Externe hd, eSATA, USB2.0 en USB3.0

Pagina: 1
Acties:
  • 3.304 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo allen,

Ik heb een vraag, ik ben niet zo helemaal thuis in de externe hardeschijven etc.
Ik wil echter een 1,5 of 2tb grote externe hardeschijf.
Nu kan ik natuurlijk een kant en klare ext hd kopen met USB 2.0 aansluiting, maar ik weet niet of dit verstandig is richting ‘de toekomst’.
Nu kwam ik behuizingen tegen waar een usb 2.0 aansluiting + eSATA aansluiting op zit zoals de conceptronic Grab’n’Go CHD3UES. Nu zou hier dan een interne hardeschijf in moeten worden geplaatst, wat voor iets moet dit dan zijn en kan ik dan vervolgens deze ‘zelf gemaakte’ hardeschijf zowel via eSATA als USB aankoppelen? Ik heb namelijk ook een Mediaplayer waar zowel USB 2.0 als eSATA aansluitingen op zitten en een pc met alleen USB2.0.
De vraag die daar nog bij komt, hoe zit het met USB3.0? Dit zal ik in de toekomst dan dus niet gebruiken met deze externe hardeschijf (of gaat 3.0 toch geen standaard worden op nieuwe pc’s)? (een 2.0 poort is geen 3.0 poort, of zie ik dat fout?)

Zoals gezegd, ik ben er niet helemaal in thuis, maar zou het jammer vinden als ik een ‘miskoop’ richting over 1 of 2 jaar.

En verder, iemand goede tips over welke behuizingen + hardeschijven goed zijn? Ik zie namelijk geen verschil en heb geen idee wat goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:57
USB 3.0 zal echt een standaard worden die op elke PC gaat komen. eSata blijft echter een poort die lang niet altijd op een computer of laptop zit. Als je met het ook op de toekomst een harde schijf wil kopen, dan zou ik er 1 met usb 3 kopen.

Echter als je zelf al eSata hebt, dan haal je hier al de maximale snelheid mee. Het blijft een eigen keuze, nu ben je sneller af met eSata. USB 3.0 zal niet echt sneller zijn, maar wel meer standaard.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 09:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je een usb 2.0 device op een usb 1.1 poort aansluit, dan werkt hij toch ook gewoon? Andersom trouwens toch wel.

usb is niet voor niets universeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB3.0 is gewoon backwardscompatible met USB2.0, ook al gebruikt USB3.0 wat meer pinnetjes.
De snelheden die je met USB3.0 haalt zullen gelijk liggen met die van eSATA, de snelste schijven van nu trekken de USB3.0 bus namelijk nog lang niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
dus wat raden jullie me aan? Een USB3.0 behuizing kopen (zit dus geen eSATA en USB2.0 aansluiting op voor naar de pc) maar deze kan ik vervolgens toch gewoon op mijn USB2.0 poorten aansluiten op mijn pc en mediaplayer?

edit:
en enige tips welke ik zou moeten halen? Complete set of 'zelf samenstellen'?

[ Voor 16% gewijzigd door WillumC op 15-04-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je hem alleen op je eigen computers aansluit, dan is eSATA de beste optie. Kom je echter wel eens op plekken waar niet alle computers eSATA hebben, dan is 'een' usb oplossing voldoende. Dat hoeft dus niet per se usb3 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En als je USB3.0 wil hebben op je desktop PC, er zijn zat kaartjes met 2 USB3.0 poortjes met een PCIe x1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
hmm denk dat ik maar eens naar een computerstore ga en eens ga vragen wat het beste te doen. Denk dat al ik zo alles bekijk ik maar gewoon een behuizing haal met zowel USB als eSATA aansluiting (verrek dat beetje sneller maar dat USB3 zou zijn ;) )

Alleen wat voor hardeschijf zou ik er het beste in kunnen zetten? Wil eigenlijk minimaal 1,5TB, maar weet niet wat het allemaal inhoudt met die buffer rtpm etc (wat goed is en wat niet). Dus weet iemand een goede schijf met goede prijs/kwaliteit verhouding?

edit: overigens voor ik het vergeet. Als ik een USB2.0 aansluiting dus zou hebben en ik schaf een nieuwe pc of laptop aan waar USB3.0 op zit, dan is het niet compatible ofwel?

