Bootable Win7-USB-disk maken onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Over hopelijk niet al te lange tijd krijg ik de onderdelen van mijn nieuwe PC binnen. Echter, om kosten te besparen en omdat ik hem toch nooit gebruik heb ik een optische drive weggelaten uit het geheel. (Ja ik weet dat die enorm cheap zijn, maar waarom iets kopen wat je hooguit 1x gaat gebruiken?)

Gelukkig kun je probleemloos Windows 7 van een USB-schijf booten en installeren! Kijk maar, Microsoft zelf geeft een How-To:

Use a USB Key to Install Windows 7—Even on a Netbook

Korte samenvatting:
  • Maak de USB-schijf leeg, zet er 1 primaire partitie op en maak deze actief;
  • formatteer hem als FAT32
  • Sleur 'n pleur alle bestanden van de Windows 7 DVD op de USB-schijf;
  • Boot
Stap 1 doen ze met diskpart, een Windows-applicatie, die niet werkt onder Linux (nee, ook niet onder WINE).

Nu dacht ik dus: Ok. Maar door simpelweg een paar files op een FAT32-partitie te zetten, maak je nog geen bootable USB-schijf? Daar heb je een MBR voor nodig! En die MBR laadt vervolgens de Volume Boot Record van de actieve partitie!

En die twee heb je dus niet onder Linux... Ja, GRUB of LILO, maar by default geen Windows 7 MBR e.d. Toch?

Gelukkig is daar ms-sys! Een programma wat allerlei MBR's voor je kan fixen, inclusief Windows 7! Mooi man!

Maar dan.. Wat doet de MBR zoals ik al zei? De Volume Boot Manager laden.. Oops.. En die heb je dus dan nog steeds niet...

Ik heb al wel een Vista VBR voor NTFS gevonden, althans, wat uitleg er omheen, maar dat zal vast niet compatible zijn met het FAT32-filesystem wat note bene MS zelf ons aanraadt?

Dus mijn vraag is nu: in hoeverre krijg ik deze USB-schijf met FAT32 en Windows 7 erop bootable onder Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kan je niet de cdrom drive even tijdelijk omzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Vast wel, maar dan moet ik hem hotpluggen uit m'n server die ik liever niet uit wil doen. En er een DVD-tje aan verspillen, aangezien via MSDN enzo.

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 14-04-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 23:26
dvd drives zjjn cheap ass, gewoon eentje inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:52
Virtualbox > XP > Usb-poort doormappen > Profit... Zo heb ik het iig aangepakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jacobdb schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:33:
dvd drives zjjn cheap ass, gewoon eentje inzetten
Ik ben bekend met die optie, dankje ;) DVD bestaat al een jaar of 15...
RetroTycoon schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:41:
Virtualbox > XP > Usb-poort doormappen > Profit... Zo heb ik het iig aangepakt ;)
Even voor de duidelijkheid: je bedoelt tijdelijk XP (virtueel) installeren om zodoende de aanpak van het oorspronkelijke MS-artikel te gebruiken voor een bootable Windows 7-USB-schijf?

Is 't nou werkelijk zo lastig om ergens een Windows 7 FAT32 Volume Boot Record te vinden? :+ Ja blijkbaar, want ik kan em niet vinden met Google :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:52
Osiris schreef op woensdag 14 april 2010 @ 18:04:
[...]

Even voor de duidelijkheid: je bedoelt tijdelijk XP (virtueel) installeren om zodoende de aanpak van het oorspronkelijke MS-artikel te gebruiken voor een bootable Windows 7-USB-schijf?
Ja... of zelfs Windows 7 zou je virtueel kunnen installeren (is wel net zo logisch eigenlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Depends welke sneller duurt om te installeren uiteraard..

Want ik weet dat je onder VMWare wel een fysieke partitie als virtuele schijf kon gebruiken, alleen werkte dat dan weer minder goed als je vervolgens het (Windows) OS op die partitie non-virtueel wilde booten.

