• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:51
Ik zit een beetje rond te kijken en te verzinnen of ik mijn huidige setup zal upgraden of niet.
Om te beginnen mijn huidige setup:

Moederbord: Asus M3A78
Processor: AMD Athlon 6000+ (Dual core, 3Ghz(?))
Geheugen: 4Gb 800MHz (dual channel)

Ik heb zitten kijken om er een Phenom IIX2 545 (3 Ghz) op te zetten, en eventueel het geheugen te vervangen voor 1066Mhz dual channel geheugen.
Het moederboard kan dit allemaal aan, aldus de Asus website
Ik vraag me echter af of ik hiermee prestatiewinst ga boeken, of dat het gewoon verspild geld is.

Of is het verstandiger om een tripple/quad core te nemen?

Waarvoor gebruik ik mijn PC?

- Internetten
- Films (al dan niet HD)
- World of Warcraft
- Muziek

Alles wordt grafisch aangestuurd door een 8800GTX.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:31
Wat vind je nu te traag gaan? Van een CPU upgrade gaan niet opeens programma's sneller laden. Wat wil je bereiken met de upgrade?

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-02 15:36
Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:28:
Waarvoor gebruik ik mijn PC?
- Internetten
- Films (al dan niet HD)
- World of Warcraft
- Muziek
Voor welk van deze taken denk je een upgrade nodig te hebben ?

PSN ID: JLvanEs0305

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik eerlijk ben, heeft het upgraden weinig effect voor hetgene wat je er mee doet.
WoW heeft geen zware machine nodig om fatsoenlijk te kunnen draaien :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
Voor hetgeen wat je ermee doet zou je systeem zeker genoeg moeten zijn, wellicht moet je het probleem meer aan de softwarekant zoeken?

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 21:29
Of een SSD kopen, dat levert meer prestatie winst op bij het booten en laden van programma's.

• Snuffel
Tja, ik merk dat, met name in WoW maar ook met HD films, de handel begint te stotteren.

25 mans raid: framedrop naar <10 fps
HD films: framedrops

Dus dan ga je verzinnen wat er allemaal 'beter' kan. Naast de grafische kaart is dat dan de processor en het geheugen.
Ik kan natuurlijk ook de grafische kaart vervangen door een ATI 5xxx kaart om zo wat meer framerates op het beeldscherm te toveren.

Huidig OS: Windows 7 64 bit, Ultimate

[ Voor 4% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 08:47 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou natuurlijk je OS opnieuw kunnen installeren. Dat scheelt vaak een boel performance ivm broken drivers, foutieve codecs, virussen, spyware etc. etc. Daarna alleen de benodigde drivers installeren (mobo, videokaart etc.).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

misschien is het verstandig de bottleneck te isoleren, ga even gamen en kijk hoe hoog de GPU load gaat, die zou constant boven de 90% moeten zitten.

als dat het geval is, heeft een cpu upgraden geen zin, als dat wel zo is zou ik die processor even op zijn staart trappen.

• lexi
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:53:
misschien is het verstandig de bottleneck te isoleren, ga even gamen en kijk hoe hoog de GPU load gaat, die zou constant boven de 90% moeten zitten.

als dat het geval is, heeft een cpu upgraden geen zin, als dat wel zo is zou ik die processor even op zijn staart trappen.
Dit is de zinnigste reply tot nu toe. Inderdaad zoek de bottleneck.
Kan die 8800GTX overigens geen hardware matige HD decoding van verscheidene codecs?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe kan je met zo'n processor nog framedrops hebben in HD films? Full HD zou op die 3ghz vlekkeloos moeten draaien, je zou echt niks mogen merken qua framedrops.
Lijkt me eerder dat je gigantische achtergrond processen hebt draaien die er voor zorgen dat de rest niet genoeg cpu kracht heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Snuffel
GPU load meten... hoe?

