Externe HD voor MacMini en Mediacenter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een externe HD aanschaffen om vanaf de MacMini media te kunnen opslaan (foto's, films, muziek).
Ook wil ik tzt een mediacenter aanschaffen om op de TV films te kunnen afspelen, eventueel door de externe HD erop aan te sluiten.

Nou begrijp ik dat die externe HD specifiek voor de Mac geformatteerd moet worden. Maar hoe zal dat mediacenter daar dan mee omgaan (of niet mee omgaan).

Ik sta dus open voor suggesties.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Waarom niet Plex op je Mac Mini zetten en voila -> een goed werkend MediaCentre!

Heb zelf een 2TB LaCie voor al mijn media hangend aan een Mac Mini en werkt gewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 15:23
als je er twee computers op aan wilt sluiten is het misschien handiger om een NAS te kopen. Dat is een externe schijf die je via het netwerk kunt benaderen. Daar kun je vanaf windows/linux/osx op, en als je een beetje een fatsoenlijke koopt is het niet veel langzamer dan een usb schijf, iig wel snel genoeg voor wat media bestanden.

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Je mediacenter zal inderdaad waarschijnlijk geen HFS+ ondersteunen.

Het kan een optie zijn om de disk te formatteren als FAT32, echter loop je dan tegen een ander probleem aan: bestanden hebben een maximale groote. Dit kan erg lastig zijn als je er grote files op wil gaan zetten, zoals HD films, DVD iso's, enz.

Als je je schijf niet mee hoeft te nemen naar andere locaties toe, dan zou ik inderdaad gaan kijken naar een NAS zoals fotoklaasje aangeeft, en een mediacenter met ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 15:07
Ik heb ook een externe HDD van LaCie voor zowel windows als Mac OS. Volgens mij kun je in OSX mbv schijfhulpprogramma 2 aparte partities aanmaken voor Mac en voor windows. Bij LaCie HDD krijg je die keuze zelfs voorgeschoteld in de setup wizard. Het betekent waarschijnlijk wel dat je de films, die op de Mac-partitie staan, niet kunt benaderen op je windows mediacenter. Ik zou ook de Mac Mini gebruiken als mediacenter icm Plex, tenzij je ook TV wil kijken/opnemen via je mediacenter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de nuttige reacties!

De MacMini als mediacenter inzetten is voor mij niet handig. De MacMini staat op zolder en we willen beneden de films kunnen bekijken. Een NAS lijkt me inderdaad de beste oplossing. Een vraag die daarbij opkomt: Is er in dat geval geen probleem met Mac/Windows formaten? Immers, zowel de Mac moet die NAS kunnen schrijven/lezen, maar ook Windows PC's in het netwerk en natuurlijk de mediaplayer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Neehoor, een NAS communiceert gewoon met je andere hardware via een standaard protocol, meestal SMB/Samba.
Je Mac kan daar prima verbinding mee maken, Windows machines ook, en vrijwel iedere mediacenter die vanaf het netwerk kan spelen ook zonder problemen (wel een beetje opletten, er zijn er die serversoftware op een computer vereissen, maar dat staat meestal vrij duidelijk aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt. Ik ga voor de NAS oplossing. Nu op zoek naar een mediacenter.
Pagina: 1