2,5" inch externe harde schijf, 7200rpm disk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 04:52
Vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn externe harde schijf de verhuizing niet heeft overleefd. Flink tikkend is het ding tot zijn einde gekomen.

Nu ben ik dus op zoek naar iets nieuws. Ik zie tegenwoordig steeds meer 2,5" schijven op de markt. Handig vanwege de usb voeding, waardoor er geen externe voeding meer nodig is.

Echter zijn bijna al deze apparaten uitgevoerd met 8MB 5400rpm schijven. Mijn notebook hardeschijf op 7200rpm presteert aanzienlijk beter dan 5400rpm (na eerdere upgrade)
Mijn vraag is het mogelijk om een losse externe harde schijf behuizing te kopen en er vervolgens een 7200 rpm schijf in te stoppen? Geeft dit voedingsproblemen? Of is de doorvoersnelheid van USB2.0 hier een beperkende factor?

Ervaringen welkom,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je hebt ook behuizingen met eSata, als je notebook dat ondersteund (al dan niet via een insteekkaart), dan weet je zeker dat je ook van die 7200rpm snelheid kunt profiteren.

(goede ervaring met http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3010&pid=CHD2UEB )

[ Voor 26% gewijzigd door Coach4All op 12-04-2010 17:04 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Jerome! schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:58:
Vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn externe harde schijf de verhuizing niet heeft overleefd. Flink tikkend is het ding tot zijn einde gekomen.

Nu ben ik dus op zoek naar iets nieuws. Ik zie tegenwoordig steeds meer 2,5" schijven op de markt. Handig vanwege de usb voeding, waardoor er geen externe voeding meer nodig is.

Echter zijn bijna al deze apparaten uitgevoerd met 8MB 5400rpm schijven. Mijn notebook hardeschijf op 7200rpm presteert aanzienlijk beter dan 5400rpm (na eerdere upgrade)
Mijn vraag is het mogelijk om een losse externe harde schijf behuizing te kopen en er vervolgens een 7200 rpm schijf in te stoppen? Geeft dit voedingsproblemen? Of is de doorvoersnelheid van USB2.0 hier een beperkende factor?

Ervaringen welkom,
Prrrrrrricewatch?. Ok, je moet er zelf nog een behuizing omheen bouwen, maar kom op, je bent een tweaker. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
  • Laatst online: 14-08 04:52
Coach4All schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:00:
Je hebt ook behuizingen met eSata, als je notebook dat ondersteund (al dan niet via een insteekkaart), dan weet je zeker dat je ook van die 7200rpm snelheid kunt profiteren.

(goede ervaring met http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3010&pid=CHD2UEB )
Mijn laptop heeft helaas geen eSata. Firewire is eventueel een optie.
Sorbo schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:07:
[...]

Prrrrrrricewatch?. Ok, je moet er zelf nog een behuizing omheen bouwen, maar kom op, je bent een tweaker. :9
Natuurlijk ken ik de pricewatch. Echter de vraag is of er voedingsproblemen dan wel doorvoersnelheidsconflicten ontstaan ja of nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB2.0 heeft een doorvoer van 30 tot 35MB/s max per apparaat (in de praktijk haal je echt niet hoger). Een fatsoenlijke 5400RPMdisk haalt dat makkelijk, dus daarvoor is het niet zo heel boeiend om te kijken naar 7200RPMdisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan heeft helemaal gelijk. Ik kan tot 35MB/s halen, en de snelheid van de harde schijf maakt niet zoveel uit.

De 7200 rpm schijven vragen soms wat meer stroom, al heeft WD Scorpio Black een jumper om wat minder snel op te starten. De fabrikanten hebben meestal bij de specificaties staan wat voor stroom of wattage de schijf vraagt bij opstarten.
Op een laptop wordt dan meestal twee USB-poorten gebruikt om 2 keer 500mA is 1A naar de externe schijf te krijgen. Als de externe schijf 1A vraagt bij opstarten, dan vind ik dat te veel, want die stroom kan iets hoger worden als de schijf ouder wordt, en de stekkertjes kunnen wat minder contact maken, etc.

Voor een interne schijf is een 7200 rpm schijf zeker handig. WD geeft daar zelfs 5 jaar garantie op, terwijl op 5400 rpm schijven maar 3 jaar garantie zit.
Voor een externe schijf kun je beter een zuinige kiezen, die betrouwbaar is, en grote buffer (16 MB of meer) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik hoop dat Terw_Dan wel USB2.0 bedoelt... ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghost Dog schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:40:
Ja, dat had ik niet eens gezien. Het gaat om USB 2.0 natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schijven zijn toch echt Opslagmedia, dus horen vragen erover in Opslagmedia & I/O Controllers

Move OH -> OM

On-topic:
Het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm is meer dan alleen max throughput. De latency bij seeks ligt bij de 7200rpm schijven lager dan bij de 5400rpm schijven. Dat merk je ook als je al met 5400rpm tegen de max throughput aan zit. Maar...

...seek times zijn alleen van belang als je veel random access doet. Tenzij je een database of OS op de externe schijf wilt proppende reden dat je het verschil op de laptop wel merkt doe je daar ws erg weinig mee, en gaat het grotendeels om continu reads en writes van grotere bestanden (de meuk wat je opslaat of afspeelt). In dat geval is de meerwaarde van 7200rpm volledig te verwaarlozen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 09-09 10:57
Jerome! schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:11:
Echter de vraag is of er voedingsproblemen dan wel doorvoersnelheidsconflicten ontstaan ja of nee ;)
Dat valt niet te zeggen kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb hier:
  • 20 GB Fujitsu 4200 rpm
  • 40 GB Hitachi 5400 rpm
  • 80 GB Hitachi 7200 rpm
  • een Pocketec 2,5" USB-bus-powered behuizing
Mag je raden welke het wat betreft voeding trekt.
De 4200 rpm zat er oorspronkelijk in en werkt prima, de 5400rpm doet het niet (kan niet opspinnen - rood lampje: overbelast), 7200 rpm doet het prima, maar trekt ietsje meer piekstroom dan de 4200 rpm bij opspinnen. De 7200 rpm zorgt nog wel eens voor problemen bij sommige computers die wat gevoelig zijn en de USB power er helemaal uit gooien na het aanzetten van de harddisk.

Dus.... toch wat tegenintuïtief.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wat dat betreft moet je dus gewoon even de specs erop nagaan. :)
Op de site van de fabrikant staat de stroom die tijdens spin-up getrokken wordt wel.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ghost Dog schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 01:40:
ja, dat was een typo :P
Pagina: 1