audiovertraging door lange kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323021

Topicstarter
Ik heb laatst een audiokabel van 20 meter gekocht. Nu Ik m heb aangesloten merk ik dat het geluid aanzienlijk vertraagd wordt, aangezien ik heb tegelijkertijd bij de tv heb aanstaan. Het gemengde geluid maakt me echt helemaal gek.

Ik begrijp dat dit verband heeft met de lengte van de kabel, maar weet iemand nog een alternatief om deze afstand te overbruggen? Het gaat over deze kabel. De kabel is nog volledig onbeschadigd, en ook bij gebruik van andere in- en uitgangen verandert er niks. Ik heb verder al uitgesloten dat het aan de apparatuur ligt, aangezien de vertraging niet voorkomt als ik bij dezelfde aansluitingen een andere kabel gebruik. Deze kan ik echter niet blijven gebruiken aangezien hij dan in bijna een rechte lijn door de kamer hangt (Deze is ongeveer 5m lang).
Ik zou het evt ook kunnen halen met een kabel van 15 meter, maar dat wordt dan wel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat de vertraging ligt aan de lengte van de kabel, maar eerder de lengte die het geluid moet afleggen, of reflecties die men op de plaats van de speaker met de korte kabel niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De lengte van de kabel kan geen probleem zijn. Electriciteit verplaatst zich, zover ik weet, met de snelheid van het licht en het is ondenkbaar dat een kabel van 20m genoeg vertraging oplevert om merkbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54
Ga maar rekenen... De snelheid door de kabel is ongeveer 300.000 Km/s.... en dan 20 meter.... wauw. Er zal toch echt wat anders aan de hand zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Volgens mij kan dat wel degelijk verschil maken. Al is het enkele miliseconden; het geluid hoor je niet meer zuiver.

Edit: mijn 2 rear-speakers lopen op mijn versterker met een verschil van enkele miliseconden op de front-speakers.

[ Voor 33% gewijzigd door Bastiaan op 14-04-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

Tussen welke apparaten heb je de kabel hangen? Hoe merk je dat de audio trager is?
Bij kleine verschillen is het soms lastig te zien of geluid voor of achter loopt.. geluid dat voorloopt is namelijk een vaker voorkomend verschijnsel bij tft's.
Bastiaan schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:39:
Volgens mij kan dat wel degelijk verschil maken. Al is het enkele miliseconden; het geluid hoor je niet meer zuiver.
Het verschil van enkele miliseconden merk je wel, maar dat wordt niet veroorzaakt door die lousy 20 metertjes. :)

[ Voor 41% gewijzigd door job op 14-04-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bastiaan schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:39:
Dan nog is het de vertraging vanaf speaker tot oor die je zal opvallen, niet de kabel.

TS: Bij aansluiten wel goed gelet op de fase (rood/zwart niet omgewisseld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

winwiz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:39:
Ga maar rekenen... De snelheid door de kabel is ongeveer 300.000 Km/s.... en dan 20 meter.... wauw. Er zal toch echt wat anders aan de hand zijn.
Elektriciteit beweegt zich met 1/10 van de lcihtsnelheid, maar dat merk je dus evengoed niet . Wellicht kan de fase verkeerd zijn aangesloten, dat is hoorbaar maar niet HEEL erg irritant.

Echte problem is waarschijnlijk je TV die het beeld nog na bewerkt en daarom het geluid wat vertraagd om het synchroon met het beeld te laten lopen. aangezien je details hiervoer achterwege laat moet ik raden.

tips waar je naar kunt kijken:
-Zet je tv eens in "game mode", dan wordt de delay veel trager.
-Kijk in je versterker of je daar de vertraging kunt instellen.
-Sluit de versterker op de tv -geluid-uit aan in plaat van op de bron.(DVD?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

is dit niet het standaard probleem dat de meeste tv's hun interne speaker wel gesynced hebben en de audio out poort niet ?

Beschrijf je situatie eens wat beter maar ik gok erop dat je een LCD tv aangesloten hebt via tulp out op je versterker en nu vertraging hoort tussen de interne speakers en de externe. Dit is (helaas) bij vrijwel alle lcd's het geval en heeft niets met de lengte van de kabel te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Geluid van de tv uit zetten en de home-cinema een beetje oppompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Admiral Freebee schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:36:
Ik denk niet dat de vertraging ligt aan de lengte van de kabel, maar eerder de lengte die het geluid moet afleggen, of reflecties die men op de plaats van de speaker met de korte kabel niet heeft.
Of je leest even:
Anoniem: 323021 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:34:
Ik heb verder al uitgesloten dat het aan de apparatuur ligt, aangezien de vertraging niet voorkomt als ik bij dezelfde aansluitingen een andere kabel gebruik. Deze kan ik echter niet blijven gebruiken aangezien hij dan in bijna een rechte lijn door de kamer hangt (Deze is ongeveer 5m lang).
Andere (kortere) kabel, speakers op dezelfde plaats en het probleem doet zich niet voor.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

