Is Powerline de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divitiae
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:33
Hallo Tweakers,

Ik zit al een lange tijd met een vervelend probleem. Ik en een ander familielid spelen graag (online) games, allebei draadloos. Nu is echter sinds kort sprake van een "oneerlijke verdeling" van de wireless bandbreedte sinds dit familielid een game speelt dat nogal veel dataverkeer heeft met als gevolg dat ik soms wel 1000 ms ping heb als ik op het zelfde moment online game.

Nu wil ik hier graag iets aan doen, maar omdat een kabel trekken van de router naar de computer in dit huis geen optie heb zit ik te denken om: http://azerty.nl/producte...eplug-av-hpav-extern.html (Belkin Gigabit Powerline HD) adapters aan te schaffen. Kunnen jullie mij over dit probleem adviseren, en vertellen of ik met behulp van deze aanpak mijn oorspronkelijke snelheid weer terugkrijg?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Divitiae op 13-04-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50

BHQ

De bandbreedte zelf zal het probleem vast niet zijn (tenzij je ingame content moet downloaden). Om welke game(s) en welke router gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die powerline dingen werken nog best aardig. Ik heb zelf wel eens een setje getest en als ik zou moeten kiezen draadloos en zo'n powerline ding dan zou ik echt voor powerline gaan. Draadloos is mij te instabiel, zeker als je veel data eroverheen gaat gooien. Dan is zo'n powerlinesetje namelijk een stuk stabieler, resulterend in lagere pings.
Of je daadwerkelijk 1Gbit haalt betwijfel ik en het hangt ook erg af van de indeling van de stroomgroepen in je huis of het gaat werken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je die 1 Gbit wel echt nodig?
Anders zou ik voor een goedkopere (langzamer) versie gaan)

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divitiae
Jarpse schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:29:
De bandbreedte zelf zal het probleem vast niet zijn (tenzij je ingame content moet downloaden). Om welke game(s) en welke router gaat het?
Ik heb een Thomson SpeedTouch 580 router, en de games Warrock en WoW.

Met behulp van deze powerline adapters wil ik graag hebben dat als er op één PC die draadloos is aangesloten op de router iets wordt gedownload, dit weinig tot geen gevolgen heeft voor mijn internet snelheid (op Powerline adapters).

@DeeJee:

Ik wil zoveel mogelijk snelheid eruit halen, zeker omdat ik er misschien meerdere apparaten op ga aansluiten in de toekomst met behulp van een switch..

[ Voor 13% gewijzigd door Divitiae op 13-04-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Divitiae schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:34:
Ik wil zoveel mogelijk snelheid eruit halen, zeker omdat ik er misschien meerdere apparaten op ga aansluiten in de toekomst met behulp van een switch..
"Het werkt" maar powerline zal dan niet een snelle oplossing zijn.
Trek een kabel of koop een betere wireless router, ben je stuk goedkoper uit en bovendien ook meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Hadden ze niet ooit een test gedaan met die powerlines, dat het mogelijk is om bij de buren het internetverkeer met bijvoorbeeld Wireshark af te luisteren?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik ken mensen die Powerline gebruiken en voor normaal gebruik is dit zeker en vast te doen (ze halen ook netjes hun 10 Mbps)

Het is soms ook zoeken naar het "juiste" stopcontact om een maximale snelheid te krijgen (heeft met stroomkringen te maken ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis 3 van die powerline adapters liggen. Daarvan zijn er minstens twee kapot, aangezien ze het niet eens meer doen wanneer ik ze in dezelfde verlengdoos stop.

Wat ik merkte was dat ze na verloop van tijd warm worden en dan vallen ze gewoon uit. Denk dat er nu zelfs iets doorgebrand is, want ze doen nu niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:14:
Ik heb thuis 3 van die powerline adapters liggen. Daarvan zijn er minstens twee kapot, aangezien ze het niet eens meer doen wanneer ik ze in dezelfde verlengdoos stop.

