help, mijn 3 pins wil niet regelen in snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Topicstarter
Help,

Mijn bios toont mijne nieuwe derde fan (s-flex) niet. 8)7
Hij is rechtstreeks aangesloten op het mobo (msi p55 gd65)
Mijn eerste twee werkten perfect daarom besloten om een extra te steken om lucht aan te zuigen vr de gpu; Hij draait continu op volle toeren. Speedfan ziet hem ook niet draaien, die erkent mijn mobo aansluiting wel maar ziet niet dat er nu een fan draait. enige hulp is welkom :P

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09-2025

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Al op een andere aansluiting geprobeerd?

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Is het wel mogelijk om meerdere fans aan te sturen? Kijk eens in de handleiding van je moederbord welke fans allemaal aangestuurd kan worden.

Gamertag for Xbox: R0SSI

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

3 Pins is niet regelbaar... alleen 4 pins (4e pin is om de snelheid van de fan aan te sturen). Alleen met een regelbare weerstand ertussen kan het worden aangepast (Bijvoorbeeld: Fan controller).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

4 pins zijn fans met ingebouwde PWM module, ja.
Maar 3 pins fans kunnen ook automatisch aangestuurd worden, met een regelbare weerstand inderdaad, die vaak in het moederbord zit.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 22:06
Niet alle 3-pins aansluitingen op het moederbord zijn regelbaar, bij mijn P7P55D-Pro zijn het er ook maar 2 die ik regelen kan vanuit Windows, dat doe ik ook met Speedfan en m'n outtake fan in het zijpaneel en m'n outtake fan in de achterkant kan ik regelen met 1 regelaartje. En toch heb ik 3 casefans aan het moederbord aangesloten zitten ;)

Ben er net ook achter gekomen dat ik die 2 fans met Speedfan ook gewoon uit kan schakelen :')

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 14-04-2010 21:38 ]

• R0SSI
Compizfox schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:37:
4 pins zijn fans met ingebouwde PWM module, ja.
Maar 3 pins fans kunnen ook automatisch aangestuurd worden, met een regelbare weerstand inderdaad, die vaak in het moederbord zit.
Even een vraag, wordt het voltage dan aangepast? Ik meende van wel, maar kun je dat bevestigen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bij PWM niet. Maar PWM fans werken alleen op een 4pins aansluiting, en dat is op de meeste moederborden de CPU fan aansluiting.

Bij de andere casefan aansluitingen wordt volgens mij gewoon het voltage verlaagd, idd. Maar ook ik weet dat niet 100% zeker, misschien zit er een PWM modulator in het moederbord?

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Right, al veel goede info, ik wist dus niet dat ik niet alle slots regelbaar waren vanop mijn mobo. het is dus effectief de slot, ik heb nu de fans eens verwisseld.
ik zou zeggen fooshizzle, dat wist ik dus niet. Kan er dan iemand goede tips geven over hoe ik hem dan moet regelen.
Als in welke zou ik best laten staan,
productreview: Antec Performance One P183 Zwart review door Joindry
ik had er dus al eentje op 10u en 11u zoals je kan zien, nu hebbik er ook een op 3u gezet, voor extra lucht vr de GPU.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt hem regelen met een fancontroller.
De goedkope kunnen dit alleen manueel, moet je dus zelf de fans harder zetten als je gaat gamen (bijvoorbeeld).
Duurdere hebben ook temperatuursensors en die doen het automatisch, net als je moederbord.

• R0SSI
Compizfox schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:44:
Bij PWM niet. Maar PWM fans werken alleen op een 4pins aansluiting, en dat is op de meeste moederborden de CPU fan aansluiting.

Bij de andere casefan aansluitingen wordt volgens mij gewoon het voltage verlaagd, idd. Maar ook ik weet dat niet 100% zeker, misschien zit er een PWM modulator in het moederbord?
Zou kunnen, maar ik zie vaak ook dat bij Speedfan de optie voltage-control geselecteerd moet worden...

• Joindry

Joindry

Topicstarter
darn, dan moet ik een hele controller gaan kopen voor 1 fan :P
ik was net principieel tegen die controllers. omdat dat niet strak genoeg is =(

handleiding zegt trouwens niks over het feit of ie al dan niet regelbaar zou moeten zijn. Enkel dat de 4pin best op de cpu wordt gezet, in massas grote waarschuwingsletter

[ Voor 37% gewijzigd door Joindry op 14-04-2010 22:00 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Compizfox schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:44:

pwm fans kunnen ook gewoon op een 3 pin worden aangesloten en geregeld , alleen word de pwm fan dan niet meer via pwm geregeld maar door voltage, en is het als ware dus gewoon zoals een 3 pin fan

ja, daag.

• Joindry

Joindry

Topicstarter
weet iemand of het veilig zou zijn om 2 3pins aan één uitgang te hangen van het mobo. Maw meer vermogen eruit te trekken. Een maximum stroom is niet echt te vinden over een fan uitgang. Ik heb al ontdekt dat mn fans 0.24 amps trekken en dus ong 3W op volle toeren.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
joindry schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:32:
weet iemand of het veilig zou zijn om 2 3pins aan één uitgang te hangen van het mobo. Maw meer vermogen eruit te trekken. Een maximum stroom is niet echt te vinden over een fan uitgang. Ik heb al ontdekt dat mn fans 0.24 amps trekken en dus ong 3W op volle toeren.
meestal wilt een mobo pin niet genoeg leveren voor 2 fans, je zou het kunnen proberen ,

ja, daag.

Pagina: 1