FeaR

In GoT we trust

Ligt het probleem dan niet in dit specifieke exemplaar van de kabel. Dus intern ergens een breukje wat de doorvoer belemmert. Want die 20 meter kabel kan op zich het probleem niet zijn puur naar de lengte kijkend.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

FeaR1986 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:11:
Ligt het probleem dan niet in dit specifieke exemplaar van de kabel. Dus intern ergens een breukje wat de doorvoer belemmert. Want die 20 meter kabel kan op zich het probleem niet zijn puur naar de lengte kijkend.
Dat vermoeden heb ik ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Van een breukje gaat electriciteit niet langzamer bewegen.
Dit klinkt mij in de oren als de bekende LCD TV vertraging (hebben wij ook tussen de Home Cinema en TV, ongeveer 100ms of 200ms ofzo, precies dat je het gaat horen). Heel irritant, weinig aan te doen..

LCD TV's hebben vaak input lag, en daarom vertragen ze het geluid ook, zodat de TV er perfect uitziet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er is echt geen verschil tussen een kabel van 5 of 50 meter

dat zou +/- 25 ns tov 250 ns zijn en dat zou je horen ? neh ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
De enige manier om een signaal te vertragen is het gebruik van een RC-netwerk, weerstand heeft de kabel sowieso, maar ik kan me niet voorstellen dat er ergens een condensator/capaciteit in de kabel zit?
[/werktuigbouwkunde_dus_geen_el'er]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 15:21
Er zijn 2 oplossingen.

1: je wordt net zo oblivious als mijn ouders. Die heb ik laatst nog moeten vertellen dat hun net nieuwe home cinema set alles deed zonder subwoofer omdat die doorgefikt was. Als je dat al niet hoort dan heb je ook niet door dat er een faseverschil zit tussen 2 speakers, zelfs al is het 1 seconde.

2: koop nog zo'n kabel zodat ze allemaal even lang zijn. Als je dan nog steeds faseverschil over houdt ligt het aan de manier waarop je speakers neergezet zijn.

edit:

Ah wacht dit is wat anders. Je moet gewoon het geluid van je tv uit zetten. Dat is bij mij ouders ook het geval en die kabel is maar 0.5 meter lang. Het probleem ligt bij je TV. Die bouwt lag in.

[ Voor 18% gewijzigd door beefstick op 14-04-2010 20:50 . Reden: Fout gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
een kabel is een hele serie RC netwerkjes. Echter dat is echt het probleem niet hier.
Waarschijnlijk TV input lag (probeer game mode eens) of een fase wisseling of een andere oorzaak.

voor de duidelijkheid een kabel van 20 meter geeft geen vertraging (of zit er stiekem een zwarte doos met kaboutertjes tussen?)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

pyrofielo schreef op woensdag 14 april 2010 @ 20:45:
Waarschijnlijk TV input lag (probeer game mode eens) of een fase wisseling of een andere oorzaak.
Er is al meerdere malen gezegd dat het niet aan de apparatuur ligt, want met een kortere kabel is het probleem er niet. Plus dat van heel veel tv's juist de uitgaande audio output wel gesynced is met de interne speakers en zo geen lag zal hebben. Als je je audio en video apart verstuurt zal je gebruik moeten maken van een game-mode, maar met de audio-output van de tv zou het niets te maken moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Waar heb je de versterker staan en waar de speaker? Want als je 20 meter nodig hebt omdat de kabel anders strak staat dan moet óf de versterker erg ver weg staan óf de speaker. In dat laatste geval heb je je probleem al gevonden. Als je de speakers niet naast de TV hebt staan dan krijg je de volgende vertraging:

DsP / 34 = Tdelay

waarbij:

DsP = haakse afstand speaker ten opzichte van de televisie in centimeters
Tdelay = vertraging in millisecondes die dit oplevert.

Een vertraging van enkele millisecondes is al zwaar irritant.

Een speaker die 100 centimeter van de televisie af staat geeft dus al 2,9 ms delay ( 100 / 34 = 2,9) dus tel uit je winst... Mocht de speaker 500 centimeter (5 meter -> delay = 14,7 ms) weg staan dan zit je ruim aan een looptijdverschil dat een mens als echo ervaart (die is 10 ms), dat is pas echt zwaar irritant.