Wat ik merkte was dat ze na verloop van tijd warm worden en dan vallen ze gewoon uit. Denk dat er nu zelfs iets doorgebrand is, want ze doen nu niets meer
Uit ervaring heb ik ontdekt dat powerline adaptors in een stekkerdoos alleen maar snelheidsvertragingen en instabiliteit met zich mee brengen.

En misschien had jij een B-merk ofzo? De nieuwere generaties zijn iig al een heel stuk beter dan de oudere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je bent beter af met een router die wat meer connecties aankan, bandbreedte is met online gamen feitelijk geen issue, daar dit niet zoveel pakt. Aantal connecties is wel van belang, en een goede wifi (liefst bedraad) verbinding al helemaal.

Gigabit is overdone overigens, in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
Sebazzz schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:59:
Hadden ze niet ooit een test gedaan met die powerlines, dat het mogelijk is om bij de buren het internetverkeer met bijvoorbeeld Wireshark af te luisteren?
In principe wel, maar als het goed is zit er standaard een wachtwoord op (iig dat was bij mij zo) en wordt het verkeer gewoon encrypted doorgestuurd.

Heb nu ongeveer 3 jaar hetzelfde 200 mbps kitje, en het werkt nog dag in dag uit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn drie dingen belangrijk:

1) Hoe is je stroomnetwerk aangelegd? Is dat kwalitatief goed? Eigenlijk zou je de gewenste setup een keer moeten testen voordat je dit spul koopt, anders kan het wel eens zijn dat je iets koopt wat voor jou niet werkt.
2) Bandbreedte is inderdaad niet snel het probleem, maar ik zou vooral kijken naar latency; dat is voor gamen natuurlijk van belang. Ook iets om te testen.
3) Koop iets wat kwalitatief goed is, en waar je een garantie op hebt, want ik hoor ook vaker dat deze dingen nogal snel dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

EDIT schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:19:
[...]

In principe wel, maar als het goed is zit er standaard een wachtwoord op (iig dat was bij mij zo) en wordt het verkeer gewoon encrypted doorgestuurd.

Heb nu ongeveer 3 jaar hetzelfde 200 mbps kitje, en het werkt nog dag in dag uit perfect.
En dan nog, moeten je buren ook PowerLine gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misterdoom schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:17:
[...]

Uit ervaring heb ik ontdekt dat powerline adaptors in een stekkerdoos alleen maar snelheidsvertragingen en instabiliteit met zich mee brengen.

En misschien had jij een B-merk ofzo? De nieuwere generaties zijn iig al een heel stuk beter dan de oudere!
Netgear, is volgens mij geen verkeerd merk.

Ze waren idd traag (14Mbps), maar ze vonden elkaar niet eens meer in de stekkerdoos.

Anyway, dit zijn puur mijn persoonlijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divitiae
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:19:
Volgens mij zijn drie dingen belangrijk:

1) Hoe is je stroomnetwerk aangelegd? Is dat kwalitatief goed? Eigenlijk zou je de gewenste setup een keer moeten testen voordat je dit spul koopt, anders kan het wel eens zijn dat je iets koopt wat voor jou niet werkt.
2) Bandbreedte is inderdaad niet snel het probleem, maar ik zou vooral kijken naar latency; dat is voor gamen natuurlijk van belang. Ook iets om te testen.
3) Koop iets wat kwalitatief goed is, en waar je een garantie op hebt, want ik hoor ook vaker dat deze dingen nogal snel dood gaan.
1) Ik heb geen idee hoe ik zou kunnen controleren of mijn stroomnetwerk kwalitatief goed is.. Ik heb hier namelijk niet veel verstand van!
2) De latency zit de laatste weken vaak rond de 850 ms wat heel frustrerend kan uitpakken. Echter wanneer ik alle andere PC's uitschakel (en dat andere familielid ook niet thuis is) is het rond de 50 ms. Daarom heb ik dus het gevoel dat als deze twee pc's allebei zegmaar een vrije baan hebben, het probleem zou moeten worden opgelost (dus de ene pc draadloos, de andere met kabel)..
3) Op Hardware.info stond laatst een vergelijkingstest van Powerline adapters en daar kwam deze van MSI het beste uit de test: http://www.alternate.nl/h...RE&l1=Netwerk&l2=PowerLAN, daar staat dat er bij dit product 24 maanden garantie is en bij die van Belkin (zie startpost) beperkte lifetime garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53
Je kunt kijken hoe oud de installatie is.
Maar het maakt niet heel veel uit hoor, hooguit een paar Mbps.
Volgens mij is de latency met powerline wel duidelijk lager dan met wifi.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Divitiae schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:56:
[...]

