Laptop cooler op 12V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 15:43
Hallo,

Vandaag heb ik mijn laptopkoeler binnengekregen. Nu werkt deze op een USB, hieronder een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.recom.nl/images/rc-cd-ef_p.jpg

Nou had ik nog ergens een 12V adapter. Dus ik dacht, zou dat ook werken. Ik druk het erin, en ja hoor, het begint als een gek te draaien. Lekker hard, en veel meer airflow, en natuurlijk wat luider.

Maar ik durfde hem er niet lang in te houden, omdat ik niet zeker weet of dit schadelijk is voor de fan.
Het is een 200mm fan, en lijkt me sterk dat deze geen 12V aankunnen. Want er is nergens zon grote fan te kijken op 5V als een usb-poort. :9

De output van de usb is 500mA, ook mijn adapter heeft 500mA alleen dan dus een voltje of 7 meer. :)

Weet iemand of dit kan? Heb ook ff het fan nummer genoteerd: FC SD 22018.

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
staat er niks op de fan over volaage of watt o.i.d??

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:56
Remmes_NT schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:50:
staat er niks op de fan over volaage of watt o.i.d??
Precies, misschien is het wel gewoon een standaard 12V fan die op 5V ook prima draait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Nee staat er nergens op.
Maar ik zat te denken aan, er zijn geen 5V 200mm fans. NERGENS. Dus ik dacht, is het niet gewoon een 12V fan. Die ze op 5V laten draaien. Omdat door de grootte eigenlijk geen hoge rpm nodig is. Kan het natuurlijk verkeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
mwah ik denk gewoon dat het een standaard 12v fan is hoor

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Net ff minuutje ingedaan. Ruik ik zon plastic lucht. Ik helemaal in paniek. Is het gewoon door dat het sneller draait, die ''nieuw-geur'' harder me neusgaten wordt ingeblazen :9.

Maar ja, ik gok ook op een 12V, maar zou klote zijn als deze ''doorbrand'' of gebeurd dat niet zo snel:)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
anders stuur je een mail

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 13:49
Anders vervang je hem daarna voor 7 euro voor een fan die wel op 12 kan ;) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
alaintje schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:52:
Anders vervang je hem daarna voor 7 euro voor een fan die wel op 12 kan ;) .
Ja dat kan ook. Maar ik heb het gister wat langer geprobeerd. Maar toen werd de fan zelf wel warm. Dat ronde in het midden.

En, nog even een vraagje. Mijn laptop betreft een dell studio 15, met de specs uit mijn signature.
Maar als ik mijn temps meet. Lijken ze hoger te zijn met koeler, dan zonder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Dat kan als er er weinig exhaust is, dan ga je namelijk overdruk creëren en dat kan in een laptopcase tot hogere temperaturen leiden.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
thieske-bc schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:26:
Dat kan als er er weinig exhaust is, dan ga je namelijk overdruk creëren en dat kan in een laptopcase tot hogere temperaturen leiden.
Hmm, ok.. en dat is op te lossen? Of moet ik dan gaten gaan maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FrankLe schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:43:
[...]

Hmm, ok.. en dat is op te lossen? Of moet ik dan gaten gaan maken :9
Zoek jij niet naar een oplossing van een probleem dat er niet is? :p

Want de laptop hoort van zich zelf namelijk gewoon goed genoeg te koelen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Dat lijkt me erg drastisch. Ik lees nu dat je je fan op 12v wil laten draaien maar dat de fan daardoor zelf wel warmer wordt, je hebt dus een extra bron van warmte. Twee je heb al te maken met gebrekkige warmte-afvoer (daar zijn laptops in de regel echt slecht in, hence de lagere voltages voor laptopcpu's, ook ivm batterij etc. maar warmteproductie speelt ook een rol). Omdat je je fan harder naar binnen laat blazen ga je lucht die al warm is nog eens verder comprimeren (meer warmte creëren).

Ik vraag me dus af of het wel zin heeft om zo'n aftermarket-fan te plaatsen.
-The_Mask- schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:49:
[...]

Zoek jij niet naar een oplossing van een probleem dat er niet is? :p

Geheel mee eens.

