Mijn PC goedkoop verbinden met mijn HDTV: 15 meter afstand.

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 22:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag mijn PC verbinden met mijn Home Cinema Set beneden. De afstand tussen deze 2 is 15 meter.

Ze moeten aan elkaar worden verbonden omdat het beeld beneden veel groter is, en ik beneden een 5.1 set heb.

Mijn receiver heeft als input: (Pioneer VSX-919)
-Multichannel Analog In
-S/Pdif Coaxial
-S/Pdif Optical
-HDMI
-Component (1080P)

Mijn PC heeft devolgende uitgangen: (8800GT + X-Fi Titanium)
-S/Pdif Optical
-3.5mm surround jackets
-DVI x2

Ikzelf denk dat hetvoglende het goedkoopst is:
Audio: m.b.v. 3.5mm > Composiet kabeltjes de X-Fi te verbinden met mijn receiver (Multi Channel 5.1 in)
Video: DVI>Component adapter + Dual Screen setup in windows instellen > Component in receiver.

Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.com/images/products/600x400/179/creative-x-fi-titanium.868531.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hifix.co.uk/graphics/pics/normal/19561_SWATCH.jpg

Wat denken jullie? Zal 15 meter Component werken?

Gulfstream G650

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Met een goedkope component kabel ga je gegarandeerd kwaliteitsverlies waarnemen over dit soort afstanden. Waarom niet gewoon 15 meter HDMI gebruiken? Je hebt dan meteen audio ook meegepakt.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Alleen jammer dat zijn videokaart geen HDMI uitgang heeft ;)

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een HDMI kabel van 15 meter kost nog geen €34,- bij allekabels.nl. Mag je voor jezelf bepalen of dat te duur is of niet :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Edmin schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:21:
Alleen jammer dat zijn videokaart geen HDMI uitgang heeft ;)
Jawel hoor, 2 zelfs. Wel even een DVI->HDMI verloopje ertussen zetten ;). Geluid zul je evenwel nog apart moeten regelen (of ervoor zorgen dat het geluid op een of andere manier ook over de HDMI aansluiting loopt).

[ Voor 56% gewijzigd door .oisyn op 14-04-2010 00:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat zei hij er alleen niet bij.... :P

Hoe dan ook is HDMI de eenvoudigste oplossing. Evt. zou je die 8800GT kunnen vervangen voor een variant die audio en video over HDMI uit kan spugen. De kosten daarvan zijn nogal afhankelijk van je eisen aan grafische kracht.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nou.. ik zou eigenlijk geen dikke kabels kunnen gebruiken. Dit, omdat er hier op de vloer (plafond woonkamer) een gat is geboord van 3CM doorsnede. ;) Dat gaatje is al bijna vol, aangezien er een S-video,Ethernet, Coax,Coax, Coax, Composiet kabel doorheen zijn gehaald.

Ik wil ook zo dun mogelijke kabels gebruiken, aangezien ze onder een tapijt MOETEN worden gelegd. Ik heb voor mijn PCI-TV tuner CoaxKabel een "goot" moeten graven in de vloer van 3 meter zodat je de kabel niet voelt onder het tapijt. Dit wil ik voorkomen>dunne kabels.

Over HDMI: een 15 Meter HDMI kabel van A-kwaliteit (en dat heb je nodig, aangezien het om 15 meter gaat) kost al snel een ruk uit mijn lijf...

[ Voor 11% gewijzigd door SalimRMAF op 14-04-2010 00:31 ]

Gulfstream G650

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
.oisyn schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:26:
[...]

Jawel hoor, 2 zelfs. Wel even een DVI->HDMI verloopje ertussen zetten ;). Geluid zul je evenwel nog apart moeten regelen (of ervoor zorgen dat het geluid op een of andere manier ook over de HDMI aansluiting loopt).
Precies. Dit ding. En eventueel 15 meter optische of coaxiale kabel voor de SPDIF, want geluid over HDMI wordt een beetje moeilijk met zo'n convertertje, volgens mij gaat dat niet werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica-lrg-A0DZdyYWrW5A.jpg
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:30:

Over HDMI: een 15 Meter HDMI kabel van A-kwaliteit (en dat heb je nodig, aangezien het om 15 meter gaat) kost al snel een ruk uit mijn lijf...
Met een el cheapo kabel wil het ook hoor. Ik heb er zelf eentje van 10 meter in gebruik, geen probleem. Trouwens, een componentkabel is een stuk dikker dan een flinke HDMI lijkt me?

