Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen week begonnen met een cursus en ben deze week dus druk bezig geweest met sluitertijden, diafragma, iso etc etc.

Nu kom ik alleen hier niet uit:
Ik probeer een foto te maken van een rijdende bus met een lange sluitertijd. Nu is mijn foto alleen zo overbelicht dat het helemaal wit is. Dit snap ik niet want ik heb mn camera ingesteld op het volgende:
ISO 64
Diafragma 8.0 (hoogste wat ik kan met deze camera)
Sluitertijd van 1 seconde.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Of kan mijn camera dit niet aan?
Het is een olympus SP 590 UZ
Geen spiegelreflex dus maar wel een uitgebreide compactcamera.

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Lizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Een sluitertijd van 1 seconde is veel te lang overdag, zelfs als je het diafragma zoals in jouw geval helemaal dicht knijpt. Om toch die seconde te halen moet je dus zorgen dat er minder licht op je sensor valt. Normaal gebruik je hier ND-filters voor, maar ik weet niet of je die op jouw camera kan schroeven (waarschijnlijk niet). Je zou hem er ook voor kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Gebeurd dit bij het maken van een in het volle zonlicht?

Mocht dit zo zijn dan is dit niet zo gek aangezien je sluitertijd dan veel te lang is. Om toch met een lange sluitertijd overdag te kunnen werken worden er meestal ND (neutral desity) filters gebruikt.

Probeer eens een kortere sluitertijd en kijk of je foto;s dan wel correct belicht zijn, dan heb je gelijk het euvel te pakken. :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08
Je krijgt teveel licht op je sensor.
Om dit te compenseren kan je:
a) Sluitertijd verkorten
b) Diafragma verkleinen (groter getal)

Je geeft zelf al aan dat f8 het kleinste diafragma is. Het enige wat je nog kan doen is de sluitertijd verkorten. Hoeveel moet je proefondervindelijk vinden. Dus elke foto de sluitertijd een stukje sneller totdat je de juiste belichting hebt.

Succes.

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie!!
Weet ik eindelijk waar het aan ligt...

Nu toch even uitzoeken of ik een ND filtertje voor deze camera kan krijgen.
Of toch een spiegelreflex ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees http://www.erwinpeek.nl/foto.htm even door en dan met name het deel over de relatie tussen ISO waarde, sluitertijd en diafragma. In het kort: voor een bepaalde situatie is er vaak maar 1 goede lichtmeting en door met die drie waarden te spelen kun je je foto anders vormgeven. Echter, de som van de waarden moet wel dezelfde belichting zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je wilt als ik het goed begrijp een panfoto maken?

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/6/8593342_f426aa90f7.jpg

Dan is rond de 1/50 seconde meestal al voldoende :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08
Erasmo schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:31:
Je wilt als ik het goed begrijp een panfoto maken?

[afbeelding]

Dan is rond de 1/50 seconde meestal al voldoende :)
Of het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4026/4428732777_eea6a18d52.jpg
f 25, 1/30 s, iso 100

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
TsiisSkaaf schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:31:
[...]

Of het volgende:

[afbeelding]
f 25, 1/30 s, iso 100
of zo

Afbeeldingslocatie: http://www.aucklanddailyphoto.com/wp-content/uploads/2007/08/a03082007.jpg

met photoshop.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

maar hier zie je dat het niet klopt...

enkel de auto zou "motion blur" moeten hebben.
maar nu heeft de winkel aan de overkant het ook.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En lijkt het alsof de auto aan het landen is. De blur is niet helemaal parallel aan de straat. Overigens ga je met een spiegelreflex en die instellingen ook een overbelichte foto krijgen. Zelfs als je er een lens opzet die tot let's say f/22 gaat. Sluitertijd verkorten is het eerste dat je kan proberen. Zelfs met relatief korte sluitertijden ga je nog altijd die beweging in je foto krijgen. Of later op de dag, als het al wat donkerder wordt. Een nd filter moet wel te vinden zijn denk ik voor jouw camera, maar er zijn veel creatieve oplossingen die het ptobleem kunnen verhelpen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:11:
Ik probeer een foto te maken van een rijdende bus met een lange sluitertijd. Nu is mijn foto alleen zo overbelicht dat het helemaal wit is. Dit snap ik niet want ik heb mn camera ingesteld op het volgende:
ISO 64
Diafragma 8.0 (hoogste wat ik kan met deze camera)
Sluitertijd van 1 seconde.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Of kan mijn camera dit niet aan?
Het is een olympus SP 590 UZ
Geen spiegelreflex dus maar wel een uitgebreide compactcamera.
Door je camera op A-modus (Aperture priority/diafragmavoorkeur) te zetten kun je op je kleinste diafragma een foto maken en achteraf in de EXIF-gegevens bekijken wat voor sluitertijd hij daar zelf bij bedenkt. Zo krijg je snel een gevoel van wat bepaalde lichtsoorten doen.
1s is heeeeeel erg lang, uit de hand doe je op zijn best ongeveer 1/15s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Als je uitgaat van de goed oude sunny 16 rule: iso 100, f/16, 1/100s bij zonnig weer, dan kun je ruwweg berekenen wat je sluitertijd zou moeten zijn bij iso 64, f/8.
Je iso heb je op ongeveer een stop minder staan, maar je diafragma op 2 stops hoger. Je sluitertijd moet dus 1 stop naar beneden, naar 1/200s.
Dat is uitgaande van zonnig weer, en het is een rule of thumb, maar het geeft een idee van de ordegrootte waarin je moet denken.

Met een sluitertijd van 1 s zit je zo'n 6 stops over te belichten, dus is het niet zo gek dat je foto wit wordt. (Ter illustratie: je zit dan nog maar 2 a drie stops onder wat ik gebruik voor m'n pinhole.)

Voor motion blurr is een seconde ook niet nodig, zoals de voorbeelden al aangeven.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 12:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Je kan ook gewoon wat later op de dag je foto proberen te maken, of 's ochtends als de zon nog niet volledig op is.

Meh!

Pagina: 1