Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo beste tweakers.

ik ben van plan binnenkort een 5.1 surround system te kopen.
niet echt een set zoals ze die overal verkopen, maar een losse receiver en 5 speakers en een sub.

nou ben ik al wat maandjes aan het onderzoeken, maar ik kom er niet echt uit.
er zijn zoveel merken en nog meer series.

ik ben een echte quality freak, dit wil zeggen dat ik het liefst in een keer goed wil kopen, want mijn verleden verteld me dat 4x crap kopen niet opschiet.

ok dus wat wil ik en wat ga ik er mee doen?

ik wil deze toekomstige set graag aansluiten op mijn pc en dan op mijn geluids kaart het liefst via spdif.

mijn kaart Creative X-Fi Titanium

en op mijn upc HD decoder met hdmi maar liever spdif (scheeld weer ruimte in de kabel goot)
en als laatste op de wii.

voornamelijk wil ik er films mee kijken en hd tv,
een beetje muziek luisteren
de wii loopt qua graphics en audio jaartje of 10 achter dus is niet belangenrijk.

het gaat dus vooral om de HD films die ik stream vanaf me pc.
het gaat niet om harde muziek maar mee om mooi geluid en het 3d effect.

ik zit op me bank zon 4 meter van me tv vandaan. (mocht dat uitmaken)

mijn budget is 800-900 euro nou dacht ik dat dit ruim genoeg is maar uit onderzoek blijkt dit anders te zijn.

er zijn zoveel merken en types en series ik zie door de bomen het bos niet meer
er zijn dus all in 1 setjes maar dat is niet voor mij mijn onderzoek op internet wijst uit dat ik het beste een losse receiver en een losse 5.1 speakers ken kopen.
receivers zijn er in overvloed |:( , maar de 5.1 speakertjes niet zo of je krijgt er weer zon dvd/versterker bij met een passive sub.

ken iemand mij een beetje opgang helpen?
waar moet ik op letten?
waar ken ik het beste kijken, is er nog een site speciaal voor deze producten?
mijn geluids kaart ondersteunt THX moet ik nou ook een receiver met thx kopen? die tevens heel mn budget opslokken.

is er ook een complete set die wel goed is? dus geen low end(mainstream) maar mid range?
maar dan zonder bluray geen dvd geen ipod dock etc. gaat puur om een goeie versterker en goeie speakers geen poespas.

als ik wat ben vergeten hoor ik het wel
mvg mid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Even kort een reactie.

Wat betreft een receiver ga dan voor een wat ouder model. Veel verschillen ze niet qua functionaliteit, maar wel qua prijs. THX is een kwaliteitskeurmerk wat eigenlijk niet zo heel sterk is, het zegt niet veel. Kijk eventueel tweedehands en richt je op merken als Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, Pioneer enzovoorts.

Wat betreft luidsprekers zou ik zeggen bespaar hier niet op, liever beginnen met 2 goede en later uitbreiden, dan dat je hier een compromis doet. Ga in audiozaken luisteren naar de verschillende merken en types binnen je budget. Vooral als je veel muziek er op luistert kan je beter met 2 goede front speakers beginnen dan een 5.1 set van een paar honderd euro. Wharfedale heeft best leuk geprijsde spullen, kijk bijvoorbeeld ook naar de Monitor Audio Bronze serie.

Ga deze in de aanbieding bijvoorbeeld eens luisteren. Voor 70 euro per stuk kan je zelfs een hele surround set met die dingen inrichten en dat gaat sowieso beter klinken dan die miniscule melkpakjes.

http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9942&ARTNR=379816

Deze van dali zijn ook leuk: http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9942&ARTNR=352229

Alles in 1 sets zijn meestal niet van de kwaliteit als losse spullen. Wanneer dit wel het geval is betaal je er wellicht zelfs meer voor, omdat je dan een "geïntegreerde oplossing" koopt.