[ Voor 23% gewijzigd door PhilipsFan op 14-04-2010 00:33 ]

Verwijderd

dvi naar hdmi adapter gebruiken maar deze kun je dan alleen maar voor het beeld gebruiken. component moet je niet doen. audio zou ik het liefst voor deze afstand digitale s/pdif via coax gebruiken maar deze heeft de geluidskaart volgens mij niet.

edit: moet eens vaker F5'en

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 00:38 ]

• gravitone
tijd om de s-video en composiet kabels onder je tapijt vandaan te trekken lijkt me. Achterhaalde rotzooi die het is.

• wcduck
  • Niet online
Een el-cheapo HDMI kabel van 15m werkt hier perfect op full hd. Totale kosten waren 18 euro.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PhilipsFan schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:31:
[...]

Precies. Dit ding. En eventueel 15 meter optische of coaxiale kabel voor de SPDIF, want geluid over HDMI wordt een beetje moeilijk met zo'n convertertje, volgens mij gaat dat niet werken.
Er bestaat vast hardware dat een DVI/HDMI beeld met los audio kan omzetten naar een enkel HDMI signaal. Zijn er ook geen geluidskaarten die dat doen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
HDMI/DVI is weer wel een stukje scherper dan Component ja... :/

VGA is trouwens ook een optie, aangezien mijn TV een VGA-ingang heeft...

Volgens mij hebben zowel mijn geluidskaart als een (toekomstige?) videokaart een s/pdif header voor HDMI. HDMI kan dan dan wel een optie zijn... :)

[ Voor 34% gewijzigd door SalimRMAF op 14-04-2010 00:41 ]

Gulfstream G650

• gravitone
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 00:39:
HDMI/DVI is weer wel een stukje scherper dan Component ja... :/

VGA is trouwens ook een optie, aangezien mijn TV een VGA-ingang heeft...
Een redelijke VGA kabel is een flink stuk dikker dan HDMI vanwege de shielding. En dan heb je nog steeds het probleem dat je geen geluid hebt.

• Blorgg
  • Niet online
Ik zou hier werkelijk niet te lang over nadenken als ik jou was. Gewoon HDMI nemen.

Kwaliteit is het beste wat je kunt krijgen. Prijs is ok. Dikte maakt weinig verschil met andere kabels. Toekomstige PCs kun je er probleemloos op aansluiten.

Enige probleempje wat je tegen kunt komen is dat die kabel door een klein gat in de vloer moet. Dat gaat niet passen vanwege de brede stekker. Je kunt dus een nieuw gat boren, of de kabel door midden knippen en weer aan elkaar solderen. Ik zou echter een nieuw gat boren en dat gat, nadat de kabel er door is, opvullen met wat stopverf/putty/gips/tandpasta/whatever. 24 draadjes solderen is geen pretje. 1 gat met een flinke klopboor maken is dat echter wel ;)

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm, ik denk dan dat ik het m.b.v. HDMI ga doen, ja. Waarschijnlijk heb ik een nieuwe videokaart nodig. Even kijken of er geen DVI+HD-header=HDMI plugje is. >:)

Ik denk te menen dat mijn X-Fi een Digital-out header heeft.

Gulfstream G650

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:57:
Waarschijnlijk heb ik een nieuwe videokaart nodig
Waarom?
Even kijken of er geen DVI+HD-header=HDMI plugje is. >:)
Geen plugje nee. Er zijn geen aparte aders in de HDMI kabel waar de audio overheen loopt, de audio is onderdeel van de bitstream zelf. Je hebt dus hardware nodig die het video en het audio signaal snapt en dat kan encoderen in een enkel signaal.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

nieuws: Eminent komt met draadloze hd-transmitter
Wellicht het overwegen waard, maar wel wat prijzig ;)

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
:|

Gulfstream G650

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26
Ik neem aan dat dit bedoelt is om films te kijken? Waarom haal je dan geen NMT zoals een Popcornhour of een mediastreamer zoals een WD Live?

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Western Digital WD TV Live Media Player

Samen met 15m netwerkkabel en 1,5m HDMI...