Op de achtergrond lopen relatief weinig processen als ik eerlijk ben.
Naast NOD 32 heb ik wat zaken als Logitech keyboard profiler voor mijn G11, PowerIso, HD Audio deck, en standaard MSN/Skype open, ongeacht wat ik aan het doen ben. Dat kan mijns inziens nooit zo zwaar zijn.
Heb je dit probleem ook ervaren toen je het OS pas had geinstalleerd? Wat is er dan verandert?
Ja, dit is altijd al zo geweest. En het probleem is met name WoW in grote raids met allerlei grafische zut op het scherm.
Ik draai raids standaard al op lage resolutie (1024*768) met alle grafische opties op zo laag mogelijk. En dan nog lage FPS.

[ Voor 123% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 09:02 ]

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
Heb je dit probleem ook ervaren toen je het OS pas had geinstalleerd? Wat is er dan verandert?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan je zelf zien, is er een proces van veel cpu load vraagt of veel geheugen gebruikt?
En over welke HD films hebben we het? Wat is de bitrate? Hoewel met die CPU zelfs de bird scene vloeiend zou moeten lopen.

GPU load meten kan met rivatuner.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:46:
Tja, ik merk dat, met name in WoW maar ook met HD films, de handel begint te stotteren.

25 mans raid: framedrop naar <10 fps
HD films: framedrops

Dus dan ga je verzinnen wat er allemaal 'beter' kan. Naast de grafische kaart is dat dan de processor en het geheugen.
Ik kan natuurlijk ook de grafische kaart vervangen door een ATI 5xxx kaart om zo wat meer framerates op het beeldscherm te toveren.

Huidig OS: Windows 7 64 bit, Ultimate
Wellicht kan je je settings van WoW eens wat lager instellen. Met name de shadows zijn echt killing. Ik heb zelf lang WoW gespeeld met een 8800GTX en daarbij altijd consequent de shadows of op low of gewoon uit gezet. In raids had ik echt nauwelijks problemen op 1920x1200@32BPP.

Als je framedrops in een HD film hebt zou ik eens kijken naar de codecs die je gebruikt want ook daar had ik met die kaart geen enkel probleem.

Mijn systeem was voorzien van een C2D E6850, ongeveer vergelijkbaar met de processor die je zelf nu hebt qua performance, ook Windows 7 64bit Ultimate (maar met 8GB geheugen, al maakt dat voor de performance verder weinig uit).

Kijk inderdaad ook eens wat je nog meer aan processen hebt draaien die mogelijk de boel vertragen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je eigenlijk überhaupt wel drivers geïnstalleerd? Want je videokaart hoort op zulke lage settings geen problemen te geven.

• Snuffel
redfoxert schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:03:
[...]

Wellicht kan je je settings van WoW eens wat lager instellen. Met name de shadows zijn echt killing. Ik heb zelf lang WoW gespeeld met een 8800GTX en daarbij altijd consequent de shadows of op low of gewoon uit gezet. In raids had ik echt nauwelijks problemen op 1920x1200@32BPP.

Als je framedrops in een HD film hebt zou ik eens kijken naar de codecs die je gebruikt want ook daar had ik met die kaart geen enkel probleem.

Mijn systeem was voorzien van een C2D E6850, ongeveer vergelijkbaar met de processor die je zelf nu hebt qua performance, ook Windows 7 64bit Ultimate (maar met 8GB geheugen, al maakt dat voor de performance verder weinig uit).

Kijk inderdaad ook eens wat je nog meer aan processen hebt draaien die mogelijk de boel vertragen.
Zoals aangegeven: ik draai al op ziekelijk lage resoluties met 25-mans raids.
Codec pack die ik heb geinstalleerd: K-Lite
Birdscene afspelen is frame voor frame, met pauze er tussen....
Ik zal vanavond even de processen posten die op de achtergrond meedraaien, misschien dat jullie daar enig idee over hebben wat er teveel mee draait.
Heb je eigenlijk überhaupt wel drivers geïnstalleerd? Want je videokaart hoort op zulke lage settings geen problemen te geven.
Ehh ja, die heb ik absoluut draaien. Niet de allerlaatste beta drivers die er zijn uitgebracht, maar wel de laatste WHQL drivers.

edit: ik draai WoW wel op windowed mode, maakt dat iets uit in de performance?

