Toon posts:

Hoe een gehele Linux installatie te kopieren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Dames en Heren!

Ik heb een zelf ontwikkelde videoserver gemaakt aan de hand van Zoneminder en heb deze geheel aangepast naar mijn wensen. Nu is het plan om dit systeem voor onze eigen klanten op de markt te gaan brengen alleen zou ik graag de gehele installatie van deze machine kopieren naar een andere schijf.

Nou heb ik enige oplossingen gevonden via terminal alleen dit werkt niet. Dit is de recover mode van linux dus ik zit niet in het besturingssysteem. Als ik het op deze manier wilde doen moest ik van te voren wel eerst de standaard installatie van ubuntu uitvoeren. Dit gedaan. Bestanden gekopierd maar hij deed vervolgens helemaal niets meer.

Daarnaast heb ik nog Ghost 4 Linux geprobeerd. Ziet er in eerste instantie leuk uit en na het lezen van een paar verschillende how to's begonnen aan de "ghost". Deze moest geschreven worden naar een ftp server in het netwerk dus zo gezegd zo gedaan. Het ding 's nachts aangezet en de volgende dag kijken wat het resultaat was. 1 luttele KB die was overgedragen. Niet echt een top resultaat dus.

Mijn vraag aan jullie nu is. Hoe kan ik het gemakkelijkst de gehele installatie van Ubuntu 8.04 kopieren naar een andere installatie zodat alles wat geinstalleerd staat netjes word meegenomen en ook daadwerkelijk weer werkt?

Met vriendelijke groet,

Pepijn Mulders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik zou eens kijken naar Clonezilla of Partimage. Dit zijn disk-imaging tools om een complete schijf of partitie te kopieren naar een andere machine.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Een veel gebruikte linux tool is partimage. Deze is terug te vinden op verschillende hiervoor uitgebrachte livecd's, bv Parted Magic en CloneZilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens bedankt voor de snelle reactie! ik heb weer wat voedsel om te lezen en te proberen!! Bedankt alvast het zal zeker gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
/ spuit 11 zie antwoorden hierboven voor het beste resultaat :P

[ Voor 9% gewijzigd door scenix_ op 15-04-2010 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt mij niet handig om het hele image te kopieren tenzij de hardware in de server op klantlokatie 100% hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt dus de programma's automatisch laten installeren op een andere installatie? Dan zou ik het programma zelf opnieuw compilen (of de juiste binary uitzoeken) en dan opnieuw installeren op die nieuwe installatie. Vervolgens gewoon de mappen in /etc of /usr/local/programma/etc kopieeren vanuit de oude installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Dit uitvoeren vanaf een live CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad vergeten te melden. De hardware is 100% identiek. Vandaar ook de vraag voor een gehele kopie het liefst een soort van image. Ik denk dat het wel gaat lukken met een van de gegeven programma's eerder genoemd. Ik laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:20:
Het lijkt mij niet handig om het hele image te kopieren tenzij de hardware in de server op klantlokatie 100% hetzelfde is.
Hoezo? Op !Windows werkt dat prima hoor, mits je natuurlijk niet je kernel qua drivers precies afgestemd hebt op je originele hardwareplatform natuurlijk.

TS: let wel, als je een image file maakt van je schijf dan is die ter grootte van de volledige partitie. Dat is wat te verkleinen door gzip of bzip2 te gebruiken. Die kun je dan weer efficienter maken door voordat je de image maakt met dd if=/dev/zero of=file de lege ruimte van je partitie vol te schrijven met nullen. Die file kun je deleten zodra 'ie klaar is natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 15-04-2010 09:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:27:
[...]

Hoezo? Op !Windows werkt dat prima hoor, mits je natuurlijk niet je kernel qua drivers precies afgestemd hebt op je originele hardwareplatform natuurlijk.
Sterker nog: ik heb wel eens een ubuntu install gecopieerd vanaf een multi-cpu opteron (dus amd server) machine naar een intel laptopje. Draait prima de bima :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:21:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Dit uitvoeren vanaf een live CD.
Dat of rsync. Tis geen Windows hoor, je kan prima op deze manier je OS kopieeren en dat boot ook prima, tenzij je hele exotische hardware heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Laatst online: 01-10 15:44
Als je voor de "dd" manier gaat, dan is dd_rescue een net wat betere optie :)

Maar partimage gaat een stuk efficiënter te werk dan dd, met dd kopieer je alles, ook wat er niet toe doet (ongebruikte diskruimte). Bovendien kan partimage het nog netjes comprimeren en opsplitsen en kan deze de image op een centrale partimage server neerzetten/weghalen.

