Toon posts:

A7V 'gesloopt' met voltage mod: hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ter voorbereiding op de komst van een leuke peltier vond ik het nodig om m'n A7V maar eens onder handen te nemen met m'n soldeerstationnetje. Dus, eerst de onboard Promise ATA100 controller omgebouwd tot Fasttrack100 (scheelt weer een irq-tje). Daarna, no guts no glory, de voltage mod zoals beschreven op Tom's Hardware page.

Dit ging goed, totdat ik een pootje van de weerstand op een condensatortje op de VRM module soldeerde. Toen brak de condensator af omdat-ie aan een kant helemaal niet vastgesoldeerd zat op de VRM module. Blijkbaar maakte hij alleen contact doordat hij op de bobbel soldeer lag. En als je er dan een gewone weerstand op soldeert, dan komt er al vrij snel teveel kracht op dat (SMD) condensatortje te staan. Resultaat: krak.

Goed, dat valt te repareren, mits ik maar weet welke condensator dat is. Dus heb ik de schema's opgezocht op Tom's Hardware. Nou denk ik dat ik wel weet welke dat is, maar ik heb graag ff jullie mening. Die KT133A borden zijn leuk, maar er verplicht eentje moeten kopen niet.....

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/ASUS_VRM_foto.jpg
Hier een plaatje van Toms Hardware. De gesloopte condensator heb ik met geel omcirceld.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/A7V_VRM_sch.gif
En hier het schema, met geel omcirceld de condensator die ik denk dat het is.

Nu de vraag: klopt dit?

Btw, dit schema heeft Ome Tom rechtstreeks uit de datasheet van de ON Semiconductor CS5322 gepikt. Dit is dus NIET het schema van de Asus A7V VRM module. En de plek van de weerstand die hij opgeeft klopt ook niet; ik denk dat mijn wijziging (gestreepte lijn) correcter is. Iemand nog commentaar?

Laatste vraag: weet iemand waarom Ome Tom niet gewoon die 4.12k weerstand (richting de Vfb pin van de CS5322) overbrugd heeft met een SMD weerstandje? Dat lijkt mij nogal wat makkelijker dan zo'n lompe 1/4 Watt weerstand op die minuscule soldeervlakken van de al aanwezige compnenten bakken.

Verwijderd

Pech voor je joh!! gewoon opnieuw proberen erop te solderen met een smd soldeerstation?

Ow ja, ik denk dattie n normale ipv een smd heeft gebruikt omdat aan een smd geen draden (pootjes) zitten om de afstand te overbruggen...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Zo te zien heb je gelijk.. (Ik kan het niet helemaal goed vanaf de foto zien!, maar het lijkt er in ieder geval wel op)

Maar je kunt toch simpel effe met je meter nameten.. Dan kun je gewoon een nieuwe C erop zetten..

(en meteen de voltage mod doen :) )

Verwijderd

baluh !

als je hem niet meer na kan meten gewoon even een ander abit bordje kopen, meten en dan niet-goed-geld-terug doen..
trappen ze bij mij ook altijd in :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 09 maart 2001 12:39 schreef DaBit het volgende:
...

Btw, dit schema heeft Ome Tom rechtstreeks uit de datasheet van de ON Semiconductor CS5322 gepikt. Dit is dus NIET het schema van de Asus A7V VRM module. En de plek van de weerstand die hij opgeeft klopt ook niet; ik denk dat mijn wijziging (gestreepte lijn) correcter is. Iemand nog commentaar?

...
Moet haast wel. Het heeft totaal geen zin om die weerstand zo te zetten als daar is getekend. Zoals jij hem zet wordt de vervangingswaarde van de 4.12K iets lager. Deze zorgt samen met de 34.6K waarschijnlijk voor een referentiespanning o.i.d.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik heb geen tijd (lees: zin) om de datasheet erbij te zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
daNpy:
Hmm, mijn soldeerstation kan ook prima SMD bakken hoor! Alleen kom je niet zo eenvoudig bij die condensator met je pook omdat die VRM module lekker rottig rechtop staat.