[ Voor 20% gewijzigd door thieske-bc op 15-04-2010 10:57 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Dat apparaatje heeft waarschijnlijk een kleine trafo die de 5volt omzet naar ergens rond de 7/8/9 volt. Dat is genoeg om zo een fan op lage RPM te laten draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 290112 op 15-04-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 18:03

Haan

dotnetter

Welke kant blaast de fan nu de lucht heen? Ik kan me voorstellen dat het beter werkt als de fan naar beneden blaast, ofwel lucht wegzuigt bij de laptop vandaan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
thieske-bc schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:57:
Dat lijkt me erg drastisch. Ik lees nu dat je je fan op 12v wil laten draaien maar dat de fan daardoor zelf wel warmer wordt, je hebt dus een extra bron van warmte. Twee je heb al te maken met gebrekkige warmte-afvoer (daar zijn laptops in de regel echt slecht in, hence de lagere voltages voor laptopcpu's, ook ivm batterij etc. maar warmteproductie speelt ook een rol). Omdat je je fan harder naar binnen laat blazen ga je lucht die al warm is nog eens verder comprimeren (meer warmte creëren).
Dat is wel heel dramatisch. Laten we in computers maar geen intake ventilatoren meer plaatsen, want die voeren warme lucht aan 8)7 Een ventilator zal inderdaad warmte genereren, maar dit is enorm weinig. Bovendien voert hij wel koelere omgevingslucht aan, en deze lucht stroomt grotendeels langs de behuizing van de laptop, die daardoor afkoelt.

Als deze ventilator op een USB poort draait, dan kan hij maximum 2,5W verbruiken. En dus ook maar maximum 2,5W aan warmte opwerkken. Maar niet alle energie wordt in warmte omgezet, aangezien er ook energie gebruikt wordt om de ventilator te laten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Haan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:09:
Welke kant blaast de fan nu de lucht heen? Ik kan me voorstellen dat het beter werkt als de fan naar beneden blaast, ofwel lucht wegzuigt bij de laptop vandaan.
Naar boven, me laptop in. Ik dacht dat dit beter zou zijn. Want dan draait hij koele lucht mijn laptop in. En de fan voor het koelen rechtsboven in de hoek. Daar gaat de lucht niet heen, de lucht wordt in mijn gaten van de laptop geblazen, die er onderin zitten. Ik zou het stom vinden als die als je er koele lucht in blaast, ineens warmer wordt. Nja, fan omdraaien zou ik dus moeten proberen?
-The_Mask- schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:49:
[...]

Ik zoek dus een manier om het koeler te maken, ivm met CPU temps enzo. Als ik game of render worden deze tussen 70/80 graden. Daarom :)

[ Voor 20% gewijzigd door FlyLight3r op 15-04-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

FrankLe schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:13:
Nja, fan omdraaien zou ik dus moeten proberen?
Het kan in ieder geval nooit kwaad om het eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Haan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:29:
[...]

Het kan in ieder geval nooit kwaad om het eens te proberen :)
Ja, maar wat het is, de lucht komt alleen uit de achterkant. Dus kijkt mij gewoon raar om via waar normaal lucht in moet, de lucht juist weg te zuigen:P Maar proberen kan altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyLight3r op 15-04-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:26
Ik heb ook zo'n coolpad gehad voor m'n heethoofdige Packard Bell R3320 :+

De fans bliezen de lucht naar de laptop toe en dit hielp niet veel maar toen heb ik de achterkant open gedaan waar de CPU heatpipe en CPU zat en ik had een temperatuurverschil van 20°C.

Misschien kan je dit eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had ik ook, heb zelf een laptop met een 2Ghz dualcore van AMD, als ik die plaat aan de onderkant (die de koeler en het ram beschermt) verwijder dan zakken mijn temps ook gigantisch, dat komt puur omdat je fan in de laptop eigenlijk te weinig ruimte heeft om een goede airflow te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Dit is de onderkant van mijn laptop
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.com/images/products/600x400/131/dell-studio-15.3271043.jpg

Dus ik zou dat middenstuk die ''L'' om het zo maar te zeggen, weg gaan halen?
Is het dan niet dat je laptop een stofzuiger wordt. Want dan staat je laptop gewoon open :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon eens proberen. Tis natuurlijk geen permanente oplossing, maar als die werkt dan weet je wel waar het aan ligt. Dan zou je misschien die roostertjes kunnen weghalen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Anoniem: 290112 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:18:
Gewoon eens proberen. Tis natuurlijk geen permanente oplossing, maar als die werkt dan weet je wel waar het aan ligt. Dan zou je misschien die roostertjes kunnen weghalen o.i.d.
Ja dat is waar. roosters weghalen weet ik zo niet. Ben bang dat je garantie dan naar de klote gaat. Maar kan daar dell altijd over contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

ik heb er zelf ook een :P en ik kan je vertellen dat dat niet zoveel zin heeft

onder die L zit namelijk:
RAM
WIFI
HDD
die worden nauwelijks warm (oke, wifi word wel vrij warm als je je hand eronder houd, maar niet op een tafel)