1) Ik heb geen idee hoe ik zou kunnen controleren of mijn stroomnetwerk kwalitatief goed is.. Ik heb hier namelijk niet veel verstand van!
2) De latency zit de laatste weken vaak rond de 850 ms wat heel frustrerend kan uitpakken. Echter wanneer ik alle andere PC's uitschakel (en dat andere familielid ook niet thuis is) is het rond de 50 ms. Daarom heb ik dus het gevoel dat als deze twee pc's allebei zegmaar een vrije baan hebben, het probleem zou moeten worden opgelost (dus de ene pc draadloos, de andere met kabel)..
3) Op Hardware.info stond laatst een vergelijkingstest van Powerline adapters en daar kwam deze van MSI het beste uit de test: http://www.alternate.nl/h...RE&l1=Netwerk&l2=PowerLAN, daar staat dat er bij dit product 24 maanden garantie is en bij die van Belkin (zie startpost) beperkte lifetime garantie.
gekke vraag hoor, maar misschien moet je eens kijken wat je familielid uitvoert op die PC, als er daar namelijk dik op wordt gedownload dmv bijv. P2P dan kun je powerlinen / ethernetten wat je wilt, maar dan slurpt je familielid mogelijk je internetverbinding vol op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
wat voor internet verbinding heb je liggen?
omdat ik soort gelijke situatie bij een maat van mij.
als hij css speeld en ik youtube filmpje via draadloos dan schiet zijn ping ineens omhoog na de 300ping.
hij speeld esl wars en is dus hoogst irritant.

maar na veel testen bleek gewoon het internet niet meer willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je nou je huisgenot aansluit via een oude hele slome powerline maakt het uit....

maar bedenk dat waarschijnlijk je internet de bottleneck is.

Ik dacht overigens dat iedereen op wireless even snel was, met andere woorden, 1 ver weg liggende slome client zal de andere verbindingen ook trager maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Op de vraag of Powerline / DLan de oplossing is voor jou kunnen we op basis van de huidige verstrekte info niets zinnigs zeggen.

Bekijk voor beide machines eens met bijv InSSIDer hoe het wifi landschap er bij jullie uitziet. Wifi is nu eenmaal erg gevoelig voor storingen.

Verder is er vaak heel erg veel te tweaken aan je game in ini files of zelfs de normale config.
Voor online gameplay heb je een andere setup/config dan voor lanplay. (ben al even gestopt met gamen, maar met Q2 en Unreal was hier erg veel mee te doen iig).

QoS voor je router zou ook nog kunnen helpen.

Begin bij het begin.
Sluit beide machines aan via een kabel, om je router uit te sluiten.
Verwissel beide pc's een fysiek van plaats.
En ga zo stap voor stap verder om te kijken waar het probleem zit.