[ Voor 11% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 09:12 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

K-Lite codec pack eens helemaal verwijderen en dan CCCP codec pack installeren met de optie om MPC HomeCinema als player te gebruiken, kijken of het dan opgelost is. Zo nee, dan is het geen codec probleem.
En draait je processor wel op normale snelheid? Is hij niet teruggeclocked en op die snelheid blijven hangen?

• lexi
Als ik dit zo allemaal lees heb je toch echt wel problemen met je configuratie. En het k-lite codec pack is nou ook niet echt ideaal, dat bevat volgens mij toch ook een hoop onnodige meuk. Probeer eens ffdshow, en zoek even uit of je x264 kan decoden met nvidia purevideo of zo.
Ga op zoek naar mogelijke oorzaken van de framedrops in WoW, mogelijk is je virusscanner een probleem en accessed deze de HD teveel tijdens het gamen. Zo een 8800GTX moet toch echt meer kunnen dan 1024x768 hoor.
Kijk ook je bios settings eens na betreffende de CPU, geheugen, en PCi-e bus. Desnoods je bios eens resetten.

[ Voor 10% gewijzigd door lexi op 13-04-2010 09:15 ]

• redfoxert
  • Niet online
Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:06:
[...]

Zoals aangegeven: ik draai al op ziekelijk lage resoluties met 25-mans raids.
Codec pack die ik heb geinstalleerd: K-Lite
Birdscene afspelen is frame voor frame, met pauze er tussen....
Ik zal vanavond even de processen posten die op de achtergrond meedraaien, misschien dat jullie daar enig idee over hebben wat er teveel mee draait.

[...]

Ehh ja, die heb ik absoluut draaien. Niet de allerlaatste beta drivers die er zijn uitgebracht, maar wel de laatste WHQL drivers.

edit: ik draai WoW wel op windowed mode, maakt dat iets uit in de performance?
Windowed mode heeft een kleine performance impact. Ik draaide fullscreen windowed mode zodat ik naar mn 2e scherm kon muizen.

Ik zou toch eens goed kijken naar je drivers want het hoort echt vloeiend te lopen op je systeem, helemaal op die resoluties.

• Snuffel
Tsurany schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:13:
K-Lite codec pack eens helemaal verwijderen en dan CCCP codec pack installeren met de optie om MPC HomeCinema als player te gebruiken, kijken of het dan opgelost is. Zo nee, dan is het geen codec probleem.
En draait je processor wel op normale snelheid? Is hij niet teruggeclocked en op die snelheid blijven hangen?
Nee, processor draait op de standaard snelheid, niet teruggeklokt. Ik check dat regelmatig.
Zal K-lite maar eens verwijderen en CCCP erop zetten.

Maar dit mag geen invloed hebben op WoW.
Windowed mode heeft een kleine performance impact. Ik draaide fullscreen windowed mode zodat ik naar mn 2e scherm kon muizen.

Ik zou toch eens goed kijken naar je drivers want het hoort echt vloeiend te lopen op je systeem, helemaal op die resoluties.
Ik heb er ook een tweede scherm op staan, daar draai ik zaken zoals MSN, Skype en Ventrilo.
Misschien dat een schone installatie helpt, met alle drivers erbij.
In principe draai ik het systeem al zo kaal als mogelijk, met als enige echte toevoeging NOD32, tenmisnte, dat is mijn beleving.
Zelf heb ik ook het idee dat mijn systeem goed dient te presteren, maar ergens wil het niet...

[ Voor 34% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 09:17 ]

• lexi
Heb je overigens een standaard Win7 x64 of een unattended geval van usenet?

• Snuffel
lexi schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:18:
Heb je overigens een standaard Win7 x64 of een unattended geval van usenet?
Dat laatste

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
WoW kan heel zwaar zijn hoor. Ik zou in ieder geval de view distance lager zetten (+/- op de helft) en shadows bijna helemaal op zijn laagst. Persoonlijk heb ik niet veel met fullscreen anti-aliasing, dus ik heb het maar op 2x gezet. Maar anisotropic heb ik wel 8x gezet, voor mooie scherpe textures.

Verder maakt het nogal veel uit of je in je eentje in een begin gebied rondloopt of met honderden spelers op een hoopje in Dalaran.