Geen idee of dat wel goed gaat in VirtualBox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12
gewoon even maken bij een vriend en daarna met dd een iso maken, welke je op een server knalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Met behulp van de site uit de laatste link van m'n topicstart, ben ik op zoek gegaan naar een FAT32 & BOOTMGR-capabele VBR.

In dat linkje stonden enkele files waar hij een NTFS VBR vandaan haalde. Maarja, daar heb ik niets aan, maar wellicht staan er wel meerdere VBR's in. Dus heb ik via Google mij een winsetup.dll verkregen en die eventjes geopend in GHex2.

En wat zien we daar in staan op offset 0x12D4B8? Drie sectoren van 512 bytes lang met daarin: FAT32 & BOOTMGR.

Daarvoor zien we een FAT12-VBR (1 sector) en daarna een NTFS-VBR.

Ik heb werkelijk geen idee of het daarmee gaat lukken, maar ik heb 'em in ieder geval wel :P

Grappig, in de Windows 7 MSDN-ISO staat (uiteraard) ook een winsetup.dll, maar daar zitten ze op een andere plek en is de FAT12-VBR tussen de FAT32 en NTFS-VBR komen te zitten. De code voor de FAT32-VBR is wel exact hetzelfde gebleven though.

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 14-04-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 23:01
Als ik kijk naar wat diskpart doet, zie ik geen schokkende dingen die niet kunnen onder Linux, dus misschien snap ik het probleem wel niet, mijn excuses dan... O-)

Maar in plaats van ms-sys kun je in elk geval ook install-mbr (uit "mbr") gebruiken om een dos compatible mbr te maken, dat is ook nodig om bijvoorbeeld syslinux te kunnen gebruiken. Om de partitie fat32 te maken gebruik je "mkfs.vfat32 -F32 /dev/sdx1". En de partitie bootable maken indien nodig, kun je via cfdisk. En dat is alles wat diskpart doet als ik het zo zie. En diskpart stamt al uit 2001, dus ergens snap ik niet dat er zoveel extra omheen nodig is om het onder Linux voor elkaar te krijgen. :X

Maar mocht het installeren wel kunnen vanaf een DOS prompt, dan kun je ook proberen FreeDOS op de USB disk te zetten. Ook kun je volgens mij de windows7 ISO via dd kopiëren naar jouw USB disk, dus iets als: dd_rescue if=win7.iso of=/dev/sdx

(En uiteraard heb je diskpart wel onder wine als root gedraaid... ;) )