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ghost 4 linux moet dit ook perfect kunnen, misschien is het nuttiger om uit te zoeken waarom die niet goed gelopen heeft ? (logs, meldingen ?)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt: http://www.fsarchiver.org/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 15:11
Remastersys Backup is precies wat de je zoekt. je kunt het gewoon downloaden in Synaptic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Ter info, die staat trouwens ook op Parted Magic...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Houd er rekening mee, als je RAID op de server hebt draaien, dat clonen verkeerd kan gaan, omdat hij dan ook de RAID info, die op de schijf staat opgeslagen mee cloned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Partimage werkt erg lekker, maar is helaas niet beschikbaar voor 64bits linux versies.
Ik heb het daarom deze week met dd, gzip en net cat gedaan:
Stap 1) zo veel mogelijk nullen op je HD zetten zodat hij lekker comprimeert:
dd if=/dev/zero of=/mountpoint/zeros bs=1M count=<aantal megabytes vrije ruimte>

Stap 2) op de computer waar je image heen moet:
netcat -l 9000 | pv -r | gunzip | dd of=/dev/mydisk

Stap 3) op de computer waar de image vandaan moet komen:
umount /dev/mydisk
dd if=/dev/mydisk bs=1M | pv -r -p -s disksize | gzip | netcat ip-van-de-doel-c
omputer 9000

Stap 4) verwijder het bestand met nullen weer
mount /dev/mydisk /mnt
rm /mnt/zeros

Let op dat je in stap 1 file met nullen maakt en niet je HD overschrijft met nullen. of= moet dus verwijzen naar een file op een gemounte partitie. Dan kun je op het lege deel een factor 200 compressie halen.
In stap 2 geef je de doelcomputer opdracht om op poort 9000 te luisteren voor data, de snelheid waarmee die data binnen komt weer te geven, de gegevens uit te pakken en naar de partitie /dev/mydisk te schrijven.
In stap 3 geef je de bron computer opdracht om de data van de partitie te lezen, de data snelheid en de totale voorgang weer te geven, de stroom te zippen en naar de doelcomputer te sturen. Let er op dat je disksize goed opgeeft: bijvoorbeed -s 40000m als je partitie 40Gb groot is.
Bij het overpompen van de data mogen de partities niet gemount zijn. Als je ander OS op de betreffende computers hebt staan moet je alles vanaf een live cd doen. Als je de ubuntu cd gebruikt kun je met "sudo apt-get install netcat pv" de benodigde commandos installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sir Isaac op 16-04-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Mocht je Debian of Ubuntu gebruiken, ik heb zelf partimage gebouwd vanaf het src-package en het werkt hier prima op 64-bit Ubuntu, ook van 32-bit naar 64-bit en terug. Dus dat is ook nog een optie.

Of je gebruikt ssh, dan hoeft de gzip/gunzip ook niet meer handmatig:
dd if=/dev/mydisk bs=1M | ssh -C ip-van-de-doel-computer 'dd of=/dev/mydisk'

[ Voor 29% gewijzigd door Elijan9 op 16-04-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik ben bang dat ssh een stuk langzamer gaat. In mijn geval was de HD behoorlijk leeg (80%) en werd de snelheid beperkt tot 50 Mb/s. Zo snel kan je cpu niet nullen versleutelen. Op het gebruikte deel van de HD haalde ik ~20 Mb/s over een 100mbit netwerk. Alles bij elkaar was koste het nog een paar uur om een 250Gb over het netwerk te backupen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Sir Isaac schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:00:
Ik ben bang dat ssh een stuk langzamer gaat. In mijn geval was de HD behoorlijk leeg (80%) en werd de snelheid beperkt tot 50 Mb/s. Zo snel kan je cpu niet nullen versleutelen. Op het gebruikte deel van de HD haalde ik ~20 Mb/s over een 100mbit netwerk. Alles bij elkaar was koste het nog een paar uur om een 250Gb over het netwerk te backupen.
Ik denk dat dat "langzamer" wel mee valt. ssh comprimeert altijd eerst en versleuteld pas daarna, met jouw "zeros" zou de ook HD behoorlijk snel overgestuurd moeten kunnen worden. Ik denk zelfs dat alleen de CPU iets drukker bezig zal zijn, maar dat de snelheid wordt begrensd door het wegschrijven op de target en de netwerksnelheid...

En ssh biedt wel wat extra voordelen, je hebt niet alleen versleuteling, maar ssh gebruikt ook checksums om te zien of alles goed over is gekomen en bovendien kan de boel niet verziekt worden door per ongeluk nog iets met poort 9000 te gaan doen... Of houdt netcat daar ook allemaal rekening mee?

Hoe dan ook gaat partimage veel slimmer om met het filesystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Elijan9 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:55:
[...]
En ssh biedt wel wat extra voordelen, je hebt niet alleen versleuteling, maar ssh gebruikt ook checksums om te zien of alles goed over is gekomen en bovendien kan de boel niet verziekt worden door per ongeluk nog iets met poort 9000 te gaan doen... Of houdt netcat daar ook allemaal rekening mee?.
Nee, netcat is hardstikke dom (wat dit betreft). Als je netcat gebruikt zou je op z'n minst een md5sum moeten gebruiken om te controleren of het goed is gegaan.

Ik gebruik netcat meestal in combinatie met rsync. Eerst gebruik ik netcat om de data zo snel mogelijk over het netwerk te duwen, en daarna draai ik nog een keer rsync om netcat te controleren en eventuele fouten te herstellen of latere wijzigingen toe te voegen. Het voordeel van rscync is dat het alleen de verandere/foute stukken doorstuurt, en dus niet hele files opnieuw hoeft te gaan doen.

(99% van mijn data is al op een of andere manier gecomprimeerd. Aan ssh compressie heb ik dus niks).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1