Het is even proberen totdat het lekker draait in raids (want dan is framerate belangrijk, lijkt mij)

• Snuffel
Slogra schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:20:
WoW kan heel zwaar zijn hoor. Ik zou in ieder geval de view distance lager zetten (+/- op de helft) en shadows bijna helemaal op zijn laagst. Persoonlijk heb ik niet veel met fullscreen anti-aliasing, dus ik heb het maar op 2x gezet. Maar anisotropic heb ik wel 8x gezet, voor mooie scherpe textures.

Verder maakt het nogal veel uit of je in je eentje in een begin gebied rondloopt of met honderden spelers op een hoopje in Dalaran.

Het is even proberen totdat het lekker draait in raids (want dan is framerate belangrijk, lijkt mij)
Ik heb alles op laag staan met 25-mans.
Draai geen AA.

Dalaran is altijd een probleem, daar duurt het +/- 30 seconden voordat de spelers en NPC's zijn ingeladen.

En ja: ik heb fps nodig in raids, anders komt er geen zak damage uit :P
Als ik dit zo allemaal lees heb je toch echt wel problemen met je configuratie. En het k-lite codec pack is nou ook niet echt ideaal, dat bevat volgens mij toch ook een hoop onnodige meuk. Probeer eens ffdshow, en zoek even uit of je x264 kan decoden met nvidia purevideo of zo.
Ga op zoek naar mogelijke oorzaken van de framedrops in WoW, mogelijk is je virusscanner een probleem en accessed deze de HD teveel tijdens het gamen. Zo een 8800GTX moet toch echt meer kunnen dan 1024x768 hoor.
Kijk ook je bios settings eens na betreffende de CPU, geheugen, en PCi-e bus. Desnoods je bios eens resetten.
Ik ga deze tips vanavond uit proberen, en misschien dat ik wel ga voor een clean install.
Bios heb ik net gisteren geupgrade naar de laatste versie, en zal idd een Bios reset uitvoeren. Zoveel specifieke zaken had ik niet aanstaan in het Bios, dus dat is redelijk snel te wijzigen.

[ Voor 37% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 09:27 ]

• lexi
Mogelijk zijn er wat "tweaks" gedaan die je nu parten spelen dan. Hoe draaide dit systeem met XP?

• Snuffel
lexi schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:27:
[...]

Mogelijk zijn er wat "tweaks" gedaan die je nu parten spelen dan. Hoe draaide dit systeem met XP?
XP is een tijd geleden dat ik dat heb gedraaid, ik draaide hiervoor op Vista, ook een Usenet versie.
In principe draaide het daar gelijk als onder W7.

• redfoxert
  • Niet online
Ik zou ook die "unattended" rotzooi laten voor wat het is en gewoon een schone Windows 7 installatie uitvoeren. Dikke kans dat daar gewoon de problemen van kunnen komen. Je systeem hoort met die specs prima te presteren met wat je er mee wilt doen.

• Snuffel
redfoxert schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:30:
Ik zou ook die "unattended" rotzooi laten voor wat het is en gewoon een schone Windows 7 installatie uitvoeren. Dikke kans dat daar gewoon de problemen van kunnen komen. Je systeem hoort met die specs prima te presteren met wat je er mee wilt doen.
Is dat dan zo'n rotzooi?
Over het algemeen heb ik een unattended install zonder alle extra 'tweaks' die er wel eens bij zitten.
Maar zal een gewone versie pakken en die installeren, kijken hoe dat verloopt.

Naast moederbord drivers, grafische kaart, lan-drivers en audio drivers, wat zou ik nog meer moeten downloaden voor installatie? volgens mij moet dit toch wel het meest minimale zijn wat ik benodigd heb.

Verder installeer ik altijd Winrar, Quickpar, Alt.binz, FTD, Chrome, Adobe reader, PowerIso (of Daemon Tools), NOD 32 (alternatieven die misschien minder zwaar zijn?), Office en uiteraard alle updates van Windows.
Is dit teveel? Moet/kan het anders?