Dan ben je voor rond de €120,- klaar, plus audio gaat over hdmi dus geen extra kabels daarvoor nodig. Geef je nog ietsje meer uit en koop er een externe schijf bij (of die heb je vast al liggen) en je hebt een mooi dedicated systeem wat maar een paar watt vebruikt, ipv de pc die minimaal het 10-voudige verbruikt. Er zit een ab bij, dus je hoeft niet telkens naar de pc om de film te starten of stoppen etc. Ook blijft de pc vrij voor een ander om te gebruiken... als je het mij vraagt de betere oplossing zolang er geen games gespeeld hoeven te worden op de televisie.

Of je koop dus een NMT waar je dan de hardeschijf in kan bouwen... Op dat gebied zijn er zat mogelijkheden... een NMT is incl. hardeschijf dan wel iets kostbaarder. En als je toch al een externe schijf hebt liggen of via het netwerk werkt, dan kan je het makkelijk met een streamer af.

pricewatch: Eminent EM7080

[ Voor 32% gewijzigd door MicGlou op 14-04-2010 17:13 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Oow, nee ik heb al een WDTV Live, ik wil dit alles zodat ik beneden kan gamen (de games die ik niet op mijn xbox360 kan spelen).

De XboX360 controller doet het draadloos in ieder geval op die afstand.

GTA IV met mods, FSX, etc etc.

@FP-Mod hierboven: Is het dus niet zo dat een HDMI-kabel 2 pinnen in gebruik heeft voor audio? :? Ik dacht namelijk dat dat wel zo was. Als dat niet het geval is.. :(

[ Voor 26% gewijzigd door SalimRMAF op 14-04-2010 17:15 ]

Gulfstream G650

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:12:
Oow, nee ik heb al een WDTV Live, ik wil dit alles zodat ik beneden kan gamen (de games die ik niet op mijn xbox360 kan spelen).

De XboX360 controller doet het draadloos in ieder geval op die afstand.

GTA IV met mods, FSX, etc etc.
Ahh okay... dat kan ik totaal niet opmaken uit de start-post en de verdere reacties... ;) Er wordt over homecinema gesproken en de must voor 5.1, dan gaat het meestal over films :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom leg je niet gewoon een TOSLINK kabel naast de HDMI kabel. Dat is glasvezel en zal dus ook geen problemen hebben met 15 meter overbruggen. Glasvezel is wel kwetsbaar dus goede bescherming van de kabel en niet te scherp buigen is wel nodig.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:12:
@FP-Mod hierboven: Is het dus niet zo dat een HDMI-kabel 2 pinnen in gebruik heeft voor audio? :? Ik dacht namelijk dat dat wel zo was. Als dat niet het geval is.. :(
Nope, het is een enkele stream data die zowel digitale audio als video bevat. De audio- en videopakketjes moeten dus gecombineerd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 14-04-2010 17:52 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm, er is iets tussengekomen.

Ik heb een closeup gemaakt van mijn X-Fi geluidskaart, zie:
Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/1356/p4140257.jpg
Zoals je kunt zien, zit er een HDMI header op. In het ergste geval, soldeer ik er een headertje aan die naar mijn volgende videokaart gaat, met een HDMI aansluiting. Helaas is dat voor nu geen oplossing, omdat:

-Ik heb geen HDMI ingangen meer over op mijn receiver beneden.
Daarom stel ik hetvolgende voor:
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/283/deoplossing.jpg
-huidige S-Video kabel veranderen naar een kabel die de electrische SPDIF pinnen transporteerd naar beneden; daar zal ik de SPDIF-kop weer solderen, daartussen zet ik een optical cable naar mijn Input in mijn Home Cinema Set.

Voor de rest gebruik ik de huidige Stereo Tulp-kabels dan als Component-signaal. (TV-Out van de GFX-Kaart).

Gulfstream G650

Verwijderd

ik denk niet dat het signaal vanuit het optical pinout die 10 meter tot het optical kopje overleefd.

is dit geen oplossing

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 21:14 ]

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:05
Recent ook mijn pc aangesloten op mijn 5.1 en TV (ongeveer 7-8m)

Had nog een DVI over op mijn videokaart: converter dvi --> hdmi (even opletten dat je de goede kant op koopt, ze bestaan namelijk ook andersom) en 7.5m HDMI kabel; uitstekend beeld.

Moederbord had optical out: 7m kabel, nog een splitter erbij (heb maar een beperkt aantal inputs op mijn receiver voor optical) en klaar is het geluid.

