Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 23:33

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Naar aanleiding van de update van de Macbook Pro's van vandaag ging ik op zoek naar het verschil tussen de i5 processor in de een en de i5 in de andere macbook pro.
Notebookcheck gaf een wel erg groot verschil aan in prestaties(het gaat om de 520m en de 540m, zie vooral dhrystone), zo groot dat het mijn inziens wel veroorzaakt moet worden door meer dan alleen kloksnelheid.
Uiteindelijk kwam ik op deze pagina:
http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=47341,43544,
Daarbij wordt als enige verschil op kloksnelheid na, nog de eigenschap embedded gegeven. Waarbij de een dus wel embedded is en de ander niet.
Ik snap bij deze 2 processors even niet wat men hier bedoeld met embedded omdat het toch vrijwel dezelfde processors zullen zijn maar embedded toch een groot verschil impliceert...

Mijn vraag is dus, wat bedoelt men hier met embedded en kan dit het grote verschil in prestaties verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:47
Ik heb even voor je gegoogled,
daar kon ik uit opmaken dat Embedded bij een CPU inhoudt dat hij gesoldeerd zit op het moederbord,
Dus zonder socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
ik weet het niet zeker, maar misschien is de 540M iets agressiever in de turbo boost? als dat dhrystone een singlethreaded programma is, en de 540M wel de turboboost inschakelt, en de 520M niet, zal dat meteen het verschil verklaren?

google maar eens, sommige zijn agressiever in de turboboost activeren dan andere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 23:33

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Het enige dat Google mij leert over de agressiviteit is dat dat verschil tussen de 400 en 500 modellen is (waarbij de 500 dus agressiever is).

Wat betreft de eigenschap embedded, zitten laptop-cpu's normaliter eigenlijk op een voet of zit daar inderdaad verschil in dat de ene direct op het moederbord zit en de ander op een voet?
En als er verschil in zit, hoe kan het op een voet zitten dan zorgen voor extra snelheid ten opzichte van direct op het moederbord gesoldeerd zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
Laptop CPU's zaten vroeger wel op het moederbord gesoldeerd, maar de meeste zitten gewoon op een voet tegenwoordig. Verder wat embedded betekend even een quote gevonden op internet:

Q: What does “Embedded” mean?
A: Embedded indicates that Intel anticipates shipping the product for an extended period of time. Embedded parts typically need to be procurable for 7+ years, whereas standard parts are typically procurable for 2+ years.

Oftewel embedded houdt in dat het product minimaal 7 jaar te verkrijgen is. De reden daarvoor is waneer je speciale "embedded" systemen hebt in speciale apparatuur. Zie bijvoorbeeld: http://www.adlinktech.com...detail.php?cKind=&pid=947

Als je processor na 3 jaar om wat voor reden stuk gaat, wil je natuurlijk niet je compleet geautomatiseerde systeem vervangen met alle hardware eromheen... Qua snelheid is er dus geen verschil tussen wel of niet embedded.

Verder heb ik even gekeken naar die chart van notebookcheck, Daar is voor de 540m (Dhrystone) maar 1 benchmark gedaan met een score van 40.000, terwijl de 520m, 5 benchmarks van zijn variërend tussen 3200 en 39.000 (nee, geen typfout!!). En dat trekt het gemiddelde dus wel omlaag. Zie hier: Je verklaring voor de veel lagere score. In feite verschilt het dus vrij weinig als je de ene score van 3200 wegdenkt bij de 520m.