[ Voor 14% gewijzigd door WillumC op 15-04-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

WillumC schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:00:
hmm denk dat ik maar eens naar een computerstore ga en eens ga vragen wat het beste te doen. Denk dat al ik zo alles bekijk ik maar gewoon een behuizing haal met zowel USB als eSATA aansluiting (verrek dat beetje sneller maar dat USB3 zou zijn ;) )
Beetje sneller? Ten opzichte van USB2.0 is USB3.0 toch zeker 4 keer zo snel met een moderne schijf (zie productreview: Buffalo Drivestation HD-HXU3 1TB Zwart review door TERW_DAN)
edit: overigens voor ik het vergeet. Als ik een USB2.0 aansluiting dus zou hebben en ik schaf een nieuwe pc of laptop aan waar USB3.0 op zit, dan is het niet compatible ofwel?
Lees Edmin in "Externe hd, eSATA, USB2.0 en USB3.0" nog eens, tuurlijk is dat compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
daar wordt verteld dat het downwards compatible is, niet upwards (als dat de benaming is )
dus een 3.0 werkt ook op een 2.0, maar werkt een 2.0 ook op een 3.0? Ik heb namelijk geen idee hoe het zit met de 1.1 in een 2.0 hub.

Maar het zal wel compatible zijn :) Zal eens verder gaan zoeken naar een goed betaalbare behuizing met USB3.0. Qua harddisk kun je eigenlijk gewoon alles in zo'n USB3.0 behuizing zetten.

Zal die eerste link eens gaan lezen :)

Die Buffalo is wel interessant, alleen jammer dat het 1TB is, had het liever wat groter gezien.
Naja, ik zoek gestaag naar een goede oplossing :P

[ Voor 14% gewijzigd door WillumC op 15-04-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoals gezegd, ik ben er niet helemaal in thuis, maar zou het jammer vinden als ik een ‘miskoop’ richting over 1 of 2 jaar.
Volgens mij heeft het weinig zin om zo 'toekomst bestendig' mogelijk in te kopen. Als je nu een USB3 schijf wilt hebben betaal je de hoofdprijs, en je kunt er nog niet meer mee dan met een USB2 schijf die veel goedkoper is.
Op het moment dat het een 'miskoop' aan het worden is, wil je waarschijnlijk toch liever een 7TB schijf, en moet je dus zowiezo iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Ja opzich zit daar wel wat in.
Ga toch maar weer eens even zoeken naar een USB2.0 met eventueel eSATA aansluiting. Denk dat de 3.0 inderdaad voor op het moment nog to much is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

USB3.0 is niet zo heel veel duurder, en als je kijkt naar de verkopen van USB3.0 moederborden dan is USB3.0 niet iets dat er ooit in de toekomst zal zijn, maar wat gewoon nu al volop beschikbaar is.
En over het algemeen kan een 1.5TB schijfje nog wel even mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Volgens mij zijn er nog geen USB 3.0 harde schijven en/of disk enclosures? Ik heb vorige maand namelijk een Seagate WS-110 2TB aangeschaft. Snelheid wordt hierbij beperkt door eSata-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

chronoz schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:18:
Volgens mij zijn er nog geen USB 3.0 harde schijven en/of disk enclosures? Ik heb vorige maand namelijk een Seagate WS-110 2TB aangeschaft. Snelheid wordt hierbij beperkt door eSata-aansluiting.
En of die er zijn. Kijk maar een paar posts hierboven, daarin geef ik de link naar de review van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Terw_Dan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:19:
[...]