Op ebay zijn genoeg fatsoenlijke kwaliteit kabels te vinden die ook nog eens goed betaalbaar zijn. Ik was met alles erop en er aan rond de €40 kwijt. Maar had dus ook nog wat losse, zo kort mogelijke, toslink kabeltjes nodig. Die waren relatief nog het duurst :P

Mijn advies; doe het goed en ga voor het beste beeld (HDMI) en beste geluid (Coax of Toslink). Afstand moet nog prima te doen zijn schat ik in. Daarnaast zijn er ook signaal versterkers, mochten er toch problemen opkomen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Eem alleen dure glasvezel-Optical-kabels kunnen meer dan 10 meter afleggen... :(

HDMI, Hmm ik denk dan dat ik HDMI zal moeten gebruiken. Eentje van 15 Meter. :*) Zit ik alleen nog met het geluid... Even controleren of mijn 8800GT een SPDIF header heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door SalimRMAF op 14-04-2010 21:35 ]

Gulfstream G650

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja maar nogmaals zonder nieuwe videokaart kun je over HDMI geen geluid sturen... Maar de prijs van TOSLINK kabels voor geluid valt toch best mee?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

ik222 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:04:
Ja maar nogmaals zonder nieuwe videokaart kun je over HDMI geen geluid sturen... Maar de prijs van TOSLINK kabels voor geluid valt toch best mee?
Als zijn 8800GT SPDIF heeft zie ik geen reden waarom dat niet zou kunnen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:05
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:29:
Eem alleen dure glasvezel-Optical-kabels kunnen meer dan 10 meter afleggen... :(

HDMI, Hmm ik denk dan dat ik HDMI zal moeten gebruiken. Eentje van 15 Meter. :*) Zit ik alleen nog met het geluid... Even controleren of mijn 8800GT een SPDIF header heeft.
Ebay search query Even puur gezocht op 15m, misschien dat andere maten voordeliger zijn.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
8800GT heeft geen SPDIF... :(

Ik heb helaas geen eBay-account,.. dus zal het moeten hebben van normale webwinkels. Wie kent er een goedkope? 15M Optical en 15M HDMI. :)

Gulfstream G650

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als ie dat zou hebben dan zou ie ook een HDMI uitgang hebben gehad, want er is geen enkele reden om audio over een DVI aansluiting te transporteren.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
.oisyn schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:09:
[...]

Als ie dat zou hebben dan zou ie ook een HDMI uitgang hebben gehad, want er is geen enkele reden om audio over een DVI aansluiting te transporteren.
Wel. :) Veel merken, waaronder ATI en een heleboel andere nVidia merken hebben een DVI+Audio-functie. Als je een DVI>HDMI plug gebruikt, krijg je dan audio mee. _/-\o_

Gulfstream G650

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

I stand corrected :)

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Gestoord word je toch...

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02 09:06
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 23:19:
[...]

Wel. :) Veel merken, waaronder ATI en een heleboel andere nVidia merken hebben een DVI+Audio-functie. Als je een DVI>HDMI plug gebruikt, krijg je dan audio mee. _/-\o_
Klopt, maar de ATi's hebben v.z.i.w. dan nog steeds geen SPDIF header. Die hebben gewoon een losse audiochip aan boord (realtek geloof ik) die daarvoor gebruikt wordt - waarbij je eigen geluidskaart gewoon genegeerd wordt.

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 12:45
Heeft iemand hier succesvol het geluid over een lengte van 15 meter getransporteerd met optische kabel? Ik heb dat zelf namelijk ook geprobeerd met een goedkope kabel (merk HQ) een paar maanden terug en dat was niet echt een succes. Het geluid viel om de 15 seconden weg en ook veel storing op de lijn. Ik heb die kabel toen omgeruild voor een evenredig goedkope coaxiale kabel en dat werkt perfect. Niet dat één ervaring nou maatgevend is, maar vandaar de vraag.

Misschien is het een idee om te kijken naar een optisch -> coaxiaal converter. Die dingen kosten iets van 2 tientjes bij kabeltje.com, maar geen idee wat de kwaliteit daarvan is en of het die afstand overbrugt. Die winkel heeft trouwens ook wel goedkope HDMI kabels in het assortiment.

Full HD resoluties over 15 meter HDMI is volgens mij ook een beetje op het randje van wat je nog zonder problemen met goedkope kabels voor elkaar krijgt. Het lukt wel hoor, maar ik merkte bij een goedkope kabel dat er behoorlijk wat groene spikkels in het beeld ontstonden, maar dat kan ook net zo goed liggen aan de video kaart die het signaal uitzend en de het apparaat dat het signaal ontvangt.