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:33
Je kan het ook met unetbootin proberen een bootable usbstick te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Elijan9 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:48:
Als ik kijk naar wat diskpart doet, zie ik geen schokkende dingen die niet kunnen onder Linux, dus misschien snap ik het probleem wel niet, mijn excuses dan... O-)
Dat, om Windows 7 te kunnen booten, het bestand BOOTMGR somehow door je BIOS gestart moet worden. Dat doet je BIOS niet uitzichzelf, daar heeft ie de MBR en VBR voor nodig die vervolgens BOOTMGR opzoeken op de boot-schijf, in het geheugen laadt en naar die geheugenlocatie jumpt.
Maar in plaats van ms-sys kun je in elk geval ook install-mbr (uit "mbr") gebruiken om een dos compatible mbr te maken, dat is ook nodig om bijvoorbeeld syslinux te kunnen gebruiken.
MBR is inderdaad niet het probleem. Meeste MBR's zoeken gewoon de actieve primaire partitie op, laden de eerste sectoren in het geheugen (VBR) en jumpen daarheen.
Om de partitie fat32 te maken gebruik je "mkfs.vfat32 -F32 /dev/sdx1". En de partitie bootable maken indien nodig, kun je via cfdisk. En dat is alles wat diskpart doet als ik het zo zie. En diskpart stamt al uit 2001, dus ergens snap ik niet dat er zoveel extra omheen nodig is om het onder Linux voor elkaar te krijgen. :X
Dit kan iedere klootviool inderdaad nog wel. Maar dat maakt je schijf nog niet bootable.
Maar mocht het installeren wel kunnen vanaf een DOS prompt, dan kun je ook proberen FreeDOS op de USB disk te zetten.
Naar mijn weten kun je Windows al sinds XP niet meer installeren vanuit een DOS prompt? Maar dat kan ik ook fout hebben :)
Ook kun je volgens mij de windows7 ISO via dd kopiëren naar jouw USB disk, dus iets als: dd_rescue if=win7.iso of=/dev/sdx
Ik heb slechts een 500 gig USB-schijf tot mijn beschikking met als eerste partitie een FAT32-partitie (voor AVCHD's op de PS3) en als tweede partitie Ext3.
Beide partities staat data op en afgezien van kloten aan MBR's en VBR's heb ik weinig trek om de filesystems zelf om zeep te helpen. Dit is geen optie dus.
(En uiteraard heb je diskpart wel onder wine als root gedraaid... ;) )
Nee, sowieso hoezo "uiteraard als root"? Niet dat het iets boeit:
The disk management services could not complete the operation.
zkiwi schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:52:
Je kan het ook met unetbootin proberen een bootable usbstick te maken.
Ik lees al wel artikelen waarmee dat is gelukt inderdaad. Ff kijken of dat mn bestaande zooi niet verneukt tho.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 15-04-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En diskpart stamt al uit 2001, dus ergens snap ik niet dat er zoveel extra omheen nodig is om het onder Linux voor elkaar te krijgen. :X
Ik denk dat er nog altijd wat technische haken en ogen aan FAT32 zitten, ik heb al meermaals gehad dat in Linux geformatteerde FAT-partities door Windows (XP SP3) als onleesbaar werden aangemerkt.

Als hackproject is het misschien leuk, maar ik denk dat er simpeler oplossingen voor dit probleem bestaan. Al is het natuurlijk een gigantische kip/ei-discussie als je je optische drive er niet wil in duwen, maar volgens mij spaar je de tijd die je verliest met je experiment daarmee meer dan uit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:20:
[...]

Als hackproject is het misschien leuk, maar ik denk dat er simpeler oplossingen voor dit probleem bestaan. Al is het natuurlijk een gigantische kip/ei-discussie als je je optische drive er niet wil in duwen, maar volgens mij spaar je de tijd die je verliest met je experiment daarmee meer dan uit.
De onderdelen zijn toch nog niet binnen, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Je hebt het telkens over diskpart; maar je moet toch bootsect.exe gebruiken om de juiste bootsector te maken?

Kan je eens proberen of die werkt onder Wine.

Verder is er misschien iemand die een bootsect.exe /nt60 op zijn usb disk kan doen en daarvan de bootsector extracten die naar je opsturen. Kan je 'm met dd terug zetten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Krypt schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:28:
Je hebt het telkens over diskpart; maar je moet toch bootsect.exe gebruiken om de juiste bootsector te maken?
Volgens de How-To van Microsoft zelf, zoals je die in de topicstart kunt vinden, niet.
Kan je eens proberen of die werkt onder Wine.
Zou kunnen inderdaad :)
Verder is er misschien iemand die een bootsect.exe /nt60 op zijn usb disk kan doen en daarvan de bootsector extracten die naar je opsturen. Kan je 'm met dd terug zetten.
Ik heb al wel een volume boot record uit winsetup.dll gehaald en op de goeie plek van m'n FAT32 VBR gezet, maar die geeft een "Disk error" bij booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Je kan ook de Windows 7 USB/DVD tool van MS zelf gebruiken, helaas wel vanaf een andere windows installatie.

Misschien ook onder WINE?

[ Voor 8% gewijzigd door mhoogendam op 15-04-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Eeuhm misschien mis ik iets maar mij lukte het gewoon door in GParted je usb-stick te formatteren naar FAT32, dan de flag bootable aan te vinken (onder Manage Flags) en alle Windows 7 install files naar de usb-stick te kopieeren... :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Ik heb dus deze: http://kmwoley.com/blog/?p=345
Daar wordt die bootsect.exe gebruikt.