En of die er zijn. Kijk maar een paar posts hierboven, daarin geef ik de link naar de review van zo'n ding.
Klopt ze zijn er wel. Alhoewel in zeer schaarste (voor zover ik kan vinden).

De behuizingen die Ed_L doorgaf op tomshardware zijn voor zover ik kan vinden nog niet beschikbaar hier in NL.
De Buffalo Drivestation HD-HXU3 is wel een mooi ding, alleen 'jammer' van de 1tb. Zie nu net echter ook dat er een 1,5tb en 2tb te verkrijgen zijn. Zie hier

maar eens overwegen of een 'prijsknaller' afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342424

Het heeft voordelen om van de bestaande aansluitingen uit te gaan. Tegen de tijd, dat er een nieuw systeembord met usb3.0-aansluitingen gekocht wordt kan er ook gekeken worden naar een behuizing voor een harde schijf met usb3.0-aansluiting. Nu gaat het om het nemen van beslissingen over het formaat van de schijf, het budget, de aansluitingen en losse schijf en behuizing of een voorgemonteerd kantenklaar exemplaar.

http://tweakers.net/price...sPQjTmN56oRIelpJfPsnZK-QE

http://tweakers.net/price...sPQjTmN56oRIelpJfPsnZK-QE

http://tweakers.net/price...52164uOGKJT6h67gWdSfOcfwB

usb2.0, usb3.0 en esata

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 342424 op 16-04-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Heren,

Ik zit beetje met hetzelfde dilemma. Ik wil een grote externe harde schijf kopen voor het opslaan van grote bestanden (films, foto's en software). Ik denk minimaal aan 1TB, maar met het oog op de toekomst eigenlijk al aan 2TB.
Het dilemma zit heb in de aansluiting. Kies ik voor eSATA of voor USB3.0. Op mijn huidige computer heb ik geen USB3.0 aansluiting(en), wel een eSATA. Ik lees in alle reviews dat USB3.0 veel sneller is dan USB2.0 maar minder stabiel op hoge snelheid dan eSATA. Er wordt vooral geschreven dat als ik voor performance ga ik het beste voor eSATA kan kiezen. Echter zijn deze schijven wel een stukkie duurder dan de USB3.0 schijven.
Maar voor een USB3.0 schijf zou ik weer een externe controller moeten aanschaffen. Wat verwachten jullie dat de standaard wordt in de toekomst? Wordt het USB3.0, eSATA of een andere nieuwe techniek? Ik heb eens gelezen namelijk, dat Intel geen USB3.0 op haar moederbord bouwt aangezien ze zelf bezig zijn met het ontwikkelen van een betere en snellere overdrachtstechniek.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat, volgens jullie op dit moment de beste USB3.0 externe harddisks zijn. WD heeft een goede en is volgens mij een betrouwbaar merk. Maar ook Iomega en Buffalo hebben een interessante schijf, echter bezitten deze niet het officiele USB3.0 SuperSpeed certificaat. Wat voor een waarde moet ik hieraan hechten?

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Koop gewoon een externe behuizing. Dat kost je 25-30 euro voor eSata+USB of USB 3.0 en dan kun je zelf de schijf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie hier nergens erbij staan dat je niet persee een e-sata aansluiting op je moederboard hoef te hebben want je kan namelijk gewoon een los bracket kopen waarop een verloopstukje zit van s-ata naar e-sata. Zelfs bij deze behuizing die ik zelf gebruik zit een bracket er al standaard bij geleverd, en je dus gewoon op 1 van de normale s-ata poorten kan aansluiten.

Verder zou ik persoonlijk voor e-sata gaan vanwege sowieso al de prijs wat betreft USB 3.0 en daar komt ook nog eens bij wanneer je USB 3.0 persee in je pc wilt dat je dan al een losse controller erbij zou moeten gaan aanschaffen. Wanneer je dan bekijkt wat een los bracket van s-ata naar e-sata maar kost dan is mijn keuze al wel vrij snel gemaakt, en zeker gezien de snelheid die je haalt via een e-sata schijf die gelijk ligt aan de interne schijven.