Ik probeer meestal als eerste de allergoedkoopste kabel en als dat niet bevalt dan zijn die dingen meestal wel te ruilen tegen een iets duurder exemplaar.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nou.. Ik heb een tijdje geleden een Optical>Coax converter gehad. (Dezelfde) en dat werkte soms. Ik kan me niet herinneren of ik er een 5.1 geluid uit kreeg. Ik zal zometeen proberen of ik m.b.v. solderen de S/Pdif uitgang naar beneden kan luizen.

[ Voor 22% gewijzigd door SalimRMAF op 15-04-2010 11:50 ]

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
>:) BREAKING NEWS

Ik heb een soldeerbout gekocht, ik heb mijn Creative X-Fi een beetje v*rn*k*t, en het belangrijkste: Ik heb geluid beneden. 8)

Ok, Nou ik heb dus geprobeerd om alle 5 de pinnetjes van de SPDIF-header te de-solderen. Dat lukte alleen niet, want ze waren er veels te hard aan vastgeplakt. Ik heb het "huisje" verwijdert, en de "laser" eruitgetrokken. Hierna heb ik mijn S-Video kabel gemold, ik heb aan beide kanten de 3 stroomdraadjes vastgeprikt, en nu ziet het er als volgt uit:

PC>X-Fi>Soldering>10 Meter S-Video kabel > SPDIF-Header > SPDIF Optical kabel> Receiver.

Het geluid is nu kraakhelder, ik heb alleen nog geen DTS/DolbyDigital kunnen uitproberen etc, maar dat komt later wel. Nu moet ik er ook nog achterkomen hoe ik simultaan via mijn PC speakers en HCS kan luisteren.. :F

[ Voor 67% gewijzigd door SalimRMAF op 16-04-2010 23:02 ]

Gulfstream G650

• Blorgg
  • Niet online
salimrmaf schreef op woensdag 14 april 2010 @ 19:16:
-Ik heb geen HDMI ingangen meer over op mijn receiver beneden.
Daar hebben ze HDMI splitters voor uitgevonden :) Daarmee kan je 2 apparaten op 1 poort van je receiver aansluiten. Je dan uiteraard maar echter van 1 bron tegelijk gebruik maken.

Als je het nog iets luxer wilt zou je een HDMI switch kunnen overwegen waarmee je tussen meerdere bronnen kunt schakelen. De bronnen kunnen dan wel allemaal tegelijk aan staan.

Je bent nu iets leuks in elkaar aan het knutselen. Maar als je later een een nieuwe(re) PC koopt ga je echt spijt krijgen dat je niet gewoon een enkele HDMI kabel hebt liggen.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nou,..

Ik vind een extra afstandsbediening veels te irritant. Beneden heb ik er al een stuk of 10 liggen. Ook verbruikt zo'n splitter extra stroom. Daarnaast zal een simpele HDMI-splitter niet werken, omdat.. het een splitter is en geen mixer. Ik heb dit al getest; tenzij de andere aparaat uit staat (geen stroom over HDMI) zal het niet werken.

Ik heb dus een 7-pins HDTV-out kabel gekocht voor mijn 8800GT. Die komt waarschijnlijk deze week binnen. (Component) Ik bekijk of de beeldkwaliteit goed is (in ieder geval niet veel slechter dan HDMI)

Voo het geluid heb ik nog een oplossinkje gevonden; ik merk dat mijn S/Pdif-out van de X-Fi soms hapert. Dit kan komen omdat de afstand gewoon te groot is, en de stroomsterkte te weinig is, of omdat de optical kabel en het "oogje" niet goed op elkaar zijn afgestemd.
Hierom wil ik bijvoorbeeld mijn oude geluidskaart gebruiken. (P5E's Soundmax) Dit is mogelijk met behulp van de COAX SPDIF output. Dit vind ik zelf handiger, omdat mijn huidige COAX-input te weinig wordt gebruikt, en COAX een veel grotere afstand kan overbruggen. :Y) Tot slot is een andere oplossing tal van kabels aanleggen voor de LINE-OUT's, maar dat zie ik niet als optie op dit moment.

Huidige plan is dus:

Stereotulp van PC naar TV: brengen component video over, 2 van de 3 kleuren.
S-video van PC naar TV: 3 pinnen brengen SPDIF over, de 2 overige pinnen brengen de 3/3 Component-Video-signaal.