[ Voor 36% gewijzigd door PHiXioN op 14-04-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Ook luidsprekers kun je prima 2e hands kopen. Destijds heb ik 5 boxen uit de Q serie van Kef gekocht voor 800,-. Nieuwprijs >2000 euro. Luidsprekers verslijten nauwelijks en ook kwalitatief gezien worden ze niet steeds beter / uitgebreider, wat wel zo is bij receivers. Ik zou dus eerder een budget receiver van Onkyo kopen met een leuke 2e hands boxen set. Kijk bijv is op het marktplaats gedeelte van htforum.nl, daar staat echt genoeg op. Je kan met stereo beginnen, of met 5 boxen. Een sub heb ik nog steeds niet en ik mis m ook niet.

- edit; ook leuk http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99445.0 -

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 14-04-2010 23:36 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank u voor uw reacties.

ik vind alleen die speakers wat groot ik heb liever van die sateliet speakertjes (ja die melk pakjes)
kijk mijn interrieur is best strak dus als ik die joekels van boxen neer zet dan springt dat zo in het oog, en m'n vriendin zal niet begrijpen wrom het nou weer zo groot moet.
ze snap me nu ook al nie wrom zo duur bij de mediamarkt heb je een complete set met mini speakers voor 150 eu.

ik vind die bose speaker qua design toch wel een van de mooiste, en bose doet wel voor als de kop loper qua home cinema.

maar is dit nu ook echt zo? is bose nu echt zo goed als het internet zegt en bose zelf natuurlijk ook?

en wat als ik nou een Bose acoustimass 15 op de kop ken tikken binnen mijn budget is dit dan een aanrader?

dan heb ik geen versterker meer nodig want die zit dan in de sub verwerkt.
wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:32:
ik vind die bose speaker qua design toch wel een van de mooiste, en bose doet wel voor als de kop loper qua home cinema. maar is dit nu ook echt zo? is bose nu echt zo goed als het internet zegt en bose zelf natuurlijk ook?
Ik zou eens zoeken op GoT naar meningen en verhalen over Bose. De meningen alhier zijn nogal negatief over Bose aangezien je voor je geld maar zeer weinig waar krijgt. Puur kijkende naar wat voor kwaliteit "speakers" je krijgt is het niet veel. Maar Bose richt zich nu eenmaal op de consument die valt voor verkooppraatjes en veel geld neer wil leggen terwijl je voor minder geld een beter geluid hebt. Die KEF-eitjes die hierboven werden gepost zouden meer mijn voorkeur hebben, maar het is en blijft persoonlijk.

Bovenstaande is wat je veelal zal lezen hier op GoT. Let ook dat negen van de tien Bose-topics worden gesloten omdat het een groot Bose-bash-topic werd met weinig inhoud. Maak van dit topic er niet zo eentje, want ook dit topic kan dan op slot...

Edit:
Valt me trouwens wel op dat je niet echt weet wat je zelf wilt. Eerst zeg je "niet echt een set zoals ze die overal verkopen, maar een losse receiver en 5 speakers en een sub" te willen kopen en nu ga je wellicht weer wel voor een dergelijke kant en klare set. Idem met dat je stelde een kwaliteitsfreak te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-04-2010 18:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Die KEF eitjes zijn al vrij klein, als je nog kleiner wilt moet je heel erg inleveren op kwaliteit, en dan loont het zich niet meer om zoveel uit te geven en kun je beter een simpel mediamarkt setje kopen. Ik denk dat je het beste die eitjes kunt kopen samen met een leuke surround versterker en een simpele subwoofer. Daar heb je veel meer plezier van. Als je echt iets kleiners wilt koop dan een eenvoudig alles in een setje, maar blijf uit de buurt van Bose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Als je een budget van 800 euro hebt voor een complete set en je geen comprimis wil sluiten dan zou ik je afraden kant-en-klare 5.1 set te kopen.

Een kennis van mij had een Onkyo 5.1 set gekocht destijds voor 550 euro en draait nu met 2 oude stereo mission speakers (t.w.v. 100 euro) van mij op zijn eigen versterker de sterren uit de hemel en heeft zijn melkpakjes de deur uit geschopt.

5.1 setjes zijn voornamelijk bedoeld om klein, compact en stylish te zijn.

Als je hoge kwaliteits spul wilt hebben en je wil tegelijk een 5.1 set hebben moet je dus of hele dure sattelies speakers kopen of overstappen naar zuilspeakers/bookshelf speakers.