En zoals Twister schrijft is bv dat kastje wat ik heb gekocht maar 24,95 bij de lokale pc-boer en kan je zelf bepalen welke schijf je erin wilt en het kastje ook nog van metaal is en ten goede van de koeling komt. Kant en klare externe schijven koop ik nooit omdat je dan de kans hebt dat je de harddisk niet kan verwissellen wanneer alles in mekaar gepontst en geplakt zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 20-08-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Twister336 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:30:
Koop gewoon een externe behuizing. Dat kost je 25-30 euro voor eSata+USB of USB 3.0 en dan kun je zelf de schijf kiezen.
Zo'n externe behuizing is waarschijnlijk de beste oplossing alleen kan ik in de pricewatch en geen vinden die zowel eSATA als USB3.0 heeft. Enig idee?
Roel1966 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:19:
Verder zou ik persoonlijk voor e-sata gaan vanwege sowieso al de prijs wat betreft USB 3.0 en daar komt ook nog eens bij wanneer je USB 3.0 persee in je pc wilt dat je dan al een losse controller erbij zou moeten gaan aanschaffen. Wanneer je dan bekijkt wat een los bracket van s-ata naar e-sata maar kost dan is mijn keuze al wel vrij snel gemaakt, en zeker gezien de snelheid die je haalt via een e-sata schijf die gelijk ligt aan de interne schijven.
Als ik in pricewatch kijk zijn externe HDD met eSATA niet veel goedkoper dan die met usb3.0. Het scheelt in ieder geval bijna niets. Dus dat argument gaat niet helemaal op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Murderer schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 23:58:
Als ik in pricewatch kijk zijn externe HDD met eSATA niet veel goedkoper dan die met usb3.0. Het scheelt in ieder geval bijna niets. Dus dat argument gaat niet helemaal op denk ik.
Ik heb zo net ook eens gekeken op pricewatch maar ik vind dat verschil tussen USB 3.0 cases en E-SATA cases toch nog wel een flink verschil. Althans ik ga nu van losse cases uit waar je dus zelf een harde schijf in kan inbouwen vanwege het voordeel dat je dan zelf kan bepalen welke schijf je neemt.

pricewatch: Raidsonic Icy Box IB-110STU3-B
pricewatch: Addonics AAHDSA35CS

En dan heb ik de 2 goedkoopsten van beiden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Roel1966 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:57:
[...]

Ik heb zo net ook eens gekeken op pricewatch maar ik vind dat verschil tussen USB 3.0 cases en E-SATA cases toch nog wel een flink verschil. Althans ik ga nu van losse cases uit waar je dus zelf een harde schijf in kan inbouwen vanwege het voordeel dat je dan zelf kan bepalen welke schijf je neemt.

pricewatch: Raidsonic Icy Box IB-110STU3-B
pricewatch: Addonics AAHDSA35CS

En dan heb ik de 2 goedkoopsten van beiden genomen.
Als je kijkt naar externe behuizing heb je inderdaad gelijk.
Is er al een externe hd behuizing die zowel eSATA als usb3.0 extern levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat is volgens mij enkel een removable frame voor een interne schijf waar je met enkele optionele extra onderdelen een externe HDD van kunt maken.
In ieder geval geen USB aansluiting dus niet echt universeel bruikbaar.
Murderer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:40:
Is er al een externe hd behuizing die zowel eSATA als usb3.0 extern levert?
Die ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Twister336 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:59:
Dat is volgens mij enkel een removable frame voor een interne schijf waar je met enkele optionele extra onderdelen een externe HDD van kunt maken.
Dat was ook maar een voorbeeld maar bv deze is zowel e-sata als usb met ook nog een bracket erbij voor als je geen e-sata aansluiting in de pc hebt. Enigste optionele onderdelen wat je daarbij nodig hebt is een harddisk en een schroevendraaier en voor de rest niks speciaals en qua prijs 24,95 bij mijn lokale pc-zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Twister336 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:59:
[...]

