Crossover frequency

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-12 12:07
Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Onkyo TX-SR507 & Infinity Primus HCS.
Het geluid is lekker warm en ik kan deze combinatie iedereen dan ook aanraden.

Nu mijn probleem.
Op zowel de receiver als de subwoofer moet ik een crossover frequency instellen. In het boekje van de speakers staat dat de subwoofer op 120Hz moet staan. Maar waar moet de receiver op?

Meer gegevens:
Frequency range sat. 100hz - 20.000hz
Crossover 3000hz
Frequency range sub. 35hz - 150hz
Crossover 50-150hz. (staat dus op 120hz).

[ Voor 37% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-04-2010 16:36 ]

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 07:33

NvM

Hier is heel veel informatie over op internet te vinden. 80hz is een gangbare crossover frequency, het hoe en waarom staat ook op het grote boze internet.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
NvM schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:28:
Hier is heel veel informatie over op internet te vinden. 80hz is een gangbare crossover frequency, het hoe en waarom staat ook op het grote boze internet.
Iets met klepel en klok.

de Ts heeft namelijk naar mijn idee best een goede vraag. Vervolgens geef je hem het verkeerde antwoord en verwijst hem leuk naar het internet.

Hoe het wel moet. De set geeft zelf op dat de crossover op 120 hz moet staan. Dus dat is het punt waar we ons ook aan gaan houden. Of de sub dan lokaliseerbaar is doet er niet toe. Aangezien je al helemaal geen gat in het geluidsbeeld met een bereik van 40 hz wilt hebben.

Maar wat je dus in dit geval het beste kunt doen is de crossover op de Subwoofer helemaal (in ieder geval ruim boven de 120hz) open draaien. En dan vervolgens met behulp van je receiver de crossover instellen. Vaak is dit ook een stuk precieser in te stellen dan wanneer je aan de potmeter op je sub draait.

http://raptr.com/Doppert/about

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doppert schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:46:
[...]

Iets met klepel en klok.

de Ts heeft namelijk naar mijn idee best een goede vraag. Vervolgens geef je hem het verkeerde antwoord en verwijst hem leuk naar het internet.

Hoe het wel moet. De set geeft zelf op dat de crossover op 120 hz moet staan. Dus dat is het punt waar we ons ook aan gaan houden. Of de sub dan lokaliseerbaar is doet er niet toe. Aangezien je al helemaal geen gat in het geluidsbeeld met een bereik van 40 hz wilt hebben.

Maar wat je dus in dit geval het beste kunt doen is de crossover op de Subwoofer helemaal (in ieder geval ruim boven de 120hz) open draaien. En dan vervolgens met behulp van je receiver de crossover instellen. Vaak is dit ook een stuk precieser in te stellen dan wanneer je aan de potmeter op je sub draait.
Anders zit je idd ook met een dubbele demping op je crossoverpunt

en dan gewoon spelen met het crossover punt op je versterker, gewoon wat je beter vindt klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 13-04-2010 20:57 ]

Iperf

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-12 12:07
fish schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:55:
[...]

Anders zit je idd ook met een dubbele demping op je crossoverpunt

en dan gewoon spelen met het crossover punt op je versterker, gewoon wat je beter vindt klinken.
Duidelijk. Dus crossover uit het boekje aanhouden, maar alleen de receiver laten beslissen.
Wat doet de potmeter op de subwoofer dan precies? Is dat alleen voor als je de speakers aansluit op de subwoofer?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja,
of wanneer je versterker geen cut off heeft oid dan kun je de cut off instellen op de ondergrens van je normale speakers

Iperf

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
NvM schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:28:
Naja, dat lijkt me niet zo slim. Want de satalieten houden erop bij 100 Hz, dus mis je het gebied tussen 80-100. Ik zou hem zetten op de 110/120.

Verder, niks doen in je receiver maar alleen de cross-over instellen van je subwoofer, dat is goed genoeg.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 14:17

FikkieHo

Wokmaster

Swagger schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:33:
[...]

Naja, dat lijkt me niet zo slim. Want de satalieten houden erop bij 100 Hz, dus mis je het gebied tussen 80-100. Ik zou hem zetten op de 110/120.

Verder, niks doen in je receiver maar alleen de cross-over instellen van je subwoofer, dat is goed genoeg.
Dit is juist wat ze meestal niet aanraden, de meeste mensen hebben dus hun subwoofer helemaal aan. En de crossover ivm kleine sats 100hz op je receiver..

Het maakt meestal niet zoveel uit, maar zorg dat je 1 van de 2 open zet en met de ander instelt.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
Wat is de fade-out van de subwoofer? 12/24/48db? Een subwoofer stopt namelijk niet bij 120 als je instelt dat de crossover daar op moet staan. De crossover houd in (crossing-over: oversteken) dat de subwoofer vanaf dat punt afbouwd tot hij niks meer doet.

Met een 12 db crossover gaat hij vanaf 120 tot 150 door (uiteraard is het effect bij 150hz dan miniem omdat het steeds minder word)
Met een 24 db crossover gaat het sneller naar beneden en zal hij rond de 120-140 ophouden.

Dit is een schatting, verschilt meestal per subwoofer. Zoek dus even op wat je DB Crossoverpunt is. Reken dan uit waar je wilt dat de subwoofer zijn rendement verliest en de anders speakers het over kunnen nemen. Stel het daar op in : Kijk of de bastonen elkaar niet overlappen (rommelige bas) en kijk of je het zo prettig vind.

Het zou dus best kunnen dat je je subwoofer lager moet instellen dan je denkt omdat hij niet spontaan vanaf je ingestelde waarde niks meer doet. Hoe hoger de Crossover DB , des te dichter kun je hem bij de 100hz zetten.

Succes :)
Pagina: 1