocol in te stellen of hij deze moet doorlaten of niet. moet wel zeggen dat hij het "afknijpt" en niet compleet blokkeert, mede omdat je moeilijk alle poorten af kan gaan waar men mee verbind. ik moet zeggen, men heeft geprobeerd om bittorrent te gebruiken, maar dit is niet gelukt. sneller dan 4kb/s haalde men niet :).

mijn ervaring met IPcop is nihiel, dus weet niet hoe dat werkt, maar misschien een idee voor jou lan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben op dit moment ook een LANparty aan het plannen, is voor 30 man.

Qua stroom dacht ik 2 x 16A krachtstroom (6 groepen - 5 computers per groep) + 1 230v 16A voor de swxes en game server (gewone computer) en een gast/backupcomputer (in totaal dus 32 aan de swx).

Wegens beperkt budget (besloten) kan ik 2 antieke swxes lenen (intel 510t, 24x10/100). Ik dacht aan ieder een vast IP dus geen router. Het spel is Battlefield 2. Zal dit werken of heb ik echt snellere swxes nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door Wilf op 28-04-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Wilf schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:15:
Ik ben op dit moment ook een LANparty aan het plannen, is voor 30 man.

Qua stroom dacht ik 2 x 16A krachtstroom (6 groepen - 5 computers per groep) + 1 230v 16A voor de swxes en game server (gewone computer) en een gast/backupcomputer (in totaal dus 32 aan de swx).

Wegens beperkt budget (besloten) kan ik 2 antieke swxes lenen (intel 510t, 24x10/100). Ik dacht aan ieder een vast IP dus geen router. Het spel is Battlefield 2. Zal dit werken of heb ik echt snellere swxes nodig?
Als alleen BF2 gespeeld wordt heb je aan een 10 MBit switch nog genoeg.
Ik zou voor een linux servertje gaan waar je ook dhcp op draait, vaste IP adressen geeft geheid problemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

kThnx, ja er mogen alleen spellen gespeeld worden en niet geshared etc - de spellen worden ook legaal gekocht etc. Dan regel ik alleen nog even een servertje en natuurlijk genoeg schuko's en CAT5 :)

In mijn berekening van vermogen ben ik uitgegaan van 500W per computer (komen wsl geen echte high end gamesystemen maar 'normale' gebruikers) en dan max 5 computers op een groep (dus 2500W verbruik -> overhead van 1180W). Is dit reëel en/of zijn er mod-PC's die nog veel meer verbruiken? TFT's verbruiken zo'n 30 à 40 Watt las ik, CRT's kunnen wel 100W verbruiken maar ik heb geen idee of er nog veel liefhebbers van LANparty's met een CRT gaan zeulen (hoop het eiglk niet dus).

Ik ben namelijk totaal niet thuis in het LANwereldje (vooralsnog) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
ik weet dat dit een oudere discussie is. Maar ik heb nog een korte vraag.

Ik wil volgende week met 16 (plus minus) call of duty 4 gaan spelen. Hebben we dan genoeg aan een 10/100 mbit switch 16 of 24 poorts? Moeten we nog ergens op letten? want er zijn switches van 100 euro en van 40 euro die aan deze eisen voldoen.

Alvast bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

Voor dat beetje traffic maakt het echt niet zoveel uit. Goedkopere switches hebben wat mindere chipsets (IC+ *gruwel*) en zijn misschien wat minder goed compitable met bepaalde netwerkkaarten. Zolang het binnenwerk minimaal Realtek is zit je redelijk ok.

Tipje als de herrie niet zo uitmaakt: Kijk eens naar bijv. een tweedehands 3Com 3300-ish of een HP 2626..

[ Voor 17% gewijzigd door BHQ op 13-10-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
@Jarpse: Minder chipsets of minder ASIC's?
Verder eens met wat je schrijft. Aanvullend: Wat oude 10/100 Cisco-switches (2950/3550) is wellicht ook een optie. Stuk of 3 12/24-poorts exemplaren, etherchannel ertussen en je hebt een vrij snel netwerk met 3 "knooppunten" om de bekabeling naar de PC's kort te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ALP :D leuke software :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazius
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 17:46
Ik ben 1 jaar geleden gestopt met lan-parties organiseren. Ik heb lan-parties georganiseerd van 600+ deelnemers in Nederland en Belgie. Hierbij even snel wat wij deden kwa stroom en netwerk:

Stroom:
10 deelnemers op 16 Amp is genoeg. Niet iedere pc gebruikt de hoeveelheid stroom die de voeding aangeeft. Er word gemiddeld 1 ampere per deelnemer geregeld en dan heb je 6 amp over voor overige rotzooi zoals tft's en telefoon adapters.