Heb je wel gekeken of die fat32 partitie ook echt actief is (fdisk gebruiken)?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
mhoogendam schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:33:
Je kan ook de Windows 7 USB/DVD tool van MS zelf gebruiken, helaas wel vanaf een andere windows installatie.

Misschien ook onder WINE?
Bijkomend probleem: ik werk nu in Gentoo op m'n Playstation 3 en dat is een PowerPC-CPU.. WINE is er alleen voor AMD64 en x86 AFAIK.
Petok schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:37:
Eeuhm misschien mis ik iets maar mij lukte het gewoon door in GParted je usb-stick te formatteren naar FAT32, dan de flag bootable aan te vinken (onder Manage Flags) en alle Windows 7 install files naar de usb-stick te kopieeren... :? :)
Dat vind ik dus vreemd :P Heb je die USB-stick nog liggen? Want dan ben ik wel nieuwsgierig wat er in zijn MBR staat (eerste sector (512 bytes) van /dev/sda (of vergelijkbaars)) en de volume boot record (eerste drie sectoren (3*512=1536 bytes) van /dev/sda1 (of vergelijkbaars)) van de FAT32-partitie.
Krypt schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:39:
Ik heb dus deze: http://kmwoley.com/blog/?p=345
Daar wordt die bootsect.exe gebruikt.

Heb je wel gekeken of die fat32 partitie ook echt actief is (fdisk gebruiken)?
Hij is actief ja, maar wil het nog wel eens triple-checken. Sowieso zou hij niet bij de VBR uitkomen als hij niet actief was, want anders zou de MBR wel een foutmelding geven (en "Disk error" is geen MBR-foutmelding, maar een VBR-foutmelding.)

bootsect.exe werkt niet onder WINE overigens. Nou ja, hij draait wel, maar zie hem maar eens de bootsector van een virtuele (met -o loop gemounte) disk veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 15-04-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Osiris schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:19:
[...]

Dit kan iedere klootviool inderdaad nog wel. Maar dat maakt je schijf nog niet bootable.
Ik denk dat je mijn post een beetje verkeerd opvat... Ik leg alleen maar uit dat elke stap in diskpart niet zo spectaculair is, dat er of wat ontbreekt aan de walkthrough van Microsoft, of dat alles zijn gelijke wel kent in Linux. "install-mbr" maakt namelijk mijn usb-stick wel bootable...
Voor Vista heb ik nooit wat na hoeven te zoeken voor wat betreft een "VBR".
Weet je zeker dat jouw systeem wel wil booten van USB, want niet iedere hardware kan dat en als het al kan dan verschilt het nog hoe (USB Floppy, USB-ZIP, USB-HDD of USB-CDROM)...
Ik dacht al dat ik de enige was... :/ Vista is wel geen Windows 7, maar het is mij wel gelukt onder Linux...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Elijan9 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat je mijn post een beetje verkeerd opvat... Ik leg alleen maar uit dat elke stap in diskpart niet zo spectaculair is, dat er of wat ontbreekt aan de walkthrough van Microsoft, of dat alles zijn gelijke wel kent in Linux. "install-mbr" maakt namelijk mijn usb-stick wel bootable...
Tja, dan zit je dus al met je MBR te kloten, dat is toch weer wat extra boven simpelweg formatteren en actief maken he :)
Voor Vista heb ik nooit wat na hoeven te zoeken voor wat betreft een "VBR".
Weet je zeker dat jouw systeem wel wil booten van USB, want niet iedere hardware kan dat en als het al kan dan verschilt het nog hoe (USB Floppy, USB-ZIP, USB-HDD of USB-CDROM)...
De EeePC van m'n huisgenote wilde wel een Gentoo mini-Live-CD booten vanaf een USB-stick (van 128 MB :P), maar niet Windows 7 vanaf m'n externe schijf.
[...]

