Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik ben nu een paar dagen de bezitter van een EOS 1000D. Heb een Sandisk Ultra 4GB kaartje erbij gekocht.

Nu ben ik vanavond eens foto's gaan maken.

Ik heb daarna meteen wat 'stoms' gedaan; het kaartje uit de camera gehaald terwijl de camera aanstond.
De camera stond op tafel voor me, nog aan, en voor ik het wist haalde ik het kaartje eruit.

Vraag 1; Kan dat schade aan de camera opleveren?

Vervolgens stopte ik kaartje in de pc, heb de foto's gekopieerd naar de pc en kaartje weer terug in de camera gestopt.
Ik wilde vanavond aan anderen de foto's laten zien op de camera, maar tot mijn verbazing kreeg ik de melding dat het beeld niet kan worden weergegeven. Je ziet wel de afbeeldingsnummers, maar geen beeld. 2 van de 10 gemaakte foto's konden wel worden getoond.

Wat kan dit zijn? Kaartfout, camera stuk of wat anders??

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 17:11
je hebt de foto gedraaid op je pc, daarom kan de camera hem niet meer weergeven

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Sjakskus schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:55:
je hebt de foto gedraaid op je pc, daarom kan de camera hem niet meer weergeven
8)7 |:( :z _/-\o_

Ja, dat is het inderdaad...
Klopt inderdaad! Stom van mij, had ik zelf kunnen bedenken.

Maar heb je ook antwoord op vraag 1?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
De camera gaat gewoon uit als je het SD kaart klepje of batterij klepje opendoet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Onzin antwoord van Sjaksus natuurlijk.

Antwoord op 1. Nee dat kan weinig kwaad. Je moet het alleen niet doen als je camera een foto wegschrijft.

Antwoord op 2. De bestanden op je kaartje zijn wellicht om de een of andere reden corrupt. Wat je kan doen is het kaartje legen en de foto's van je computer naar je kaartje kopieren. en probeer het nog eens. Moet begrijpend leren lezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door job op 14-04-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Scirocco schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:01:
De camera gaat gewoon uit als je het SD kaart klepje of batterij klepje opendoet ;)
Nou, ik kreeg de melding op scherm: 'Geen kaart'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
job schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:02:

Antwoord op 1. Nee dat kan weinig kwaad. Je moet het alleen niet doen als je camera een foto wegschrijft.

Antwoord op 2. De bestanden op je kaartje zijn wellicht om de een of andere reden corrupt. Wat je kan doen is het kaartje legen en de foto's van je computer naar je kaartje kopieren. en probeer het nog eens.
Zou kunnen jah. (vraag 2). Het zijn wel de foto's die ik inderdaad gedraaid heb op de pc.
Van liggend naar staand, en die slaat de pc weer terug op op het kaartje wat in de kaartlezer gestopt is...

Maar zal dus wel geen camera-issue zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Oh zo draaien.. 8)7 ik zou niet weten of dat uit maakt. Probeer het eens uit. :)
Ik dacht dat er met draaien afspelen werd bedoeld.. vond het al zo'n raar antwoord :D
freddyathlon schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:04:

Nou, ik kreeg de melding op scherm: 'Geen kaart'
Verschilt per camera. Sommigen gaan "uit". sommigen gaan niet uit.
Zolang je camera niets wegschrijft of leest (knipperend ledje) maakt het weinig uit.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 14-04-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 20:22
job schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:02:
Volgens de topic starter is dat het, dus lijkt me niet zo'n onzin antwoord ...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Heb 't ook ff getest met een Nikon P5000 net, Gewoon paar foto;s gemaakt, kaartje in geheugenkaartlezer op pc, foto's kwartslag gedraaid.

Terug in camera, op afspeelmodus zetten; 'Bestand bevat geen beeldgegevens.' krijg ik te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb ook een 1000D, en volgens mij werkt het als volgt (bij firmware 1.03, ik heb nooit geupdate)

Klepje open: Camera gaat als een gek "ejecten" zeg maar wat je onder windows ook kan doen met verwijderbare media. Tijdens dit process brand gewoon het flash-activiteit lichtje. Dit gebeurt ook als de camera uit staat!