Als ik gewoon eem SMD weerstand over die 4.12k weerstand bak, dan heb ik geen pootjes nodig. Alleen een minuscuul druppeltje secondenlijm en twee voorzichtige tipjes met de bout. Dan lijm ik 'm er gewoon recht op, en leg ik twee soldeerbruggetjes.

Twynn:
ehm, ik heb een paar stukjes condensator. Dat meet niet makkelijk.

freakyfrank:
hmm, dan moet ik wel dezelfde revisie A7V te pakken zien te krijgen. Lijkt me geen goeie oplossing. Ook al niet omdat dat lastig meet als die C gewoon nog op 't bord zit (en dus vastzit aan de andere componenten).

AcouSE:
YUp, dat dacht ik ook, vandaar ook mijn opmerking. 'k zal vanavond eens door de datasheet heenspitten.

Iedereen:
Heeft er toevallig iemand een A7V en een open kast? Er staan 3 getalletjes op dat condensatortje. Als iemand die ff door zou kunnen geven?

• Twynn
Op vrijdag 09 maart 2001 13:41 schreef DaBit het volgende:
ehm, ik heb een paar stukjes condensator. Dat meet niet makkelijk.
Meet de verbindingen na, en kijk nog ff in het schema.. Dan kun je er wel uitkomen welke het moet zijn! :7

Verwijderd

Topicstarter
uh-huh, en weet jij in welk poldergat mijn mooie multimeter ligt? Hint: ze hebben daar zo ongeveer meer flitskasten als inwoners.

• Twynn
Op vrijdag 09 maart 2001 13:59 schreef DaBit het volgende:
uh-huh, en weet jij in welk poldergat mijn mooie multimeter ligt? Hint: ze hebben daar zo ongeveer meer flitskasten als inwoners.
Hmm.. Zegt me inderdaad wel iets :)

Maar je kunt de mijne wel effe hebben dit weekend.. (Moet toch de peltier effe afgeven!!)

Trouwens.. Mooie multiemter :?

Verwijderd

ehhh met zo'n smd-soldeer-tangetje-bout is het wel makkelijker! Maar ik wil nie zeggen dat je nie kan solderen! Succes ermee, en anders:
haal die "A7V" maar uit je signature >:)

Verwijderd

Topicstarter
Twynn:
Jah, die pelt wil ik wel hebben. Die kan ik ook zonder A7V uitproberen.

daNpy:
Oh, zo'n station! Incl. vacuumpomp enzo. Nou, helaas, die heb ik niet :'(
Ik zal 't toch met de gewone bout moeten doen.

Verwijderd

Ik heb mijn A7V nog niet ingebouwd dus ik ging ff voor je kijken maar damn dat is wel heeeeeel klein!! en ik heb geen vergrootglas bij de hand ik ga ff zoeken voor je :P

Verwijderd

Nou ik heb een vergrootglas gevonden hoor!!

En het getal is..........

.... 1 0 4 dat is een nul vier

success er veder mee

Verwijderd

Topicstarter
Thanx a lot, ZiXon!!!! Iemand die nog echt moeite doet om ff te kijken. Perfect!

Dat bevestigde mijn vermoeden dat 't een 1nF condensator was (namelijk 10^4 picofarad = 1000 picofarad = 1 nanofarad)

'k heb deze condensator vervangen (sjezus, daar kun je dus ECHT niet bij met je pook als je rechts bent!), en de 24k weerstand gemonteerd. 't werkt weer. Met mijn test-Duron in de socket haalde ik 2.4V
Ik heb voor de voltage mod trouwens een makkelijkere plek gevonden, maar dat post ik wel ff in een apart topic.

Toen ik klaar was, en geen rook uit de duron zag komen (Die 1.6V voeding doet niks zonder proc in de socket :(), ben ik maar een biertje gaan pakken. Mijn geluk is opgebruikt voor vandaag ;)

Zo, nu morgen nog ff de socket isoleren en luchtdicht afdekken. En laat dan die 172W pelt maar komen, heheh!
Pagina: 1