de cpu + graka zitten onder de fan aan de bovenkant, deze zuigt de lucht naar binnen, aan de achterkant van de laptop word dit "gedumpt"

overigens, zo heet word hij toch niet? max cpu temp is bij mij 60° en gpu 103° (beiden max, temps, de gpu is overgeclockt..), en dat werkt gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:38:
overigens, zo heet word hij toch niet? max cpu temp is bij mij 60° en gpu 103° (beiden max, temps, de gpu is overgeclockt..), en dat werkt gewoon prima
Ja, max cpu bij Stressed? Mijn Cpu gaat met Renderen richting 75, en met games rond de 70. Dit valt opzich wel mee, maar wat koeler kan niet verkeerd zijn dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrankLe schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:22:
[...]

Ja, max cpu bij Stressed? Mijn Cpu gaat met Renderen richting 75, en met games rond de 70. Dit valt opzich wel mee, maar wat koeler kan niet verkeerd zijn dacht ik zo ;)
maar die 60° is dan wel een undervolte p8600, met alleen de cpu gestrest blijft hij rond de 48, 50 hangen :)

ik had ook even het stof verwjderd uit mijn fan, de max. temp can de graka is met 8°! omlaag gegaan, en hij is nog maar een half jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Net even een paar minuten stresstest gedaan met everest, op de CPU, die werd max 70 graden. Average 67 Graden. Maar hoe kan het dat het met gamen soms hoger wordt? Of is dat ook de temp van grafische kaart die meewerkt.

Daarbij, kan ik lang niet alle temps zien van mijn laptop. Mijn huisgenoot heeft een XPS, en die kan beeldscherm, en graka ook zien. Ik kan alleen mijn HDD en CPU zien. Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrankLe schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:29:
Net even een paar minuten stresstest gedaan met everest, op de CPU, die werd max 70 graden. Average 67 Graden. Maar hoe kan het dat het met gamen soms hoger wordt? Of is dat ook de temp van grafische kaart die meewerkt.

Daarbij, kan ik lang niet alle temps zien van mijn laptop. Mijn huisgenoot heeft een XPS, en die kan beeldscherm, en graka ook zien. Ik kan alleen mijn HDD en CPU zien. Is dit op te lossen?
je kan toch wel je gpu zien? probeer gpu Z

de cpu en gpu zitten aan dezelfde heatpipe, dus als de een warm word word de ander ook warm.
vandaar dat mij cpu temp hoger is onder gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Toevallig ben ik ook op zoek naar een handige cooler voor mn laptop, maar vooral voor de momenten dat ik hem op schoot heb (9 van de 10 keer). Als hij op mn benen rust blokkeer ik precies de air-intake aan de onderkant.

Deze heb ik ook voorbij zien komen, dus mijn vraag aan TS: Kan deze stand ook gebruikt worden voor op schoot of is het meer een stand voor op tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het niet een idee dat je gewoon een boek, of ander plat vlak onder je laptop legt?
ik gebruik altijd een stukje karton als ik op bed internet (laptop + isolerend deken = heet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
Dat is inderdaad wat ik nu meestal gebruikt (Lord of the Rings to be exact), maar ben toch op zoek naar een iets permanentere en praktischere oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik gebruik zo'n laptop-schootkussen (Ikea / Blokker), dan kan de laptop idd beter lucht aanzuigen als de fan aan de onderkant zit, laptop staat stabiel op schoot, en je benen worden niet zo heet :)

@EcoR: ga je eens snel schamen om zo'n boek als laptop onderzetter te gebruiken! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Haan op 21-04-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
Hmm, dat ik daar nog niet aan had gedacht. Bij de Blokker kun je die dingen ook vinden? Toch maar eens kijken dan...

En LotR is gewoon heel fijn omdat hij dan op een voor mij mooie hoogte staat, en het boek is groot genoeg om mn 15,4 inch laptop een beetje stabiel te houden tijden het tikken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
EcoR schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:11:
Toevallig ben ik ook op zoek naar een handige cooler voor mn laptop, maar vooral voor de momenten dat ik hem op schoot heb (9 van de 10 keer). Als hij op mn benen rust blokkeer ik precies de air-intake aan de onderkant.

Deze heb ik ook voorbij zien komen, dus mijn vraag aan TS: Kan deze stand ook gebruikt worden voor op schoot of is het meer een stand voor op tafel?
Aan de achterkant van deze stand zitten twee gaten. Zodat de achterkant rust op 2 delen. Wat het ook ideaal maakt om hem stabiel op je benen te zetten. Dat is wel lekker !

Pagina: 1