Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
De hardware
Asus P5E (X38)
4x1GB PC6400 Crucial Ballistix geheugen
Intel C2D E4300 en E4400
Maxtor 300GB Schijfje (Windows 7 Pro 64bit)
Antec 550Watt Truepower 2.0 Voeding

Het probleem
Na een aantal keer wisselen van een cpu viel het me vanmiddag op dat een van de socketpinnetjes verbogen was, deze heb ik rechtgebogen en dat lukte.
Toen ik het bord weer op z'n plek legde viel het me opeens op dat er op ongeveer de plaats van het verbogen pinnetje een gat/geen pinnetje zat. Als ik goed kijk zie ik ook een heel kort pinnetje zitten. (het 'stompje' van het eerder verbogen pinnetje?)
Ik dacht dat het afgelopen was zo gauw je een pinnetje kwijt bent uit je socket :'(..

Ik heb het bord toch proberen op te starten en wat blijkt, hij doet het gewoon. Op stock instellingen zijn er geen problemen, op (stabiele) overclockinstellingen ook niet.

E4300: 333x9=3Ghz
E4400: 400x8=3,2Ghz

Spellen doen het gewoon, ook Orthos doet het. De pc functioneerd gewoon als normaal..

Hier wat foto's van mijn socket:
1, 2 en 3.

1. Heeft iemand een foto van een vergelijkbaar bord (P5E), zodat ik pinnetjes kan tellen? (google helpt niet echt)
2. Hoe betrouwbaar zou dit bord zijn, mocht het gaan om 1 afgebroken socketpinnetje? Als er ook maar een kleine kans is dat het bord niet te vertrouwen is, ga ik hem niet gebruiken. (Ook al werkt hij nu dus 100%)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik weet niet direct de pin layout van 775 socket, maar er worden vaak meerdere aarde en voedingslijnen gebruikt om het geheel wat stabieler te maken. Waarschijnlijk heb je mazzel dat deze pin genoeg wordt opgevangen (stukje over-enginering). Ik denk zelf dat er weinig kans bestaat dat het je processor kan slopen, en als ie het doet, dan doet ie het. Ik weet dan ook niet precies wat je bedoelt met "niet te vertrouwen" maar ik zou hem pas vervangen als het systeem echt niet meer stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Zorg je wel dat dat pinnetje dat je kwijt bent geen kortsluiting kan maken ergens anders?

Verder kan ik je niet helpen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
KoffieNT schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:34:
2. Hoe betrouwbaar zou dit bord zijn, mocht het gaan om 1 afgebroken socketpinnetje? Als er ook maar een kleine kans is dat het bord niet te vertrouwen is, ga ik hem niet gebruiken. (Ook al werkt hij nu dus 100%)
Een kleine kans op problemen zal er altijd zijn, net zoals bij elk onderdeel van elke pc.
100% betrouwbaarheid bestaat gewoon niet.

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat een onbrekend socketpinnetje je processor beschadigen kan ( het is alleen een probleem als er een socketpin teveel zou zitten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Nu online
@Aragnut: Het zou inderdaad mooi zijn als 1 pinnetje geen gevolgen heeft, waar het tot nu toe op lijkt. Ik bedoel de algemene stabiliteit van het systeem.

@PerfectLight: Pinnetje is spoorloos. (Helaas en gelukkig)

@drijfhout: Dat snap ik uiteraard, maar ik wil geen onnodig risico lopen. Ik had zelf altijd het idee dat het bord in de prullenpak kan zo gauw er zo'n pinnetje afbreekt, dus vandaar dat het me al verbaasde toen hij gewoon opstartte, laat staan met een overclock. (Tenzij ik gewoon en oogprobleem heb en er helemaal geen pinnetje ontbreekt :>)
De processor beschadigen ben ik ook niet zo bang voor, meer de kans op algemene crashes/instabiliteit.

Ik heb de cpu's nog eens omgewisseld en ook nu blijft hij het zonder problemen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan via de pinout van socket 775 (zie de Intel website) perfect opzoeken waarvoor het pinnetje dient. Het zal allicht niet om een datapinnetje gaan, aangezien alles nog werkt. Grote kans dat het dan een voedingspin is. Daar heb je er meerdere van, omdat al die stroom niet door één pinnetje kan natuurlijk. En normaal gezien zit daar ook wel wat marge op. Als je bang bent voor instabiliteit zou ik wel niet extreem gaan overklokken.

Het kan ook nog zijn dat het afgebroken pinnetje dient ter identificatie van de standaardspanning voor de processor. Er zijn zo een aantal pinnetjes en door de signalen hierop op te tellen weet het BIOS welke spanning de CPU vereist. Als hier één van ontbreekt, kan het zijn dat het BIOS een klein beetje te weinig spanning aan de processor geeft. Grote kans dat de CPU het dan nog perfect doet, maar misschien moet je dan handmatig een hogere spanning instellen in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 16:47
http://download.intel.com...um4/applnots/30333402.pdf

Kan je hier op terug vinden waar die pin voor dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Nu online
@Admiral: Ik heb hem, samen met de E4400, vannacht laten Orthossen op 3,2Ghz. Na 9uur was hij nog steeds bezig :). (Hierzo)
Wat me gisteren wel opviel, was inderdaad alsof hij meer voltage nodig had dan de middag ervoor..

