Fout in RAID0 configuratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:25
Beste tweakers,

Ik heb zojuist een melding gekregen in Windows 7 dat er een fout is opgetreden in mijn RAID0 configuratie (2x Samsung F3 500GB). Nu wil ik mijn gegevens natuurlijk zo snel mogelijk backuppen, maar ik heb een vraag over hoe ik dit precies kan doen:

Het liefst backup ik alles wat er nu opstaat, dus ook Windows 7. Ik wil dus eigenlijk een backup maken van wat er precies nu opstaat. Als ik vervolgens 1 van mijn F3's RMA stuur en een nieuwe F3 krijg, wil ik weer een RAID0 configuratie maken en de backup daar weer opzetten. Kan dit uberhaubt?
En werkt het dan ook zoals het nu werkt (zonder de error dan :P )? En met welke programma zou ik dit kunnen doen? En hoe groot wordt deze backup dan (net zo groot als de totale grote van mijn harde schijven, 1TB, of kleiner? Hoe klein?)

Ik gebruikte vroeger altijd "Ghost" om een backup te maken, maar dat deed ik dan altijd van een partitie. Nu wil ik het van een hele harde schijf doen (bij RAID0 worden de 2 harde schijven als 1 gezien). Ik heb echter geen floppy-drive meer, dus ik kan Ghost hier niet op draaien (in ieder geval niet welke ik zelf heb).

Nu heb ik wat op Google gezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn ontzettend veel backup programma's, maar ik heb geen idee welke er goed zijn en welke er kunnen wat ik ervan verwacht (lees: backup maken van een hele harde schijf en dit dan 1:1 kunnen terugzetten op een nieuwe, met de zelfde soort harde schijven, RAID0 configuratie.

Ook kreeg ik een BSOD. Ik heb opgezocht wat de code betekent, maar ik op "Hardware Failure". Dit komt denk ik overeen met de fout in de RAID0 configuratie: 1 (of zelfs 2) van mijn Samsung F3's werken niet meer perfect. Het gaat om de volgende BSOD:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2epskmq.jpg

Mijn specs:

E8500 E0 @ 3,8Ghz
P5K-E
4GB GEIL PC8500
2x Samsung F3 500GB (totaal 1TB)
650W Antec voeding

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Perzikvrucht op 13-04-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ghost (of verwanten) zijn ook prima te draaien vanaf een USB stick hoor ;)

Als je een lege (of volle die leeg mag) USB stick neemt, en je formatteerd die met de HP USB Format Tool: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

En je gebruikt daarbij bijv. Windows 98 systeembestanden, de win98 floppy files kun je ook hier downloaden: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=196

Dan kun je dus gewoon booten vanaf die USB stick, op die stick kun je zetten wat je wil, zoals bijv. Ghost.

Verder als je genoeg ruimte hebt op een externe disk, zou ik de compressie uitzetten, dan hou je de mogelijkheid om de image door te browsen met Ghost Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Bedankt! En weet je ook of het mogelijk is wat ik wil? En of dit gaat werken? En weet je misschien ook hoe groot het image bestand wordt met en zonder compressie (schatting)? I.v.m. gebruiken van een externe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

barzi schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:40:
En weet je misschien ook hoe groot het image bestand wordt met en zonder compressie (schatting)?
Grootte is ongeveer de hoeveelheid data dat op je schijven nu staan. Met compressie is dit ongeveer 50%

Het terugzetten van de backup lijkt me geen issue. RAID array aanmaken en terugplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Big Womly op 13-04-2010 09:52 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ah oke, dan zal ik dat even proberen. Compressie heeft verder geen nadelen, behalve dat de image te in te kijken is met Ghost Explorer?

Ik ben ook op zoek naar een HDD test tool. Ik kan natuurlijk niet in Windows komen als ik mijn RAID configuratie uitzet, dus het moet in DOS. Nu heb ik een de "Hiren's Boot CD 10.3", maar ik kan daar eigenlijk geen goede tool vinden om mijn harde schijven te testen. Weet iemand anders misschien een goede tool, waarvoor ik dus niet in Windows hoef te komen, waarmee ik mijn harde schijven kan testen? Het zijn SATA schijven, dus daar moet het programma ook mee overweg kunnen (1 van de test tools op Hiren's Boot CD kon alleen maar IDE schijven zien namelijk, en daar heb ik er nul van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Op Hirens boot cd staan de volgende programma's om je HD's mee te testen.