• redfoxert
  • Niet online
Je kan niet zien wat ze er allemaal in geknutseld hebben dus ja, voor mij is het rotzooi :)

In principe zou je met een Windows 7 installatie al geeneens vendor specific drivers hoeven te downloaden. Na de installatie niets installeren behalve Windows Update draaien. Eventueel de Microsoft drivers die hij wil updaten erbij pakken en dan WoW eens draaien.

Volgens mij moet het dan goed gaan. Die andere tools heb je niet nodig om WoW te draaien, toch? :)

Als het met een kale installatie dus goed functioneert kan je daarna een voor een je tools gaan installeren. Ik verwacht niet dat daar iets geks in zit maar ik kan niet zien wat je precies installeert dus als je het helemaal zeker wilt weten kan je het best na elke installatie je WoW eens opstarten en zien of het daarna nog goed draait.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:06:
[...]

ik draai WoW wel op windowed mode, maakt dat iets uit in de performance?
Dit lijkt mij vrij simpel zelf te testen. Zelf speel ik weleens Cabal(ook een mmorpg) een daarbij werkt defragmenteren gek genoeg erg positief voor laadtijden/fps.

• Snuffel
Ik zal vandaag eens met een compleet schone installatie beginnen en kijken wat er standaard allemaal door W7 wordt herkend zonder dat ik daar specifieke drivers voor moet gebruiken.

Zal teven het Bios nog eens nalopen, misschien dat ik daar nog wat tweaks kan vinden met betrekking tot processor of misschien zelfs PCI-E instellingen (x4/x8/x16?).
Zal voordat ik dat doe de huidige processen nog even posten met een 'before' en 'after' situatie.
Misschien dat er grote verschillen inzitten.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:23
Wat ik nergens tegenkom is welke HDD je gebruikt? Maar misschien heb ik er over heen gelezen. Een lekker oude hdd (traag, klein buffer) nekt je performance al snel...

Verder game ik nooit met mijn viruscanner draaiende. Ik gebruik AVG en die blijft van mijn HDD tenzij 'ie scant. Als hij tjdens het games scant heb ik om de zoveel seconden een kleine hickup.

• Snuffel
lredev schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 10:28:
Wat ik nergens tegenkom is welke HDD je gebruikt? Maar misschien heb ik er over heen gelezen. Een lekker oude hdd (traag, klein buffer) nekt je performance al snel...

Verder game ik nooit met mijn viruscanner draaiende. Ik gebruik AVG en die blijft van mijn HDD tenzij 'ie scant. Als hij tjdens het games scant heb ik om de zoveel seconden een kleine hickup.
Ik heb twee HD's, één 1 TB voor data opslag, en 1 (ik meen) 320Gb voor de rest, verdeeld over meerdere partities.
Welke merken.. ehh... geen idee. Zal ik vanavond moeten opzoeken. Volgens mij is de 1TB een Samsung Greenline (?) en die andere een Western Digital.
Wat je zegt snijdt overigens wel hout, in de Windows performance index staat mijn HD wel met de laagste score in de rij, score van 5.1, waar de rest boven de 6 zit, en sommigen zelfs op 7 (van de 7 maximaal).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan nog, trage hardeschijf zal je bij HD video playback niet merken. Zo'n video is maximaal 60mbit, dat kan elke hardeschijf nog met gemak lezen. En bij WoW is het overgrote deel toch wel in je RAM geladen, dan zou het ook niet erg mogen storen.

• Darkwand3r3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 16:37
Vergeet niet dat de Wow engine ook vrij pauper is. Ik heb een i7 920 en een GTX 275 en ik krijg nooit meer als 30 fps in 25 man raids. Buiten raids om loopt hij op tot 200. De engine is echt niet efficient gewoon.
Windowed mode zal over het algemeen je fps wel verlagen. Verder schelen Shadows het meeste fps. Dit is op zich niet ontzettend zwaar, maar door de slechte engine kost dit echt veel.

WPI die geeft bij mij ook een 5.x aan. Rest allemaal boven de 6. MS geeft zelf aan dat een score van 5 betekent dat je alle windows features goed kunt gebruiken.