[...]

Die ben ik nog niet tegengekomen.
Weet iemand of er wel een dergelijke behuizing (dus met zowel usb3.0 als eSATA) op de planning staat bij een of andere fabrikant?

[ Voor 78% gewijzigd door bart1074 op 24-08-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Nu eigenlijk besloten dat ik voor de SHARKOON Quickport Duo ga. Daarbij wil ik tweemaal een 1TB schijf aanschaffen (of is 1x een 2TB verstandiger?), maar welke kan ik het beste nemen? Aangezien het niet om een opstartschijf maar om een data schijf gaat, twijfel ik tussen de SAMSUNG Spinpoint F3 HD103SJ, WD Caviar Green WD10EARS, SAMSUNG EcoGreen F3 HD105SI en de SEAGATE Barracuda ST31000520AS. Nou kan ik in de specificatie en benchmark wel enigszins de verschillen zien. Maar aangezien ik er toch niet zo heel veel verstand van heb, hoor ik graag van jullie op welke schijf jullie keuze zou vallen. Ik zelf neig naar de Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Persoonlijk zou ik die Sharkoon niet pakken omdat je dan toch weer met USB 2.0 zit en trage dataoverdracht hebt, en dan als je zo'n systeem wilt zou ik meer voor bv een Icy Dock MB671SK-BB gaan die ik zelf momenteel ook heb. Werkt snel en gemakkelijk en je hebt ook verder geen losse dingen bij je pc staan en dat vond ik dan praktisch eraan, plus dat je zoiets als die Sharkoon ook in e-sata uitvoering kan krijgen.

Qua harddisks ligt het er puur aan of je snelheid wilt of puur en alleen data backup en dan kan je het beste voor zo'n eco green schijf kiezen die stil zijn en vaak ook qua prijs wel vrij gunstig liggen, maar eigenlijk zijn alle schijven die je beschrijf wel vrij goed. Anders kan je het beste even erop googlen en de benchmarks bekijken en natuurlijk de prijzen even vergelijken, maar van die schijven zit er eigenlijk geen uitschieter bij qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Roel1966 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:29:
Persoonlijk zou ik die Sharkoon niet pakken omdat je dan toch weer met USB 2.0 zit en trage dataoverdracht hebt, en dan als je zo'n systeem wilt zou ik meer voor bv een Icy Dock MB671SK-BB gaan die ik zelf momenteel ook heb. Werkt snel en gemakkelijk en je hebt ook verder geen losse dingen bij je pc staan en dat vond ik dan praktisch eraan, plus dat je zoiets als die Sharkoon ook in e-sata uitvoering kan krijgen.

Qua harddisks ligt het er puur aan of je snelheid wilt of puur en alleen data backup en dan kan je het beste voor zo'n eco green schijf kiezen die stil zijn en vaak ook qua prijs wel vrij gunstig liggen, maar eigenlijk zijn alle schijven die je beschrijf wel vrij goed. Anders kan je het beste even erop googlen en de benchmarks bekijken en natuurlijk de prijzen even vergelijken, maar van die schijven zit er eigenlijk geen uitschieter bij qua kwaliteit.
Roel, allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wilde eigenlijk voor deze Sharkoon Quickport Duo gaan, juist vanwege de eSATA verbinding. Sharkoon biedt dezelfde Quickport Duo ook aan met een USB3.0 verbinding, maar dat is voor een later moment denk ik. Bovendien is dit apparaat handig voor het verwisselen van meerdere hardeschijven. Ideaal lijkt me.