- Samsung Disk Diagnose (SHDIAG) 1.28: to diagnose the disk when suspected to have failures (Dos Freeware).
- Samsung ESTOOL 3.00g: Drive Diagnostic, Automatic Acoustic Management, Enable/Disable SMART etc (Dos Freeware).
- Samsung HDD Utility(HUTIL) 2.10: The Drive Diagnostic Utility (Dos Freeware).

edit:

JapyDooge, kon toch niet weten dat je aan het typen was :P

edit2:

Volgende keer wat sneller typen >:) en die webcam is niet van mij nee, chatroulette misschien? :+

[ Voor 19% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-04-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Mja een image met compressie is wat sneller corrupt. Zeker als je bron niet helemaal te vertrouwen is (je huidige raidset dus) kan dat wat lastig zijn.
Overigens als er veel problemen zijn bij het ghosten, kun je een command line optie proberen die disk errors negeert (volgens mij -e ofzo maar dan moet je even ghost /? doen) wat nogal wat problemen wil oplossen.

Wat de disk test tools betreft: volgens mij staan er op Hiren's cd ook diagnostic tools van de hardeschijffabrikanten. Die werken meestal het beste voor dit soort situaties, maar het kan zijn dat je daarvoor je disks uit je RAID moet halen als het hardware RAID is. Dan zou ik eerst de ghost images maken en daarna pas testen. ;)

Edit: Heu Dj-sannieboy does niet :( ik was nog aan het typen :+

Edit2: Oh is die webcam niet van jou :+

[ Voor 6% gewijzigd door Noxious op 13-04-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Bij Hirens moet je naar Hard Disk Tools. Ga naar Next en daar staat SeaTools. Deze moet je hebben om je HDD te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 19:08
Even een kleine noot. Heb je die schijven tegelijk besteld? Controleer dan ook even de serienummers, geheid dat ze uit dezelfde batch komen. Als je dan weer Raid 0 draait kan je er natuurlijk donder op zeggen dat de tweede het ook snel kan gaan begeven. Misschien heb je dan wel minder geluk en ben je als nog alles kwijt.

Het is slecht een tip maar doe er je voordeel mee.....

Ik zou gewoon kijken of je er niet nog een schijf bij kan zetten die je documenten backuped op reguliere basis. Met raid 0 heb je natuurlijk dubbele kans dat je je data verliest :)

[ Voor 19% gewijzigd door muppet99 op 13-04-2010 10:47 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Seatools is voor Seagate schijven.
Houd er rekening mee dat lang niet alle tools met de schijven overweg kunnen zodra die in een RAIDset zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Bedankt allemaal! Ik zal er vanavond even mee aan de gang gaan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ik wilde gister het gaan proberen, maar had toch nog een vraag over Ghost commands. Er is inderdaad een command waardoor Ghost door blijft backuppen, ook al zijn er badsectors (-FRO). Maar er is ook een command zodat ghost de boottrack meeneemt van de schijven. Wat houdt dit precies in? En heb ik dit nodig?

Voor het geval dit belangrijk is: ik heb Windows 7 en Windows XP draaien op de pc. Dus een dual OS systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Het is inderdaad aan te raden om de bootsector mee te backuppen in dit geval, dat was ik vergeten te vermelden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ah oke. Ik zit nu alleen met het probleem dat Ghost wel de bron kan zien (raidset an 1TB), maar ik niet een andere sata schijf (1 schijf van 2TB) kan zien bij destination.. Ik zie de 2TB schijf wel bij de sources staan.. Hoe los ik dit op?

Op dit moment staat RAID nog aan, omdat ik denk dat zo backuppen het beste is.

