Excel 2003 optellen door middel van DBSOM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met DBSOM in Excel. Ik wil alle waarden optellen die aan een criterium voldoen. Microsoft geeft zelf een voorbeeld op zijn website die ik hier ook zal gebruiken voor de uitleg:
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP052090691043.aspx

In cel A16 staat de volgende formule: =DBSOM(A4:F10;"Winst";A1:A2) (De totale winst uit de appelbomen. (225))

Nu werkt deze formule prima, alleen wat gebeurd er als ik de totale winst van alleen de peren wil selecteren? Ik verander de formule in: =DBSOM(A4:F10;"Winst";A1:A3)

Nu telt hij zowel de winst van de appels en de peren bij elkaar. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij alleen de winst van peren bij elkaar optelt?

Groeten,

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Daar weer de bomen vanaf halen, of de header-rij nogmaals neerzetten; DBSOM is gewoon niet zo'n flexibele formule. Of met SOM.ALS werken, aangezien je maar 1 criterium hebt (2007 heeft ook sommen.als). :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie pedorus,

SOM.ALS werkt, het probleem hiermee is dat het criterium niet flexibel is. Ik wil een variabele gebruiken:
=SOM.ALS(B5:B10;"=Peer";D5:D10)
In plaats van "=Peer" wil ik zoiets: =A3 of "="+A3. Maar dit werkt niet.

Kan dit wel met SOM.ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kan gewoon A3 gebruiken, omdat die '=' niet perse nodig is. :p Alternatief kun je '&' gebruiken om strings samen te voegen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dom 8)7

TOP, bedankt. Het werkt :)