Wat betreft de harde schijven die ik in dit apparaat wil stoppen, gaat het om schijven die ik puur voor data backup zal gebruiken. Zoals gezegd geen opstartschijf dus. Dan zijn ze waarschijnlijk allemaal ongeveer even snel. Hoewel, de ene heeft een cache van 16mb, de ander 32mb en een enkele zelfs 64mb. Waarvoor dient dit nu precies en hoeveel invloed heeft het? Verder zie je dus rpm verschillen. De eco schijven hebben meestal 5400 rpm en die niet-eco schijven 7200. Dit zal vooral te merken zijn in lees- en schrijfsnelheid en dus stroomverbruik schat ik? Nou las ik in een review van Tom's Hardware dat de spinpoint F3 van samsung (geen eco schijf) een best laag stroomverbruik heeft. Deze is waarschijnlijk toch sneller dan de eco schijven. Kortom ik neig naar deze schijf. Graag hoor ik nog eenmaal je mening. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Uiteraard graag gedaan wat betreft het antwoorden en dan wat betreft de harddisks heb ik zelf zoiets van dat het verschil in verbruik vaak zo minimaal is dat ik dan toch meer kies voor snelheid en prestatie ook al is het puur en alleen voor backup. Daarbij is het ook vaak nog eens zo dat je net zo goed je energiebeheer zodanig kan instellen dat een harddisk vanzelf uit gaat na een bepaalde tijd, en dan heb je in principe dezelfde energiebesparing.

Dus mijn persoonlijke mening is altijd zoveel mogelijk cachegeheugen daar dit namelijk een soort heel snel tussenbuffer is, en dus hoe groter dat tussenbuffer is des te sneller kan de pc beschikken over de data bij het lezen en schrijven naar de harddisk. Zeker wanneer je boven de 1,5 Tb gaat is het toch altijd aan te raden een harddisk met 64 Mb cachegeheugen te nemen en dus al zeker geen harddisk boven de 1 Tb met maar 16 Mb cache geheugen.

Ten tweede is evenzogoed het aantal rpm toch wel belangrijk wat betreft de snelheid omdat bij een 5400 rpm schijf de lees en schrijfsnelheid toch wel een stuk lager ligt, maar dan speelt natuurlijk ook wel weer mee hoe vaak je een backup maakt. Dus kort maar krachtig zou ik persoonlijk gaan voor bijvoorbeeld een Western Digital Caviar Black waarvan ik er zelf nu 2 stuks van in de pc heb. Deze vind ik persoonlijk zowel qua prijs als prestatie een van de betere schijven met een 2de voordeel namelijk dat deze ook al meteen s-ata 600 zijn.

Evenzogoed zijn de Samsungs F3 zeker niet verkeerd waarvan ik er ook 2 stuks in mijn andere pc heb zitten en op zich ook best wel vrij goed presteren, alleen weet ik verder niet direct hoe ze op langere termijn presteren. Voorheen had ik een aantal Seagate harddisks in de pc waarmee ik zelf verder nooit problemen gehad heb en deze een tijdje zelfs onder RAID-0 gedraad hebben en dus tamelijk moesten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Roel en cs,

SATA Quickport Duo en 2x de Samsung F3 Spinpoint binnen. SATA Quickport duo keurig aan de stroom gelegd en vervolgens via de eSATA aan mijn moederbord gehangen. In eerste instantie werd geen nieuwe harde schijf ontdekt door mijn Win XP SP3. Aha, formateren dus. Gedaan, geformateerd als dynamic disk (niet basic disk dus). Vervolgens alvast data opgezet via interne SATA verbinding. Dat ging voortvarend. Vervolgens de spinpoint weer in de quickport duo gehangen, maar nog steeds niet herkend. Eens via USB proberen, pc geeft wel geluidje, maar er gebeurt nog steeds niets. Heeft dit ermee te maken dat de schijf als dynamic disk is geformateerd? Ik hoor het graag.

EDIT: Ik ben er nu achter dat hij via de Quickport Duo (via usb) in ieder geval niet dynamic drives aan kan en dat mijn eSATA verbinding op mijn moederbord niet (goed) werkt. Althans dat doet hij helemaal niks, ook geen basic drives. Kan het zijn dat de aansluiting niet werkt, dat die geactiveerd moet worden ofzo? Ik zie geen sata kabel die ik nog aan moet sluiten. Het lijkt gewoon op een bracket naast mijn LPT-port. Enig idee hoe dit te testen?

