Toon posts:

Cat5 UTP bedraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet hoe je een LAN netwerk moet bekabelen (aansluiting aaderparen)?
Is er nog verschil tussen de 10/100 Mbit bekabeling?

Wat is het verschil tussen 100BaseTX en 100Base??? waarom moet ik volgens sommige maar twee aderparen gebruiken en de rest niet aansluiten? Kortom ik verdwaal een beetje

Via search heb ik al lopen zoeken maar kan nix specifieks hierover vinden (sorry). :(

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Als je de search goed gebruikt had, had je waarschijnlijk hier uitgekomen, en had je dit niet hoeven vragen omdat dit al heel vaak gevraagd is.

Er is geen verschil v.w.b. de draden tussen 10 en 100Mb, al moet je voor 100Mb wel Cat5 bedrading hebben, maar waarschijnlijk kun je toch niets anders (cat3) meer krijgen.

• Bas Jansen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-06 18:29
Ik denk dat je op http://www.techfest.com/networking/lan/ethernet5.htm wel de antwoorden op je vragen vindt.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hebt verschillende versies van 100 Mbps Ethernet (100Base-technologie), in afnemend voorkomen.

De meest voorkomende is 100Base-TX. Hiervoor wordt CAT-5 UTP-kabel gebruikt. Van de 4 paren worden er maar 2 gebruikt, pennetjes 1&2 en 3&6 van de RJ-45 connector. Maximale kabel-lengte officieel 100 yards, ca 90m.

Daarna zie je vaak 100Base-FX, dat gebruikt glasvezel, dat wordt niet beinvloed door electrische storingen (motoren enz.), kabel-lengte 2 km voor multi-mode fiber en 20 km voor single-mode fiber.

Voor sites waar het ondoenlijk is de CAT-3 bekabeling door CAT-5 te vervangen bestaat 100Base-T4, dat alle 4 de paren gebruikt om toch 100 Mbps te halen.

Ook bestaat nog 100Base-SX, dat is ook een glasvezel-techniek, maar maakt gebruik van kortere golflengtes dan 100Base-FX, om het compatible te krijgen met de oude 10Base-FL (10 Mbps Ethernet over glasvezel).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik met 2 aderparen ga werken dan zal ik niet aangevallen worden door een MCSE-FBI of een of andere ISO-politie? :?

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even er vanuit gaande dat je niet de zeldzame 100Base-T4 gebruikt, is 2 paren alles wat je nodig hebt, de rest kun je voor een 2e apparaat gebruiken, of anders zit het er voor de stevigheid.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!
Pagina: 1