*Reserve: Soundmax COAX Output gebruiken, 5.1 geluid, niet in games, wel digitaal.
*Reserve 2: LINE-outs gebruiken.
*Reserve 3: HDMI kabel 15 meter aanleggen voor het beeld.
*Reserve 4: HDMI-VidKaart kopen met SPDIF input.

I keep you posted! :)

[ Voor 11% gewijzigd door SalimRMAF op 20-04-2010 22:48 ]

Gulfstream G650

Verwijderd

SPDIF zit wel degelijk op de 8800gt....was dit niks voor je?

Heb de proef op de som genomen en 2 kabeltjes aan elkaar gesoldeerd 5 minuten werk, kosten nul euro. SPDIF 8800GT connecten aan je mobo's SPDIF et voila digitaal geluid uit je DVI poort over een HDMI kabel _/-\o_

Zit me alleen af te vragen of de pc nu alle dolby formaten kan uitsturen, DOLBY TRUE HD, DTS HD etc? Wil graag een nieuwe receiver kopen en gebruik maken van alle toeters en bellen. Zit wel met 6 kanaals onboard HD chip maar of ik er zo makkelijk mee weg kom...anybody???

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik heb mijn 8800GT tig keer van alle kanten bekeken, maar geen Spdif header te bekennen. :( Ook zit ik met het probleem dat mijn Xfi titanium geen SPDIF heeft. (header)

Die HDMI kabel komt er wel. ;)

Gulfstream G650

Verwijderd

salimrmaf schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:58:
Ik heb mijn 8800GT tig keer van alle kanten bekeken, maar geen Spdif header te bekennen. :( Ook zit ik met het probleem dat mijn Xfi titanium geen SPDIF heeft. (header)

Die HDMI kabel komt er wel. ;)
Toevallig ook een EVGA zoals degene op pagina 3? Misschien paar pinnetjes erop solderen als je durft ;)

Verder antwoord op mijn eigen vraag intussen gevonden. De nieuwe formaten,DD+ en hoger zijn niet via SPDIF te draaien wegens gebrek aan bandbreedte.

Voor de geinteresseerden hier het hele verhaal uitgelegd.

Edit: Of toch weer wel met HDMI 3 (wat standaard is nu, wright?) maar de graka hangt weer via SPDIF aan het mobo dus ja hoe komt het door de kabel :? Zucht, best een hoop leeswerk nog dacht ff surround geluidje te versieren 8)7 Eerst maar weer een studie volgen zo te zien. Ben gelukkig wel warm nu. We komen er wel...ooit :+

Verwijderd

Momenteel stuur ik beeld en geluid over een 10 meter lange HDMI-kabel. Hoewel 15 meter natuurlijk wel wat langer is maakt de kabelkwaliteit dan weer bar weinig uit. Toen ik dat voor mijzelf ging uitzoeken heb ik een interessant stukje gelezen over dat het bijvoorbeeld belangrijker is dat de kabelparen exact dezelfde lengte hebben dan de kabeldikte. De 10 meter van de allergoedkoopste OEM (12,95) doet het hier naar volle tevredenheid.

Om het jezelf makkelijk te maken kan je kijken of je niet ergens een goedkope videokaart met een fatsoenlijke HDMI-out kunt vinden of dat je geen DVI-D hebt dat toevallig ook HDMI mét geluid kan uitsturen (wat ik nu heb).

Edit: na sommige berichten nog een tweede keer gelezen te hebben kan ik dus bevestigen dat geluid via een DVI naar HDMI-stekkertje wél kan, in ieder geval in sommige gevallen. Ik draai het momenteel op een 4770 met de bijgeleverde DVI-D naar HDMI-plug en dus die 10 meter kabel. Ik moest alleen even een losse Ati-driver installeren om het geluid aan de praat te krijgen. Nou weet ik uiteraard niet of dat alleen bij die kaart zo is of ook bij andere kaarten werkt.

Anders moet je maar een 4770 kopen :p

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 06:15 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 05:59:
Edit: na sommige berichten nog een tweede keer gelezen te hebben kan ik dus bevestigen dat geluid via een DVI naar HDMI-stekkertje wél kan, in ieder geval in sommige gevallen.
Het is dan wel noodzaak dat de videokaart ook audio kan outputten over DVI, zoals je zelf al aangaf. De berichten gingen er meer over dat het niet mogelijk was om een apart DVI videosignaal en een spdif audiosignaal met een verloopstekkertje over 1 HDMI kabel te transporteren. Daarbij moet ik wel weer toegeven dat ik niet op de hoogte was van het feit dat er videokaarten bestaan met louter DVI aansluitingen die ook audio op dat signaal kunnen zetten.