Als je weet waar je probleem zit, dan kun je naar oplossingen gaan zoeken.
Of je budget moet eindeloos zijn, dan is de oplossing een tweede internet aansluiting voor jou zelf. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even logisch verstand gebruiken... ;) Plus de opmerking die ik al maak: "Eigenlijk zou je de gewenste setup een keer moeten testen voordat je dit spul koopt". Maw: kijk eens of je iemand kan vinden die je zoiets kan lenen, om te zien of het werkt. Je kan niet door de PVC-buis heenkijken om te zien of je stroombekabeling wel in orde is.
2) De latency zit de laatste weken vaak rond de 850 ms wat heel frustrerend kan uitpakken. Echter wanneer ik alle andere PC's uitschakel (en dat andere familielid ook niet thuis is) is het rond de 50 ms. Daarom heb ik dus het gevoel dat als deze twee pc's allebei zegmaar een vrije baan hebben, het probleem zou moeten worden opgelost (dus de ene pc draadloos, de andere met kabel).
Ik heb het juist over de latency die die powerline setup toevoegt. Dat zijn ook 2 actieve elementen die vertraging opleveren, en als je stroomnet niet zo heel goed is, kan dat ook vertragen (error correction en zo). Snap even wat ik zeg: je voegt iets toe in je netwerk, en dat moet goed werken.
Da's prima, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Ik heb een powerline verbinding (sweex 200 mbit), naar alle tevredenheid, tussen mijn modem en computer liggen. Deze maakt gebruik van de homeplug av standaard, Nu heb ik een PconTv setje gekocht die gebruik maakt van de "eigen" adpaters met de upa standaard. Kan ik deze twee systemen naast elkaar gebruiken of storen ze op elkaar? Is er bij iemand eventueel bekend of andere merken die gebruik maken van de UPA standaard samen werken met PConTv geleverde adapters. (PconTv wil/kan geen antwoord geven en verkopen ook geen losse adapters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

In navolging van Azul2001 die een goede opmerkingen heeft om eens uit te zoeken hoe het met de wifi omgeving staat.
Kijk ook eens of die andere PC niet (onbedoeld) continue staat te uploaden...
Met een programma als Netmeter (http://www.hootech.com/NetMeter/) kan je al aardig zien of er ge-upload/download wordt.

Als dat het geval is helpt een powerline/vaste kabeloplossing ook niet..

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Mijn ervaring met dit soort oplossingen is erg slecht.

Ik heb een paar maanden geleden een D-Link setje uitgetest die theoretisch 100mbit zou moeten halen, ik haalde krap 30mbit niet al te veel beter dan WiFi, dus nutteloos :)
Het gaat hier dan wel op een gbit setje, wel intressant, als die ook maar 30% procent haalt zit je op 300mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:17
Ik heb bij mijn ouders thuis een Devolo 85Mbit kit geinstalleerd. Het gaat om allemaal vaste pc's en wireless vond mijn pa maar niets. De snelheid die we effectief krijg zit rond de 14Mbit, een serieus pak minder. Je kan nooit weten hoe de situatie bij u gaat zijn, want dat hangt volledig af van de bekabeling die je hebt liggen.
Overigens, het PLC signaal gaat - in België althans - verloren in de stroomkast. Er komt 380V toe en dat wordt omgezet naar 220-230V. Het PLC-signaal overleeft deze omzetting niet en de buren kunnen dus niet meeluisteren, -surfen.

Ipv een mogelijke oplossing te zoeken in PLC, spreek uw ouders eens aan. Wij hadden vroeger 1 pc, moesten we ook zien dat ieder om de beurt mocht spelen ;)
Je kan ook een goeie router komen en alles regelen met QoS?
Wil je toch PLC, is Gbit inderdaad totaal overkill. Bedenk ook dat je nooit sneller zal surfen dan de maximale snelheid van uw abo. Heb je een 20Mbit abo, mag je 10Gbit bekabeling en apparatuur steken, boven de 20Mbit zal je toch niet geraken :).

Ik heb zelf thuis een wifi-setup met WDS om een groot oppervlak binnen 1 SSID op te vangen. Ik heb geen last van meegamende gezinsleden, en mijn ping is overal in huis hetzelfde. Ik gebruik de wereldbefaamde WRT54GL met Tomato erop en dat staat me toe zowat alles in te stellen wat ik wil...
Pagina: 1