Ik dacht al dat ik de enige was... :/ Vista is wel geen Windows 7, maar het is mij wel gelukt onder Linux...
fdisk /dev/sda
mkdosfs -F 32 /dev/sda1
cp -R /path/to/windows7/* /mnt/usb

Meer heb je niet gedaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Osiris schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:54:
[...]

fdisk /dev/sda
mkdosfs -F 32 /dev/sda1
cp -R /path/to/windows7/* /mnt/usb

Meer heb je niet gedaan? :)
Wel meer, in elk geval namelijk:
fdisk /dev/sda
install-mbr /dev/sda
mount /dev/sda1 /mnt/usb
cp -R /path/to/Vista/* /mnt/usb

Die mount staat er alleen maar tussen omdat install-mbr absuluut niet werkte als de schijf gemount is, daar ben heb wel even zoet mee geweest, omdat ik niet in de gaten had dat deze gemount was. Maar ik heb gewoon een howto gevolgd, ik kan deze alleen zo snel niet vinden. En "mkfs.vfat" was niet nodig.

Let wel USB-stick != USB HDD. Ik heb GRUB2 op mijn USB HDD staan en dat lukte niet op mijn USB stick met mijn PC, andersom is er misschien ook verschil...

.edit:
Voor een BIOS upgrade heb ik ook een keer makebootfat gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Elijan9 op 15-04-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 10:06
Microsoft biedt gratis een VHD bestand van Windows 7 trial aan:
http://www.softpedia.com/...ancements/Windows-7.shtml

Die kan je weer in VMWare (voor Linux) gebruiken.
Zo kan je prima via VMWare/Win7 virtual je bootstick maken.

Overigens ondersteund VMWare (om te testen) geen bootable USB stick.
Hiervoor kan je de USB stick binnen je VM OS mounten of simpeler en veiliger het kleine tooltje PloP Boot (http://www.plop.at/en/bootmanager.html) gebruiken.

Ik heb geen ervaring met Virtualbox maar mogelijk kan die hetzelfde als VMWare Workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Elijan9 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:08:
[...]

Wel meer, in elk geval namelijk:
fdisk /dev/sda
install-mbr /dev/sda
mount /dev/sda1 /mnt/usb
cp -R /path/to/Vista/* /mnt/usb

Die mount staat er alleen maar tussen omdat install-mbr absuluut niet werkte als de schijf gemount is, daar ben heb wel even zoet mee geweest, omdat ik niet in de gaten had dat deze gemount was. Maar ik heb gewoon een howto gevolgd, ik kan deze alleen zo snel niet vinden. En "mkfs.vfat" was niet nodig.
Dan stond er al een FAT-FS op, want anders zegt Linux mooi het volgende:

server meuk # mount -o loop tmp.iso /mnt/tmp/
mount: you must specify the filesystem type
server meuk # mount -o loop -t vfat tmp.iso /mnt/tmp/
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/loop/2,
       missing codepage or helper program, or other error
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so
Let wel USB-stick != USB HDD. Ik heb GRUB2 op mijn USB HDD staan en dat lukte niet op mijn USB stick met mijn PC, andersom is er misschien ook verschil...
Wellicht. Install Windows 7 From an External Hard Drive zegt echter dat een externe schijf ook moet werken, zelfs zonder format.. Maar weer geen boot-record-geneuzel :P
.edit:
Voor een BIOS upgrade heb ik ook een keer makebootfat gebruikt.
Tja.. Die wil dat je verplicht boot-sectoren opgeeft om te gebruiken.
Uit de parted volume boot record:
This partition does not have an operating system loader installed on it Press a key to reboot
Ik wil best geloven dat vele mensen het voor elkaar krijgen door simpelweg de files op de schijf te pleuren, maar ik vraag me dan af:

Hoe in vredesnaam kan het dan booten?

