Toon posts:

XFX nVidia GTX260 - Oververhit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week een Thermalright HR-03 GTX gekocht voor mijn XFX GTX-260 Core Edition, omdat de standaard cooler nogal wat lawaai maakte. Als fan voor die cooler heb ik een Scythe 120mm gekozen, die draaide op het moment van gebruik op een 800rpm (was fan controller vergeten goed te zetten voor de film).

Tijdens het kijken van een film in full HD op mijn 24" monitor viel plots het beeld uit en het geluid speelde gewoon verder. Heb dan uiteindelijk gewoon op de reset knop geduwd en bij het herstarten kreeg ik meteen 'artifacts', zie foto's in bijlage.

Vervolgens kaart uit de pc gehaald, laten afkoelen (volgens mij was hij oververhit omwille van die film), BIOS gereset, andere (kleinere) monitor aangesloten, ... Wat ik ook doe, ik blijf steeds artifacts krijgen.

Is er nog iets dat ik kan doen of is deze kaart definitief kapot?

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/9619/img0036ii.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/4295/img0037u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/5537/img0038rh.jpg

KrV

Verwijderd

Durf het niet zwart op wit te zeggen, maar het ziet er wel naar uit dat je videokaart naar de 7de hemel is. Test hem in een anders systeem zou ik zeggen.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:13

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het lijkt er inderdaad op dat de kaart definitief kapot is.
Als alles geprobeerd is kan je hem misschien nog proberen te bakken?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat een film de kaart heeft oververhit... Heb je er na het plaatsen van de Thermalright HR-03 al mee gegamed e.d.? De foto's doen sterk vermoeden dat het geheugen van de videokaart problemen heeft (lees; kapot). Heb je bij het plaatsen van de Thermalright HR-03 GTX wel goed alle geheugen blokjes voorzien van heatsinks?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-02 21:49
Ziet er niet best uit,

Zat de koeler wel goed? Niet vergeten om koelblokken op de VRM's te doen?

Desnoods gooi je even snel de oude koeler er weer op. Maakt dat geen verschil dan is het over denk ik.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Van de film kan het niet zijn, dit duidt op een geheugen probleem, heb je er goed op gelet dat de nvio chip gekoeld is door een heatsink, en de vrm's? (geheugen ook trouwens)

Ik zelf denk dat je er niet gek veel meer aan kan doen, je kunt wel eens proberen of het terugklokken van het geheugen wat uitmaakt, op mijn 7800gtx met arti's verhielp dat het probleem.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 17:53 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ghost Dog schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:04:
Het lijkt er inderdaad op dat de kaart definitief kapot is.
Als alles geprobeerd is kan je hem misschien nog proberen te bakken?
Bakken? Dit is een gt200b core.. Geen g80 core.
Overigens vermoed ik dat het je geheugen van de kaart is die een opdoffer heeft gehad. Zitten er wel sinks op de geheugen chips?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• HATA28
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-01 18:00
Kaart is echt defect. Ik weet niet of je nog garantie hebt, maar anders kan je je oude koeler er weer op doen en hem terug brengen oid.

(Bakken is niet bepaald een goed plan, werkte vooral bij 8800 kaartjes, sommige 6000kaarten ed. GTX260 gaat hier niet beter van worden denk ik zo)

[ Voor 35% gewijzigd door HATA28 op 13-04-2010 18:08 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Xenomorphh schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:56:
[...]

Bakken? Dit is een gt200b core.. Geen g80 core.
Overigens vermoed ik dat het je geheugen van de kaart is die een opdoffer heeft gehad. Zitten er wel sinks op de geheugen chips?
Nooit geschoten altijd mis? Mits er geen garantie meer op zit, wss niet ivm de koeler...
Xbox 360 en laptops zijn ook te bakken evenals meerdere successen bij andere video kaarten, maar het geeft natuurlijk geen enkele garantie :P

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even wat foto's genomen van de kaart met de cooler erop, volgens mij zijn alle ram chips bedekt maar ik ken jammer genoeg niet zo gek veel van grafische kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/2477/img0042wh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/1373/img0041wy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/3986/img0040fe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/3360/img0039g.jpg

Wat bedoelen jullie juist met 'bakken', is hier ook een andere term voor? Toch al bedankt voor de suggestie :)

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:47

Unagi

Always aware...

De koeler op de VRM's zit scheef en een "zuigende" fan zorgt voor een stuk minder airflow op de memchips.

[ Voor 82% gewijzigd door Unagi op 13-04-2010 19:38 ]

• Matthijsdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07-2025
bakken houd in dat je de kaart in de oven doet, maar met een gtx260 ga je er niets mee opschieten,
dat word vooral gebruikt bij g80core GPU's die niet goed meer werken.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bakken.. ;)

En nogmaals; zonder garantie, nooit geschoten altijd prullenbak....

edit, ik zie idd nu dat de veertjes missen bij twee pootjes op dat scheve blokje wat frietjemet net aanhaalde.
Geen wonder dat ie het loodje heeft gelegd.. :X

[ Voor 58% gewijzigd door Humma Kavula op 13-04-2010 19:45 ]

Wear Sunscreen!