Verwijderd

Ja voor Amd is dat niet zo speciaal. Volgens mij kunnen alle Radeons dat iig de HD's gezien die een audio controller hebben met bijpassende drivers itt Nvidia. Vandaar ook de guide @ overclock.net (zie link hierboven) welke mensen met Nvidia uitleg geeft om ook audio uit je kaart te toveren. Geen idee overgens wanneer Ati/amd is begonnen met deze ''service'' dus uitzoeken als je zekerheid wilt. Ati en ik zijn al een poosje geleden uit elkaar gegroeid na 4 overlijdens gevallen op rij binnen de 2 jaar (per kaart)....uh maak dat 5 die van mijn broer heeft de 2 jaar ook niet gered terwijl alle Nvidia's om ons heen de tand des tijds met vlag en wimpel doorstonden...uh maak dat staan (stock kaartjes+systeem bye the way).

Verwijderd

Die pech kan je hebben. Gemiddelden zeggen helaas niets over individuele gevallen, hoewel je natuurlijk wel wat pech moet hebben ;) Ik ben in mijn hele leven slechts tegen één kapotte videokaart aangelopen en dat is een 8600 GT of GTS uit die beruchte 8xxx serie.

Waren dat kaartjes uit dezelfde serie, waarmee je die problemen had?

Verwijderd

Over HDMI: een 15 Meter HDMI kabel van A-kwaliteit (en dat heb je nodig, aangezien het om 15 meter gaat)
Hoeft niet. HDMI=digitaal. Je merkt geen verschil tussen een kabel van een tientje of honderd euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:58:
Die pech kan je hebben. Gemiddelden zeggen helaas niets over individuele gevallen, hoewel je natuurlijk wel wat pech moet hebben ;) Ik ben in mijn hele leven slechts tegen één kapotte videokaart aangelopen en dat is een 8600 GT of GTS uit die beruchte 8xxx serie.

Waren dat kaartjes uit dezelfde serie, waarmee je die problemen had?
Eensch maar neen niet dezelfde serie. Het begon met een 7500...die was eigenlijk al rot vanaf het begin. Vrij rap daarna kwam de legendarisch 8500pro welke binnen 2 jaar er mee kapte (systeem zelf was toen overgens wel overgeclocked graka niet, althans niet extra dus). Toen door naar de 9500 vanwege de 9500>9700mod welke met 2 verschillende kaartjes niet doorging alhier. Kaarten door verkocht en de nog meer legendarischere ;) 9800pro gekocht waarvan er maar liefst 2 van zijn gesneuveld ruimschoots binnen 2 jaar (systemen sinds de 9800pro stock gehouden tot op heden). Eén was van mijn broeder welke overgens hiervoor een 9600pro had die ook snel stuk ging en ik zelf had 2dehands nog een 9600XT gescoord die na enkele maanden de geest gaf. Allemaal, beginnend met algemene performance verlies, artifacts, poef, einde!!!!!!!!!

De volgorde van de kaarten kan enig sinds anders liggen want ik wissel regelmatig van spullen maar je zult begrijpen dat mijn vertrouwen een beetje op is in deuze club/clubben diverse merken gehad van club3d tot hercules!!!

En neen het ligt pertinent niet aan onkunde van mijn kant (dat zegt natuurlijk iedereen maar dat moet je maar even van me aannemen ;) ). Pc van mijn broer was zo'n privé plan heb ik nooit aangezeten uh op het plaatsen van de 9800pro na dan O-) Daarnaast ben ik nog wel een game liefhebber dus mijn kaartjes hebben het vast warm gehad maar die van mijn broer hebben nog nooit een game gezien. Ow en uh neen we hebben eigen huizen in andere steden/dorpen dus de vlieger jullie lichtnet moet eens nagekeken gaat ook niet op. En om de vraag voor te zijn waarom ik ze bleef kopen...op papier gaven die kaarten op de 7500 na (en de mislukte 9500mods maar deze diende een hoger doel :P) veruit de meeste bang for the buck. Achteraf blijkt dan dat het alleen maar geld kost maar ok :X