Over de tip dat de 2 schijven uit dezelfde batch komen: serienummers zijn lijken inderdaad erg op elkaar (laatste 4 cijfers verschillen van de 14 karakters). Maar wat kan ik nu doen, ik kan de niet-stukke schijf niet zomaar ook laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Hmm wat is de bestandsindeling van de 2TB schijf?
Als dit NTFS is dan herkent 'ie de partitie waarschijnlijk niet om er op te schrijven (al dacht ik dat nieuwere Ghost versies wel naar NTFS konden schrijven, maar niet sure).
Als je 2TB schijf nog leeg is kan het een optie zijn om die zolang als FAT32 te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ghost kan al jaren NTFS schrijven, geen enkel probleem. Moet wel en heel oude versie zijn als dat niet mogelijk is. Daarnaast kan Ghost een schijf ook gewoon overschrijven ongeacht wat er al op staat (gevuld met partities of gewoon helemaal zonder partities). @TS: Wat je nog kan proberen is in plaats van 'partition to partition' 'disk to disk' te doen, of omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
smvs het is de bedoeling dat 'ie ghost naar een image... niet naar een andere disk als ik het goed begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Noxious schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:26:
smvs het is de bedoeling dat 'ie ghost naar een image... niet naar een andere disk als ik het goed begreep.
Dan moet er een partitie aanwezig zijn, daar heb je gelijk in. Wel goed punt want zonder een partitie zou er idd geen geschikte doellocatie zichtbaar zijn in Ghost. Ik zou dit echter niet aanraden, als het om grote hoeveelheden data gaat kun je beter geen image file maken IMO maar gewoon een partitie of schijf klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Er staat al een partitie op de 2TB schijf (1 partitie die alles benut).. Maar het wil dus maar niet lukken.
Misschien een ander backup programma? Die dus ook een hele schijf kan backuppen naar 1 image file (moet dus gebeuren zonder in Windows te komen, moet NTFS en RAID kunnen begrijpen en moet ook de boot sector mee backuppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
barzi schreef op woensdag 14 april 2010 @ 18:34:
Er staat al een partitie op de 2TB schijf (1 partitie die alles benut).. Maar het wil dus maar niet lukken.
Misschien een ander backup programma? Die dus ook een hele schijf kan backuppen naar 1 image file (moet dus gebeuren zonder in Windows te komen, moet NTFS en RAID kunnen begrijpen en moet ook de boot sector mee backuppen).
Ik zou niks backuppen naar een image file. Als je honderden GB's gaat backuppen naar één image file dan maak je het de techniek onnodig lastig. (Dit wordt waarschijnlijk gesplit en dan krijg je dus meer dan honderd files van zeg 4 GB, niet erg hanteerbaar) Maak liever gewoon een één op één kopie, gewoon partition tot partition dus of disk to disk. Ghost neemt gewoon alles mee dan. (Je hebt alleen kans dat als je het terugzet dat de nieuwe partitie niet actief is maar dat is even een extra handeling doen die ook ergens in het Ghost menu zit) Maar welke versie van Ghost gebruik je eigenlijk? Van Hiren's? Die is wel oké namelijk, latere versies draaien onder Windows (eigenlijk een doorontwikkelde versie van Driveimage) en maken het allemaal onnodig lastig. Een alternatief wat ik aanraad is Acronis Trueimage, dat gebruik ik zelf tegenwoordig hoofdzakelijk omdat het als één van de weinige moderne imaging programma's een (Linux based, maar je kunt ook voor WinPe kiezen) rescue CD heeft waarmee je ook images kunt maken en niet alleen restoren. Daarnaast heb ik gewoon goede ervaringen met Acronis, het werkt tot nu toe gewoon betrouwbaar. Helaas kan Acronis - althans de versie die ik gebruik, Enterprise 9.7.8206 - voor zover ik weet alleen images maken en geen partities of drives clonen dus daarvoor gebruik ik Ghost van Hiren's nog.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 15-04-2010 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Bedankt voor de tip, maar het probleem is dat de 2tb schijf niet van mij is en er ook al data opstaat wat niet weg mag. Ik heb me erbij neer gelegd dat ik geen backup meer maak. Ik heb wel de belangrijkste gegevena gebackupt. Nu heb ik het volgende probleem:

Nu heb ik mijn raidset uitgezet en beide harde schijven gecontroleerd. Echter wordt er geen fout gevonden.. Ook heb ik mijn geheugen getest en daar wordt geen fout gevonden. Hoe kan dit? Ligt het dan niet aan mijn harde schijven maar aan het moederbord (ik draaide softwarematige raid0)? En hoe kan ik dit testen/bevestigen?

Edit: ik heb gelezen dat het kan komen door de SATA kabels. Nu heb ik deze vervangen en wil ik kijken of dit het probleem heeft opgelost. Mijn raid array is nu uitgezet, maar de harde schijven zijn niet geformateerd. Is er een mogelijkheid om de raid array weer aan te zetten en dat ik mijn data weer kan aflezen (dus dat windows gewoon boot)? Als ik de RAID array nu aanzet zegt ie dat ie geen besturingssysteem heeft gevonden. Komt dit omdat de data niet meer afgelezen kan worden of omdat er wat fout is in de boot sector (aangezien ik een dual boot draai)? En kan ik dit nog oplossen?

En wat zou nog meer een verklaring kunnen zijn voor de haperingen en/of BSOD?

[ Voor 36% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-04-2010 21:27 ]

Pagina: 1