• Snuffel
30fps is acceptabel, dat speelt gewoon goed. Met 7 fps kan je net zo goed wegblijven, dat speel k met p

Verwijderd

Windowed mode in WoW haalt je performance omlaag. Wel moet ik zeggen dat jouw systeem veel beter is dan mijn systeem (Core 2 Duo 2,6 Ghz met 2 GB Ram en Geforce GT7300) maar dat ik WoW op 1920x1080 met alles details op high speel zonder problemen.

De upgrade zoals jij voorstelt vind ik onzinnig. Relatief weinig performance winst ten opzichte van extra kosten.

• Darkwand3r3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 16:37
Theoretisch zou je het goed moeten kunnen draaien, als je naar de hardware kijkt. Clean install zou wel wat moeten helpen. Maar dat zou na verloop van tijd ook weer iets langzamer worden.
Je zou kunnen proberen om te defragmenteren, maar heb weinig hoop dat dit veel fps gain geeft.

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Er moet haast wel een probleem zijn bij jouw systeem. Ik draai WoW hier op 1920x1080 met een i3 530 ( op 3.6ghz ), standaard 4ghz valueram geheugen, HD5770 en een Postville 80GB SSD. Ik speel het op een Ultra-settings en haal Dalaran vrijwel altijd wel 30fps en in 25m raids minimaal 30fps.

• Snuffel
Ik ben nu thuis, en heb CPU-Z draaiend.
Wat mij opvalt is dit:

Coere Speed veranderd continu, van 1000Mhz naar 3000Mhz, met multipliers van 5x naar 15x.
Dram wisselt ook continu, tussen 200 en 333Mhz

Wat ik ook zie is dat mijn geheugen zowel 333Mhz als 400Mhz is, twee repen Corsair PC2-5300 (VS1GB667D2) en twee repen Geil PC2-6400 (CL4-4-4DDR2-800).

Dat geheugen kan worden aangepast (indien noodzakelijk), maar hoe zit dat met mijn processor, is dat normaal dat deze zo swingt in het aantal MHz?

Dan de processen die lopen na opstart, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i598.photobucket.com/albums/tt69/IridalSaryon/Processen.jpg?t=1271162810

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:18
Die snelheidschommelingen komen door Cool 'n Quiet. Niks vreemds aan.

Ik heb de neiging om die onzinprogramma's op de achtergrond direct uit te schakelen als ik ze zie. Bij jou zie ik gelijk een handjevol applicaties die in de achtergrond draaien maar helemaal niet nodig zijn, zoals die Adobe dingen, winamp agent, quicktime, nero, Logitech profiler, etc.

Zet die rommel eens uit, die applicaties werken ook wel zonder die dingen in de achtergrond. Dit draagt altijd wel bij aan betere performance, hetzij minimaal.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Snuffel
Net een 5-mans gelopen, GPU-Z aangezet.
GPU load: 0%, geheugen gebruik hangt rond de 250Mb (heb 320Mb)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt niet lijkt me, 0% gpu load kan niet in games.

Verwijderd

Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 15:20:
en nu nog een keer onder het gamen..

• Snuffel
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:14:
[...]

en nu nog een keer onder het gamen..
Dat had ik dus ook, maar hij gaf 0% aan, vond het al zo raar.
Wel geeft hij aan dat er geheugen wordt gebruikt...
Zal zo nog even proberen :)

Verwijderd

als je alt-tabt at gebruikt hij 0%, uiteraard.

zit er toevallig geen intergrated kaart in waar je je beeldscherm op hebt aangesloten?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Das tijdens Alt-Tab zeker? 8)7
Als je hem nou zo instelt dat hij ook tijdens games (dus op de achtergrond) blijft loggen.
Dan kan je daarna max aanvinken, en zie je vanzelf de hoogste belasting, en anders kan je dat sowieso eenvoudig uit de grafiek afleiden.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Snuffel
Net even ingelogd, ik sta in Dalaran en met de logfile aan geeft hij toch echt 0% aan....
schiet mij maar lek