• Bolletje
  • Laatst online: 12:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat 'bakken' geldt niet bij jouw kaart. Sommige mensen hebben de neiging omdat nu bij alle kapotte videokaarten te zeggen omdat het wel met sommige andere videokaart werkt (G80, ofwel de 8800GTS en 8800GTX, Ultra e.d.)

Met bakken wordt lettelijk bedoeld de kaart de in de oven stoppen.

Verwijderd

Unagi schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:35:
De koeler op de VRM's zit scheef en een "zuigende" fan zorgt voor een stuk minder airflow op de memchips.
Dat grote blok dat scheef zit, zit niet op de VRM's, maar op de nvio chip, misschien heeft deze zo'n hoge temperatuur bereikt dat hij bijna het loodje heeft gelegd.
Probeer die eens recht te monteren, zien of dat wat uitmaakt.

• Unagi
  • Laatst online: 02:47

Unagi

Always aware...

Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:41:
[...]

Dat grote blok dat scheef zit, zit niet op de VRM's, maar op de nvio chip
Je hebt gelijk, nu ik terugkijk zie ik ook niet hoe ik daar vrms in heb kunnen zien :P

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik die heatsink niet recht kan monteren aangezien er iets in de weg zit, tijdens de montage had ik die ook al opgemerkt maar aangezien deze kaart compatibel is met de koeler dacht ik dat het geen probleem zou zijn..

Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/4636/img0043k.jpg

Edit: voor de duidelijkheid heb ik op deze foto de heatsink van de ramchips gehaald..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 20:09 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:25
De kristal oscillator zit in de weg. je moet dus een stukje uit de heatsink halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/coolers/Tright_HR-03/Image11L.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het nog nut om nu dat stukje weg te halen? Aangezien mijn kaart waarschijnlijk toch al kapot is.. Op beide producten heb ik nog meer dan een jaar garantie, valt dit onder garantie?

KrV

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wettelijk? Nee

Die had je in principe al vergeven met het vervangen van je koeler, eigen risico jammer genoeg...

Wear Sunscreen!

• Cheezus
  • Laatst online: 14:58

Cheezus

Luiaard

Meestal vervalt de garantie als je de koeler vervangt. Als je het dan ook nog eens verkeerd doet (dat scheve blok) valt dit niet meer onder garantie.
Je kunt de originele koeler terugzetten en doen alsof je er niets mee hebt gedaan maar dat heet frauderen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb, zoals sommigen in deze thread mij hadden aangeraden, de kaart gebakken (10 minuutjes op 200°C). Vervolgens de originele koeler er weer op gezet en hij werkt weer!

Het enige verschil is da ik nu met een geruis zit wanneer de kaart belast is, hoe zwaarder de toepassing hoe meer ruis. Waarschijnlijk is dit niet meer op te lossen?

In ieder geval ENORM bedankt voor het advies.

KrV

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wat voor 'geruis' bedoel je?
Geluid (waarvan?) of beeld?

[ Voor 31% gewijzigd door Ghost Dog op 20-04-2010 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geluid, van op de kaart zelf. Hoe meer ik de kaart belast, hoe luider..

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En het klinkt suizend(/piepend/tikkend/etc.)?

Verwijderd

Topicstarter
Suizend komt het dichtste bij, ik heb wat gezocht en ik gok op een slecht soldeer contact van een condensator omwille van het bakken. Bijgevolg zou opnieuw bakken dan het probleem kunnen verhelpen, maar ook kunnen verergeren..

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Coil whining? In dat geval ga je het niet oplossen door de hele kaart opnieuw te bakken. Er zijn guides waarbij er met nagellak het eea is opgelost, Google maar eens.

[ Voor 85% gewijzigd door Jejking op 21-04-2010 12:29 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou in elk geval proberen het geluid zo goed mogelijk te lokaliseren, dan kan je ook iets meer zeggen over mogelijke oplossingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het gesuis ook gestopt, heb een en ander veranderd in de BIOS en sindsdien is het opgelost :)

Kaart werkt dus volledig zoals voorheen, bedankt voor alle hulp!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik wil een ding opmerken: waarom vragen mensen steeds of er nog garantie is bij een XFX kaart? 8)7
Ik zou toch zweren dat die kaarten levenslang garantie hebben. :F

Gelukkig voor jouw doet je kaart het weer.
Kon ik maar zeggen dat mijn gt9500 van Club 3d het maar vlekkeloos doet. :-(

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:55
Alleen als je hem registreert binnen 30 dagen na aankoop oid.

Verwijderd

Topicstarter
Kaart heeft het uiteindelijk nog 3 maanden volgehouden. Permanente oplossing is bakken dus niet.

Ondertussen vervangen door een passieve kaart, ATI 5750, zeer tevreden van.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
primusz schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:46:
Je kunt de originele koeler terugzetten en doen alsof je er niets mee hebt gedaan maar dat heet frauderen.
Gewoon doen als je de koelpasta goed aanbrengt en de juiste thermisch tape gebruikt kan dat wel.
Het klinkt mischien naaiend maar ik vind dat bedrijven te strak volgens de garantie's leven.
Ze ontzegen de garantie voor alles te weinig airflow in je kast garantie weg :>
Pagina: 1