Netwerk:
Elke 10/100 switch kan alle soorten spellen makkelijk verwerken. Het gaat hier niet om protocol ondersteuning maar pure data doorvoer. Echter als je mensen gaat krijgen die gaan downloaden van elkaar dan kan je meer bandbreedte nodig hebben. Als je een 24 ports 10/100 m/bit switch hebt heb je aan 1 g/bit meer als genoeg.

Internet:
Pfsense voor de mensen met beetje linux skills. Als je dit heb geinstalleerd gewoon payload op de protocollen zetten. Qos heet dat.

Kerio Winroute Firewall voor windows. Lekker makkelijk kan alleen geen QOS doen.

Servers:
Pak 1 gewone windows 2003 server. Zet daar DHCP op en DNS en je bent klaar. In de dhcp geeft het ip van je pfsense of kerio door als gateway en je heb een lan-party met internet mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Bloodshot schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 08:46:
@Jarpse: Minder chipsets of minder ASIC's?
Meervoud, alsin slechtere ;)

IC+ wokkietokkie zooi wil nogal eens incompitable zijn. Met Broadcom en zelfs Realtekjes heb ik geen problemen gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door BHQ op 14-10-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
blijf een voorstander van pfsense maar deze stond laatst op tweakers. weet niet of je hier iets mee kan?

http://www.packetfence.org/

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Crazius schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:55

Internet:
Pfsense voor de mensen met beetje linux unix skills. Als je dit heb geinstalleerd gewoon payload op de protocollen zetten. Qos heet dat.
Pfsense draait op FreeBSD, geen Linux dus ;)

Niet dat het veel uitmaakt, de webinterface is best wel volledig en je hoeft eigenlijk totaal niets te weten van het onderliggende systeem. Wel heb je een redelijke hoeveelheid basiskennis van netwerken nodig om het goed op te zetten, maar met een paar tutorials kom je ook al een heel eind :)

Voor het opzetten van een wat grotere lan kan je eventueel ook wat regelen met http://rent-a-lan.nl/
Hun netwerken zitten altijd prima in elkaar iig :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfboy op 14-10-2010 18:19 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Jarpse schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:28:
Voor dat beetje traffic maakt het echt niet zoveel uit. Goedkopere switches hebben wat mindere chipsets (IC+ *gruwel*) en zijn misschien wat minder goed compitable met bepaalde netwerkkaarten. Zolang het binnenwerk minimaal Realtek is zit je redelijk ok.
om alleen even een paar potjes COD4 te doen, voldoet deze switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Verkeerd gezien, die voldoet inderdaad. Moet zelfs nog goedkoper kunnen me dunkt :P

Wat ook voldoet:
pricewatch: Asus GigaX 1024X (koopje)

pricewatch: HP Procurve 1410-16G (16x gbit!)

[ Voor 131% gewijzigd door Noxious op 18-10-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

BasZer schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:51:
[...]

om alleen even een paar potjes COD4 te doen, voldoet deze switch?
Jawel, maar neem dan in ieder geval een switch die beter leverbaar is ;)

Elke switch voldoet in principe wel, maar met de goedkopere ga je dingen krijgen zoals slechtere voedingen, matige koeling, matige chipsets, etc. Niet dat je daat persé last van gaat krijgen, maar better safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
bedankt voor de tips,

er staat bij de switches die JapyDooge mij gaf Unmanaged. Ik zocht het even op en dat wil zeggen dat je nog bepaalde zaken moet instellen? Aangezien wij niet super veel verstand hebben van netwerken en het liefst gewoon Plug & Knal spelen, vraag ik mij af in hoeverre je nog iets moet instellen.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

BasZer schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:14:
bedankt voor de tips,

er staat bij de switches die JapyDooge mij gaf Unmanaged. Ik zocht het even op en dat wil zeggen dat je nog bepaalde zaken moet instellen? Aangezien wij niet super veel verstand hebben van netwerken en het liefst gewoon Plug & Knal spelen, vraag ik mij af in hoeverre je nog iets moet instellen.

Groeten
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt maar unmanaged staat toch echt voor unmanaged (oftewel, geen mogelijkheid om bijvoorbeeld iets in te stellen).

offtopic:
Groeten doen we op GoT impliciet, hoe vriendelijk het ook bedoeld is als je het expliciet maakt

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk dat BasZer het gewoon net verkeerd leest. Unmanaged betekend niet dat je zelf alles nog moet configureren, maar juist dat je niets kunt configureren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Equator schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:23:
Ik denk dat BasZer het gewoon net verkeerd leest. Unmanaged betekend niet dat je zelf alles nog moet configureren, maar juist dat je niets kunt configureren :)
oei, dom :o helemaal verkeerd gelezen.

