Toon posts:

WC opstelling: twijfel tussen onderdelen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers!

ik zit te denken om een waterkoeling opstelling te maken, maar, ik zit te twijfelen tussen een aantal onderdelen en wou even weten of iemand er zelf ervaring(en) mee heeft gehad. verder gebruik ik een Cosmos S met een socket 1336.
Ik zou ook graag willen weten of 1L koelvloeistof genoeg is voor deze setup.

Pomp
voor de pomp weet ik niet zeker hoe sterk deze moet zijn. mijn WC set wordt in het begin alleen maar CPU, later vast ook wel GPU erbij, maar een GPU blok voor de HD 5870 zit nu even niet in mijn budget. ik zit te twijfelen tussen
Laing DDC-1 MCP350
of ik kan iets meer uitgeven aan deze
Laing DDC-1Plus MCP355

Radiator:
de enige die ik redelijk vind is de XSPC RX360 Thermochill PA past niet in de Cosmos S en vind ik veels te duur.
Tops

van tops weet ik niet veel af. behalve dat het handig is om er 1 met een reservoir moet nemen.
hier zat ik te denken aan deze
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
maar die staat me minder aan omdat ik dan moet gaan boren in de kast(?)

of deze:
XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir
welke mij meer aanstaat omdat deze in een 5.25'' bay moet waar er toch genoeg van zijn in de Cosmos S. verder kunnen er 2 DDC pompen in (niet dat ik dat van plan ben nu, maar 1 euro verschil tussen 1 pomp bay of een 2 pompen bay dan is de keuze snel gemaakt 8)7)

CPU blok:
ik denk dat ik hier gewoon voor een D-Tek FuZion Universal v2 S1336 ga. Al heb ik goedkopere gezien. weet iemand misschien een alternatief?

Slangen/koelvloeistof/etc?

over slangen weet ik ook weinig, vooral wat betreft maten enzovoorts. wel zie ik dat de XSPC bay en de top een 1/4'' slang nodig hebben, evenals de D-Tek, dus dat zit wel snor.
helaas zijn er maar 2 slangen, en die zijn niet van Tygon.

bij koelvloeistof zat ik te kijken naar:
Feser One Cooling Fluid - UV Red
zal wel mooi staan, dat zwart met rood :).

Maar goed, ik kan nu even niets anders verzinnen en volgens mij is deze opstelling redelijk.
Ik sta open voor suggesties :)

Alvast bedankt!

Max

Verwijderd

Ziet er niet verkeerd uit, even mijn inzicht op de zaak (heb zelf al ~2 jaar waterkoeling):
1. Dat top res is ideaal voor een beginnend waterkoeler, is erg makkelijk bij te vullen, en je kan hem ergens in een hoekje zetten, heb hem zelf ook en een 5970 zou er makkelijk achterlangs kunnen.
De cosmos s is ook een behoorlijk brede case, als je het niet zeker weet even meten, als het echt niet past is die bay res ook mooi, alleen wat lastiger (bij) te vullen, maar zeker niet moeilijk om te doen.
2. Cpu-blok is al oud en inmiddels achterhaald, de watercool heatkiller 3.0 LT is een mooi compromis tussen de CU versie en de LC versie, 2 graden verschil, en je bespaart ~25 euro, een backplate kun je er ook bijnemen voor het beste koelresultaat.

De mcp350 is sterk zat, radiator lijkt mij ook weinig verkeerd mee, als je tygon slangen zoekt, kijk eens op freezinghardware.nl, die hebben ook een aardig waterkoel assortiment, die feser cooling fluid is zeker een aanrader, heb hem zelf in het blauw, reageert erg mooi op UV licht, en je krijgt geen last van algen :)

Als je wilt besparen, doe dit dan niet op het cpu blok, radiator of pomp, bespaar liever op fittingen/slangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt.
wat vindt je dan van de Swiftech Apogee XT?
ik heb een budget van 300, dus dat past er wel bij.
(een temp van 51 op 3.8GHz Load vindt ik wel goed hoor :) )
o, en weet niet od dit OT is maar, als ik die Feser mooi wil laten oplichten, moet ik dan een led of twee in het reservoir dumpen of moet dat perse met een CCFL lamp?

Verwijderd

Die swiftech is een erg mooi (goed) blok, maar wel erg prijzig, die paar graden verschil zijn het niet waard imo.
Als je een res wil laten oplichten zijn 2 leds wel aan te raden, met een ccfl gaat het je zowieso niet lukken, heb zelf 2 leds in mijn xspc top res, verdeeld zich heel mooi door het plexi.

Je moet zowieso niet op temp metingen van reviews afgaan, er zit toch altijd verschil in opstelling, kamertemperatuur enzovoort :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 22:31 ]

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:39
Ik zou voor 6 euro de moeite niet nemen en gewoon de mcp 355 nemen, hij zal iets meer geluid maken dan een 350 maar wanneer je het goed isoleert heb je er geen last van.

Voor je koelblok kun je ook nog kiezen voor de EK supre HF, goedkoper dan de XT.
http://skinneelabs.com/ek-supreme-hf.html?page=4

Wat betreft de slangen: Je blokken hebben fittings met een draad van 1/4" Bijna alle fittings hebben die draad) en je slang maat is afhankelijk van de maat van je fittings.

Wat betreft je koelvloeistof kun je ook kiezen voor gedestilleerd water met toevoeging van zilver(blokje ofzo) tegen levende dingen in je water.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:29:
Als je een res wil laten oplichten zijn 2 leds wel aan te raden, met een ccfl gaat het je zowieso niet lukken, heb zelf 2 leds in mijn xspc top res, verdeeld zich heel mooi door het plexi.
ok, maar als ik deze LED neem, kan ik er dan 2 nemen en van alle 2 de draden elk in één Molex connector stoppen? vind het best wel zonde om meteen 2 Molexen op te offeren voor 2 ledjes...
eltinio schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:02:
Ik zou voor 6 euro de moeite niet nemen en gewoon de mcp 355 nemen, hij zal iets meer geluid maken dan een 350 maar wanneer je het goed isoleert heb je er geen last van.