@ed800: Dat pdfje had ik net ook gevonden :). Ik zal uitzoeken welk pinnetje het is en het hier posten. De pdf is niet meteen duidelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

je moet de laatste pagina hebben van die PDF. Daar zie je ook dat de gehele (edit: bijna) binnenste ring, power aansluitingen zijn. (en verspreid, ground lijnen)

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 15-04-2010 14:54 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Nu online
Even het pdfje doorgespit en ook op de laatste pagina gekeken, hier zijn 3 foto's van mijn socket met het afgebroken pinnetje omcirkeld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0895/1_112.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0586/2_58.jpg

Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0215/3_14.jpg

Hier een foto van de laatste pagina van de pdf:
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0299/4_8.jpg

Volgens mij gaat het om J21. In de manual kom ik dan (ctrl+f@J21) bij VCCP uit, dat heb ik gegoogeld en het betekend 'iets met een voltage'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is normaal de + pool van de voeding. Daar heb je er dus ook meerdere van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernithag
  • Laatst online: 08-09 14:08
Volgens mij is het toch echt de AC23. Socket zit dus gedraait op het moederbord op die manier kloppen de uitsparingen ook. Wat het verder inhoud heb ik niet zo snel een idee van. Maar zoals eerder aangegeven als het werkt dan werkt het...

edit:
Nu ik iets beter naar de foto kijk staat er links naast de socket ook de code van de rij.Of dat die er boven of onder staat kan ik niet zien maar ik neem aan van wel. Lijkt er in ieder geval op dat het de AC23 is

[ Voor 31% gewijzigd door Ernithag op 15-04-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Nu online
Je bedoeld dat E1, F1, E30 en F30 de uitsparingen moeten voorstellen? Dat zou inderdaad wel kunnen kloppen en dan gaat het om AC23. In de pdf kom ik ook weer op VCCP uit.

Wat betekent "View is from top side looking down through the component" dan? Ik maak daar toch echt van dat je het bord zeg maar recht vooruit moet houden, dus zoals ik hem heb gefotografeerd/ik hem in een kast hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernithag
  • Laatst online: 08-09 14:08
Jup daar lijkt het wel op. Verder kunnen fabrikanten van moederborden er natuurlijk voor kiezen om een socket te draaien zodat het beter uitkomt met de connecties naar andere onderdelen op het moederbord. Ook kun je het zien aan pin A1 die er volgens de PDF er niet is.

"View is from top side looking down through the component" komt over als "bovenaanzicht als je door het component heen kijkt. Dit kan dan natuurlijk wel gedraait zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

KoffieNT schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:28:
Wat betekent "View is from top side looking down through the component" dan? Ik maak daar toch echt van dat je het bord zeg maar recht vooruit moet houden, dus zoals ik hem heb gefotografeerd/ik hem in een kast hebt hangen.
Volgens mij bedoelen ze daarmee dat je van boven naar onder kijkt, zoals je je foto's hebt getrokken. Als je van onder naar boven kijkt (dan zou je de pinnen van je CPU zien) krijg je het spiegelbeeld van deze figuur.

Volgens mij is het trouwens ook AC23

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:32

iichel

Gazoooo

VCCP heb je er meer van. Eentje minder is jammer maar geen ramp.
Je systeem werkt ook nog, dus geen zorgen om maken :)

Mocht je systeem instabiel worden, kun je proberen je CPU iets terug te klokken en/of je CPU voltagie iets hoger te zetten. Als dit helpt dan weet je dat het aan je pinnetje ligt.

En soms lopen PC's gewoon een keer vast...

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Nu online
Ernithag schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:49:
"View is from top side looking down through the component" komt over als "bovenaanzicht als je door het component heen kijkt. Dit kan dan natuurlijk wel gedraait zijn.
mbsaerens schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:50:
[...]
Volgens mij bedoelen ze daarmee dat je van boven naar onder kijkt, zoals je je foto's hebt getrokken. Als je van onder naar boven kijkt (dan zou je de pinnen van je CPU zien) krijg je het spiegelbeeld van deze figuur.
Ah zo, maar daar ging ik sowieso wel vanuit :).
Pluisje89 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:11:
VCCP heb je er meer van. Eentje minder is jammer maar geen ramp.
Je systeem werkt ook nog, dus geen zorgen om maken :)

Mocht je systeem instabiel worden, kun je proberen je CPU iets terug te klokken en/of je CPU voltagie iets hoger te zetten. Als dit helpt dan weet je dat het aan je pinnetje ligt.

En soms lopen PC's gewoon een keer vast...
Zeker mooi :). Ben ook blij dat hij die 9uur Orthos heeft vol gehouden. Ik zei al dat ik wel het gevoel had dat hij iets meer voltage nodig had dan eerder, maar ik weet het niet zeker.

Pagina: 1