Maar dan neem ik die, hoe minder in te stellen hoe beter ;)

bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Hoe ga je de boel aansluiten btw BasZer?
Je hangt die switch gewoon aan je router/modem neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Noxious schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:00:
Hoe ga je de boel aansluiten btw BasZer?
Je hangt die switch gewoon aan je router/modem neem ik aan?
nou we gaan met een stel vrienden in de plaatselijke kroeg zitten. Dus alle pc's rechtstreeks in de switch en ik denk dat we nog een kabeltje trekken van de router/modem naar de switch voor als iemand op internet wil. En hopelijk werkt alles dan direct :) (ook met mac & windows pcs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

BasZer schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:16:
[...]

nou we gaan met een stel vrienden in de plaatselijke kroeg zitten. Dus alle pc's rechtstreeks in de switch en ik denk dat we nog een kabeltje trekken van de router/modem naar de switch voor als iemand op internet wil. En hopelijk werkt alles dan direct :) (ook met mac & windows pcs)
Je meot sowieso een router hebben he...Anders krijg je geen ip adressen ;) Dus een leuk pctje met clearos of pfsense even installeren.. Want ik denk dat ding wat daar hangt niet genoeg traffic aankan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
DJ-Visto schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:19:
[...]

Je meot sowieso een router hebben he...Anders krijg je geen ip adressen ;) Dus een leuk pctje met clearos of pfsense even installeren.. Want ik denk dat ding wat daar hangt niet genoeg traffic aankan ;)
damn, ik heb er ook weer veelste weinig verstand van... ;)
maar dan moeten we dat dus ook even regelen :)

is het moeilijk om dit systeem op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

[...]

En hoe weet je zeker of er nu echt enkel een modem staat dat als bridge draait? En als er alsnog een router staat, hoe ga je dan zeker weten dat je deze mag herconfigureren zodat deze ook bridged werkt?

Je kan nog zo'n mooie Foundry aan een ADSL lijntje knopen, maar als dat modem toevallig ook routeert schiet je er amper wat mee op. Dan krijg je dubbel NAT en er hoeft maar een persoon z'n torrents aan te zetten en je modemroutertje krijgt het potentieel al zwaar en gaat lekker lopen klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Jarpse schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:29:
[...]

En hoe weet je zeker of er nu echt enkel een modem staat dat als bridge draait? En als er alsnog een router staat, hoe ga je dan zeker weten dat je deze mag herconfigureren zodat deze ook bridged werkt?

Je kan nog zo'n mooie Foundry aan een ADSL lijntje knopen, maar als dat modem toevallig ook routeert schiet je er amper wat mee op. Dan krijg je dubbel NAT en er hoeft maar een persoon z'n torrents aan te zetten en je modemroutertje krijgt het potentieel al zwaar en gaat lekker lopen klapperen.
Ik ga er vanuit, dat het modem een modem word gezien.. Ik hoop dat hij zelf bedenkt dat hij de router er tussen uit trekt.. Als het gecombineerde modem/router is dan moet je inderdaad nog wat aanpassen, maar waarom commentaar op mij? ;) Ik zou eerder hem het advies geven waar hij op moet letten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2rule
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 15:47
dhcp is toch helemaal niet nodig? iedereen gewoon handmatig een ip adres en gateway toekennen moet toch voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

DHCP scheelt wat tijd voor mensen die niet snappen wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Jarpse schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:04:
DHCP scheelt wat tijd voor mensen die niet snappen wat ze doen.
Met Zeroconf, wat standaard vanaf Windows Vista werkt, heb je daar ook geen problemen mee. Zie ook: Wikipedia: Zero configuration networking. Dus DHCP of handmatig instellen heb je niet nodig. Een beetje gamer weet toch wel waar hij voor zulke triviale taken zoals manual set-up van een netwerkadapter moet zijn?

Dit geldt uiteraard alleen als je geen behoeft aan internet access (en dus een gateway) hebt ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Sebazzz op 19-10-2010 01:15 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2rule
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 15:47
Ik neem aan dat de bedoeling is dat er call of duty 4 gespeeld wordt op het netwerk en niet via het internet. Dus geen gateway nodig.
En zoals ik hierboven begrepen heb is het helemaal niet meer nodig om handmatig instellingen te doen (vanaf vista). Hoe dit dan in zijn werk gaat met apples erbij... tja....

Misschien als er problemen zijn, dat het dan handig is als er toch 1 computer met internet aanwezig is, om bijvoorbeeld dit topic te kunnen raadplegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Why moeilijk doen? Als er al internet is met een router werkt dat prima, is dat er niet dump je er gewoon een simpele router neer en klaar. Voor 16 man heb je aan elke switch genoeg zolang je maar genoeg poorten hebt en kan elke modem en router het nog wel aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1