Voor je koelblok kun je ook nog kiezen voor de EK supre HF, goedkoper dan de XT.
http://skinneelabs.com/ek-supreme-hf.html?page=4

Wat betreft je koelvloeistof kun je ook kiezen voor gedestilleerd water met toevoeging van zilver(blokje ofzo) tegen levende dingen in je water.
wow, ik neem in elk geval die Supreme. Als het goed is, is het deze toch? (sorry ,voor die vraag, maar er staan er 5-7 van die dingen met de naam EK-Supreme HF)
evenals, mocht ik later een GPU blok erbij nemen, is de VID-AR587 van Koolance dan een goede? ik vond in benchmarks dat deze redelijk goed presteerde. maar in de benchmark word gebruikt gemaakt van een 3/8 fitting, is er een duidelijk verschil in temps als er 1/4 gebruikt worrd ipv 3/8?
en er is ook meer keuze in slangen in 3/8 fittingen ;). Als ik het goed begrijp zitten er dus op reservoirs/bloks/etc, gaten waar fittingen in geschroefd worden? dus als ik alles met 3/8 tubing wil hebben moet ik dus 4 paar van deze nemen? met dan deze tygon slang erbij?
En als ik dus bijv de loop zo doe: reservoir-Tsplitser-GPU/CPU-Tsplitser-Radiator-reservoir (motor zit in het reservoir)

verder denk ik dat het wel goed zit, maar ik weet het maar nooit, het is m'n 1e WC opstelling en dat wil ik niet verknallen :P

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:39
Er zijn een boel versies van de Supreme HF, het is smaak afhankelijk welke bovenkant je wilt.

Je videokaart blok gata meer om look/prijs dan om prestatie. Alle full cover waterblokken presteren ongeveer hetzelfde en een videokaart is minder gevoelig voor lagere temperaturen.

Qua je slangen zou ik voor 3/8"(10mm) of 1/2"(13mm) gaan. 1/4" (6mm) is wel heel weinig en alles ziet er dan vrij raar uit.

Maar is het misschien idee je zelf nog meer te verdiepen in de principes van de waterkoeling en alle onderdelen en hoe alles werkt? Er zijn vele afwegingen te maken in fans, radiatoren, pompen, blokken, fittings en koelvloeistof. De afweging kun je zelf het beste maken wat voor jouw situatie het beste is.

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Kijk anders een paar weken rond op xtremesystems, daar komt eigenlijk alles langs en wordt vrijwel alles getest zodat je de beste keuzes kunt maken. Verder zijn er ook andere mensen die een Cosmo S hebben gebruikt (ik doe de aanname gezien het een redelijk gangbare kast is) en daar een verslag van hebben gemaakt en aan de hand daarvan kun je veel ideeën opdoen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:47:
ok, maar als ik deze LED neem, kan ik er dan 2 nemen en van alle 2 de draden elk in één Molex connector stoppen? vind het best wel zonde om meteen 2 Molexen op te offeren voor 2 ledjes...
Ik heb zelf leds met een 3-pins (zoals bij fans) aansluiting, deze heb ik op molex stekkers zitten waarvan de 3 pins aansluiting zo zit, dat je deze bijvoorbeeld tussen de voeding en een cd drive oid kan zetten, ik heb dan ook 2 van dit soort stekkertjes tussen de voeding en mijn hdd's zitten, je raakt dan geen stekkers kwijt.
zoiets als dit: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/2110-c_w227_h180.jpg maar dan steekt de 3 pins stekker uit een enkele molex connector, maar het principe is hetzelfde.
Je kunt als ik die rode led uit je link neem, de kabels losknippen bij de molex stekker, en beiden op de goede voedingskabels van een verlengkabel voor molex vastmaken.
Of als je niet de beschikking hebt over een verlengkabel, de leds bij de molex stekker losknippen, een stukje draad vrijmaken, en deze om de stekkers van een molex voedingsstekker draaien, je haalt dan de twee benodigde stekkers uit de molex connector en draait de kabels van de leds er omheen, komt op hetzelfde neer als gewoon aansluiten, maar je raakt geen stekker kwijt, die leds trekken zo weinig vermogen, daar kun je makkelijk nog een cd-drive achter hangen, ik heb 2 hdd's en 2 leds op een voedingsstekker, werkt perfect.

Dus even concluderend een antwoord op je vraag: ja dat kan :), je kunt het zelfs zo doen als in mijn voorbeeld, dan raak je geen enkele molex aansluiting kwijt ;)

Verkijk je trouwens niet op die grafiek, het verschil is ~1 graad, ik zou gewoon de goedkoopste kiezen van de ek supreme/heatkiller 3.0 ,het verschil is te verwaarlozen, als je 20 euro kan besparen zou ik het zeker doen, mijn i7 860 op 4.2 ghz wordt op 100% load nog geen 67 graden, en ik heb de chipset nog erbij, mijn radiator is een redelijk dunne 3x14cm black ice stealth, dus je hoeft je geen zorgen te maken met die dikke xspc radiator, die 67 graden was na een dikke 11 uur primen, en dat was met een heatkiller 3.0LT, waar je geld kan besparen zou ik dat zeker doen, de ek is al gauw 17 euro duurder (goedkoopste versie) dan de 3.0 LT.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 00:21 ]

Pagina: 1