Server komt weer online na opnieuw aankoppelen kabels

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Vandaag had ik een storing op mijn server in Amsterdam en ik ging naar het datacentrum om te kijken wat er mis was. Vele reboots via de APC en inloggen via de KVM had geen zin, omdat de server bleef hangen op "Detecting IDE drives".

Toen ik in het datacentrum was hielp rebooten ook niet. Ik heb vervolgens de serverkap losgehaald en een paar keer op de stroomknop gedrukt toen de server uit was en de stroomkabel losgehaald was.

Vervolgens heb ik alle kabels opnieuw aangekoppeld. Het betreft hier een server uit 2005, maar ik vraag me nu echt af wat de oorzaak geweest kon zijn.

Hoe groot is de kans dat het paar keer drukken op de stroomknop, terwijl de powercable losgekoppeld was, ervoor zorgde dat de server weer online kwam? Want ik heb het ook weleens bij mijn thuiscomputer gehad, dat hij daarna weer succesvol doorstartte.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Hoe groot die kans is.... geen idee.

Maar dat het mogelijk is, dat weet ik wel zeker. Dat heb ik thuis ook wel eens gezien.

Wat de oorzaak betreft. Een normale reboot is niet voldoende om een systeem geheel opnieuw op te laten starten. De stroom naar de componenten (onder andere de harde schijven) wordt er namelijk niet door onderbroken. Als de controller-logica op een van die schijven dus 'over de zeik' is, dan blijft die dat tot de stroom er volledig af is geweest.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:14
Succes factor is inderdaad de koude start na 10-30s geen stroom.

mijn email is <username>@gmail.com.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Is er een naam voor dit fenomeen? Dat er nog stroom staat op bepaalde onderdelen, ondanks dat de stroomkabel losgekoppeld is?

De overstroom eraf halen leek mij de correcte term, maar "overstroom" bestaat niet volgens Google.

• sanderhak
Condensatoren ontladen?

Wikipedia: Booting

en dan met name het stukje Rebooting

[ Voor 70% gewijzigd door sanderhak op 15-04-2010 20:37 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Over het algemeen zit er wel een bleeder over een cap in een PC voeding heen, dus 30s lijkt me stug.

• sanderhak
Ik speel niet alleen met pc`s, maar 30 seconden was een schatting van het verhaal van de TS

Pagina: 1