• lexi
Ik verdenk toch zwaar je videokaart van de problemen. Misschien een instelling in het bios, of brakke drivers of in het ergste geval een brakke videokaart. Al zou je dan toch ook artefacts moeten hebben lijkt me. Die processen in de achtergrond uitschakelen helpt wel, maar het is allemaal niet zo heel erg schokkend.
Speel je nog wel eens andere games en heb je daar ook performance problemen in?
Heb je je bios nog nagekeken?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 15:20:
Dan heb je ook geen 8800GTX, maar een 8800GTS 320MB. Maar zelfs met die kaart moet het wel goed lopen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 13-04-2010 16:34 ]

• lexi
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:27:
als je alt-tabt at gebruikt hij 0%, uiteraard.

zit er toevallig geen intergrated kaart in waar je je beeldscherm op hebt aangesloten?
Inderdaad dat moederbord heeft een geïntegreerde videokaart volgens mij. Waar zit je monitor aangesloten, ergens bij de USB poorten of verder onderaan bij de insteekkaarten? In geval van het eerste antwoord, in je bios de integrated kaart uitschakelen en de monitor inpluggen op die andere aansluiting.

• Snuffel
lexi schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:33:
Ik verdenk toch zwaar je videokaart van de problemen. Misschien een instelling in het bios, of brakke drivers of in het ergste geval een brakke videokaart. Al zou je dan toch ook artefacts moeten hebben lijkt me. Die processen in de achtergrond uitschakelen helpt wel, maar het is allemaal niet zo heel erg schokkend.
Speel je nog wel eens andere games en heb je daar ook performance problemen in?
Heb je je bios nog nagekeken?
Brakke drivers denk ik niet, ik draai Forceware 190.38.
Artefacts heb ik totaal geen last van.
Heb zojuist de meeste startup processen uitgezet, maar echt een significante performance boost geeft dat niet.

Ik speel zelden andere spellen buiten WoW.

Bios is nagekeken, geheel up to date. PCI-E draait op x16, mag geen probleem zijn. De 320Mb video geheugen lijkt mij een beetje klein, ik zie in GPU-Z dat de memory redelijk tot geheel volloopt.
Neen, die zit niet op dit moederbord :)
Dan heb je ook geen 8800GTX, maar een 8800GTS 320MB. Maar zelfs met die kaart moet het wel goed lopen denk ik.
I stand corrected, het betreft inderdaad een GTS, geen GTX

[ Voor 13% gewijzigd door Snuffel op 13-04-2010 16:47 ]

• lexi
Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:45:
[...]
Bios is nagekeken, geheel up to date. PCI-E draait op x16, mag geen probleem zijn. De 320Mb video geheugen lijkt mij een beetje klein, ik zie in GPU-Z dat de memory redelijk tot geheel volloopt.
[...]
Dat videogeheugen zou voldoende moeten voor 1024x768 gamen

• Snuffel
Maar ja, een gamer wil natuurlijk meer ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:25:
Maar ja, een gamer wil natuurlijk meer ;)
Een echte gamer weet dat meer videogeheugen helemaal niets uitmaakt qua snelheid als je niet te weinig hebt. Of denk je dat een HD4350 met 1GB videogeheugen beter zou werken? :+

Oslik blyat! Oslik!

• Snuffel
dion_b schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:29:
[...]

Een echte gamer weet dat meer videogeheugen helemaal niets uitmaakt qua snelheid als je niet te weinig hebt. Of denk je dat een HD4350 met 1GB videogeheugen beter zou werken? :+
Misschien, maar zoals iedereen al heeft aangegeven: processor upgraden of memory heeft weinig zin. Mijn processor zou gewoon de hogere resoluties probleemloos moeten afspelen, en dat doet ie niet.
Mijn videogeheugen loopt erg vol, en dat was momenteel nog met een 5-mans instance. Hoe meer spelers in beeld, hoe verder het geheugen vol zou lopen, ergo dat kan wel eens de bottleneck zijn hier.

Dus of een HD4350 met 1GB beter zou werken? Dat zou best eens kunnen, uitsluiten kan je het in ieder geval niet.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Snuffel schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 18:37:
[...]

