Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Nu al heel wat uurtjes te hebben rondgekeken, heb ik nu zelf een ongemak.

Wat wil ik:
Ik wil mijn externe USB harde schijf (Maxtor 640 GB) op mijn netwerk koppelen.
Dit houdt in dat alle clients in het netwerk (diverse desktops/laptops/eventueel telefoons/PopCorn Hour) toegang moeten hebben tot deze (toekomstige) netwerkschijf.

Wat heb ik al uitgevonden:
Dat dit mogelijk moet zijn met een USB to LAN converter, gevonden exemplaar (klik).

Nu heb ik over dit systeem enkele vragen waar ik geen zekerheid over heb:

- Is het überhaupt mogelijk wat ik wil?
- Kan deze adapter een statisch ip toegewezen krijgen? Of is dit niet nodig?
- Als ik hem gewoon via USB op mijn desktop heb verbonden (en deze heb gedeeld via het netwerk), gaat deze op een gegeven moment stoppen met werken (powersave?) Kan dit ook met dit apparaat bij bepaalde tijd van niet-activiteit (zonde om hele nacht te laten draaien).

Alvast bedankt voor de eventuele reacties. _/-\o_

*Per abuis verkeerde product 'gekoppeld' bovenaan dit topic, dit product is niet correct vermeld.

Met vriendelijke groet,

Tim B.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, waarschijnlijk wel.. Of het een ideale oplossing is:

"Handig apparaatje, waarmee ook je printer kan worden aangesloten(worden gedeeld) via het netwerk.

Onhandig is alleen dat er maar 1 gebruiker tegelijkertijd het apparaat kan connecten en moet disconnecten om een ander te laten werken."

En dat lijkt me een beetje knullig. Waarschijnlijk moet je dus de drive mounten en dismounten.

Op zich zijn de kosten voor een all-in NAS of netwerk harde schijf ook niet zo hoog meer en levert dat toch een betere oplossin op.

En je kunt nog denken aan een NSLU2 waarmee precies kan wat jij wil en meer. Die dingen zijn voor een prikkie te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetgeen wat jij wilt is mogelijk, maar niet met een USB to LAN converter. Er is een stukje software nodig dat het een en ander moet regelen, zoals o.a. de rechten op mappen die je beschikbaar wilt maken voor je netwerk.

Er zijn honderden verschillende NAS modellen met en zonder hardeschijven. Twee merken waar ik persoonlijk wel gecharmeerd van ben zijn Synology en Qnap. Beide merken bieden behuizigen aan waar je je eigen schijf in kan monteren. Kijk even in het forum Opslagmedia & I/O Controllers, daar zijn veel NAS topics te vinden.

Een gemiddelde NAS heeft naast het simpel delen van een mapje, een berg aan extra functionaliteiten. Zo ook de nodige powersave functies.

Edit:

Sorry, toen ik dit bericht plaatste had ik niet je link bekeken van de converter. Het kan zoals akimosan al zei waarschijnlijk wel. Echt handig lijkt mij het niet. Een "echte" NAS lijkt me een betere optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties.

Het is vooral de bedoeling om kosten te besparen (aangezien ik al een externe hdd heb en geen nieuwe harde schijf(en) nog erbij wil aanschaffen die ik in een behuizing kan bouwen.

Die NSLU2 oplossing lijkt inderdaad aantrekkelijk, als het met die Conceptronic genoemd in de startpost kan is het natuurlijk nog beter. Iemand die hier mij meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-08 11:07
Bedenk wel dat als je voor een goedkope oplossing kiest, zoals dat apparaatje of een router met usb functionaliteit, dat dit meestal niet zo snel is. Thuis heb ik een TP-link router, éen van de snellere routers, maar als ik een hdd aansluit dan is die doorvoer snelheid zeer sloom. (500-800 kb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een voordeel van een "echte" NAS is ook dat je maar 1 apparaat hoeft aan te sluiten, bij een oplossing zoals de NSLU2 moet je daarbij ook een externe harddisk case gebruiken die ook weer een aparte voeding nodig heeft.

Wat betreft de kosten, een NAS zonder schijf, bijvoorbeeld de Synology Disk Station DS110j heb je al voor zo'n 115 euro. Natuurlijk is dat een paar tientjes duurder, maar dan heb je naar mijn idee wel een mooiere en snellere oplossing.
Pagina: 1