Nou is het eigenlijk heel simpel: dit process moet afgerond zijn voordat je de kaart eruit haal, anders kan je diverse problemen krijgen met het kaartje. Maar niets dat je niet met low-level format in de cam weer goed kan krijgen.

Als je dus terwijl de cam aan staan héél snel het kaartje eruit haalt, dan heb je een probleem. Of als je met het klepje open een foto maakt en hem daarna eruit haalt. In veel gevallen levert dit namelijk een "leeg" of "corrupt" kaartje op.
De kans dat je te snel bent neemt vooral toe vlak nadat je een foto heb gemaakt die nog weggeschreven moet worden. Zo ver ik weet, kan je je camera niet beschadigen hiermee.

En inderdaad: Als je foto's op de computer bewerkt, zal de cam ze niet meer afspelen, vooral bij het wijzigen van het formaat of de aspectratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
djunicron schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 10:13:
Ik heb ook een 1000D, en volgens mij werkt het als volgt (bij firmware 1.03, ik heb nooit geupdate)

Zo ver ik weet, kan je je camera niet beschadigen hiermee.
Dan ben ik weer gerustgesteld... Was even bang dat ik de camera zou beschadigen.

En de camera stond een minuut of 2 aan, gewoon op mijn bureau, was dus niks aan het opslaan of lezen...
De foto's waren ook nog gewoon zichtbaar op de pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijk een tip: formatteer de kaart in de camera ipv in de computer, anders open je volgende week een nieuw topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:47:
Gelijk een tip: formatteer de kaart in de camera ipv in de computer, anders open je volgende week een nieuw topic ;)
Thanx mate. Ik zal 'm zowieso nu een keer low-level formatten voor ik weer ga fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
djunicron schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 10:13:

Klepje open: Camera gaat als een gek "ejecten" zeg maar wat je onder windows ook kan doen met verwijderbare media. Tijdens dit process brand gewoon het flash-activiteit lichtje. Dit gebeurt ook als de camera uit staat!

Nou is het eigenlijk heel simpel: dit process moet afgerond zijn voordat je de kaart eruit haal, anders kan je diverse problemen krijgen met het kaartje. Maar niets dat je niet met low-level format in de cam weer goed kan krijgen.

Als je dus terwijl de cam aan staan héél snel het kaartje eruit haalt, dan heb je een probleem. Of als je met het klepje open een foto maakt en hem daarna eruit haalt. In veel gevallen levert dit namelijk een "leeg" of "corrupt" kaartje op.
De kans dat je te snel bent neemt vooral toe vlak nadat je een foto heb gemaakt die nog weggeschreven moet worden. Zo ver ik weet, kan je je camera niet beschadigen hiermee.

En inderdaad: Als je foto's op de computer bewerkt, zal de cam ze niet meer afspelen, vooral bij het wijzigen van het formaat of de aspectratio.
Met een open klepje kan je geen foto maken toch? Bij mijn 1000D krijg ik het niet voor mekaar.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

[quote]Richard! schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:00:
[...] dat is de bedoeling van niet... kaartje zou geeject moeten zijn, dus niet bruikbaar moeten zijn voor de camera. Maar met aan/ uit zetten tussendoor lukt het mij wel... Na doen niet aan te raden.

dat is de bedoeling van niet... kaartje zou geeject moeten zijn, dus niet bruikbaar moeten zijn voor de camera. Maar met aan/ uit zetten tussendoor lukt het mij wel... Na doen niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
djunicron schreef op zondag 18 april 2010 @ 06:37:
[quote]Richard! schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:00:
[...] dat is de bedoeling van niet... kaartje zou geeject moeten zijn, dus niet bruikbaar moeten zijn voor de camera. Maar met aan/ uit zetten tussendoor lukt het mij wel... Na doen niet aan te raden.

dat is de bedoeling van niet... kaartje zou geeject moeten zijn, dus niet bruikbaar moeten zijn voor de camera. Maar met aan/ uit zetten tussendoor lukt het mij wel... Na doen niet aan te raden.
??? 't is nog vroeg, maar ik begrijp niet helemaal niet je hier bedoelt...

[ Voor 6% gewijzigd door freddyathlon op 18-04-2010 07:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.