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 15-04-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
Dat was ook zo bij mij.
Wellicht. Install Windows 7 From an External Hard Drive zegt echter dat een externe schijf ook moet werken, zelfs zonder format.. Maar weer geen boot-record-geneuzel :P
Waarschijnlijk lag het ook aan mijn hardware dat dit niet wilde...
Tja.. Die wil dat je verplicht boot-sectoren opgeeft om te gebruiken.
Probeer daarvoor anders eens de fat12com.bin, fat16com.bin en fat32lba.bin van FreeDOS uit: http://www.ibiblio.org/pu...ions/1.0/pkgs/kernels.zip

En eh... Meestal sta ik aan de andere kant van de problemen en lukt het anderen feilloos. :F

.Edit:
Hier zelfs iemand die het met mkfs.ntfs werkend wist te krijgen:
http://serverfault.com/qu...-install-media-from-linux

[ Voor 13% gewijzigd door Elijan9 op 15-04-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik ga em wel ff clearen en kijken wat ie doet :P

Nou, de oorspronkelijke (lege 0x00 executable code) MBR teruggezet en de origineke mkdosfs-VBR ook.. Nog minder resultaat (zoals ik al verwachtte): Alleen een knipperende cursor.

Nu heb ik op een USB-stickie eens voor de grap die diskpart uitgevoerd.. En die zet er dus mooi een BOOTMGR-capabele VBR op als je hem met FAT32 formatteert.

Overigens heb ik op een Vista-PC ook maar eens bootsect.exe /nt60 F: uitgevoerd.. Mocht niet baten, knipperende cursor zelfs alleen maar. Geen eens een foutmelding?

Oftewel: Leeg werkt niet en bootsect.exe werkt ook niet..

Oh en die how-to van MS in de topicstart werkt ook niet. Althans, de Vista-diskpart maakt zelf al een partitie aan ofzo en 'clean' cleant hem helemaal niet 100% :')

Hm, wel logisch dat de bootsect-VBR alleen een knipperende cursor geeft.. De MBR is natuurlijk nog leeg.. Die ff terugzetten maar :P

Helaas pindakaas.. "Disk error" wederom. Vreemde is wel dat bootsect.exe de derde sector helemaal leeglaat? Terwijl daar normaliter allerlei executable code hoort te staan..

Hm, de USB-stick die ik met diskpart had gemaakt en die dus geen partitie-tabel had, maar slechts een enkele "partitie" met onmiddelijk de volume boot record en een FAT32-FS heb ik eventjes "volgegooid" met BOOTMGR.. En waarempel, die "werkt" wel! (maar voor de rest doet ie niet veel natuurlijk, aangezien de rest van de bestanden missen.. Die passen niet op 128 MB :+

Dus ik vraag me nu af wat het verschil tussen die VBR en de VBR van mijn externe schijf..

Geen wonder dat die VBR die ik uit winsetup.dll gesloopt had niet werkt. Normaliter begint de extra executable code in de derde sector. Maar diskpart vindt het blijkbaar grappig om die niet op 0x400 te plaatsen, maar op 0x1800 8)7 Da's de 13e sector.. Ja, dan gaat 't inderdaad niet werken.. :X

Kut, dat is 't ook niet.. :X Om de een of andere reden is die extra code ook gewoon op 0x1800 op m'n externe USB-schijf terecht gekomen en het heeft alsnog niet gewerkt.. Hoe het daar komt mag Joost weten though.. :+ Al had ik er al wel een paar keer bootsect ofzo overheen gehaald geloof ik :P

Nou wordt ie helemaal mooi 8)7

Ik heb m'n data ff op de ext3-partitie gezet en met diskpart op een Vista-laptop een NTFS-FS van de 1e partitie gemaakt.. (FAT32 weigert ie te maken?) En daar vervolgens de zooi opgepleurd, zoals overal beschreven wordt.

En vervolgens boot ie vrolijk door naar Vista zonder zich ook maar te bekommeren om de VBR die diskpart zo "mooi" erop gezet heeft.. :X

En ja, de partitie is actief..

Echt.. :')

[ Voor 144% gewijzigd door Osiris op 15-04-2010 23:14 ]

Pagina: 1