Edit: Nu ik mijn Ati geschiedenis aan het doornemen ben en bij het heden ben beland springt me te binnen wat voor kaart er in mijn pc zat voor de 8800GT..................3x raden....................een 1950pro en via mijn garantie kreeg ik gratis de 8800GT omdat de 1950 binnen het jaar al artifacts begon te vertonen 7(8)7

Boven een nvidia 7600gs draait al jaren zo ook een mx440. Ligt nog een Matrox ergens onder het stof en een voodoo 2 en 3 die het nog doen dus NEEEEEE het ligt niet aan mij ;) Ik ben ervaren genoeg en erg zuinig op mijn spulletjes en alles gaat altijd lang mee en blijft er als nieuw uitzien. Alleen zodra er Ati op staat gaat het stuk of Sony maar dat is weer een heel ander verhaal welke minstens zo lang is :D
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 03:26:
[...]

Hoeft niet. HDMI=digitaal. Je merkt geen verschil tussen een kabel van een tientje of honderd euro.
Deels correct gesteund door één of andere TU hier in ons kikkerland. Was pas nog op tv google maar voor het bewijs ;) . Alleen na 15 meter ofzo was er enig verschil te meten wat mij weer verteld dat de oogjes/oortjes het pas doorhebben als de kabel een straat verderop ligt!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2010 04:21 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Yep,

De chaos is niet meer nodig, want ik zal straks een GTX460 kopen. _/-\o_ Hierdoor (HDMI output) kan de GTX460 ervoor zorgen dat ie zijn interne geluidskaart zal gebruiken voor het geluid. 1 Kabeltje dus zal tot alles in staat zijn. :)

Is iemand misschien bekend met een goedkope winkel? Heb zitten zoeken, maar vind alleen best dure sites. :(

Dacht een keertje eentje ergens gevonden te hebben t.w.v. 16 euro.

Ik zie dat er bij veel "budget" kabels staat dat de kabel waarschijnlijk geen 1080p kan doorvoeren (10 meter kabel bij kabeltje.com). Dit lijkt me kletskoek? Ze willen dat je gewoon een duurdere versie koopt?

[ Voor 19% gewijzigd door SalimRMAF op 09-08-2010 16:41 ]

Gulfstream G650

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is geen kletskoek. 1080p60 + audio kost om en nabij de 3 Gb/s. Met dat soort snelheden luistert interferentie heel nauw. Voor een paar meter maakt dat niet zoveel uit, maar voor afstanden van 10 tot 15 meter moet je er echt wel aan gaan denken om een goede kwaliteit kabel te kopen. Een officiele "standard cable" is gespect op 2.25 gbit, en dus is dan alleen 720p / 1080i gegarandeerd. Een "high speed cable" is gespect op 10.2 gigabit. Sowieso moet je absoluut geen budget platte nemen, die zijn vaak niet twisted wat interferentietechnisch gezien een ramp is. Maar zoiets als dit gaat uiteraard ook nergens over. Fucking 730 euro voor een 15 meter kabel 8)7. Deze lijkt me sowieso prima. Bij die witte van 17,95 staat trouwens niet bij dat 1080p mogelijk niet werkt, wellicht kun je die nog proberen.

Maar goed, je kan er zelf natuurlijk ook voor zorgen dat je de boel goed isoleert en 'm niet langs stroomleidingen legt enzo.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 11-08-2010 00:11 ]

Verwijderd

SalimRMAF schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:37:

Ik zie dat er bij veel "budget" kabels staat dat de kabel waarschijnlijk geen 1080p kan doorvoeren (10 meter kabel bij kabeltje.com). Dit lijkt me kletskoek? Ze willen dat je gewoon een duurdere versie koopt?
Dit is helaas niet zo. Afhankelijk van hoe de kabel ligt (langs storingsbronnen als voedingen en dergelijk) en de foutcorrectie in je display is kan het zijn dat die kabel geen 1080p door geeft, maar lagere resoluties als 720p bijvoorbeeld wél. Het blijft helaas een kwestie van try and error met de goedkope kabeltjes.

Verwijderd

Ik heb een paar dagen geleden de budget HDMI kabel van 10m gekocht bij kabeltje.com.

Ik heb geen probleem met streamen van 1080p films van mn PC.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Heb een 15M nodig. :p Ben mijn paypal/eBay accountgegevens weer aan het activeren, omdat ik het e.e.a. op eBay heb gevonden.

Gulfstream G650

Pagina: 1