Muziek en fotos afspelen in itunes/iphoto vanaf Qnap NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355295

Topicstarter
Hi

Ik heb een iMac eind vorig jaar aangeschaft en ben ook in het bezit van de QNAP TS 219P die fungeert als NAS server bij mij thuis.
Erg tevreden over beide apparaten, maar ik zit met een vervelend probleem wat ik niet kan oplossen:

Doel:
- ik wil mijn muziek in itunes afspelen door via de Shared folder aan de linkerkant in itunes de NAS te benaderen (via de fora is mij bekend dat dit de Qmultimedia is).
- idem voor iphoto.
Hofddoel ik hoef mijn muziek en fotos maar op 1 plek op te slaan om ze af te kunnen spelen (nl vanaf de NAS).

Probleem:
Ik kan via de Finder op mijn Mac de Nas gewoon benaderen(ingelogd met een account die is aangemaakt op mijn NAS)
Als ik dan de procedure volg om dit voor iTunes en iPhoto te doen dan werkt dit niet, met andere woorden ik krijg de NAS niet zoals in de Finder als gedeeld apparaat te zien waardoor ik dus de NAS niet kan benaderen.

Ik heb op mijn NAS uPnP draaien, Itunes server draaien etc maar geen geluk.

Ook Timemachine werkt niet omdat hij als ik wil starten de server niet kan vinden. ik volg exact de instructies.

Andere acties die ik heb uitgevoerd:
- ik heb een squeezebox Duet die werkt zonder problemen op de qmultimedia folder via een separate poort (9000)
- ik heb gezocht op fora waarbij er 1 aangeeft dat er een probleem kan zijn als je in je qmultimedia folder op je NAS een m3u file (playlist) hebt staan, maar ik heb gezocht via de Finder op mijn NAS en er is niets van dit alles gestored aldaar.

Verder zag ik nog iets "grappigs" op bepaalde momenten als mijn iMac opstart en dan als eerst naar Finder ga op mijn iMac zie ik daar 3x mijn NAS staan als Shared:
NAS
NAS (AFP)
NAS (TIMEMachine)

De eerste werkt.
Als ik dan op de andere 2 klik en verbinding wil maken verdwijnen deze.
Het lijkt erop dat ie ergens wel connectie wil maken maar dat niet kan of zo.

Ik hoop echt dat iemand een oplossing weet voor dit schrijnend probleem, want ik zou ook graag mijn ipod willen syncen in itunes met de muziek op mijn NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163767

Ik heb ongeveer de zelfde setup draaien, alleen dan met een Synology DS209. Zowel bij iTunes als bij iPhoto heb ik de database verplaatst naar gedeelde mappen op de NAS.

Bij iTunes heb ik bij "Voorkeuren" --> "Geavanceerd" de locatie van de iTunes Media map gewijzigd naar "/Volumes/music" (dit is tevens de zelfde map waar de iTunes server software van Synology zijn muziek uit haalt.
Het voordeel is dat ik met mijn ene Mac direct in iTunes nummers kan toevoegen, wijzigen en verwijderen en met mijn andere Mac en iPhone gebruik kan maken van de mogelijkheden van iTunes server.

Bij iPhoto heb ik de Library ook verplaatst naar een gedeelde map op de NAS, dit gaat deels goed, omdat hij wel de albums laat zien maar de foto's blijven zwart/grijs tot dat je ze opent. Ik ben dan ook benieuwd of dat bij jou ook goed gaat zometeen.

Ik verwacht dat net als bij mijn synology, de Qnap ook een map reserveert voor zijn iTunes server. Deze is dan denk ik ook alleen zichtbaar in iTunes onder "Gedeeld" en nog niet in de finder. Deze zul je dus nog apart even moeten delen voor jou gebruikersaccount op je NAS.

Houd er ook rekening mee dat iedere keer als je opnieuw boot, je geen verbinding hebt met je gedeelde mappen en daarom iTunes en iPhoto ook niet bij hun library kunnen komen. Je kan dit oplossen door een automator script of even handmatig te verbinden met je gedeelde map(pen) via de finder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355295

Topicstarter
ok tx, maar het probleem is juist dat ik in Finder de boel kan benaderen maar in iTunes en iPhoto staat er niets bij gedeeld/shared.
Ik heb ook geprobeerd om inderdaad de itunes media map via voorkeuren te wijzigen naar /Volumes/Qmultimedia en dat slaat iTunes op, maar als ik dan gewoon op library of bibliotheek klik zie ik nog steeds alleen de muziek die ik op mijn mac heb opgeslagen. Alsof hij maar blijft pointen naar de mac niet naar de NAS.

Ik moet er overigens ook bij zeggen dat ik elke dag mijn NAS reboot (oftewel via een tijdschema de server alleen draait tussen 7 en 2300) omdat ik anders toch slaap.
Kan het zijn dat het iets met rechten te maken heeft?? Bv als ik een aantal verschillende accounts op mijn NAS heb??

tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357112

Heb hetzelfde probleem met QNAP TS219P met laatste firmware, MAc OS X 10.6.3 met iTunes 9.1.73.
Heb op QNAP forum al paar posts gelezen van anderen die hun NAS niet terug kunnen vinden onder Shared services in iTunes. Lijkt een iTunes 9 probleem te zijn?

==> Heb het bij mij zojuist gefixt. Was kwestie van onder Preferences > Sharing > "Look for shared libraries" aan te vinken

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 357112 op 27-04-2010 00:46 ]