Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Hallo,

Vorige maand is een oude 250 GB harde schijf overleden nu weet ik niet zeker of het door mijn schuld kwam want ik had hem namelijk laten vallen maar daarna deed hij het een tijdje nog wel gewoon daarom twijfel ik, iemand enig idee wat er gebeurt als blijkt dat het door mijn schuld komt dat hij kapot is gegaan?

En dan nog iets op de site van Seagate hebben ze achterlijke eisen voor het opsturen (Link) van een RMA namelijk dat hij in een doos zit met 2 inch foam aan alle zijden nu heb ik hem gewoon in een anti statisch zakje gedaan en die in een doos van 30x20X15 gedaan en omringt met zakjes lucht en bubbeltjeplastic gaan ze hier lastig overdoen? Vond hier wel wat topics over op het internet maar die waren allemaal vrij oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik kan niet echt antwoorden geven op jou vragen maar toch een korte reactie. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat het laten vallen van de HDD de levensduur niet ten goede is gekomen. Als Seagate concludeert dat het je eigen schuld is loop je het risico dat je onderzoekskosten en dergelijke moet betalen, plus het verzenden naar seagate toe lijkt mij. Geen idee of het bij Seagate zo werkt maar het zou mij niet verbazen.

Mijn voornaamste vraag: als je kijkt naar wat HDD's tegenwoordig kosten, is het dan echt de moeite om zo'n schijf op te sturen? Helemaal als het al een oude schijf is en de kans aannemelijk is dat het niet eens onder de garantie valt. Voor een paar tientjes heb je een schijf met meer ruimte die met een beetje geluk nog beter presteert ook. Als je in de pricewatch kijkt heb je voor 33 euro een nieuwe 250GB schijf (ga ik er even vanuit dat het een 3,5" sata schijf is waar we het over hebben). De goedkoopste 500GB heb je zelfs al vanaf 40 euro. Als je in de V&A kan het nog wel goedkoper, zie hier.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Seagate komt er waarschijnlijk niet achter of je hem hebt laten vallen, dus je zou hem prima op kunnen sturen, afgezien van de morele bezwaren natuurlijk.
Je kunt op de Seagate site kijken of er nog garantie op de schijf zit, en dan een RMA aanmaken.
Over het verzenden: je kunt bij elke computerboer binnen lopen en vragen om een verzenddoos voor een hdd, die hebben ze plenty liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Mr Alfabet schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:08:
Seagate komt er waarschijnlijk niet achter of je hem hebt laten vallen, dus je zou hem prima op kunnen sturen, afgezien van de morele bezwaren natuurlijk.
Je kunt op de Seagate site kijken of er nog garantie op de schijf zit, en dan een RMA aanmaken.
Over het verzenden: je kunt bij elke computerboer binnen lopen en vragen om een verzenddoos voor een hdd, die hebben ze plenty liggen.
Als je hem hebt laten vallen vind ik het persoonlijk onbeschoft om garantie te claimen. Heb onlangs hetzelfde gehad met een laptop schijf (laptop aan het afsluiten en dan 50cm laten vallen, laptop = ok, schijf niet). Gewoon een nieuwe schijf kopen. Wil je hem laten maken, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde schijf terug van Seagate, maar wel een dikke rekening. Ik zou gewoon een nieuwe kopen....

En die eisen zijn er niet voor niks. Als jij een hardeschijf in een normale envelop doet en hem op stuurt, tja, dan is de kans groot dat ie in transport defect raakt. Heb je recht op garantie, dan moet je er wel alles aan doen om de schijf niet nog verder te beschadigen.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
De garantie zelf (tijd gezien) kan je op de site controleren, zoals men al zegt.
Garantie (door het vallen) moet volgens mij ook geen probleem zijn, men maakt de hdd's tegenwoordig toch zodat ze tegen een stoot/val kunnen, dus vind ik dat het ook onder garantie moet zitten.
Ook de verpakking is goed, ze zetten dat er alleen maar bij om te zorgen dat (zoals R.E. zegt) niet in een envelop stopt, maar fatsoenlijk verpakt.

Of het daadwerkelijk geaccepteerd wordt (garantie/verzending) kunnen wij hier natuurlijk niet garanderen. Daarnaast ben ik het ook eens met Rupie. Nieuw schijfje heb je sneller binnen dan een RMA en opsturen etc kost ook geld, aangetekend enzo om zeker te zijn dat het goed gaat, dus zou ik eerder een nieuwe grotere (meer GB) aanschaffen dan RMA aanvragen en opsturen.