Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Tweakers,

Ik zit met een probleem, ben zelf in het bezit van een nieuw systeem en heb daarbij het oude systeem verhuisd naar de zolder maar hier wordt nog zeer regelmatig gebruik van gemaakt enkel weigert hij sinds afgelopen weekend ook nog maar op te starten, krijg geen 'output' op een van de aansluitingen van het moederbord, zowel de AGP poort als de usb poorten geven geen signaal.

Hierdoor is het systeem dus direct rijp voor de sloop, maar vind het eigenlijk zonde om de rest van de hardware weg te doen en (weer) een volledig nieuw systeem te halen. Wat is wijsheid en welke (Tweedehands) onderdelen passen daar goed bij om de PC goedkoop weer aan de praat te krijgen.

Systeem info:
Mainboard Model: P4P800 (0x16C - 0x59E600)
Processor 1: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Package Socket 478 mPGA (platform ID = 2h)
Northbridge Intel i865P/PE/G/i848P rev. A2
Southbridge Intel 82801EB (ICH5) rev. 02

-Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:39
Waarschijnlijk is het moederboard overleden.

Die Asus P4P800 moederborden staan erom bekend dat ze er soms zomaar mee ophouden.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Asus P4P800 SE.

Zie ook: Asus P4P800 SE waarschijnlijk dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354041

Als het systeembord defect is hoeft waarschijnlijk alleen het systeembord vervangen te worden. Alle onderdelen kunnen dan op het nieuwe systeembord aangesloten worden en het besturingsprogramma kan opnieuw geïnstalleerd worden. Een mogelijkheid om uit te vinden of het systeembord kapot is is toevallig een test van de oude onderdelen op een ander systeembord.

Een andere mogelijkheid is om het systeembord leeg te halen, CMOS schoon te maken en de kaststekkertjes te plaatsen en de voeding aan te sluiten en 1 voor 1 de onderdelen aan te sluiten op het systeembord en de computer na elke nieuwe aansluiting proberen op te starten en te kijken, wat het systeembord doet na elke aansluiting.

Op Ebay worden de borden aangeboden.
http://cgi.ebay.nl/ASUS-P...ndles?hash=item1e5b69daae

http://shop.ebay.nl/i.htm...p3286.c0.m14&_sop=2&_sc=1

Op marktplaats ook.

http://kopen.marktplaats....de=&distance=&search=Zoek

Overstap naar een nieuw model met Windows 7 op een ssd kan overigens prettige computerervaringen opleveren.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 12-04-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb nog wel een p5p800 s775 liggen maar helaas geen s478.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem waar je tegenaanloopt is vooral dat de uitval bij So478 moederborden (niet alleen de P4P800, al is die inderdaad nogal berucht) erg hoog ligt door combo van vaak dubieuze onderdelen (condensatoren...) met het zeer hoge verbruik van de Pentium 4 CPUs en de daarbij horende belasting van de voltageregulatoren op de moderborden. 2e hands zijn die borden dus relatief moeilijk te vinden en duur.

Eerlijk gezegd zou ik aanraden om toch te kijken naar iets nieuws als daar enigszins de financiele ruimte voor is, en als dat niet mogelijk is, om mobo en CPU te vervangen door bijv een 2e hands Athlon64 So754 of 939. Dat geeft je (iets) betere performance met een lager verbruik en je houdt compatibility met VGA en RAM (kleine slag om het arm: je meldt niet welke dat exact zijn, als het iets obscuurs is kan het problemen geven) - maar veel belangrijker: dat is makkelijk te vinden en de kans dat het op korte termijn op dezelfde manier overlijdt als de P4P800 is veel kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 13-04-2010 09:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 12:17
dion_b schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:18:
Probleem waar je tegenaanloopt is vooral dat de uitval bij So478 moederborden (niet alleen de P4P800, al is die inderdaad nogal berucht) erg hoog ligt door combo van vaak dubieuze onderdelen (condensatoren...) met het zeer hoge verbruik van de Pentium 4 CPUs en de daarbij horende belasting van de voltageregulatoren op de moderborden. 2e hands zijn die borden dus relatief moeilijk te vinden en duur.
Ik denk dat dit wel meevalt. UIt de info van de TS blijkt niet of hij een Northwood of Prescott heeft. Northwoods zijn nog redelijk zuinig en worden totaal niet heet (~3.2ghz 42C load met zalman).De prescott daarentegen is een misbaksel, veel te heet, hoger verbruik en slechtere prestaties dan de Northwood en die kan door het hoge vermogen wel mobo's slopen die op het randje van kwaliteit zijn gemaakt.

