Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2019
*let op - eerste post*

Beste Mensen,

HELP

Ik heb onlangs m'n pc geupgrade. Nieuw moederbord (Asus M4A78 Pro), nieuwe processor (AMD Athlon X4 630), nieuw geheugen (2x kingston DDR2 1g).

Installatie liep in eerste instantie vlot. Maar nadat alles was geinstalleerd en ik aan het betere gamewerk wou beginnen sloeg mijn computer uit. geen foutmeldingen, scherm op zwart en alleen het lampje op het moederbord brande nog. Om te kunnen herstarten moest ik mijn voedingskabel eruit trekken en wachten tot het lampje op het moederbord uit ging, stekker er weer in en dan kon ik opnieuw opstarten.

Vervolgens begon ik aan alles te twijfelen en zowel een nieuwe videokaart (ASUS EN9500) als psu (cooler master M 620W) gekocht.

dit loste het probleem echter niet op.

De computer blijft uitvallen bij de zwaardere belasting. "Stationair" blijft hij, in eerste instantie, gewoon lopen.

wat feitjes op een rijtje:

*Probleem doet zich metname voor als er spellen worden gespeeld
*Temperatuur van alle apparaten is prima
*Herstarten kan alleen na uitrekken van de voedingskabel
*Ook geprobeerd met 1 geheheugenblokje (beide een keer)
*Geen foutmeldingen op scherm
*BIOS is geupdate
*Gebruik twee harde schijven (dual boot) (1x XP SP3, en 1x Vista (bah)) (schone installaties (geformateerd en opnieuw geinstalleerd)
*Drivers van alle apparatuur geupdate

Ik zou graag van jullie willen weten of er mensen zijn die het zelfde probleem hebben en/of een mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al geprobeerd om een spelletje te spelen met je onboard vga, als die op je moederboord zit tenminste.

Sorry verkeerd gelezen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
het lijkt er op dat ie toch ergens in een beveiliging schiet
je temps kunnen goed zijn maar staat er miss een in de bios shut down temp miss staat die verkeerd ingesteld te laag dus waardoor je systeem uitvalt als je gaat game

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
Ik zal d'r nog eens doorheen (de bios).

Mij is verteld dat problemen met temperatuur altijd een error geven. Ook ben ik gewezen op eventuele kortsluiting, maar geen idee wat ik daar mee moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Memtest al een nachtje laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
Wel een keer gedraaid, maar toen klapte die ook uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle kabels nagelopen? Je zegt: probleem doet zich met name voor met spellen, ook andere toepassingen? Wat zijn de temperaturen en heb je naar de voltages gekeken? Memtest op beide reepjes afzonderlijk gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
*Kabels meerdere keren gechecked
*De twee (splinternieuwe) reepjes om de beurt afzonderlijk in de peecee gehangen, en in beide gevallen bleef het probleem zich voor doen.

edit: En tijdens benchmarks bijvoorbeeld. Als hij eenmaal er een keer is uitgeklapt doet het probleem zich daarna sneller voor. Dus ook tijdens het internetten bijvoorbeeld.

Voltages ben ik niet zo'n expert in, maar daar kan ik vanavond wel ff een screendump van maken.

[ Voor 24% gewijzigd door outhuyse op 13-04-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, mocht dat lukken dan ben ik ook benieuwd naar de temperaturen. Probeer in de bios even het voltage van het geheugen naar 1.9 Volt zetten indien mogelijk. Merkwaardig geheugen trouwens, ik zie het voor het eerst.....

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
een linkje met de voltages en temperaturen.

*heb de videokaart eruit gehaald en gedraaid op de interne videokaart. heb de 'meting gedaan' nadat de peecee en dik uur filmpjes had afgespeeld.

Hij lijkt niet uit te vallen nu de videokaart eruit is, maar de temperaturen zij raar (zie link)

http://yfrog.com/2mtempvoltj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Download gpu-z eens en kijk eens wat daar naar voren komt. Heb je een andere grafische kaart voor handen om te testen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
CPUZ http://yfrog.com/0icpuzouthuysej

Ik heb het met diverse kaarten proberen te draaien, maar met alle kaarten het probleem. Met een extern gevoede XFX gf8800 GTS wel sneller problemen dan met een niet gevoede Asus EN9500 gt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cpu-z ziet er ok uit, nu GPU-Z, download ook even SIW en maak een screenshot van de sensors. Is het gelukt om het geheugen voltage in de bios te verhogen naar 1,9 Volt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:19:
Okay, mocht dat lukken dan ben ik ook benieuwd naar de temperaturen. Probeer in de bios even het voltage van het geheugen naar 1.9 Volt zetten indien mogelijk. Merkwaardig geheugen trouwens, ik zie het voor het eerst.....
Wat is er merkwaardig aan het geheugen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelheid, 750 MHz.... Het staat ook niet op de QVL van Asus als geheugen dat met dit moederbord is getest. Zou zomaar kunnen dat als je er een setje Kingston Value ram van 800 MHz. in prikt, dat je van al het gelazer af bent.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
SIW - Sensor (na twee uren draaien met de interne geheugenkaart) (hij valt dus niet uit als ik de interne kaart gebruik)

http://yfrog.com/4jsiwdj

Ik zal zsm ff het voltage op de processor op 1.9 proberen te zetten en ook een siw sensortje als ik draai met een pci videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:22:
De snelheid, 750 MHz.... Het staat ook niet op de QVL van Asus als geheugen dat met dit moederbord is getest. Zou zomaar kunnen dat als je er een setje Kingston Value ram van 800 MHz. in prikt, dat je van al het gelazer af bent.
Ik heb gebruik het volgende geheugen. dus het toegevoegde product bovenaan klopt niet. 8)7

http://yfrog.com/g4siwmemoryj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
outhuyse schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:48:
SIW - Sensor (na twee uren draaien met de interne geheugenkaart) (hij valt dus niet uit als ik de interne kaart gebruik)

http://yfrog.com/4jsiwdj

Ik zal zsm ff het voltage op de processor op 1.9 proberen te zetten en ook een siw sensortje als ik draai met een pci videokaart.
niet je cpu voltage verhogen, maar je geheugen voltage ;)
Daarnaast dat plaatje waarop je gpu 94 graden wordt is dat onder load? of idle?
Bij idle dan is er iets goed mis met dat ding.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
Ik ben geen expert, maar nu ik zo naar mijn eigen screenshots zit te kijken denk ik dat er iets mis is met het -5v voltage. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat geeft de bios aan bij de voltages? Zoals Moshe85 al opmerkt: geheugen voltage naar 1,9 Volt en niet CPU voltage. Temp van de onboard grafische chip is inderdaad idioot hoog, bordje is misschien brak. Download GPU-z nu even en kijk wat deze vertelt over de grafische chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outhuyse
komt tie...

http://yfrog.com/1fgpuzqj

Ik heb gemerkt dat de 8300 onboard chip ook als er een pci-videokaart inzit heel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbordje is niet in orde, tijd voor een RMA. Omruilen dus.......
Pagina: 1