EDIT2: Of is het zoiets stoms dat beide eSATA kabels erin moeten zitten en dat ik dus ook twee eSATA ingangen moet hebben voor 1 schijf?

[ Voor 29% gewijzigd door bart1074 op 28-08-2010 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb zelf een weekje of 2 geleden een externe behuizing met een Caviar Black aangeschaft. Uiteraard op eSata aangesloten (haalt zelfde snelheid als interne Sata), maar bij mij deed hij het ook niet. Via USB wel, dus via USB geformateerd en daarna weer op eSata -> geen succes.

Bleek dat ik even een extra driver nodig had :P Misschien ook jouw probleem dus..? Daarnaast kun je eSata ook uitzetten in je BIOS, heb je dat al nagekeken? En wat zegt je apparaatbeheer als je hem via eSata aansluit? Als daar fouten in staan zal het om een driver gaan, zie je er niks nieuws, dan even je BIOS controleren of je eSata wel aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Hetgeen WingsOfFury schrijft klopt inderdaad want bij b.v. de Asusboarden is het zo dat e-SATA door een aparte controller geregeld word en veelal door een Marvel controller. Het kan inderdaad zijn dat deze niet ingeschakeld staat in het BIOS maar je moet dus in XP ook de driver eerst installeren voor deze Marvel controller. In Windows7 is dit bijvoorbeeld weer niet nodig omdat deze die controller vanzelf detecteerd en de driver dan automatisch installeerd. En verder moet je ook de schijf eerst activeren via systeembeheer voor dat je deze kan zin in Windows Verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

TERW_DAN schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:10:

Beetje sneller? Ten opzichte van USB2.0 is USB3.0 toch zeker 4 keer zo snel met een moderne schijf
Benchmarken is leuk, maar niet het kopieer werk in real life. Gewoon bijv. 4 x 1 GB bestanden selecteren en kopieren, met een stopwatch! 4000 MB, in bijv. 250 seconden (4 minuut 10) herleidt dan tot iets van 32 MBps

productreview: Seagate Expansion Desktop 2 TB, 2TB review door notsonewbie

Teleurstellend zelfs, voor mij dan. Usb 2 tov usb 3, en dan maar 60% sneller ipv genoemde 400%

Dat een 7200 rpm in dezelfde behuizing wat meer zal halen neem ik direct aan, echter niet de sprong van dan 60% naar 400%

En het meest verbaast ben ik wel over het feit dat mijn Seagate expansion 2 tb usb 3 sneller schrijft dan leest !

(Aangesloten via usb 3 op een MSI z77a-gd80 mobo met i7 en 16 gb dual channel geheugen 1600 met samsung 830 ssd en wd caviar black 1 tb hdd).

[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 06-10-2012 10:30 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat ik 2 jaar tijd de technologie niet stil heeft gestaan en USB3.0 iets meer gemeengoed is geworden ;)
Tevens denk ik dat TS weer al aan een andere harddisk toe is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@notsonewbie,

Die schijf is ook in benches traag, dus dat is niet te wijten aan USB3.0. Ik haal met USB3.0 schijfjes hogere snelheden dan jij daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

@notsonewbie: alsjeblieft geen oude topics uit 2010 uppen? En misschien ligt het aan jouw situatie/hardware dat jij maar 32MB/s haalt met USB3 behuizing? Dat is zeker niet de limiet van USB3 en een hardeschijf die tot 200MB/s kan halen moet dit via USB3 ook kunnen. 4,8 gigabit betekent dat het boven de SATA/300 bandbreedte ligt, en USB3 heeft ook veel lagere latencies dan USB2.

En verder: nickchange kun je aanvragen. ;)
Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.