De asus 478 serie heeft inderdaad wel wat problemen gekend, maar dat is meer een uitzondering op de regel want over het algemeen zijn 478 bordjes best wel duurzaam. Ik heb hier verschillende mobo's van gigabyte en MSI nog perfect draaiend (al dan niet overklokt). Als je voor de grap eens kijkt hoeveel socket-A mobo's uit die leeftijd de geest hebben gegeven dan is dat schrikbarend.

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de PC dood is, in veel gevallen is het alleen maar een ophoping van 5jaar stof. Dan doet een schoonmaakbeurt wonderen 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, meevallen doet dit allerminst. Veel S478 gaan dood door een te hoge belasting van de VRM. Een 3.00GHz cpu moet een Prescott zijn (http://ark.intel.com/Prod...97&processor=&spec-codes= of http://ark.intel.com/Prod...M,SL7PU,SL88J,SL8JZ,SL9CB) en die zuipen.
Socket A borden lieten bijna altijd het leven door brakke condensatoren, gebeurde bij veel S478 borden ook wel, maar vaker was het daar iets anders. 478borden zijn lang niet altijd even duurzaam. Je noemt een MSI en Gigabyte, dat zijn dan ook net 2 merken die in de regel wel goede VRMs op die borden hadden zitten. Asus leek een stuk vaker dood te gaan, om het maar niet te hebben over merken als Soltek, Chaintech, Soyo en PCchips.

Veel S478 moederborden vind je niet meer, en 2ehands heb je de kans dat je een bord koopt die binnen een afzienbare tijd dezelfde problemen gaat geven. Koop dan liever iets dat iets meer zekerheid biedt zoals dion_b ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:20:
Veel S478 moederborden vind je niet meer, en 2ehands heb je de kans dat je een bord koopt die binnen een afzienbare tijd dezelfde problemen gaat geven. Koop dan liever iets dat iets meer zekerheid biedt zoals dion_b ook al aangeeft.
Wil je echt nog een vervanging voor je gesneuvelde P4 bordje dan is de Asrock P4i65G nog een goed alternatief.
Deze wordt ook nog steeds geleverd dacht ik.
Zelf heb ik dit board ook nog steeds in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 12:17
Socket 478 Northwoods met HT (fsb 800) zijn uitgekomen op 2.4, 2.6, 2.8, 3.0, 3.2 en 3.4ghz. Een 3.00 kan dus zeker een Northwood zijn.

http://www.cpu-world.com/...tium%204%20Northwood.html
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 17:20:
Asus leek een stuk vaker dood te gaan, om het maar niet te hebben over merken als Soltek, Chaintech, Soyo en PCchips.
Klopt, maar dit is onafhankelijk van chipset. Goedkope PCchip, Asrock, ECS, Jetway mobo's gaan er gewoon eerder aan onafhankelijk van chipset. Een flinke socket A processor (2700+ 3000+ 3200+) is net zo belastend voor het mobo als een Northwood 3.0 bijvoorbeeld. Prescots zijn een ander verhaal door hun hoge wattage (>115W).