Aangezien je aangegeven hebt dat je geen grote speakers wil is je keuze beperkt.

Ik zou als ik jou was beginnen met 2 goede bookshelf speakers, denk hier bijvoorbeeld aan Kef's, Monitor audio, quadral. Vooral Quadral Pico's (ong. 400 euro) met ribbon tweaters zijn een ontzettend goeie starter. Mocht je dit nou later willen uitbreiden zou je kunnen denken om nog een setje Quadral Pico's (Goedkoper is Quadral Phonologue) aan te schaffen in combinatie met een center speaker om zodoende een 5.0 set te krijgen.

Het is erg afhankelijk van welke speakers je koopt of je wel of niet een subwoofer nodig hebt. Dat ligt erg aan je eisen. De meeste mensen hebben een subwoofer die nauwelijks aanstaat, verkeerd afgesteld staat, van brakke kwaliteit is, veel te klein is en/of slecht gepositioneerd.

Een goede subwoofer doet niet meer , en is ook niet voor meer bedoeld dan van 20 t/m 100 hz weer te geven. Daar ligt het rendement. Als je satteliet speakers koopt dan is de kans erg groot dat de subwoofer gedwongen word ook het midden segment op zich te nemen omdat de sattelietspeakers daar simpelweg niet genoeg volume of van een niet hoog genoege kwaliteit zijn.

Al met al is het concept van sattelieten niet handig voor een beperkt budget omdat je dan een comprimis maakt. De subwoofer moet dingen doen waarvoor die niet gemaakt is (klinkt dus but) en je satteliet speakers doen alleen de hoge tonen (klinkt vaak erg kil/leeg/schel)

Een goede versterker is absoluut een must. Mocht je echt op zoek zijn naar kwaliteit kan ik je met een warm hart een tweedehands Rotel versterker aanraden. Mijn suggestie is dan op zoek te gaan naar een Rotel Versterker+ Voorversterker combi om mee te beginnen. Mocht je dan gaan uitbreiden naar meer als 2 speakers dan kun je de voorversterker upgraden naar een 5.1/7.1 rotel voorversterker om zo de maximale kwaliteit te behalen.

Kijk bij het zoeken naar versterkers niet teveel naar de specs, slogan's als "1000Wat!!" zijn ontzettend misleidend. (Vaak cummulitief opgeteld van de verschillende outputs)

Verder zou ik als ik jou was gaan luisteren in een echte kwaliteis Hi-Fi zaak. Mijn persoonlijke mening is dat het beter is goed geluid te hebben in stereo dan waardeloos geluid in 7.1 DTS Dolby Digital THX Ultra High Def Superbass Megasound :)

Ik gebruik zelf een Denon versterker (Stereo) met twee zuilspeakers en een flinke subwoofer. Ik gebruik geen DTS, Geen dolby, geen surround. Toch is de filmbeleving stukken beter als bij kennisen met even dure 7.1 sets :)

Simpel: Ga luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
super bedankt voor de reacties.

ik heb die kef eitjes gezien en vind ik erg mooi en toch niet te groot.

ik zal wel ff een bezoekje aan correct brengen om gewoon te luisteren wat ze nou precies doen.

over bose tja ik vind ze mooi, maar na deze reacties geloof ik ze niet meer. je betaal dus echt voor een naam en een design.

zijlstra xtra bedankt voor de gedetailleerde reactie daar ken ik wat mee.

als ik wat vind laat ik het weten.

mvg mid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

als je kijkt naar een jamo surround set met of zonder sub heb je hele strakke mooie speakers met veel geluid voor weinig geld (heb ze zelf ook staan zonder sub) en ten opzichte van de bose speakers. zijn ze véééél beter. en persoonlijk zou ik een goede receiver en goede speakers kopen en ik ben toen der tijd afgegaan om mijn gehoor en heb een net iets duurdere receiver gekocht en deze speakers erbij en ben er dik tevreden over ik ben overigens wel iets hoger moeten gaan zitten qua budget betreft maar ik heb er wel iets voor terug gekregen.

en als je iets koopt laat het je niet aanslepen door een winkel maar laat je gehoor icm met je ogen beslissen wat je koopt. (en eventueel je vrouw :p)

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Pagina: 1