Areca Controller Migreren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo

Ik heb een Areca 24 poort met 18 1TB disks eraan, en 6 2TB disks.

Ik zou willen stillkesaan naar allemaal 2TBs gaan, maar ik vind nergens een optie terug om de raid set te shrinken, is dit niet mogelijk? Is de enige oplossing om gans de raidset te kopieren en dan de 2TB raidset te expanden? Dat zou wel heel ambetant zijn.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SiXke schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:27:
Is de enige oplossing om gans de raidset te kopieren en dan de 2TB raidset te expanden?
Misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je tijd en poorten genoeg hebt ben je beter af door gewoon de hele set naar een LVM of windows equivalent multidisk systeem te kopieren, en dan een nieuwe array maken en de boel terugkopieren.

Andere optie is een 2e array maken op een 2e kaart, en na het kopieren de 1e er uit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Is geen andere optie. Been there...

Je stap niet toevallig over op de nieuwe generatie? Ik ben nog op zoek naar een 24poorts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

1 TB schijf vervangen door een 2 TB exemplaar, data laten rebuilden en dat 17 keer herhalen? :+
Het is wel russisch roulette op je data (als er tijdens het rebuilden een leesfout optreedt ben je het haasje en bij 18 rebuilds is die kans best aanwezig) dus ik zou een andere oplossing zoeken, maar het is een optie. Mocht je RAID6 gebruiken, dan is het wellicht het overwegen waard om dit te doen. Echter zal je dan wel alle schijven moeten vervangen voor je de toegevoegde ruimte kan gebruiken.
Het makkelijkst zou het zijn om een tweede Areca tot je beschikking te hebben, maar helaas hebben de meeste mensen niet even zo'n ding in een la liggen ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
klopt, been there too.

Enige wat je *kan* doen is die 6 2TB disks eraf halen, daar 6 nieuwe voor terughangen in raid5 zetten, dan heb je al 10TB backup. Er van uitgaande dat je die 18 1TB disks in raid6 hebt staan moet je vooraf nog 3x2TB op 'losse' disks eraf kopieren om te zorgen dat je geen data verliest.

Daarna kan je die 18 disks eraf halen en dan heb je alleen die 6 nieuwe 2TB's eraan hangen, als je zo min mogelijk disks wil 'verbruiken' kan je die array dan met 2TB expanden (weer nieuwe disk), dan vervolgens 1 disk van de 3 losse erop zetten en daarna die weer toevoegen. Dat truukje kan je 3x doen en dan ben je er.

Wel moet je dan dus minimaal 10 nieuwe disks halen.

Mocht je je huidige 2TB array willen uitbreiden is het nog iets gevaarlijker, je moet dan namelijk je complete areca leeg-kopieren (8 disks van 2TB dus) en dan per 1 weer toevoegen aan je bestaande array. Deze optie zou ik zelf persoonlijk wel nemen, maar dan niet 1 disk toevoegen maar meteen 4 ofzo. Dan hoef je maar 2 keer te expanden. Is alleen wel afhankelijk wat je portomonee toestaan en/of hoeveel ruimte je extra nodig hebt.

(mooiste oplossing is inderdaad een areca 'lenen' van iemand zodat je alles in 1x kan doen alleen is dat veelal onrealistisch, zeker omdat je met 18 disks dus een tweede 24-poorts controller moet hebben (of een 16-poorts en dan met een degraded array wil werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Beste oplossing dat ik zie is om alle data van de 1TBs op 2TB disks op usb controller te zetten, dan alle 1TBs eraf halen, en dan 1 per 1 de disks met data kopieeren en dan expanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

SiXke schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:17:
Beste oplossing dat ik zie is om alle data van de 1TBs op 2TB disks op usb controller te zetten, dan alle 1TBs eraf halen, en dan 1 per 1 de disks met data kopieeren en dan expanden.
En tegen de tijd dat je klaar bent heb je voor hetzelfde geld een 4TB schijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
SiXke schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:17:
Dit is precies hetzelfde als wat ik aangegeven had, schijf voor schijf leeg kopieren. Alleen suggereer jij dat te doen via een andere interface, namelijk usb waar ik gewoon sata300 suggereerde.

Via usb is wellicht makkelijker maar kost veel te veel tijd, 16TB kopieren over usb waar je met geluk 20MB/s haalt duurt 233 uur, zeg dus maar 10 complete dagen. Meerdere kopieertaken tegelijk kan de USB-controller over het algemeen niet aan, zeker niet zonder snelheidsverschil.

Via sata300 haal je de max van de schijf, zegmaar gemiddeld 80MB/s. Niet dat het dan wel snel gedaan is maar dan ben je in 60 uur, 2.5 dag wel klaar. Daarnaast zou je ook meer kopieer-taken gegelijk aan kunnen zetten, die array haalt met gemak 400MB/s read dus 2 of 3 kopieertaken tegelijk kan hij wel aan. Dan zou je met een dag klaar kunnen zijn.

Naast Sata zou Esata of FW800 ook een optie zijn natuurlijk. usb in mijn ogen alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Beetje laat, maar helaas heeft Sixke geen e-mailadres of pm-mogelijkheden aanstaan. Ik heb een 16 poorts Areca te leen.
Pagina: 1