[ Voor 22% gewijzigd door Wilf op 14-04-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wilf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:06:
Waar heb je de versterker staan en waar de speaker? Want als je 20 meter nodig hebt omdat de kabel anders strak staat dan moet óf de versterker erg ver weg staan óf de speaker. In dat laatste geval heb je je probleem al gevonden. Als je de speakers niet naast de TV hebt staan dan krijg je de volgende vertraging:

DsP / 34 = Tdelay

waarbij:

Een speaker die 100 centimeter van de televisie af staat geeft dus al 2,9 ms delay ( 100 / 34 = 2,9) dus tel uit je winst... Mocht de speaker 500 centimeter (5 meter -> delay = 14,7 ms) weg staan dan zit je ruim aan een looptijdverschil dat een mens als echo ervaart (die is 10 ms), dat is pas echt zwaar irritant.
Als je de TS goed leest, kom je op een afstand van zo'n 5 meter (strakke kabel door de kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je mijn repliek goed leest dan zie je dat ik dat gelezen had. 500 cm = 5 m ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wilf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:06:

DsP / 34 = Tdelay

waarbij:

Ik begrijp dit allemaal wel, maar dit komt door de positie van de speakers. De vertraging is daarbij veel meer dan 14,7ms. Ik gok dat het zo'n 100 tot 200ms is. Het is echter zo dat dit alleen voorkomt als ik de andere kabel aansluit. Als ik een de andere kabel aansluit, degene strak door de kamer, dan doet dit probleem zich helemaal niet voor! (tenminste niet wat ik merk!)

Hoe kan het dat de KABEL voor zo'n vertraging kan zorgen?? Ik vind het zelf ook niet erg logisch :?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 323021 op 14-04-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan ook niet imho.

Heeft je versterker, toevallig geen automatisch caliberende shizzle met microfoons enzo die per ongeluk van de leg kan gaan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 22:57
Een dikkere (grotere doorsnede) kabel kan soms helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb het nu weten op te lossen! Door de timings-instellingen van de tv ietsjes te veranderen en de tv op spel modus aan het zetten. Het verschil met de andere kabel vind ik nog steeds verwarrend, maar aangezien het opgelost is, is het nu prima. Bedankt voor de tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Deze vertraging treed standaard op bij geluid via Coax of Optical.

Ik denk dat ik hoorbaar 50 tot 100ms vertraging heb vergeleken met het geluid van mijn tv en 5.1 setup.

TV geluid gewoon uitzetten is een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 323021 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:38:
Door de timings-instellingen van de tv ietsjes te veranderen en de tv op spel modus aan het zetten.
Heel apart dat de Audio Out van je tv niet gesynced is met de eventuele delay die de software veroorzaakt. Normaal is juist die uitgang in sync, welke modus je dan gebruikt maakt niet uit aangezien de tv het aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

FeaR1986 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:28:
[...]

Heel apart dat de Audio Out van je tv niet gesynced is met de eventuele delay die de software veroorzaakt. Normaal is juist die uitgang in sync, welke modus je dan gebruikt maakt niet uit aangezien de tv het aanpast.
mijn ervaring is juist anders. Bijvoorbeeld Vrijwel alle Saumsung toestellen hebben juist geen sync op de audio out maar enkel op de internespeakers (en de headphone out daardoor).

Lees ook de diverse topics over dit lipsynsc probleem op got

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:39:
Deze vertraging treed standaard op bij geluid via Coax of Optical.

Ik denk dat ik hoorbaar 50 tot 100ms vertraging heb vergeleken met het geluid van mijn tv en 5.1 setup.

TV geluid gewoon uitzetten is een idee.
Bijzonder als dit alleen door de kabel komt. Meestal zijn de audio-uit en circuits in de versterker hier verantwoordelijk voor. 20 meter is een afstand waarover echt geen hoorbare vertraging optreed in een normale kabel. Sterker nog, de hele circuitlengte (inclusief die in de verschillende componenten van een versterker) is waarschijnlijk al vele malen langer, om nog maar te zwijgen van bijv. de lengte van de draad in een spreekspoel van een speaker. Vertraging in het geluid komen eigenlijk alleen door de DSP (deze heeft immers tijd nodig om zijn bewerking uit te voeren) en de afstand van de speaker tot de luisteraar.

Overigens heeft de TS z'n apparatuur uitgesloten, maar nergens staat dat zijn opstelling of luisterpositie is veranderd of niet.
Daarnaast zou ik sowieso de luidsprekers van de TV altijd uitschakelen op het moment dat je het geluid via een versterker laat lopen, of je moet je tv zo in kunnen stellen dat de ingebouwde speakers als center-speaker gaat werken, maar dan heeft hij z'n eigen signaal en treedt de "echo" sowieso minder op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1