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09
Vraagje tussendoor, komt dit probleem alleen voor met P4P800 borden? Heb hier namelijk mijn oude systeem staan met een P4S800, en die draait nog altijd. Mocht hij er binnenkort mee ophouden, dan weet ik hoe dat komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, lees mijn post en die van Terw_Dan hierboven nog eens door. We hebben bovengemiddeld veel P4P800jes zien overlijden, maar het probleem met So478 borden is vrij universeel. Verschil met SoA is dat bij SoA het bijna altijd de condensatoren zijn die overlijden. Dat is te repareren. Wat er exact dood gaat bij de So478 gevallen heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar vaak genoeg (bijna altijd bij de P4P800) is het niet condensatoren, MOSFETs of andere zichtbaar defecte en vervangbare onderdelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Niet online
Oke dank voor alle reacties maar zie nu door de bomen het bos niet meer ;).

Mijn situatie is dus zo, mijn moederbord is DOOD aangezien de andere hardware wel werkt in een ander systeem, hardeschijven enz. starten ook gewoon op dus neem aan dat de processor zijn werk ook nog doet.

Na het lezen van dit topic zou ik dus twee opties hebben? Vervangen door (Goedkoop segment) nieuwe hardware of een (tweedehands) bordje te kopen waar de huidige CPU in werkt. Als er natuurlijk een niet te groot verschil zit in de kosten ga ik het liefst voor nieuwe maar waar moet ik dan aan denken? Het bedrag moet toch wel rond of liefst onder de honderd euro blijven.

Samenvatting:
1. Als ik de CPU wil blijven gebruiken, wat is dat het moederbord dat ik het best (Tweedehands) kan kopen?
2. Wat zijn (ongeveer) de kosten voor het nieuw kopen van een Mobo en CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354041

Het systeembord, dat The_Doman noemt, kost 53,70 euro.

pricewatch: Asrock P4i65G

Het goedkoopste systeembord met een 478 socket kost 39 euro.
Systeemborden met socket 478

Er is een kans, dat alle onderdelen op het systeembord passen en het systeem vlot werkt met een nieuw systeembord en de oude componenten.

Er zijn verschillende opties. 1 Optie is om de specificaties, merken en de modelcodes in dit topic te plaatsen. Dan kan er gekeken worden of de onderdelen, zoals de geheugenmodules, waarschijnlijk op het systeembord passen.
De tweede optie is om een nieuw systeembord te kopen en uit te proberen of alle onderdelen passen en of het systeem werkt.
Een derde optie is om alle onderdelen nieuwe te kopen.
Een vierde optie is om een nieuwe computer te kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 14-04-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Anoniem: 354041 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:50:
Het systeembord, dat The_Doman noemt, kost 53,70 euro.

pricewatch: Asrock P4i65G
Dit bord staat momenteel ook op Ebay/Marktplaats, dat is natuurlijk ook nog een optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:42
Anoniem: 354041 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:50:
Het goedkoopste systeembord met een 478 socket kost 39 euro.
Systeemborden met socket 478
TS heeft ws een fsb 800 cpu, en dat bord gaat maar t/m 533. Asrock bordje is wel een leuke, in 't verleden erg veel gebruikt om defecte Gigabyte bordjes (8s648fx -> rommel) op 'n td te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 14 april 2010 @ 15:05:
[...]
TS heeft ws een fsb 800 cpu, en dat bord gaat maar t/m 533. Asrock bordje is wel een leuke, in 't verleden erg veel gebruikt om defecte Gigabyte bordjes (8s648fx -> rommel) op 'n td te vervangen.
Ik volg over het algemeen de verhalen hier aardig maar snap je reactie niet helemaal, is de bovenstaande hardware nou wel of geen oplossing voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het goedkoopste nieuwe bord kan de FSB van jouw CPU niet aan. De Asrock wel.

En ja het is een oplossing, maar er zijn meer denkbaar. Het is hier niet de bedoeling dat wij alles voor jou voor gaan kauwen :o

Wat vind je zelf in Pricewatch en Vraag & Aanbod?
Welke vragen heb je in het achterhoofd als je op de mogelijkheden die je vindt gaat zoeken?
Wat vind je? (links!)
Wat is dan nog onduidelijk?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1