Misschien, maar zoals iedereen al heeft aangegeven: processor upgraden of memory heeft weinig zin. Mijn processor zou gewoon de hogere resoluties probleemloos moeten afspelen, en dat doet ie niet.
Mijn videogeheugen loopt erg vol, en dat was momenteel nog met een 5-mans instance. Hoe meer spelers in beeld, hoe verder het geheugen vol zou lopen, ergo dat kan wel eens de bottleneck zijn hier.

Dus of een HD4350 met 1GB beter zou werken? Dat zou best eens kunnen, uitsluiten kan je het in ieder geval niet.
Nou ik weet wel zeker dat een oude generatie gamers kaart het beter doet dan een office pc kaartje. Hij heeft maar 320MB maar dat betekend niet dat het te weinig is. Zou prima moeten kunnen op 1680x1050 en lager. Als je wilt upgraden, zou ik zoiets als een tweedehands HD4850/HD4870 nemen. En als je nieuw kaartje wilt zou ik een HD5770 kopen. Maar ik vind sowieso dat je met deze kaart betere fps moet kunnen halen.

• Snuffel
FPS an sich haal ik wel, in rustige gebieden zit ik ruim over de 100FPS.
Maar zodra ik instances/raids induik, dan dropt de handel direct naar ongekend laag niveau.
10 mans is te doen, met een framerate van rond de 20-25, 25 met 7-10 FPS is niet te spelen.

• lexi
Misschien moet je meer op zoek naar een site/forum met info over WoW tweaks. Voor HD playback moet je gewoon de juiste software/driver/codec combinatie vinden. XBMC met DXVA is misschien een optie voor HD playback.

Verwijderd

De 8800GTS 320MB (of de 640MB) heeft GEEN DXVA ondersteuning, oftewel je videokaart helpt niet mee om je HD filmpjes af te spelen...

Op mijn c2q 9550 +9800GTX 512MB spelen 12GB 1080p MKV's ook vrij stroef (met MPHC 64bit + internal decoder) als ik geen hardware decode gebruik. Op het moment dat ik dit inschakel zakt mijn cpu gebruik van 50% naar 1% a 2% en is mijn film schokvrij (ligt wel een beetje aan de gebruikte codec in de mkv natuurlijk)

alle andere 8 of hogere serie kaarten hebben deze ondersteuning WEL...

dat gezegt: Ik denk inderdaad dat je harde schijf veel te traag is, ik had in WoW voor mijn 3-schijfs RAID0 configuratie (3x Maxtor Diamondmax21 7200rpm 8mb cache) eentje van deze schijven en een FPS van 25 in 25mans raids, nu is dat gemiddeld rond de 40fps. Die videokaart moet dit wel goed kunnen spelen en de processor zou ook voldoende moeten zijn ik had voor deze quad een Dualcore AMD Opteron 165 1,8GHz en daar haalde ik ook gewoon de 40fps mee..

Verwijderd

controleer je hdd is op bad sectors. En op snelheid.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:36
zet wow eens op zn allerlaagst en kijk dan eens of je fps omhoog schieten.
is dat niet het geval weet je zeker dat je cpu met andere zaken bezig is als met wow.
gaan de fps wel omhoog zal je het detail lager moeten zetten voortaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 15-04-2010 18:45 ]

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02 16:00

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Hoe zit het trouwens met de temperatuur van je chipset? Ik ben ooit wel eens vergeten een koelblokje te herplaatsen wat de temperatuur onacceptabel hoog liet worden. Gevolg daarvan was ongelofelijk brakke game-prestaties. Kort geleden nog werd door een flinke overklok mijn chipset ook weer net iets te heet en zat ik zelfs in de simpelste spellen met flinke framedrops tijdens actie.

Dat lijkt heel erg op wat jij nu ondervindt. Je videokaart en CPU zijn namelijk ruim voldoende voor WoW. Ik weet niet of je het boeltje overgeklokt hebt, maar het kan nooit kwaad om de temperatuur te bekijken. Dit kan in het bios vaak wel, of anders met een programma als Everest.

[ Voor 0% gewijzigd door pizzaislekker op 26-04-2010 23:46 . Reden: 1 dubbel geplaatst woord verwijderd ]

Pagina: 1