8 speakers 1 versterker probleem met A B kanaal

Pagina: 1
Acties:

• pieteroskam
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 16:56
in mijn huis heb ik een kenwood KA-74 versterker die 2 kanalen heeft (4 speakers) en max 100W 8 ohm aankan.

Omdat deze versterker 2 paar boxen ondersteunt heb ik een schakelkast gebouwd die Kanaal A verdeeld over 2 boxen en kanaal B verdeeld over 2 boxen

Boxen op kanaal A:
2 boxen100 Watt 8 ohm (woonkamer)
2boxen en 40 W (Keuken)

Boxen op kanaal B:
2 boxen 80 watt 8 ohm (Beamer/TV)
3 boxen 20W.(Douche) Deze Doucheboxen zijn per douche apart aan en uit te zetten (2 schakelaars dus in de douches)

Alle boxen zijn paralel geschakeld, maar kan gewijzigd worden.
De boxen op kanaal A staan nooit allebei aan (immers geen beamer en douche) dit geld ook voor B.

Het probleem.
1 Als alle boxen op Kanaal B uitstaan dan doet Kanaal A het niet meer.
2 Als de linker douche Box wordt uitgezet dan doen de linker boxen op kanaal A het ook niet meer.

Hoe kan ik probleem 1 en 2 oplossen waarbij ik het liefst niet de A en B knop op de versterker wil gebruiken. In mijn studentehuis wonen veel mensen die er geen reet van snappen dus het moet zo simpel mogelijk.

Je zou het kunnen oplossen door Kanaal A en B samen te voegen en dan vervolgens een kanaal over 4 boxen splitten. Maar is dit goed voor de versterker?

Is mijn oplossing goed of zijn er betere oplossingen (Ik ben niet van plan nieuwe speakers/versterker te kopen)

Bij voorbaat Dank,
Pieter

[ Voor 51% gewijzigd door pieteroskam op 15-04-2010 13:13 . Reden: spelfouten ]

Verwijderd

Kan aan mij liggen maar ik kan er geen touw aan vast knopen.

quote:
[i]Je zou het probleem op kunnen lossen door de A en B kanalen in een kroonsteentje van 4 gaten te laten samenkomen ? [/
i]
2 Douches en dan ook nog iets met de keuken.
Je hebt het over 4 paar boxen dus 8 in totaal die je op een of andere manier over de A en B uitgangen hebt verdeeld. Dus ik neem aan dat je boxen parallel hebt geschakeld, dat parallel schakelen belast je versterker vrij zwaar en aangezien het niet zo'n heftige versterker is, gaat de geluidkwaliteit ernstig achteruit. Als je er 2 parallel hebt geschakeld dan zal de belasting in het gunstigste geval 4Ohm zijn voor die versterker, waarschijnlijk echter nog wat lager, dit komt de geluidkwaliteit niet ten goede. Als je er nog meer parallel hebt geschakeld dan wordt je versterker nog zwaarder belast en kan het zijn dat je hem op een gegeven moment zult beschadigen dus meer als 2 parallel zou ik je heel erg afraden! Ik ga er vanuit dat geluidkwaliteit niet belangrijk voor je is en je op een of andere manier steeds 2 speakers parallel wilt schakelen, om je verder te helpen moet je wel je verhaal wat duidelijker opschrijven want ik kan het niet helemaal volgen.
Eigenlijk zijn 4 boxen al een te zware belasting voor een versterker (1 box op L en R op de A uitgang en hetzelfde voor de B uitgang), als je dan ook nog eens 2 boxen per L en R gaat monteren gaat het al niet goed. Alleen een goede lineaire versterker die lekker opschaald kan zulke belastingen aan, die liggen alleen in een compleet andere prijscategorie dan jouw budget.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 08:26 ]

• pieteroskam
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 16:56
Heb mijn tekst wat aangepast, hopelijk is het zo wat duidelijker.

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Niet gaan lopen kloten met 8 speakers op 1 versterker. Versterker is gemaakt voor 4 speakers max omdat dan (correct me if i'm wrong) het aantal ohm naar 4 ohm gaat en je dus 200 wat over 4 ohm kan leveren (genoeg voor 4 speakers). Ga je dit verdelen onder 8 speakers moet je je versterker op 2 ohm laten draaien, dit kunnen alleen PA (Professional Audio) versterkers zonder te overhitten en moet je dus niet willen.

Simpelste oplossing : Koop een tweedehands versterker, laat je eerste versterker via Tape-Out (ongefilterd signaal) via een tulp-tulp kabel naar je tweede versterker lopen en stuur daar de andere set van 4 speakers aan.

Success!